Sony haalt Cyberpunk 2077 uit PlayStation Store
PU.nl
Nieuws

Sony haalt Cyberpunk 2077 uit PlayStation Store

Sony heeft Cyberpunk 2077 voor onbepaalde tijd uit de PlayStation Store gehaald.

Daarbij laat het bedrijf weten dat iedereen die de game heeft gekocht, zijn of haar geld terug kan vragen. Daar is een speciale pagina op de PlayStation-website voor aangemaakt.

"SIE streeft naar een hoge mate van klanttevredenheid en daarom zullen we volledige restitutie mogelijk maken voor iedereen die Cyberpunk 2077 heeft gekocht via PlayStation Store", zo valt op de pagina te lezen. "Daarnaast haalt SIE Cyberpunk 2077 uit PlayStation Store tot nader order."

Dit als gevolg van de problematische lancering van Cyberpunk 2077. De game verscheen op 10 december op PlayStation 4, Xbox One, pc en Google Stadia en is via backward compatibility ook speelbaar op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Het spel wordt op alle systemen geplaagd door bugs, maar op Xbox One en PlayStation 4 draait het spel beduidend slechter dan op de andere platforms.

Ontwikkelaar CD Projekt Red heeft inmiddels al zijn excuses aangeboden en spelers ook geadviseerd bij ontevredenheid hun geld terug te vragen. Het bedrijf laat weten niet genoeg tijd te hebben kunnen besteed aan de PS4- en Xbox One-versies van de game. Begin volgend jaar moeten er updates voor het spel uitkomen waarmee de ervaring verbeterd zou worden. Recensies van Cyberpunk 2077 waren rond lancering bovenal gebaseerd op de pc-versie van de game.

59 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
lightyears-1
18 december 2020 - 17:21

Dat sony cyberpunk uit de gamestore haalt stond zelfs enige tijd als headline op pagina 101 van NOS teletekst. Ik kan me niet herinneren dat een game dat dieptepunt ooit bereikt heeft…

Qinneth
18 december 2020 - 18:18
Antwoord aan  lightyears-1

@lightyears Ik zag hem vandaag zelfs op TV voorbij komen als item bij het NOS journaal.

DarkraverX
18 december 2020 - 16:37

Sony had net als MS deze game nooit mogen toestaan in de huidige staat op de oude generatie platformen.

ebiker
18 december 2020 - 16:28

@niqomipa ik werk in the chip development, is niet zo heel anders. Maar met een groot verschil dat er maar weinig chip designers zijn, en de baas het zich niet kan veroorloven goede mensen met veel ervaring te verliezen. En ik werk niet in NL maar in Zwitsrland.

TheDeeGee
18 december 2020 - 15:19

Gek dat Fallout 76 geen wakeup call is geweest voor de game industrie.

Kay
18 december 2020 - 13:21

Als is CDPR was zou ik een dikke middelvinger naar Sony op steken en the Witcher 4 exclusief op Xbox uitbrengen 🙂

poklaan
18 december 2020 - 13:37
Antwoord aan  Kay

@Mmo-veteran kinderachtig dom gelul

ShadowKiller
18 december 2020 - 14:53
Antwoord aan  poklaan

@poklaan
Niets dom gelul. Sony had ook zijn refundbeleid op orde kunnen hebben. Dat van: “Je hebt spel gedownload je krijgt geen geld terug nanananana….”is ronduit slecht.
Bovendien een spel weghalen van de store, zo vlak voor de kerstdagen is ook een actie waar ik niet echt over te spreken ben. Sony kan op zijn minst de koper waarschuwen dat het spel niet speelbaar is op ps4 (slim)

Qinneth
18 december 2020 - 18:18
Antwoord aan  Kay

@Mmo-veteran Gezien dat Cyberpunk 2077 uit de PS store is verwijderd, kan je het technisch zien als een Xbox exclusive. 😀

ebiker
18 december 2020 - 12:11

@niqomipa crunchen doe je als werknemer zelf. Ik heb consequent nooit meer dan 8 uur per dag gewerkt. De baas kan je niet fysiek aan je buro ketenen, dus na 8 uur loop ik gewoon weg. En het werkt.

-it-
18 december 2020 - 13:04
Antwoord aan  ebiker

@ebiker Dat werkt in Nederland zo inderdaad. In andere landen (helaas) vaak niet.

