‘Microsoft doet concessies om Activision-overname door te laten gaan’
PU.nl
Nieuws

‘Microsoft doet concessies om Activision-overname door te laten gaan’

Microsoft zou concessies doen om de overname van Activision Blizzard door te kunnen laten gaan, waaronder een deal die er voor zorgt dat Call of Duty nog tien jaar op PlayStation-consoles uit blijft komen.

Dat meldt Reuters te hebben vernomen. Om wereldwijde waakhonden die onderzoek doen naar de mogelijke overname voor zich te winnen, zou Microsoft verschillende afspraken in het voordeel van de concurrentie willen maken. Het bedrijf zou deze concessies officieel willen presenteren naar de instanties.

Om waakhonden bij de Europese Commissie tevreden te stellen, zou er in ieder geval een licentiedeal van tien jaar voor Sony worden voorbereid. Hoewel er geen detail worden gegeven, is het waarschijnlijk dat deze deal specifiek om Call of Duty draait. Een week geleden meldde de New York Times immers al dat Microsoft een dergelijke deal had aangeboden aan Sony.

McDermott Will & Emery-partner Stephane Dionnett meldt aan Reuters dat dergelijke concessies er voor kunnen zorgen dat de verschillende instanties die de overname onderzoeken mogelijk overstag gaat. Ze waarschuwt echter dat het ook een mogelijkheid is dat het niet genoeg is.

Hoe dan ook publiceert de Europese Commissie diens beslissing voor 11 april, maar dit is maar één van de officiële instanties die de overname goed moeten keuren. De deal is vooralsnog goedgekeurd in Saoedi-Arabië, Brazilië en Servië.

26 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Don Carpaccio
29 november 2022 - 19:54

Microsoft moet dringend Activision overnemen zodat ik Call of Duty op de GamePass kan spelen.

Iconic
29 november 2022 - 14:52

Deze deal gaat er gewoon komen jongens! Geloof dat nou maar!

Deadspacer
29 november 2022 - 14:23

Lieten ze maar eerder wat weten ipv in april

Ziminar-1
29 november 2022 - 14:16

Ja ja, straks gaat MS nog beweren dat CoD NIET exclusive wordt na de overname

Ashalar
29 november 2022 - 14:44
Antwoord aan  Ziminar-1

@Ziminar Het zijn toch inkomsten. Zou zakelijk gezien niet slim zijn om die markt af te sluiten. Zeker omdat er meer Playstations dan Xbox machines over de toonbank rollen. Vijf miljoen stuks meer PS5’s dan de XBox op het moment, dat zijn niet geringe aantallen. Tuurlijk, we zitten nog in een vroege fase van de console lifetime. Lijkt mij alleen wel gek dat MS een markt gaat liggen van 23 miljoen potentiele klanten. En dat niet alleen voor een Call of Duty…

Ziminar-1
29 november 2022 - 16:55
Antwoord aan  Ashalar

@Ashalar het is ook sarcastisch bedoeld, MS heeft al meerdere malen aangegeven wat jij zegt en Sony al een deal aangeboden voor 10 jaar waar Sony niet eens op gereageerd heeft.
Maar Sony blijft het maar als argument aandragen.

Riyakuya
29 november 2022 - 14:13

Om eerlijk te zijn weet ik niet of er over 10 jaar nog wel echt consoles zijn. De games komen nu ook al allemaal op pc uit. De enige fabrikant die geen games op pc uitbrengt is Nintendo. Maar ik kan bijna garanderen dat die ook overstag zullen gaan wanneer de consoleverkopen achteruit zouden gaan. Voor nu lijkt het er echt op dat pc toch nog steeds een grote plek in de toekomst. Het biedt veel meer keuzevrijheid op alle vlakken, hardware, games, gamestores etc. Ook is er veel meer creativiteit op het gebied van mods te vinden. Console heeft bij mij zo goed als altijd de voorkeur gehad maar ik ben langzaam van gedachte veranderd.

