FromSoftware: ‘Uitdagende games zijn onze identiteit’
PU.nl
Nieuws

FromSoftware: ‘Uitdagende games zijn onze identiteit’

FromSoftware is voorlopig niet van plan om te stoppen met het maken van enorm uitdagende games. De ontwikkelaar ziet dat juist als diens identiteit.

Dat meldt regisseur Hidetaka Miyazaki in een interview met New Yorker. Het artikel geeft aan dat FromSoftware-games bijna altijd erg uitdagend zijn en suggereert dat deze uitdaging een cruciaal onderdeel is van het medium games, ten opzichte van escapisme of verheffing.

"We kijken altijd hoe we dingen kunnen verbeteren, maar wat onze games specifiek betreft zorgt uitdaging ervoor dat we betekenis geven aan de ervaring", aldus Miyazaki. "Het is dus niet iets waar we op dit moment mee willen stoppen. Het is onze identiteit."

Miyazaki legt ook uit hoe hij de hoge moeilijkheidsgraad in zijn games ziet: "Ik zie het als het oplossen van problemen. We lopen allemaal tegen problemen aan in ons dagelijks leven. Daar oplossingen voor vinden geeft altijd voldoening. Maar in het leven krijgen we die voldoening niet altijd meteen."

De meest recente game van FromSoftware, Elden Ring, is sinds kort verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. De game scoorde een 9,5 op Gamer.nl: "Elden Ring leent een heleboel van Dark Souls en een beetje van Bloodborne en Sekiro. Met de blauwdrukken van die games in handen is FromSoftware gaan bouwen en bouwen. Het resultaat is een gigantisch goede openwereldgame die zowel qua schaal als detail een onvergetelijke indruk achterlaat, maar daardoor ook afschrikt."

35 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Aquemini
04 maart 2022 - 20:57

Fromsoft games moet je leren spelen, en als je gewoon iets rustig mee speelt en iedere vijand benaderd als eindbaas, valt het wel mee. Fromsoft wilt dat je de vijand analyseert, blokt en goed parry timed en op het juiste moment zelf aanvalt. Als je zo speelt, ga je alleen af als je bewust een te sterke vijand aanvalt. Bij Elden Ring kan je tov alle andere Fromsoft games juist een vijand de rug keren, de wereld in trekken om te levelen en dan terug te gaan naar die vijand. Als je de formule eenmaal snapt, valt het wel mee allemaal.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
04 maart 2022 - 15:26

Deze gebruiker is verwijderd

Zut
04 maart 2022 - 15:38

@coola Hoe kan je in godsnaam microtranscties nou vergelijken met een moeilijkheidsgraad? Microtransacties is een trieste manier om meer geld uit je zak te schudden zoals XP boosters en al die ongein. Dat is geen visie, dat is hebzucht.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
04 maart 2022 - 16:41
Antwoord aan  Zut

Deze gebruiker is verwijderd

The_Stifmeister
04 maart 2022 - 18:02

@coola
Zucht. Daar ga je weer. In een topic dat niets met Ubisoft te maken heeft moet je toch weer je eigen verwrongen denkbeelden aan anderen opdringen. Stop er nou eens mee man, alsjeblieft.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
04 maart 2022 - 18:04
Antwoord aan  The_Stifmeister

Deze gebruiker is verwijderd

004
04 maart 2022 - 18:21

@coola De gamers klagen omdat het ze tegen de haren instrijkt en ze bang zijn dat er aanpassingen aan de game worden gemaakt die ze niet willen. Het klopt alleen niet dat dit aan de hand van een online posts en youtube video`s over het onderwerp ook gaat gebeuren. De maker van From Software games heeft dit zelf al aangegeven dus het zal voorlopig en waarschijnlijk nooit veranderen. Het is wat het is alleen daar mogen mensen natuurlijk een mening over hebben waar zij dan gefrustreerd van worden net zoals ik van de kortzichtigheid van hen.

Witty1889
05 maart 2022 - 11:53

@coola Voor mij is het verschil vooral dat je nu prefab games en ontwikkelaars noemt waar de visie ‘monetization’ lijkt te zijn, en niet zozeer spelplezier. Ik vind dat je ook niet moet klagen over de games van de devs die je noemt! Mijn opvatting (respect voor de visie) kan je overigens veel beter toepassen op indie-achtige devs. Tuurlijk wilt From ook geld verdienen, maar dat is niet de visie die Miyazaki heeft gedreven dit spel in te richten zoals hij dat heeft gedaan. Ik zie From eerder in een rijtje Team Cherry (Hollow Knight) en Supergiant (Hades) staan wat betreft hun benadering tot mechanics en gameplay dan in een rijtje met EA, Epic, Acti en Ubi.