GoofyZ3
18 december 2020 - 13:46
Antwoord aan  -it-

@-it- je moet gewoon duidelijke afspraken maken, verplicht overwerken omdat je baas een onrealistische dead line heeft neer gezet voor zichzelf… When its done is btw nog goedkoper ook, overuren zijn duurder dan normale uren dus het heeft niet eens zin. Tenzij 70% van de vaste werknemers zitten te wachten op jou werk, maarja dan moet je het management ontslaan. Ik zou gelijk verhuizen als dit soort praktijken normaal zijn in dat land, wat vele ook doen.

tektwo-1
18 december 2020 - 11:49

Nou Hulde voor deze ontwikkelaar dat ze wel moeite doen om console versies van hun game te lanceren. Er zijn genoeg ontwikkaars die consoles links laten liggen alsof die niet bestaan. Liever dat een game zo wordt gelanceerd en mettertijd wordt gerepareerd dan dat de game nooit naar consoles komt.

RR020
18 december 2020 - 12:21
Antwoord aan  tektwo-1

@tektwo Hulde….???? Het had pas hulde geweest als ze eerlijk alle versies hadden laten zien bij de previews ipv alleen pc versies beschikbaar te stellen.

Het had pas hulde geweest als ze eerlijk hadden gezegd, het werkt op dit moment gewoon nog niet naar behoren ipv valse beloftes vlak voor de release.

tektwo-1
18 december 2020 - 14:07
Antwoord aan  RR020

@RR020, qua communicatie was het niet best idd en wellicht hadden ze de console versies later moeten brengen. Daar mogen ze op afgerekend worden.

Toch denk ik dat het goed gaat komen.

MrStef85
18 december 2020 - 11:46

Van de week moest ik volgens de klantenservice wachten op de patches. Mooi dat dit nu opeens wel kan.

Qinneth
18 december 2020 - 11:35

@niqomipa Puur omdat de game voor jou (en je kennissenkring die Cyberpunk 2077 ook spelen) nog speelbaar is, betekend niet dat het voor iedereen zo is. Het is letterlijk een kwestie van geluk hebben hoe Cyberpunk presteert op je eigen console/PC. Een vriend van mij heeft een enorm dikke gaming PC, maar hij kwam een bug tegen waarmee een NPC die hij nodig had om een missie te voltooien, verkeerd was geplaatst en hij daardoor niet bij de NPC kon komen. Hij kon dus letterlijk niet de game verder spelen, omdat het om een main story line missie ging, dus terug naar een eerder savepoint, en alles weer opnieuw spelen.

Dit is maar een klein voorbeeld, en ik heb jou bij ieder Cyberpunk 2077 artikel de game zien verdedigen omdat het jij het wel vindt meevallen allemaal. Je kan een game/ontwikkelstudio fantastisch vinden, maar tegelijk ook deze bekritiseren over de dubieuze keuzes die gemaakt zijn. Het één sluit de ander niet uit.

ShadowKiller
18 december 2020 - 11:54
Antwoord aan  Qinneth

@Qinneth
Dat soort bugs ben ik ook echt wel in andere games tegengekomen. Kwestie van regelmatig saven, dan laad je gewoon opnieuw en alles is weer goed.
De presentaties van ps4 (slim) en xbox one zijn gewoon dramatisch slecht. Geef die mensen een refund, zet een waarschuwing een waarschuwing in de store. Maar laat mensen met een betere console de game gewoon aanschaffen als zij dat willen. Het is speelbaar.

Qinneth
18 december 2020 - 12:31
Antwoord aan  ShadowKiller

@ShadowKiller “Het is speelbaar.”, dit is niet iets wat je voornaamste verkoopargument moet zijn. Je kan het verdedigen hoe je wilt, maar CDPR had Cyberpunk 2077 gewoon nog verder uit moeten stellen, dit kost ze gewoon hun reputatie (en bakken met geld).

GoofyZ3
18 december 2020 - 13:36
Antwoord aan  Qinneth

@Qinneth cyberpunk maakt heel veel automatische saves aan. En op pc druk je tijdens game ff op f5, je hoeft niet perse op escape te drukken en je maakt dan een quick save. Super handig omdat je binnen 1 klap dood kan zijn. Dus stukken opnieuw spelen doe je sowieso al, tenzij je hem op easy speel. Maar dan ben je zo door de game heen.

armilo-theus
19 december 2020 - 01:34
Antwoord aan  Qinneth

@Qinneth Jij hebt een goede punt maar ik denk dat hij het meer bedoeld dat andere games ook eruit gegooit had moeten worden. We vergeten hoe slecht Unity en ME: A en Athem gelauncht werden.

