Ik haat item-decay in games
Gamer.nl
Nieuws

Ik haat item-decay in games

Ik heb een bloedhekel aan ‘item decay’ in games. Item decay betekent dat voorwerpen die je door hard werken hebt verzameld, de duurzaamheid hebben van een bij AliExpress bestelde smartphone waar de sticker ‘I-FOON’ bij het openmaken van de verpakking al los aan het laten is.

Oftewel: dat wapens of andere handige dingen die je gedurende een spel verzamelt kapot kunnen gaan. Met ‘kunnen’ bedoel ik ‘zullen’. Er is geen enkele kans dat een voorwerp in een spel met item decay langer heel blijft dan CD Projekt’s reputatie na het verschijnen van Cyberpunk 2077.

Item decay is niet nieuw in games, maar kreeg zijn grote kans in de schijnwerpers door een hoofdrol in The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Ik bedoel hoofdrol op dezelfde manier als dat Jar Jar Binks een hoofdrol had in The Phantom Menace.

Maar ook indiegames vinden het blijkbaar belangrijk om je een les te leren over de eindigheid van het bestaan. Is het niet genoeg, roguelike Pixel Dungeon (onder andere beschikbaar op iOS), dat je een freakin’ roguelike bent en dat de gemiddelde levensduur van mijn personage om en nabij de vier minuten ligt? Als ik dan eindelijk een jasje heb dat me een minuut langer laat leven, moet dat dan ook kapot? Moet ik me niet alleen zorgen maken over mijn virtuele dood, maar ook over de belabberde kwaliteitsbewaking van de Fantasy-versie van de Primark? Waar kleiding al begint te scheuren als een goblin er alleen maar verkeerd naar kijkt?

Ik snap op zich wel waarom ontwikkelaars het toevoegen. Als je maandenlang bezig bent met het bedenken van een vuurzwaard +5, een waterdolk +4 en een ijsschep +6 (extra chocolade!), dan is het best frustrerend om te zien dat de speler op een gegeven moment ontdekt dat een jeukzweep +9 eigenlijk voldoet voor de rest van het spel. Hoe krijg je de speler dan zover dat hij gaat experimenteren? De speler doet het verkeerd! Hij moet eigenlijk ook eens de gif-pumps +2 proberen, dan weet hij pas wat plezier is!

Ik ben een voorstander van een spel dat me de keuze geeft om te spelen op mijn manier en allerlei nieuwe mogelijkheden voor me openbaart. Nieuwe manieren waarop ik vijanden naar de andere digitale wereld kan helpen. Maar mijn speelgoed kapotmaken is dus niet de manier.

“Hallo, Harry, hier is een nieuw wapen!” aldus het spel. “Cool hè? Extra effectief tegen grasmonsters, maar raak er niet te veel aan gehecht!”

Het probleem met item decay is tweeledig. Om te beginnen introduceren ontwikkelaars dit onder het mom van ‘realisme’. Want in het echt gaan dingen ook niet eeuwig mee. Maar item decay is in games bijna altijd binair: of het ding is perfect, ideaal, 100% effectief, of verkruimelt in je handen middenin een baasgevecht. Zo zit de wereld niet in elkaar, behalve als je je spullen dus bestelt bij AliExpress. Pro tip: ga nooit een baasgevecht aan met een zwaard van een Chinese webwinkel.

Het tweede punt is dat het je er juist van weerhoudt om de beste spullen in het spel te gebruiken. Dat probleem kennen we al uit rpg’s, die je soms verrassen met superkrachtige spreuken of voorwerpen die je maar één keer kan gebruiken. Leuk hoor, dat je één keer een zwart gat kan oproepen die alle monsters in je pad weg kan zuigen, maar wanneer gebruik je het nou?

Nee, niet bij de drie goblins. Ik vecht wel. Misschien dan bij die reus? Nah, er komt later vast een sterkere reus.

Die vijf reuzen dan? Nee, als ik er één aankan, kan ik er vijf ook aan.

Bij die enorme draak aan het eind van het spel dan? Nah, straks heeft hij een nieuwe vorm halverwege het gevecht.

Ik bewaar die zwart-gat-spreuk wel tot… DE AFTITELING?!

Item decay zorgt ervoor dat je het overgrote deel van een spel als Breath of the Wild speelt met een oude stok als zwaard en een potdeksel als schild, omdat je je mooie, glanzende wapens niet durft aan te raken.

Dat wil niet zeggen dat een spel geen slijtage of ander onderhoud kan introduceren in een game. Neem bijvoorbeeld Monster Hunter, waar je wapen bij elke klap die je uitdeelt wat botter en dus minder effectief wordt. Dat is een prima idee. Tenminste, bij dingen die van nature scherp zijn. Ik geloof zomaar dat een zwaard dat botter wordt minder snel door de schubben van een monster kan dringen en dat het helpt om zo’n zwaard af en toe te scherpen.