Robskeee
29 november 2022 - 14:48
Antwoord aan  Riyakuya

@Riyakuya
Dan zit je toch echt op het verkeerde spoor te denken, lang niet alle mensen hebben verstand en zin om zich te verdiepen in een game PC. Grotendeels kijkt niet op gamesites, kijkt reviews, leest over specs, maar koopt een console en hangt die met een HDMI kabeltje in de tv en gaat spelen.

Riyakuya
29 november 2022 - 19:46
Antwoord aan  Robskeee

@Robskeee je hoeft tegenwoordig dan ook geen pc in elkaar te zetten (al lang niet meer eigenlijk) en kunt deze gewoon kant en klaar kopen. Daarnaast is het voor een boel casual games ook niet nodig om een game pc te hebben en voldoet vrij matige hardware al. Gezien er in 2020 meer dan 1.7 miljard pc gamers waren denk ik dat je in dit geval zelf op het verkeerde spoor zit te denken. Vergelijk dit met een gemiddelde van pakweg 100 miljoen verkopen van een console en het komt niet eens in de buurt. Laat staan de mobiele markt.. maar dat is een ander verhaal.

Consoles zijn zeker fijn en ik game er nog steeds prima op maar ik merk toch dat een pc me veel meer mogelijkheden en vrijheid geeft. Je kunt een pc naast gamen ook voor enorm veel andere dingen gebruiken wat op een console vaak gelimiteerd is. En de prijzen op pc zijn mede door de concurrentie wat betreft game stores ook nog eens een stuk voordeliger.

Je doet tevens alsof een pc aansluiten zoveel werk is maar dat valt ook reuze mee. Ja het is meer werk dan een console maar je hoeft nou niet bepaald een genie te zijn om een pc aan te sluiten. Daarvoor sluit je amper meer kabels aan. Stroom, HDMI en eventueel keyboard/muis/controller wanneer die niet draadloos verbonden worden.

poklaan
29 november 2022 - 19:38
Antwoord aan  Riyakuya

@Riyakuya
Consoles blijven uiteindelijk ook goedkoper en makkelijker, en zullen daarom altijd rondblijven. 8 jarig jantje met z’n ouders weten niet hoe je een goede PC in elkaar moet zetten en onderhouden, en zelfs als ze dat weten zullen ze hun kind waarschijnlijk geen PC van 800 euro geven als ze voor de helft van die prijs een console kunnen kopen en zo naast de TV kunnen zetten. En dat verschil in prijs is natuurlijk ongeacht leeftijd een dingetje.

Riyakuya
29 november 2022 - 19:47
Antwoord aan  poklaan

@poklaan ik heb Robskeee zojuist ook een reactie gegeven hierop.

Ashalar
29 november 2022 - 14:07

Microsoft moet zich terugtrekken uit de console markt en zicht volledig toeleggen op het leveren van games voor de verschillende aanbieders. Per console verliest Microsoft zo’n 200 dollar, zo is niet heel lang geleden bekend gemaakt. Dan liever games ontwikkelen en daar de winst op pakken.
Dit zeg ik als iemand die pas terugkeerde op de console markt met de introductie van de xbox360, met als laatste voorganger een SNES – jarenlang PC only geweest dus. Hoewel ik de console van Microsoft waardeer, merk ik al jaar en dag dat de Playstation meer uren maakt – mijn eerste PS was ook nog eens een PS4.
De consoles van beide fabrikanten staan in mijn televisiemeubel. De keren dat ik echter de nieuwe xbox aanzet, was tot dusver alleen voor CP2077, Halo Infinite en de laatste Forza Horizon. Games die ik net zo makkelijk speel op de PC. Wat is de waarde van een console van Microsoft dan nog?
Nee, dan liever alleen nog de focus als uitgever van games op de rest van de console markt. Sony zal dan wel dominant zijn ten opzichte van Nintendo, vrees ik.
Het simultaan uitbrengen van games op zowel de PC als de huidige XBox vind ik wel een gouden greep van Microsoft, dat mag gezegd worden.