Ik zou bovendien nooit zeggen dat AC en Far Cry (bij wijze van voorbeeld) slechte spellen zijn die anders ingericht zouden moeten worden. Ik heb best wel veel lol gehad met Far Cry 3 en speel nog regelmatig een potje in BF1. Ik haal uiteindelijk meer voldoening uit andere spellen, dus ga ik niet elk jaar de nieuwe FarCry-patch kopen.

Wat me enorm opvalt is dat vooral de mensen die het intens oneens zijn met Miyazaki’s benadering zoveel boosheid en rancune uiten! Daarmee bedoel ik niet jou. Er wordt me kortzichtigheid verweten om een of andere reden. Als ik het moet psychologiseren dan zou ik het op een intense FOMO gooien. Wat ben ik blij dat ik daar geen last van heb!

004
05 maart 2022 - 14:15
Antwoord aan  Witty1889

@Witty1889 Ik begrijp niet waarom jij en sommige mensen zoveel moeite hebben wanneer mensen hun mening geven over producten en bepaalde aspecten ervan. Dat je zegt dat mensen maar niet moeten klagen over games. Heb je enig idee wat je hiermee indirect zegt? Het staat haaks op onze hele samenleving en manier van leven.

We mogen hier gelukkig heel veel zeggen en meningen hebben. Niet iedereen zal het met elkaar eens zijn en dat is in orde. Het is mijn ogen not done om mensen te vertellen wat ze niet mogen zeggen (zolang het niet schadelijk is) en meningen over games gaat niet over leven of dood.

Dit artikel gaat over de moeilijkheidsgraad van de game en daarover geven mensen hun mening. Blijkbaar zijn er veel, zelfs de meerderheid die extra opties voor moeilijkheidsgraden fijn zouden vinden. Dan vind ik het indd kortzichtig en asociaal om dat als niets af te doen en deze mensen zeikerds te noemen die maar games moeten spelen die ze wel aan kunnen.

Als je het wilt psychologiseren zoals je het noemt dan begrijp je blijkbaar niet waar FOMO voor kan staan. In dit geval is een game een grote hype, mensen zijn kudde dieren en willen graag mee met de groep. Dat kan nu niet. Is dat een drama? Nee absoluut niet alleen het is wel onnodig omdat het makkelijk anders zou kunnen met extra moeilijkheidsgraden waardoor iedereen het zou kunnen spelen. Iedereen blij. Ik vind de game goed zoals deze is alleen veel mensen laten nu een van de beste games in mijn ogen liggen vanwege de moeilijkheidsgraag en/of tijdsinvestering terwijl het een singleplayer game is. De studio heeft hier niks aan en de gamers die de game nu niet spelen ook niet. Het is gewoon verlies aan beide kanten.

004
04 maart 2022 - 14:29

Ondanks dat ik zoals in meerdere comments al heb aangegeven het niet eens te zijn met dat Elden Ring en From Soft games geen verschillende moeilijkheidsgraden hebben heb ik het met alle From Soft games naar mijn zin gehad.

Elden Ring verschilt van eerdere From Soft games waardoor je er met levelen, gear vinden en upgraden een powerhouse kunt worden waardoor je alsnog sterkere vijanden kan verslaan. En doordat het level, gear vinden en upgraden leuk is gemaakt door het exploration element is de game in mijn ogen voor iedereen geschikt en niet te moeilijk mits je van enigszins een uitdaging houdt.

Elden Ring op het moment zeker in mijn top 5 van beste game ervaringen en vind de game fantastisch.

Rainking
04 maart 2022 - 13:06

Misschien ben ik een slag apart, maar ik vind het eigenlijk juist wat hebben dat die spellen pittig zijn, terwijl ik toch een redelijk slechte gamer ben. Ik koop die spellen dan ook zeker niet om ze uit te spelen, maar gewoon om te kijken of ik er beter in kan worden. Bij Bloodborne bijvoorbeeld, moest ik in eerste instantie mijn hunter behoorlijk levelen voordat ik de Cleric Beast neer kreeg. Vorig jaar is met dat zelfs met een ongelevelde Waste Of Skin gelukt. Voor de echte Soulsborne veteranen misschien niet echt bijzonder, maar mij gaf het enorm veel voldoening. Zeker toen ik daarna Father Gascoigne wist te verslaan.

