Nintendo, Sony en Microsoft zouden dit jaar niet aan E3 meedoen
Gamer.nl
Nieuws

Nintendo, Sony en Microsoft zouden dit jaar niet aan E3 meedoen

Sony, Microsoft en Nintendo zouden dit jaar niet deelnemen aan E3.

Dat claimt IGN van "meerdere deskundige bronnen" te hebben vernomen. Ook VGC claimt van bronnen te hebben vernomen dat in ieder geval Sony en Nintendo de beurs overslaan. E3 wordt dit jaar voor het eerst in vier jaar weer fysiek gehouden. In 2021 werd het evenement alleen online gehouden en in 2020 en 2022 was de gamebeurs geheel geannuleerd. 

De organisatie achter E3, de Entertainment Software Association (ESA), liet vorig jaar weten dat E3 "zowel digitaal als fysiek terugkeert. Hoeveel we ook van deze digitale evenementen houden en hoe goed ze ook mensen over heel de wereld kunnen bereiken, weten we dat er een sterke drang is voor mensen om bijeen te komen - om in persoon contact te leggen en elkaar te zien en te praten over wat games geweldig maakt." De beurs wordt van 13 tot en met 16 juni gehouden.

Hoewel de drie hardwarebedrijven nog niet hun afwezigheid bij E3 hebben bevestigd noch ontkend, zou hun afwezigheid een grote klap zijn voor de beurs. Microsoft liet vorige week wel weten ergens in de zomer "terug te keren naar Los Angeles voor de jaarlijkse showcase", maar het bedrijf kan daarmee ook bedoelen dat het een eigen show - losstaand van E3 - organiseert, of zich wellicht aansluit bij Summer Games Fest. Dat evenement werd tijdens de pandemie in leven geroepen door Geoff Keighley en wordt dit jaar ook weer gehouden. 

Microsoft en Nintendo hebben wanneer E3 fysiek werd gehouden altijd een plek op de beursvloer gehad, maar volgens IGN is dat dit jaar dus niet het geval. Sony is al sinds 2019 afwezig.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!