ShadowKiller
18 december 2020 - 11:32

@niqomipa
Iedere game kan je wel de eerste maanden uit de store verwijderen. Het is lang geleden dat ik een game zonder bugs of glitches en framedrops bij launch heb gespeeld.

RR020
18 december 2020 - 11:29

Stop met de last gen en richt je op de next gen! Game is niet om aan te zien in de huidige staat op de PS5. Zorg voor een echte refund voor last gen en maak een goede next gen versie. En al duurt het nog een jaar, neem de tijd maar maak er iets moois van.

Ik snap niet dat er mensen zijn die roepen dat de game nu speelbaar is op een PS5. Dan geef je echt 0 om graphics.

Qinneth
18 december 2020 - 11:39
Antwoord aan  RR020

@RR020 Dan had CDPR de game niet moeten aankondigen voor PS4/Xbox One. De game werd zelfs al aangekondigd (en was begonnen met ontwikkeling) voordat de PS4 op de markt was. Het is niet de schuld van de PS4/Xbox One dat CDPR veel verder wilden gaan dan de consoles aankunnen.

RR020
18 december 2020 - 12:02
Antwoord aan  Qinneth

@Qinneth O zeg ook niet dat het de schuld van PS en XboX is. All blame bij CDPR.

Het is ook een moeilijke tijd voor games op consoles. De techniek gaat verder dan last gen maar op next gen is nog weinig te verdienen.

Last gen kan je gewoon afschrijven denk ik. En er zullen best mensen zijn die het met een paar verbeteringen leuk vinden. Daarom zou ik de game lekker voor € 20,00 verkopen voor de last gen en gooi een goede next gen versie op de markt voor de volle prijs. En doe dit alleen als de next gen versie ook echt next gen is! Al duurt dit 1,5 jaar. Want het verhaal, de setting enz. is natuurlijk geweldig.

-it-
18 december 2020 - 11:47
Antwoord aan  RR020

@RR020 Je moet toch wat om je aankoop (dure ps5 + game) te verdedigen

RR020
18 december 2020 - 11:53
Antwoord aan  -it-

@-it- Haha ik heb beide en geef gewoon toe dat het bagger is. Kan wel gaan roepen het is speelbaar… Maar beleef er 0 plezier aan omdat ik me erger aan de graphics.

Iemand die niet om graphics geeft vind het misschien wel een goede game in de huidige staat op een PS5. Maargoed, dan had je ook geen PS5 hoeven te kopen.

Babski
18 december 2020 - 11:18

Heeft iemand enig idee hoe het zit wanneer je de game fysiek uit de winkel hebt gehaald? Heb de game één dag voor de lockdown uit de mediamarkt gehaald maar kan nu door de maatregelingen niet terug brengen 🙁 heb er veel spijt van

GoofyZ3
18 december 2020 - 13:41
Antwoord aan  Babski

@Babski gewoon mediamarkt bellen. Ik kan bij de gamma ook spullen terug brengen na 19 januari die ik de week voor lockdown had gekocht.

Aquemini
18 december 2020 - 10:51

Blijft mij verbazen over de het hele verloop van de release. Hoe kan je zo knullig zijn binnen een bedrijf met zoveel mensen. Is het zo moeilijk om een game te maken voor de PC, en deze (als het niet lukt) later uit te brengen naar andere platformen. Ik heb in het verleden ook ontiegelijk veel hele slechte console porten op de PC moeten spelen. Wat een blunder van jewelste zeg, niet normaal. De PC versie had makkelijk in april kunnen uitkomen, en dan rustig werken aan een old-gen en next-gen console versie, maar nee hoor! Zuur voor CDPR, maar eigen schuld. Ik vind het vooral jammerlijk voor de old-gen gamers, want man ooh man wat een fantastisch spel is dit, ondanks de mankementen.

marco300
18 december 2020 - 10:48

Is het niet handiger als Sony en MS sowieso eerst games moeten goed keuren eer deze in de store verschijnen?
Ik dacht dat dit altijd wel gebeurde.

ErikNus
18 december 2020 - 11:00
Antwoord aan  marco300

@marco300 ze keuren of een game een console en zijn spelers niet sloopt. Ze keuren niet of een game goed is of niet.

Qinneth
18 december 2020 - 18:15
Antwoord aan  ErikNus

Dat is niet hoe Marco300 zijn vraag bedoelde. Hij vroeg of Microsoft en Sony de game ‘goedkeuren’ voor release, niet of de game ‘goed’ of ‘slecht’ is. Als in: hij werkt zoals het hoort, en de PS4/Xbox One kan hem draaien zonder issues.