Voorlopig heb ik ook wel wat meer met Bloodborne en de Nioh spellen dan de Dark Souls delen, maar ik moet en zal ze spelen. Elden Ring heb ik dan ook sinds vorige week vrijdag in huis, en ondanks dat ik nog relatief weinig bazen heb verslagen, zit er toch alweer bijna veertig uur in. Ok, dat is voornamelijk opgegaan aan het verkennen van de wereld, maar die is zo verschrikkelijk gaaf en de layout zit zo goed in elkaar, dat het rondreizen alleen al leuk is om te doen.

Oftewel… Ben ik er goed in? Voor geen meter. Zou ik het anders willen? Hell no!

Roy36NL
04 maart 2022 - 12:12

Ik snap de mensen wel hoor die een easy mode willen. Want je mist echt wel een bad ass game als je het geduld er niet voor hebt. Ik persoonlijk vind het niet erg om heel vaak dood te gaan ik wordt zo in de wereld getrokken dat ik er nog lang niet op uitgekeken ben. Maar zoals boven ook al door sommige gezegd is niet iedere game kan jouw game zijn. En ik vind het alleen maar goed dat fromsoftware niet buigt en dichtbij bij hun indentiteit blijft.

hulstpower
04 maart 2022 - 12:25
Antwoord aan  Roy36NL

@Roy36NL het hoeft niet perse geduld te zijn, misschien hebben mensen niet super veel tijd om de game door en door te leren ivm werk, kinderen en nog meer redenen. Ik heb geen tijd voor deze game om alles door en door te leren dus sla ik hem over, ik speel paar uurtjes in de week en vind dat te weinig is voor zo game. Vroeger speelde ik elke fighiting game op hoogste moeilijkheid om hem helemaal master te zijn. Helaas geen tijd meer voor

Roy36NL
04 maart 2022 - 12:52
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower maar dan rest de vraag moet fromsoftware daarin meegaan? In mijn optiek niet. Mensen die iets meer dedicated zijn en misschien meer tijd in games steken mogen ook wel eens beloont worden. Denk niet dat ze een game maken uit het oogpunt mensen hebben een gezin en werk dus laten we ze maar bij het handje nemen.

004
04 maart 2022 - 14:31
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower Ben het hier ook zeker mee eens. Ik denk dat veel mensen die minder tijd hebben en niet semi pro gamer zijn de game alsnog veel plezier erin zouden kunnen hebben mits het verschillende moeilijkheidsgraden zou hebben.

WvA
04 maart 2022 - 09:56

”We kijken altijd hoe we dingen kunnen verbeteren”
Kijk, ik vind Elden Ring echt fantastisch, kan niet wachten vanavond weer te spelen. Maar je kan mij niet uitleggen dat je met een ”we kijken altijd hoe we dingen kunnen verbeteren” nog steeds zo’n belachelijk ruk systeem hebt voor co-op. Ook hadden tooltips niet mis gestaan. Ik heb blijkbaar al 5 uur een debuff, wat ik niet doorhad tot ik het toevallig in een filmpje zag langskomen. Een rood blokje geeft nou niet echt aan wat de debuff is en hoe je eraan bent gekomen en er weer vanaf komt.

messtranor (gebruiker is geblokkeerd)
04 maart 2022 - 09:59
Antwoord aan  WvA

Deze gebruiker is verwijderd

WvA
04 maart 2022 - 11:20

@Messtranor Sorry hoor, maar het feit dat wij op internet moesten opzoeken hoe co-op nou werkt (want de signs verschenen niet) slaat echt nergens op. Dat je de game niet volledig co-op wil maken is idd een design keuze, en kan ik me nog wat bij voorstellen. Maar waarom het systeem zo gigantisch clunky moet met verschillende onduidelijke items is onzin. Zelfs als je het niet via een drop-in-drop-out menu wil doen, zijn er manieren om dit beter aan te pakken (bijv. interacten met die paaltjes een menu laten openen om iemand te inviten).

004
04 maart 2022 - 14:18

@Messtranor Het coop systeem is outdated en compleet ruk, net zoals genoeg mechanics in de game qua het menu. Het is een lazy port naar pc ook, er zijn framedrops die problematisch en vervelend zijn. Vind je het moeilijk als diehard fanboy dit soort dingen te horen?

