Voorspel: Lhbtq+-personages konden in 2020 ook helden zijn
PU.nl
Nieuws

Voorspel: Lhbtq+-personages konden in 2020 ook helden zijn

Aan het eind van het jaar kijkt Voorspel terug naar de manieren waarop lhbtq+-personages een rol hadden in de games die we speelden. Zo zien we of er vooruitgang merkbaar is en wat er beter kan.

Toen we een jaar geleden terugkeken op 2019, viel op dat de lhbtq+-personages in games dat jaar voornamelijk verborgen waren. "Hopelijk is dat in 2020 anders", schreven we. Nu kunnen we concluderen dat dit inderdaad het geval is.

Het gebeurt in populaire cultuur niet vaak dat queer personages de held zijn en de game-industrie loopt daar nog het meest in achter. Maar dit jaar gebeurde er iets bijzonders: de grootste hits van het jaar hadden lhbtq+-personages in de hoofdrol.

Ellie

Dat begon met The Last of Us: Part 2, waarin de lesbische Ellie de held is. Haar relatie met Dina vormt een rode draad in het verhaal. Dat Ellie het moeilijk vindt om uit de kast te komen bij Joel is tevens een belangrijk motief.

In de game heeft ook het nieuwe personage Lev een grote rol. Deze transgender jongen wordt verbannen uit zijn gemeenschap, waarna hij helaas alleen maar meer ellende meemaakt. In onze Voorspel over The Last of Us: Part 2 schreven we al: "Het lijkt alsof populaire cultuur eerst het lijden van queer personages moet behandelen, voordat deze personages gewoon kunnen bestaan."

In diezelfde categorie viel Tell Me Why dit jaar, van de makers van Life is Strange. Transgender man Tyler heeft hierin de hoofdrol, samen met zijn tweelingzus. Als je de juiste keuzes maakt, kun je een fijne relatie aangaan met een andere man in de game. Maar net als Lev is het verhaal van Tyler gevuld met lijden door zijn identiteit.

Hades

Waar dat in ieder geval niet het geval is, is in de heerlijke game Hades. De goden waar de personages op gebaseerd zijn, hadden het al niet zo op heteroseksualiteit. In de game wordt dat ook overduidelijk. Bijvoorbeeld in de relatie tussen Achilles en Patroclus, maar bovenal in die van hoofdpersonage Zagreus met de hunk des doods Thanatos. Ze kunnen met elkaar in bed belanden, al moet je daar wel echt wat voor doen.

Hades is sowieso een opvallende game voor Voorspel dit jaar. Iedereen in die game is namelijk sexy en dat gebeurt niet vaak. Meestal worden vrouwen hyper geseksualiseerd en krijgen mannen voornamelijk gespierde borstkassen. Het is duidelijk dat er in het team van Supergiant Games mensen werken die (ook) op mannen vallen, want niets anders kan die dijen van Dionysos verklaren. Of hoe in de geanimeerde trailer van Hades, Zagreus sensueel uit de poel des doods klimt.

Deze games laten niet alleen zien dat queer personages goede helden kunnen zijn, maar ook dat het niet altijd een negatief effect heeft op het succes van de games. Zowel The Last of Us: Part 2 als Hades waren succesvol en hebben een hoop prijzen in de wacht gesleept.

Talking about Bugsnax

Een game waar het ook opvallend goed ging dit jaar was Bugsnax. Juist deze game heeft verschillende queer relaties waarin het eens niet draait om het overkomen van ontberingen, maar gewoon personages die gelukkig met elkaar zijn in een vrolijke wereld.

Zo zijn Chandlo en Snorpy een fantastisch stel, met een jock en een nerd die enorm van elkaar houden. De game maakt zelfs de 'ze waren huisgenoten'-grap, maar maakt daarna extra duidelijk dat ze een relatie hebben.

Gay in Destiny 2

Ook in andere games doken er queer personages op. Vooral opvallend is Destiny 2. Robert Brookes, een van de schrijvers van de game, vertelde op Twitter dat hij lang niet wist dat hij biseksueel was door ontbrekende educatie. Daarom is representatie in populaire cultuur zo belangrijk en daarom wilde hij duidelijk maken dat de personages Saint en Osiris homo zijn en een relatie hebben.

Hij maakte zich zorgen dat de community hem zou beschuldigen van queerbaiting. Dat is als games – of andere populaire cultuur – hinten naar de queerness van bepaalde personages zonder het te bevestigen. Daarmee denken ze de queer gemeenschap te bedienen, zonder andere mensen tegen het hoofd te stoten door het concreet te maken. Maar Brookes schrijft: "Het is geen geheim, geen punt om over te speculeren, en niet een puzzel om op te lossen door de community. Het is hun. Dus ja, Saint en Osiris zijn gay. Dat zijn ze altijd al geweest."