Best wel goede vraag eigenlijk, gezien hoe de game loopt…blijkbaar hebben mensen lopen slapen op het hoofdkantoor van Sony en Microsoft toen ze deze game goedkeurden voor lancering.

StormFox
18 december 2020 - 10:35

Ik vermaakt mij prima met Cyberpunk op de PC, maar hij had inderdaad
niet in deze staat op de current gen uitgebracht moeten worden.

Ryme
18 december 2020 - 10:04

En dan zeggen mensen dat Fallout 76 de slechtste launch ooit was maar die is nooit uit de PS Store verwijderd

fonsrutte
18 december 2020 - 10:36
Antwoord aan  Ryme

@Ryme Precies, waar legt Sony nu precies de grens. want dit lijkt nogal willekeur

Qinneth
18 december 2020 - 11:38
Antwoord aan  Ryme

@Ryme De enige reden dat ik de Fallout 76 lancering slechter vindt dan Cyberpunk 2077 is dat Fallout 76 naast alle bugs ook nog is helemaal geen content had. Cyberpunk 2077 heeft tenminste speelwaarde.

ShadowKiller
18 december 2020 - 11:56
Antwoord aan  Ryme

@Ryme
Dat spel draaide op iedere console slecht.

Ryme
18 december 2020 - 13:43
Antwoord aan  Ryme

@Ryme Oei, de diehard fans zijn gelijk getriggerd. Maar even eerlijk; wie heeft FO76 gespeeld op launch en kan daadwerkelijk zeggen dat de lancering slechter was dan Cyberpunk?

Overigens zie ik wel een connectie… De volgende game met 78 in de titel moet een regelrechte ramp worden

ShadowKiller
18 december 2020 - 14:07
Antwoord aan  Ryme

@Ryme
Ik heb fallout 76 gespeeld op launch. En ik kan echt wel door een paar bugs heen kijken en lig niet wakker van een framedrop. Maar 76 heeft voor een vreetbui gezorgd, terwijl ik in de hoek van de kamer huilend op de grond zat.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
18 december 2020 - 09:49

Deze gebruiker is verwijderd

fonsrutte
18 december 2020 - 10:27

@coola Je noemt daar heel bewust Unity niet bij, die game was een ramp bij release en had ook niet in de winkel mogen verschijnen.
Ze zijn beide net zo erg. Deze game had nooit mogen uitkomen voor de XBox One en PS4 in deze staat, net Unity niet had mogen uitkomen in die staat.

Maar goed de combinatie Coola en AC kennen we inmiddels.
Welkom terug Coola

fonsrutte
18 december 2020 - 09:48

@niqomipa Als ze alleen hem voor de PS4 uit de store hadden gehaald had ik het nog enigszins begrepen, maar voor de PS5 begrijp ik dat dat onnodig is. Volgens mij snijden ze zich alleen maar in de vingers hiermee.

Kevkever
18 december 2020 - 09:32

Zal waarschijnlijk ook te maken hebben met het feit dat CDPR eerst met een statement komt dat je een Refund kan krijgen via de Sony pagina. Dit was blijkbaar niet kortgesloten met Sony zelf. De klantenservice van Sony is wel overgelopen op dat moment.

fonsrutte
18 december 2020 - 09:01

Dit lijkt wel een actie voor de bühne vind ik, AC Unity hebben ze ook niet verwijderd uit de store destijds of ME:Andromeda.
En ik vraag me af of ze dit gedaan hadden als het om een exclusive ging

markiewong
18 december 2020 - 10:25
Antwoord aan  fonsrutte

@fonsrutte Behalve dat deze uitgevers niet hun spelers had beloofd dat ze hun geld terug mochten krijgen als de kwaliteit ze niet beviel, iets wat Sony momenteel weigert te doen. Dus dan is het makkelijker om de game uit de store te halen zodat mensen stoppen met de klantenservice plat te bellen voor refunds.

Edit: moet ik natuurlijk wel het artikel lezen. Iedereen die het spel al had gekocht krijgt zijn geld terug, maar Sony wilt niet dat er nog meer mensen het spel kopen en dan hun geld terug vragen.

Rexus
18 december 2020 - 11:55
Antwoord aan  fonsrutte

@fonsrutte Het is denk ik meer dat CDPR zei dat je je geld terug kunt vragen zonder dit te overleggen met MS en Sony.