Deadspacer
29 november 2022 - 14:28
Antwoord aan  Ashalar

@Ashalar wat een onzin er zijn meer dan genoeg xbox gebruikers om het relevant te houden nee niet zoveel als Playstations maar zeker niet te weinig om op te houden daarnaast zitten we nog vroeg in de levens van de series en de ps5 en hebben genoeg mensen bakken met geld betaald aan scalpers etc om een series x te kunnen kopen.
Maar goed mensen die ik ken met een series hebben bijna allemaal de S en misschien moet ms zich daar meer op focussen dan de x gezien ze idd wel flink verlies daarop maken.

Nintendo is een hele andere doelgroep en Pc is nog altijd zwaar in de minderheid en zal dat blijven gezien de mainstream gewoon op de bank wil ploffen console aan disc erin en gamen. De strijd zal altijd tussen ps en xbox zijn en dat is alleen maar goed al had ik liever dat ze ooit gingen samenwerken!

Denk wel dat ze uiteindelijk over gaan op cloud only ofzo zeker met die zogenaamde streaming xbox waar ze aan werken.

Ashalar
29 november 2022 - 14:41
Antwoord aan  Deadspacer

@Deadspacer Ik denk dat streaming xbox nog wel een lange termijn ding gaat zijn. Internet in Nederland is van hoge kwaliteit, maar in de landelijke gebieden al wat lastiger. Ook in ontwikkelde landen als de VS is een inbelverbinding nog steeds normaal, en de beperkte markt van aanbieders die snelheden dichtknijpt is voor menig gamer daar ook een probleem. Wanneer een game a la Call of Duty of RDR 2 een download vereist van 150Gb om te installeren alleen al, wordt het lastig. Data continue streamen zonder kwaliteitsverlies… ik moet het nog zien gebeuren. Je kan je dan als console boer niet alleen focussen op daar waar Internet van top kwaliteit is.

brushaway
29 november 2022 - 14:39
Antwoord aan  Ashalar

@Ashalar Microsoft moet niks. Ik speel 100x liever op een xbox dan op een pc. Lekker op de bank. Genoeg meerwaarde dus, voor velen ๐Ÿ™‚

GangstaLean
29 november 2022 - 15:26
Antwoord aan  brushaway

@brushaway Exacto, ik speel met veel plezier op mijn X en Microsoft moet dus helemaal niks! Ze doen het deze generatie gewoon lekker!

gimbal2
29 november 2022 - 16:32
Antwoord aan  brushaway

@brushaway Dat spelen op de bank kan met een PC ook dankzij streaming, dat is niet de echte meerwaarde van een console. Het zit hem vooral in gemak, alles wat met een PC te maken heeft dat is net niet of net wel vermoeiend.

Maar ik blijf erbij want ik hou nu eenmaal van mijn enorme lijst van honderden niet-console games die ik voor een appel en een ei heb kunnen kopen over de jaren en 6 generaties aan PC heen. Ieder zijn ding.

Robskeee
29 november 2022 - 14:45
Antwoord aan  Ashalar

@Ashalar sorry maar wat een onzin. Ik heb zelf ook altijd alle consoles (en PC) in huis gehad maar mijn PS gebruik ik een paar keer per jaar om bijv. God of War of Horizon ZD te spelen. Buiten dat staat dat apparaat stof te verzamelen. Het is gewoon waar je persoonlijke voorkeur ligt. Dat jou de titels van microsoft niet je niet liggen wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Games als Halo, grounded, forza sea of thieves etc zijn dan niet op het niveau van sommige PS titels, maar ze voor miljoenen gamers wel populair en leuk. Zeker na de zwakkere Xbox One release is Xbox als console merk terug in de race met de PS5.