Assassin's Creed: Valhalla doet het juist wat rustiger aan. Een paar jaar geleden waren we erg te spreken over Assassin's Creed: Odyssey, omdat je niet alleen met allerlei mensen het bed kon delen, maar de wereld ook nog eens gevuld was met beelden van naakte mensen. Odyssey was horny. Valhalla voelt alsof Assassin's Creed een koud bad heeft genomen. Ergens toepasselijk vanwege het Britse weer, maar ook jammer.

Zoveel haat

Het was dus een redelijk jaar voor lhbtq+-personages in games. Ze waren soms helden, konden leven zonder dat hun identiteit een reden was voor pijn en ze hoefden zelfs niet allemaal dood.

Dat er nog een hoop werk te doen is, wordt wel duidelijk uit de reacties die bovenstaande personages hebben losgemaakt. Dat je in The Last of Us: Part 2 een lesbische vrouw speelt, was voor veel gamers teveel. Net als het nieuws over de twee homoseksuele personages in Destiny 2. En dan hebben we het nog niet eens over de Cyberpunk 2077-fans die de transfobe marketing van de game koste wat het kost verdedigen.

Deze games laten niet alleen zien dat queer personages goede helden kunnen zijn, maar ook dat het niet altijd een negatief effect heeft op het succes van de games.

Iedereen mag een mening hebben, hoe achterhaald die ook is. Maar waar ben je mee bezig als je vervolgens niet alleen jezelf het plezier van een goede game ontzegt, maar ook nog eens je haat online brengt naar de mensen die de games maken en spelen?

Over Cyberpunk 2077 gesproken: met al die berichten over piemels die uit broeken barsten, een overmaat aan dildo’s en mannen die per ongeluk seks hebben met andere mannen, heeft Voorspel nog een hele kluif aan deze game.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

50 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
PAVLOV (gebruiker is geblokkeerd)
26 december 2020 - 14:27

Deze gebruiker is verwijderd

Sparky-1
23 december 2020 - 10:37

Zo te lezen dus over het algemeen mooie ontwikkelingen. Ik kan me voorstellen dat met name Last of Us 2 het thema op een mooie diepgaande manier behandelt.

Open vraag: In de inleiding van dit stuk lees ik “Zo zien we of er vooruitgang merkbaar is en wat er beter kan.” Ik ben relatief nieuw op Gamer.nl en vraag me af, heeft Gamer.nl als online medium een maatschappelijke missie op dit gebied? In die zin dat het zichzelf als progressief positioneert? Of gaat het puur om de games met af en toe een persoonlijke mening van de auteur?

Voor beide valt natuurlijk wat te zeggen. Ben vooral benieuwd waar deze (interessante) maatschappelijke insteek vandaan komt.

PlagueVeritas
23 december 2020 - 13:37
Antwoord aan  Sparky-1

@Sparky goede vraag! Dat valt mij ook op.

Kay
25 december 2020 - 16:41
Antwoord aan  Sparky-1

@Sparky Jammer dat hier verder niet op in gegaan is door de redactie, ben zelf ook wel zeer benieuwd naar dit antwoord.

Basboss
22 december 2020 - 18:14

In games en andere media kom ik op dit moment veel meer lhbtq tegen dan in het dagelijks leven. Niet dat ik er een probleem mee heb. Toch wil ik niet dat zichtbaar is dat er bewust diversiteitskeuzes gemaakt zijn, het moet natuurlijk aanvoelen.

Roy36NL
22 december 2020 - 17:26

@niqomipa ben ik niet met je eens. In het scenario wat ik schetste is het geen racisme. En kijk nou uit met het woord lullen. Dit ligt gevoelig want je heb mensen die zijn blij dat ze er 1 hebben en sommige niet

fonsrutte
22 december 2020 - 22:21
Antwoord aan  Roy36NL

@Roy36NL je kan zeggen wat je wilt, maar iedere gekleurd persoon zal zich gediscrimineerd voelen als je aap tegen hem zegt. Dan kun jij wel blijven volhouden dat dat het niet racistisch is, maar alle ervaringsdeskundigen zullen anders oordelen.

szixxx
22 december 2020 - 23:04
Antwoord aan  fonsrutte

@fonsrutte En daar heb je het dan dus toch mis.
Niet ieder persoon van kleur zal zich gediscrimineerd voelen als hij ‘aap’ word genoemd. Een hoop mensen zijn tegenwoordig maar hypergevoelig voor vanalles en nog wat en dat vind ik persoonlijk een trieste ontwikkeling.

