Saints Row biedt een vertrouwde zandbak met weinig vernieuwing
PU.nl
Nieuws

Saints Row biedt een vertrouwde zandbak met weinig vernieuwing

Saints Row laat de meeste gekkigheid uit voorgaande delen achter zich door de franchise van een reboot te voorzien. Een nieuwe locatie en cast moeten een frisse wind bieden. Bij een reboot verwacht je echter ook nieuwe gameplayopties, maar daarin weet Saints Row vooralsnog niet te imponeren.

Saints Row ruilt aliens, superkrachten en roze dildo’s in voor de zonnige stad Santo Ileso, dat deels als een fictieve versie van New Mexico dienst doet. Een reboot werd hoog tijd, gezien Saints Row 4: Re-elected wel érg krankzinnig werd. Gelukkig is ontwikkelaar Volition niet vergeten wat Saints Row onderscheidt van tegenhanger Grand Theft Auto: humor en niet al te serieuze gameplay. 

Nieuw gebied, bekende insteek 

De grootste vernieuwing van Saints Row is Santo Ileso, het nieuwe speelgebied uit de game. De vorige delen vonden allemaal plaats in grote, stedelijke gebieden. Van natuurlijke gebieden was weinig sprake, maar Saints Row brengt daar verandering in. Naast het stedelijke centrum, de Mexicaanse buitenwijken en rijke villawijken, biedt Santo Ileso ook een groot natuurgebied met dorre vlaktes, meertjes en ravijnen. Het is verfrissend om wat meer de ruimte te hebben en niet zo claustrofobisch opgesloten te zitten in een enkele stad.

Het concept blijft echter nagenoeg gelijk aan eerdere delen. Er zijn wederom drie gangs aanwezig, elk met hun eigen kenmerken. Zo zijn er de Mexicaanse Los Panteros, de futuristische Idols en de geprivatiseerde militaire groep Marshall. Vooral die laatste twee passen thematisch niet echt bij Santo Ileso en dragen dan ook niet bij aan de zonnige sfeer die de stad wil bereiken. Want wanneer zie je nou werkelijk futuristische cyberpunks in een stad als Santo Ileso? Het is dan ook meteen duidelijk dat je nog altijd een Saints Row-game aan het spelen bent, met alle fantasievolle uitspattingen van dien.

©GMRimport

Vloeiend en stug

Wat ook akelig bekend voor komt is het autorijden. In voorgaande Saints Row-games liet de besturing hiervan wat te wensen over en dat is in de nieuwe game nog altijd niet opgelost. Ook hier rijden de auto’s erg stug met bizar scherpe, onrealistische drifts. Het voelt alsof alle auto’s met lijm aan de weg vastgeplakt zitten. Het is leuk dat je de auto’s wederom tot in de puntjes kan personaliseren, maar het stoort dat ze nog steeds de natuurwetten compleet negeren.

Wel nieuw is de wingsuit. Deze vleugels krijg je vanaf het eerste moment in de game en geven je de mogelijkheid om overal al vliegend te komen. Vanuit de lucht kun je vloeiend op het dak van een auto landen of jezelf in de lucht lanceren door op onschuldige voorbijganer te springen. Dit blijkt al snel leuker dan over straten lopen of rijden. Niet alleen dankzij het gemak, maar ook door de levendigheid waar het een beetje aan ontbreekt op straat. 

©GMRimport

Eindeloze personalisatie

Die levendigheid kan wel worden geuit in je eigen personage. Saints Row draait naast alles wat je kent uit de franchise voornamelijk om de personalisatie. Eindeloze mogelijkheden zorgen ervoor dat jij jouw 'Boss' helemaal naar eigen smaak kunt aanpassen. Daardoor kun je uren spenderen aan het personaliseren van een personage. Mocht je bang zijn dat je daardoor eerst een paar uur bezig bent met het aanmaken van een personage voordat je de game zelf start: geen zorgen, je kunt op elk moment gedurende de game deze nog aanpassen.

Dat limiteert zich niet alleen tot kleding. Ook je stem, oogkleur, neusgrootte en geslachtsdelen kunnen probleemloos veranderd worden via de in-game telefoonapplicatie. Zonder laadschermen of transities kun je je personage aanpassen. Daarbij ben je vrij om kledingstukken te combineren. In tegenstelling tot andere openwereldgames, kun je hier kleren gelaagd aantrekken zonder dat dat ene roze shirtje verdwijnt onder die mooie blazer. Het gaat ongetwijfeld leuke creaties opleveren op het internet, maar buiten het internet is het nog maar de vraag voor wie je er hip uit wilt zien.

©GMRimport

Ouderwets

Dergelijke vrijheid in personalisatie komt natuurlijk pas echt goed tot zijn recht wanneer je ermee kunt pronken in een online omgeving. Saints Row biedt alleen een co-op-modus voor maximaal twee spelers. Saints Row zet personalisatie voorop en vergeet daarbij een interessante wereld te bieden om in te kunnen flaneren. Ja, je hebt een wingsuit en autos die je kunt pimpen, maar wat doe je ermee? Wat zijn de doelen? We hebben slechts de eerste drie uur van de game kunnen spelen, dus alle mogelijkheden die de uiteindelijke game zal bieden, hebben we niet kunnen ervaren. Toch wist de wereld weinig indruk te wekken tijdens onze speelsessie.

Santo Ileso voelt ietwat ouderwets aan. Typische icoontjes brengen je naar geldkistjes of locaties om te fotograferen. Zijmissies bestaan uit korte activiteiten die je na een keer of drie - of na het spelen van voorgaande Saints Row-games - wel kent. Dat wekt ergens zorgen, omdat er zoveel games zijn die een vollere spelwereld bieden. Saints Row probeert echter helemaal niet the next big thing te zijn. In een tijd waar de meeste openwereldgames gigantische gebieden hebben met talloze gameplay-mechanieken is het misschien niet eens zo erg om eens een ouderwetse openwereldgame te spelen. Want ouderwets genieten is soms best wel fijn. Saints Row lijkt zich daarom als prima tussendoortje te lenen.

©GMRimport

Niets nieuws

Saints Row is buiten een nieuwe locatie en nieuwe cast vooral simpelweg een nieuw deel in de franchise. De gameplay voelt vertrouwd, maar is daardoor op momenten tegelijk wel erg herkenbaar. De auto's laten zich bijvoorbeeld net zo stug besturen, maar het schieten voelt ook weer net zo fijn als in de voorgangers. Personalisatie was altijd al een belangrijk elementen van Saints Row, maar wordt in dit deel naar een hoger niveau getild. Het lijkt echter niet genoeg om de daadwerkelijke gameplay van een frisse impuls te voorzien.

We verwachten dan niet dat Saints Row mensen die toch al niet overtuigd waren van de franchise gaat overhalen. Het lijkt gewoon weer een aantal uur lekker hersenloos knallen in een nieuwe omgeving te worden, al blijven de aliens en superkrachten voor zover wij konden zien weg. Ben je echter op zoek naar een compleet nieuwe ervaring, dan moet je je verwachtingen bijstellen of voorzichtig accepteren dat je deze game gaat overslaan. Saints Row blijft Saints Row: ouderwets aanklooien in een zandbak.

©GMRimport

Saints Row verschijnt op 23 augustus voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S en pc. Voor deze preview werd de game op pc gespeeld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!