Prakties alle mensen uit mijn omgeving die coop willen spelen zouden willen dat het minder gedoe was. En dit zijn allemaal doorgewinterde From Soft spelers die elke game meerdere keren hebben uitgespeeld. Zelfs de mensen die graag pvp`den in de oude games vinden het nieuwe systeem ruk hoe het werkt qua het invaden van anderen. Er is genoeg wat verbeterd kan worden. En dat doet vrij weinig af aan dat het een fantastische game is alleen doe niet alsof de game helemaal geen fouten heeft als een over de top fanboy die voelt zijn ideale game te moeten verdedigen.

ali3n8tor
04 maart 2022 - 10:37
Antwoord aan  WvA

@WvA Dat is nou PRECIES het geweldige aan souls games, alle conventies op de schop nemen en je keihard in verwarring brengen.

Zeker niet goed opgelet toen de Maiden zei dat ze een stukje van je VIGOR wou voordat je lekker ging huggen he ouwe snoepert

Witty1889
04 maart 2022 - 11:00
Antwoord aan  ali3n8tor

@ali3n8tor En daar trapt zelfs deze doorgewinterde soulsveteraan dus in! Hoewel ik een vermoeden heb dat er nog wat implicaties zijn die zich uit gaan spelen wat betreft die knuffels… dus vandaar. (Geen spoilers svp! 😉 )

WvA
04 maart 2022 - 11:21
Antwoord aan  ali3n8tor

@ali3n8tor Haha, touche!
Mijn punt blijft wel staan dat ik er 8 uur later pas achter kwam dat dat iets met elkaar te maken had. Mag toch wel even een tooltipje dat mijn vigor uberhaupt omlaag is door die debuff?

004
04 maart 2022 - 14:24
Antwoord aan  ali3n8tor

@ali3n8tor Ja man, het is echt ziek verwarrend dat de ene stat anders werkt dan in een andere game van ze. Dat heb je door als je oude rot bent qua hun games. Anders begrijp je er gewoon geen ruk van. Dus het is niet new player friendly. Kun je leuk vinden maar de meeste mensen willen wel een uitleg over belangrijke game mechanics. Niks over, poisons, bleeds en ga zo nog maar even door. Vind het gek dat mensen gefrustreerd raken dat ze tig keer dood gaan bij een baas terwijl er allemaal mechanics zijn waarvan ze niet weten.

Nu voel jij je natuurlijk briljant omdat je wel hebt gevonden in de game en dat MOET natuurlijk zo blijven voor de alleen in jou ogen briljante mensen.

Nogmaals, wat een deceptie dat ze de briljante jij houden voorgehouden dat de ene stat anders werkte in een andere game dan je dacht. WOW!

Witty1889
04 maart 2022 - 09:20

Inb4 “wat is er mis met een easy mode”. Ik ben zo vreselijk slecht in Call of Duty dat ik vind dat Activision een aimbot moet toevoegen aan alle spellen, zodat ik tenminste wat kills kan maken tijdens potjes. Want ik eis het recht om te kunnen genieten van alles wat ik wil. En het is belangrijk dat de drempel om in te stappen zo laag is dat een blinde chimpansee zonder armen nog mee kan doen. Maakt niet uit dat de makers van het spel een visie hebben die daar compleet door teniet wordt gedaan, ze regelen het maar.

(Dit is natuurlijk anticiperen op een bepaald sentiment. Ik hoop dat het duidelijk is hoe ik dat sentiment zie!)

Voor de goede orde: mijn standpunt is dat de maker van een spel de vrijheid moet hebben om dat spel precies zo in te richten als hij/zij/hen nodig acht. Er zit een belangrijk element van ‘niet aan kunst tornen’ in dit idee. Miyazaki heeft een visie, en dit is de manier waarop hij die visie uit. Daar kan je iets van vinden, maar het is respectloos om tegen een artiest te zeggen dat hij zijn vak niet verstaat, of anders aan moet pakken. Ik zie niet wat zulke haat en walging ons brengt. De visie van Miyazaki bevat nu eenmaal een element van uitdaging. Dat had ook net zo goed niet het geval kunnen zijn, maar DIT was zijn visie. Het is net als bij een schilderij van Van Gogh; die kan je mooi vinden of niet, maar het lijkt me onzinnig om te zeggen dat hij dan maar andere of leukere schilderijen had moeten maken. Of een wat muzikalere: je van Schonberg ook niet zeggen dat ‘ie zich maar beter tot zeven noten had kunnen beperken. Het is nu eenmaal wat het is.