En oh ja, ik heb een kleurtje en kreeg de opmerking ‘aap’ dagelijks. Ik had ook overgewicht en ook ‘dikke’ dagelijks. Of een combi ervan.
Zij het vaak als ‘grap’ maar het interesseert mij geen reet waar mensen mij mee uitschelden. Laat het van je afglijden, speel niet direct de racismekaart. Het hoeft allemaal niet zo kleinzerig.

De huidige maatschappij met alle gevoelige sneeuwvlokjes kan me gestolen worden.

Heiny Reimes
22 december 2020 - 16:53

Ik zal wel ouderwets zijn, maar in mijn tijd leerde we mensen te beoordelen op hun gedrag naar elkaar en de individuele prestaties. Of zo iemand nu een kleurtje, andere seksuele voorkeur hadden of niet: Lekker belangrijk. Dus in geest met Martin Luther King. In mijn tijd werd ik gezien als ‘extreem links’ met dat soort ideeën.

In die tijd werd ik ook gepest om niet mee te gaan in die manier van denken, maar ik ben voor andermans en mijn eigen vrije manier van denken. Doe jij iets wat vreemd is, maar niemand heeft er feitelijk last van: “you do you!” Iemand als Boy George was wel dapper, want die wilde zichzelf zijn zonder dat hij er andere mee lastig viel, maar probeerde er ook geen aandacht mee te krijgen ‘zo was hij gewoon’ en scoorde punten op basis van zijn talent en harde werken. Maar ikzelf merk duidelijk dat mensen mij ‘weer’ proberen te pesten omdat ook aan de andere kant ik niet blind in alles meega. Ik heb vragen, maar van menig geïndoctrineerd brein die ‘denkt’ vrij te zijn, worden ze boos als je niet blind meegaat in de nieuwe religies.

Dus om iemand zichzelf te laten schamen voor hoe die persoon is geboren is net zo fout als iemand te belonen voor datzelfde. Iedereen die hier tegenin gaat is juist iemand die discriminatie in de hand werkt en juist een verspreider van haat.

Maarja de cultuur is verslapt door mensen die nooit iets hebben gepresteerd zich speciaal te laten voelen omdat ze ‘anders’ zijn en zie je iedereen over elkaar heen vallen over wie nog meer rechten/complimenten/aandacht krijgen zonder er eigenlijk iets voor te hoeven doen.

Hier in het dorp waar ik woon is het nog het omgekeerde en vind ik het jammer dat sommige mensen eigenlijk transgender is zijn en zich niet geheel kunnen uiten. Ik probeer ze zelf ‘uit respect voor het individu’ de ruimte te geven en te supporten. Dit doe ik niet omdat de persoon is zoals die is geworden, maar op basis van het gedrag en persoonlijke prestaties.

Liberaal is iedereen de ruimte te geven zichzelf te zijn in doen én denken wat een ander lichamelijk of materieel niet schaadt. Maar de meeste mensen zijn zo onzeker dat ze altijd anderen proberen te overtuigen of zelfs dwingen dat zij gelijk hebben en iedereen die daar niet in mee doet is een: Nazi, #$%foob, communist, kapitalist, socialist, boomknuffelaar, zondaar, feminist, vrouwenhater, ongelovige, klimaatgekkie, klimaatontkenner, vaccingekkie, aluhoedje etc etc.

Al deze mensen die deze labels gebruiken zijn juist de mensen die niet meer voor zichzelf kunnen denken en juist helpen bij de polarisatie. Je bouwt geen bruggen door de verschillen uit te vergroten en de tegenstander als de slechterik te maken. Dit soort artikelen doen precies hetzelfde, lekker belangrijk welk karakter wat is… Tenzij het daadwerkelijk helpt bij het verhaal.

Ik ben zelf erg nieuwsgierig naar het leven van mensen in het hele LHBT etc. en kon me uitsteken vermaken met een serie als Sense 8. Vrouwelijke helden als in Terminator, Aliens en andere vond ik al geweldig voordat er een hele heisa omheen kwam. Het was gewoon goed geschreven, zonder enige dwang en ook kwaliteit op andere fronten. Werd er iets gemaakt met een bepaald politiek idee, dan werd er iets nieuws gemaakt en werd het vanaf de grond goed opgebouwd en lukte het niet de eerste keer, dan de tweede keer. Voor dit laatste is X-men het beste voorbeeld. Mijn favoriete helden team wat een eerlijk beeld gaf over discriminatie zonder prekerig te worden.