Toen werden deze overspoeld met aanvragen terwijl het product nog in de winkel stond. Uiteindelijk zal een verkoopkanaal ook vrezen voor zijn imago als deze een niet functinoeel product aanbiedt.

Ryme
18 december 2020 - 13:49
Antwoord aan  fonsrutte

@fonsrutte Laat maar weer zien hoe erg de game draait bij sommige mensen. Als je talloze instellingen moet aanpassen om het spel goed te draaien zou het al genoeg moeten zeggen maar volgens de fans mag je niks slechts zeggen en is dat allemaal niet waar

ShadowKiller
18 december 2020 - 09:01

Maar voor de mensen met een pro dan? Of een ps5? Spel loopt op de sterkere consoles en next gen gewoon prima.
Ik speel op de Xbox One X, vriend van mij op series x. Nergens last van.

Paxopoxo
18 december 2020 - 09:16
Antwoord aan  ShadowKiller

@ShadowKiller Nou, PS5 is ook geen pretje helaas. Crashes en controller drift zijn heel normaal bij mij. Daarnaast ook nog alle bekende bugs en AI in missies die niet doen wat ze moeten doen waardoor ik de game opnieuw moet opstarten. Ik weet niet hoe andere het op de PS5 ervaren, of Pro, maar het is niet best. Ook is de resolutie niet echt wat je van een PS4 game op de PS5 mag verwachten.

GoofyZ3
18 december 2020 - 11:08
Antwoord aan  Paxopoxo

@Paxopoxo die controller drift ligt niet aan je controller zelf? Want dit is wel een hele rare bug. Hier zou iedereen dan last van hebben. Mogelijk dat je bij andere games hier geen last van heb omdat ze misschien standaard al 1 of 2 % deadzone ingesteld hebben?

RR020
18 december 2020 - 11:20
Antwoord aan  ShadowKiller

@ShadowKiller loopt prima?? Zelfs het menu scherm ziet er niet uit.

Zulke slechte graphics… snap niet dat er mensen zijn die zeggen op next gen loopt het prima. En ja, het is een PS4 game maar als ik Ghost of Tsushima, Last of Us II, GTA V, RDR 2 enz. in mijn PS5 stop dan heb ik grafisch een 1000 keer mooiere game dan Cyberpunk.

Het is speelbaar op de PS5 maar het is grafisch gewoon een blamage op dit moment.

ShadowKiller
18 december 2020 - 11:36
Antwoord aan  RR020

@RR020
Ik ervaar juist het tegenovergestelde wat ik allemaal lees en ik heb gewoon youtube videos moeten kijken hoe de game presteert op de oudere consoles. Ja het is dramatisch daar. Ik schrok daar ook van.
Ik ben juist onder de indruk van de graphics. De stad ziet er gewoon super mooi uit. Natuurlijk heb ik ook framedrops en glitches. Maar kan ik ze storend noemen? Ik vind van niet. Ik speel zelf dan ook wel op een krachtigere console.

Charlie Mopps
18 december 2020 - 08:54

Wat een poppenkast. Eigen schuld, dikke bult.

hulstpower
18 december 2020 - 08:41

Game zal er binnen een paar maanden wel weer opstaan, wanneer die voldoende gepatch is en dan zal he nog steeds niet soepel lopen maar wel beter dan wat het nu doet.

Rexus
18 december 2020 - 11:53
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower Grootste klap is dat dit de game de kerstverkopen gaat missen.
Het verhaal gaat dat de QA afdeling van Sony een oogje doorkneep omdat CDPR met de day-one patch de meeste problemen zou oplossen.

Knap hoe CDPR het vertrouwen van reviewers (alleen PC exemplaar geleverd, geen eigen beelden), gamers, en nu ook verkoopkanalen is kwijt geraakt.

The soy sauce
18 december 2020 - 08:36

Holy shit

Van de meest geanticipeerde game van afgelopen jaren naar gekickt worden uit de store whaaaaaat!?

Kan me niet zo snel herinneren dat dit eerder is voor gekomen?

StefanKock
18 december 2020 - 11:41
Antwoord aan  The soy sauce

@The soy sauce Batman Arkham Knight op de pc is ook tijdelijk uit de verkoop gehaald als ik het me goed herinner.

MichelMusters
18 december 2020 - 14:11
Antwoord aan  StefanKock

@StefanKock Klopt, maar wel door de uitgever zelf!