Waar ik dan toch weer vragen bij heb, is hoe een strijdhamer ‘bot’ kan worden. Het hele idee van een strijdhamer ís zijn botheid. Vooral als die hamer gemaakt is van botten, wat bij Monster Hunter toch best vaak het geval is.

Hoe dan ook: het is een bizar systeem en het bezorgt me tijdens het spelen vooral stress en irritatie. Het is ook eigenlijk het enige aspect van Zelda: Breath of the Wild wat ik verafschuw. En het is ook de reden dat ik stiekem (en nooit hardop, want dit is een geheim wat ik voor eeuwig bij me houd) Assassin’s Creed Odyssey eigenlijk een betere game vind. BotW bestraft me voor het gebruik van de beste voorwerpen, maar Odyssey beloont me voor het vinden en gebruiken van de beste voorwerpen.

Tenslotte speel ik spellen voor mij plezier. In het echte leven maak ik me al zorgen genoeg over slijtage. Dat mijn vaatwasser het opeens begeeft, of mijn auto opeens niet meer start, of dat mijn I-FOON van AliExpress ’s nachts in de lader explodeert en mijn huis afbrandt. Ik heb dat soort stress niet nodig in mijn spellen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Galactic Emergency is begonnen in Helldivers 2
Gamer.nl
Nieuws

Galactic Emergency is begonnen in Helldivers 2

Inclusief nieuwe vijanden en de mogelijkheid om wapens te upgraden

Galactic Emergency is van start gegaan in Helldivers 2 - oftewel een nieuwe plotwending dat ook weer nieuwe gameplayopties met zich meebrengt.

Onlangs bleek al dat Meridia, een zwart gat dat hele planeten opslokte, al een bedreiging kon vormen. Inmiddels is een Illuminate-vloot uit het zwarte gat gekomen en wordt Super Earth zelf aangevallen.

Dat houdt in de praktijk in dat er nieuwe uitdagingen in Helldivers 2 te vinden zijn, waaronder nieuwe vijanden. Zo zijn er de Stingray die vanuit de lucht aanvallen en de Crescent Overseer die vanuit beschutting Helldivers het leven zuur maakt. Dan is er nog de Fleshmob, een soort monster dat bestaat uit meerdere Voteless-lichaamsdelen die aan elkaar zijn genaaid.

Super Earth heeft om de chaos een halt toe te roepen het Helldiver Weapon Customization Programme onthuld. Spelers kunnen nu wapens in levels omhoog laten gaan door ze te gebruiken en zo nieuwe attachments, verbeteringen in statistieken en cosmetische extra's ontgrendelen - vergelijkbaar met games als Call of Duty.

In de Superstore tot slot zullen spelers nu alle items die ze willen kunnen kopen en worden ze dus niet geroteerd. Meer info over de Helldivers 2-update valt op PlayStation Blog te lezen. Uitgebreidere patch notes zijn hier te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bekijk 24 mei de nationale finale van Red Bull Home Ground
Gamer.nl
Nieuws

Bekijk 24 mei de nationale finale van Red Bull Home Ground

De winnaars gaan naar Amerika

Zaterdag 24 mei om 17:00 uur begint de finale van het Nationale Red Bull Home Ground-toernooi.

Tijdens de finale nemen de vier beste teams aan Valorant-spelers in Nederland het tegen elkaar op. Het winnende team mag namelijk helemaal naar de Verenigde Staten om in de Red Bull Home Ground World Final te spelen! No pressure dus, mensen.

De finale vindt dus plaats op 24 mei in het Rabo Esports Stadium te Purmerend, en die kun je gratis bijwonen. Tickets voor de dag claim je hier. Martin en Cody zijn die dag op locatie en leveren commentaar op de wedstrijd, samen met Pieter Boermans, Veronique Zonneveld en Celine Langeraert. Dat zie je dus op ons Twitch-kanaal, terwijl Morrog live verslag doet vanuit de zaal op zijn eigen kanaal, waar ook prijzen te winnen zijn tijdens een quiz! Een en al gekkigheid dus, daar wil je bij zijn en dat kun dus ook.

Het Valorant-toernooi wordt gespeeld met de ‘Home Ground’-regelset. Dit houdt in dat ieder team een favoriete map kiest om op te spelen - de home ground dus - en die moet verdedigen. Wie de thuisbasis succesvol veilig houdt krijgt een punt, maar als het gebied wordt ingenomen door de tegenstanders moet je naar hun territorium. Zo worden punten behaald gedurende het toernooi en komt er één onbetwiste winnaar uit!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!