De laatste geslaagde poging voor diversiteit zonder te preken is dan de Spider-man animatie met Miles Moralis. Man wat is die goed geschreven en in elkaar gezet, ik heb ook helemaal niemand erover horen klagen, dus de zogenaamde racisten waren nergens te vinden en de artikelen bleven dan ook uit.

Maar nu is het vaak eerst politiek en naderhand pas kwaliteit om zo aandacht te scoren en om het veilig te spelen kapen ze dan bekende ips. Zo worden ook veel langlopende series/ films/ games etc etc gekaapt voor politieke doeleinden. En mensen die er doorheen prikken, vooral als de kwaliteit achter blijft worden dan boos of zijn op zijn minst teleurgesteld. Dit is omdat mensen geïnvesteerd zijn in een serie, al die fans die jaren en jaren geld hebben uitgegeven voelen zich verraden. Ik denk dat Star Wars + Ghostbusters de beste voorbeelden hiervan zijn, waar Roque One door zijn kwaliteit ook niet werd lastig gevallen.

Ik denk dat wat iemand ooit schreef het probleem het beste uitlegt: “Enkel racisten hebben het alsmaar over ras…”. Zoals een bekende dame zegt dat je alles door een bepaalde lens moet blijven bekijken. Maar als je door een roze bril kijkt, moet je het niet vreemd vinden dat alles er dan roze uitziet. En ik denk dat dit voor alle onderdelen werkt in onze samenleving.

Zijn er problemen met racisme? Zeker weten!
Zijn er problemen voor LGBTQ? Absoluut!

En ik kan nog wel even doorgaan, maar met empathie kom je veel verder (zoals in de positieve voorbeelden) dan het door mensen onder de 30 door je strot te laten duwen, terwijl ze duidelijk niets van de wereld weten. Zo dat wereldleiders zich de les laten leren door een 17 jarig meisje zegt dan ook meer dan genoeg.

Er is zo hard door zoveel mensen geknokt om te komen waar we nu zijn, we zijn zoveel verder dan 50 jaar terug en veel verder dan 500 jaar terug. Door te doen alsof dat niet is gebeurd, schoffeer je ‘iedereen’ die voor je kwam en gooi je hun harde werk weg als je respectloos bent naar het verleden toe. Ieder kind kan naar een x aantal slechte dingen wijzen die om hun heen gebeurt, maar enkel volwassenen snappen hoeveel en hoe slecht het wel of niet is door levenservaring.

Ik kijk uit naar een volgende ‘originele’ game/serie/film met als hoofdmoot sociale problemen, maar laat deze echter oprecht zijn. Dat verdient het onderwerp, het verdient geen blinde fans die mensen lastigvallen en geweldige initiatieven zoals BLM, Metoo en Occupy Wallstreet zien kapotmaken omdat andere het kapen.

Exalian-1
22 december 2020 - 17:43
Antwoord aan  Heiny Reimes

@Heiny Reimes Applaus!!! Applaus!! Het is alsof je uit mijn brein bent gestapt en dit stukje voor me geschreven hebt! Ik ben het echt 100000000000% met alles eens wat je schrijft. Ik schud je hand! Ownee….1,5m afstand houden. 🙂

MLK is echt mijn grote held, en zijn uitspraak: geniaal! Jammer genoeg zou zijn uitspraak in 2020 gezien worden als racisitisch (hoe ver zijn we gevallen!).
Ik had het laatst ook met mensen er over dat in mijn jeugd (jaren 80) mensen niet beoordeeld werden op hun looks. Toen hadden we het ook over Boy George. Niemand had er moeite mee. Kijk hoe men er toen uit zag in de video clips. Nu zou dat niet meer kunnen omdat ze allemaal “te lelijk” zouden zijn voor onze normen. Toen ging het er echt om wat iemand deed wat voor karakter ie had, of ie talent had. Kleur, uiterlijk, gender, maakte allemaal niet uit. Op school hadden we het toen al over racisme en hoe slecht het was. Donker, licht, het maakte niet uit, we waren allen vrienden en hielpen elkaar. Racisme was iets waar we tegen waren en vonden het fout dat onze voorouders zo waren. Daar waren het we met z’n alle over eens.
Echt, ik mis die tijd van de jaren 80 waar de meeste mensen samen de wereld wilde verbeteren, en dat met liefde. En niet met haat zoals nu.