Edit; Nou, mijn gestrektebeenssentiment heeft wel wat losgemaakt zie ik :’) Leuk om te zien dat dit idee uiteindelijk met zoveel woorden inderdaad is geuit!

messtranor (gebruiker is geblokkeerd)
04 maart 2022 - 09:33
Antwoord aan  Witty1889

Deze gebruiker is verwijderd

Roy36NL
04 maart 2022 - 09:46

@Messtranor sluit ik me 100 procent bij aan

Witty1889
04 maart 2022 - 09:50

@Messtranor Je hebt mijn sentiment goed ingeschat 😉

Het voelt zo vreselijk krom dat mensen hier echt over vallen. Je zegt tegen Metallica toch ook niet “doe eens rappen want dan kunnen er meer mensen naar jullie luisteren”?

xRAGEBANE-XSX
04 maart 2022 - 12:37

@Messtranor Dan ga je wat anders spelen? maar wel 70 euro de deur uit voor mensen die het gewoon kopen omdat het cool uit ziet en ze het graag willen spelen.

Ik snap je punt en ben het er ook wel mee eens maar niet iedereen is een die hard gamer en mensen zoals mij met 3 kids en een drukke baan willen niet 5 maanden met een game bezig zijn.

Eldin Ring is naar mijn mening niet extreem moeilijk maar ik begrijp wel dat mensen die de souls games niet kennen toch wel tegen een verrasing aanlopen!

004
04 maart 2022 - 13:59

@Messtranor Ik vind dat een klein groepje mensen eens moet ophouden dat zaken niet zoveel mogelijk beschikbaar moeten zijn voor iedereen als redelijker wijs mogelijk is. In de game wereld is dit makkelijk zo te organiseren en dus een non argument om games niet toegankelijk te maken voor mensen die minder bedeeld zijn qua kwaliteiten.

We leven in een wereld waarin ongelijkheid nog steeds een grote rol speelt. Als je dit niet begrijpt ben je asociaal. Als je zo graag een uitdaging wilt waarom is het dan zo moeilijk dat andere mensen een easy mode in de game zouden krijgen. Ik vind het zo hersendood en asociaal om het puur alleen vanuit je eigen verwende nest perspectief te bekijken. Misselijk makend, echt waar.

Dat gezegd hebben vind ik Elden Ring en From Software games tof zoals ze zijn. Elden Ring kan je powerhousen door te levelen en je gear up te graden/vinden waar bij Sekiro en Dark Souls daar minder ruimte voor is. Ik zou niks op tegen hebben met een easy mode voor degene die dat zouden willen en het elitaire idiote gedrag van gamers die allemaal vinden dat dit onzin is en daarvoor niet eens goede redenen aan kunnen dragen is zo vermoeiend.

Ziminar-1
04 maart 2022 - 13:15
Antwoord aan  Witty1889

@Witty1889 verschil is wel dat CoD een mp game is en Elden Ring een so game. In sp CoD zou een aim assist prima kunnen.
Maar ik snap wat je zegt. Ik heb de games van From Software gespeeld maar kom er niet doorheen terwijl ik ze super gaaf vind. Ik heb te weinig tijd om me er helemaal in te verdiepen en moet daarom deze games aan me voorbij te laten gaan. Voor mij hoeven ze geen easy mode toe te voegen maar snap wel dat mensen het jammer vinden. Snap ook de keuze van de ontwikkelaar, ze doen iets unieks in de industrie daar wil je niet aan tornen.
Maar het veroordelen van mensen die een easy mode willen vind ik wat raar

004
04 maart 2022 - 14:05
Antwoord aan  Witty1889

@Witty1889 De visie waar je het over hebt van de maker van From Soft games mag hij aan vast houden en mensen mogen daar iets van vinden. Ik vind het totale onzin. Deze man denkt blijkbaar dat mensen die normaal uitdagingen niet aangaan het nu ineens wel gaan doen. Of dat mensen die snel gefrustreerd zijn dat nu opeens overkomen. De gedachte is mooi maar de realiteit anders. En voor een ander deel kunnen ze gewoon niet meekomen in deze games.

Er zou niks aan de visie van de gamemaker worden afgedaan als er een meerdere makkelijke modus in de game zouden zitten met verschillende moeilijkheidsgraden. Het is precies dit soort idiote gedachtengangen die mensen buiten sluiten dat als mensen niet mee kunnen komen dat het hun probleem is.