Ik citeer:
‘When comparing Xbox vs. PlayStation sales, itโ€™s important to note that Xbox Series X/S has a 42.8% market share, whereas PlayStation 5 has a 57.1% share’

DarkraverX
29 november 2022 - 15:17
Antwoord aan  Ashalar

@Ashalar Je vergeet, dat waar ze op het 1 verliezen ze op het andere weer enorm verdienen.

dakoota
29 november 2022 - 19:20
Antwoord aan  Ashalar

@Ashalar : voor mij is het juist andersom, ik gebruik de xbox veel meer dan mijn ps5 en switch. De reden? De online omgeving is op de xbox veel beter (althans, in mijn situatie). Als ik bv. Fifa 23 speel haal ik een ping van altijd 8. Als ik Fifa 23 op de ps5 speel is mijn ping rond de 45 – 50. Ik speel beide spellen via de EA 10 uur try out (ik was als lid van EA op de ps5 en bij de xbox krijg ik hem in mijn gamepass). Online is nooit de cup of tea geweest binnen de wereld van Playstation. Daarentegen gebruik ik de ps5 voor de hele mooie exclusives, maar dat spreekt voor zich. Gevolg: sportgames, shooters, racegames speel ik op de xbox en GOD/Horizon etc op de Ps5. De sportgames/shooters en racegames zijn verslavender voor mij, zodoende staat de xbox meer aan.

RedBiohazzerd
30 november 2022 - 12:03
Antwoord aan  Ashalar

@Ashalar Ik denk dat je, je vergist in het aantal Xbox bezitters. Jouw verhaal gaat inderdaad op wanneer je genoeg geld te besteden hebt om een High-End PC aan te schaffen. Zo speel ik ook Xbox games op mijn PC. Echter niet iedereen heeft het geld of de behoefte om minimaal 2500 euro uit te geven aan een monster PC, waarmee je (toekomstige) games goed kunt spelen. Een console is wat dat betreft veel gebruiksvriendelijker en vooral goedkoper

DarkraverX
29 november 2022 - 13:47

Laten we hopen dat het snel overgenomen kan worden zodat Ryan kan stoppen met de jankbal uit te hangen.

hulstpower
29 november 2022 - 14:07
Antwoord aan  DarkraverX

@DarkraverX zal nog wel even duren, saudi brazil en Servie hebben alleen nog maar goed gekeurd. Denk dat China helemaal niet door gaat omdat Blizzard zich daar nu terug trekt.

LIQUIDSHAKE (gebruiker is geblokkeerd)
29 november 2022 - 14:12
Antwoord aan  DarkraverX

Deze gebruiker is verwijderd

Recon31
29 november 2022 - 21:23
Antwoord aan  DarkraverX

@DarkraverX En dat is dus ook het geen waar het namelijk niet om gaat. Deze overname gaat verder dan MS vs Sony. Er wordt naar het gehele plaatje “Microsoft” gekeken. Alleen fanboys staren zich maar constant blind op elk woordje wat Phill of Ryan roepen.

Een comments van iemand op tweakers:

“Jullie bekijken dit allemaal veel te nauw, als ‘Microsoft vs. Sony’. Zo nauw is het niet. Het is een bedrijf ter waarde van 1,8 biljoen dat 69 miljard voor een ander bedrijf betaalt. Dat heeft nogal wat implicaties. Als dat mag, waar ligt dan de grens? Alles daar onder is dan direct vrij spel. Ubisoft, EA en meer zijn minder waard en liggen dus voor het oprapen.

Microsoft kan het bovendien lijen om jarenlang tegen kostprijs de markt te verpesten. Ze zijn nu de underdog en doen de consument een plezier, maar die 69 miljard gaan jij en ik terugbetalen. Dat doet er toe, niet of Sony een beetje zeurt of niet.”

“Maar Microsoft gebruikt die 1.8 biljoen wel om enorm marktaandeel te kopen. Als Amazon morgen Sony, EA, Tencent en allemaal op koopt om nummer 1 te worden ga je daar toch ook niet mee akkoord?”

DarkraverX
29 november 2022 - 21:34
Antwoord aan  Recon31

@Recon31 Als Amazon Sony, EA en Tencent koop zal dat mijn reet roesten.

Het beklag waar het voornamelijk om gaat is COD en dat is waar het bij die jankbal om gaat.

Als je alle bedrijven bij elkaar optelt die EA of Sony in de loop der jaren heeft opgekocht en verkloot heeft (EA) dan zou je exact hetzelfde kunnen zeggen met wat iemand op tweakers beweert.