Ik kots hiervan en kan er echt boos van worden. Elitaire gedrag van een relatief klein groepje mensen die geen probleem hebben met de moeilijkheidsgraad en bang dat iets van ze zou worden afgepakt terwijl er alleen maar iets zou worden kunnen toegevoegd voor een andere doelgroep.

Het toevoegen van een aimbot is natuurlijk een idioot idee en je weet blijkbaar niet dat er grote verschillen tussen mensen zijn. Veel mensen zouden deze super gehypete game ook willen spelen om het erover te hebben met vrienden bijvoorbeeld. Dat kan nu niet, geen drama maar het zou ook makkelijk anders kunnen.

From Soft weet dondersgoed verschillende niveau`s qua moeilijkheid te maken met hun NG+ games dus het argument van meer tijd om het te balancen en dat teniet zou doen aan de resr van de game is ook gewoon onzin. Het is allemaal elitaire onzin, bang om hun game te zien worden afgepakt of hun ego boostende wannabe e-sport ding kwijt te raken. Want een easy mode zorgt niet dat de hardmode er ineens niet meer is.

ali3n8tor
04 maart 2022 - 15:19
Antwoord aan  004

@004 IEDEREEN kan deze game spelen. Het ligt AAN JEZELF of je er tijd en moeite in investeert om er goed in te wprden. NIEMAND wordt buitengesloten.

het enige idiote aan dit alles is jou gehuil over dat de visie van de gamemaker niet met de jouwe overeenkomt.

GA LEKKER ZELF EEN GAME MAKEN holy shit

Witty1889
04 maart 2022 - 19:00
Antwoord aan  004

@004 Ik denk dat je ongelijk hebt wat betreft het idee dat een lagere moeilijkheid niets af zou doen aan het spel. Miyazaki zegt eigenlijk: ik wil een spel maken waar mensen moeten opletten, werken en leren creatief met problemen om te gaan om vooruitgang te maken. Dat is zijn visie, en dit is de manier waarop hij die uit. De moeilijkheid is daarmee compleet vervlochten met het hele concept achter de hele Soulsbornekiroring-reeks. Als je die verlaagt, dan ervaren de mensen die de lagere moeilijkheid spelen uiteindelijk ook niet de visie zoals hij die zich heeft voorgesteld. Terwijl dat juist precies is waar het om gaat wat mij betreft.

Een spel wordt een kunstwerk juist doordat er een visie van een persoon achter zit. Dat is ook waarom ik de vergelijking met Metallica en rap durf te maken.

Ik heb de discussie met Messtrainor verder niet gevolgd maar ik hoop dat dit wat argumenten zijn waar je iets mee kan. Ik ben blij dat je doorhebt dat mijn pleidooi voor een aimbot onzin was, dat was precies het idee!

gimbal2
04 maart 2022 - 17:04
Antwoord aan  Witty1889

@Witty1889 Easy mode is toegeven dat je spel niet goed gebalanceerd is, IMO.

In FromSoft games bepaal je de difficulty door het op een bepaalde manier te spelen. Als je een wat meer casual playthrough wil dan moet je vooral de eerste de beste joekel van een stok pakken en daarmee gaan meppen (maar ik zou ook een ander soort prikker achter de hand houden en opwaarderen). Het kan, de games leggen de sterkere wapens en spells gewoon op je pad neer en meestal vrij vroeg al. Ze worden niet eens goed verstopt tenzij het echt een idioot wapen is, dan moet je er iets meer moeite voor doen.

Het zijn juist de wat zwakkere wapens die wat beter verstopt liggen, voor de ervaren spelers die zichzelf meer een uitdaging willen geven door te gaan cosplayen.

Dat is nu echt game design. Weg met de menukeuzes en je game “configureren”. Spelen en je eigen weg vinden in die wereld, hup.

004
04 maart 2022 - 18:13
Antwoord aan  gimbal2

@gimbal2 Elden Ring is ook niet gebalanceerd en dat kan ook niet in een open wereld game zoals wel kan bij Sekiro of Dark Souls. Daarnaast is gebalanceerd subjectief en afhankelijk van het reactievermogen, patronenherkenning en zo min mogelijk fouten maken bij je uitvoering. Er is dus geen GOED gebalanceerde standaard voor iedereen. Dat is het hele punt van verschillende moeilijkheidsgraden.