004
22 december 2020 - 18:35
Antwoord aan  Exalian-1

@Exalian-1 En veel drugs waarbij alle problemen in de wereld werden genegeerd. Lijkt me een slecht plan chef

Exalian-1
22 december 2020 - 17:44
Antwoord aan  Heiny Reimes

@Heiny Reimes “Maarja de cultuur is verslapt door mensen die nooit iets hebben gepresteerd zich speciaal te laten voelen omdat ze ‘anders’ zijn en zie je iedereen over elkaar heen vallen over wie nog meer rechten/complimenten/aandacht krijgen zonder er eigenlijk iets voor te hoeven doen.”
Deze vond ik vooral sterk. Dit is echt waar! En ik denk dat social media hier een enorme schuld aan heeft. Ineens is de hele wereld met elkaar verbonden, en iedereen wilt speciaal zijn. Hoe wil je nog speciaal zijn als er 7 biljoen mensen met elkaar verbonden zijn. Was je vroeger in het dorp/stad nog speciaal omdat je iets kon wat een ander niet kon, nu zijn er duizenden mensen die je kunnen tonen dat ze beter zijn dan jij.

004
22 december 2020 - 18:34
Antwoord aan  Heiny Reimes

@Heiny Reimes Het zal gekaapt blijven worden tot het normaal is. Inclusiviteit is belangrijk.

Je gaat ervan uit de het doel van de meeste onderwerpen die in dit soort games/films mee worden genomen niet oprecht zijn en vraag me af waar je dat op baseert. Ja het gebeurt ook wel eens alleen dat wil niet zeggen dat het overal zo is.

PlagueVeritas
23 december 2020 - 13:43
Antwoord aan  Heiny Reimes

@Heiny Reimes hear hear! Weet je wat mij nou ontzettend tof zou lijken? Idris Elba als James Bond! En niet omdat hij zwart is. Maar ‘gewoon’ omdat hij een fantastisch acteur is.

004
23 december 2020 - 18:56
Antwoord aan  Heiny Reimes

@Heiny Reimes Er zijn kinderen die slimmer zijn dan jij en ik dus je aanname klopt niet helemaal net zoals dat volwassenen het allemaal snappen door levenservaring.

Je kijk en afrekening op basis van iemand zijn prestatie in de maatschappij is zo kort door de bocht. Ik begrijp wel dat er problemen zijn alleen iemand puur afrekening op prestatie zonder de persoon zijn hele voorgeschiedenis te bekijken is kortzichtig.

Ook snap ik niet wat het probleem is dat Star Wars en ghostbusters vrouwelijke hoofdrollen hebben gekregen. LHBTIQ heeft hier niet eens wat mee te maken en ja het word ook gebruikt om meer gelijkheid te creeeren. Is het alleen nou zo`n drama dat er af en toe iets uit de media voorbij komt waarmee jij je minder kan identificeren?

Ik vond het om eerlijk te zijn wel jammer dat de nieuwe ghostbuster film met chicks was (vond het ook een slechte film :D) alleen lekker boeiend. Er is GENOEG materiaal voor de mensen die meer onder het gemiddelde normaal vallen.

PlagueVeritas
22 december 2020 - 14:24

Zucht.

Queer, homo, lesbie, hetero, genderfluïde, genderneutraal. Lekker tering boeiend. Speel gewoon je spel en leg het er niet zo dik bovenop.

Kan mij het verrotten of het karakter waarmee ik speel homo, hetero of whatever is. Als het een vette game is met een vet verhaal en ik niet ongewenst geconfronteerd wordt met allerlei seksuele content specifiek gericht op dat hetero, homo, lesbie, enz enz zijn vind ik het best. Weet je wat mij wel kan boeien? Dat het zo opgedrongen moet worden. TLOU 2 ging al tot aan het randje. Verder overigens een geweldige game met geweldige momenten (ook in de verhaallijnen die met liefde te maken hadden). Maar ik begin het een beetje beu te worden. Ik ben nou eenmaal hetero en ik wens niet geconfronteerd te worden met twee mannen die full-on anaal gaan. ‘Flikker’ op zeg. (dit grapje mag vast niet meer…). Het is mijn ding gewoon niet, ik word er niet geil van (sowieso niet van seksuele zaken in games. Het is meestal maximaal cringe geblazen bij seksuele scenes, ongeacht wie wie of wat doet) en ik hoef het niet te zien.

Alsof het allemaal zo bijzonder is. Sinds de oudheid zijn er al mensen die zich ‘anders’ voelen. Who cares. Je bent een individu. Je mag je voelen zoals je wilt. Weet je wat niet mag? Jouw gevoelens aan mij opdringen als zijnde de waarheid. Jij voelt je als man zijnde genderfluïde? Prima, flueer een eind weg. Maar als je biologisch een man bent dan ben je voor mij een man. Is dat verder een probleem? Nee hoor. Want ik kan je ook aanspreken zonder de nadruk op jouw man-zijn te leggen. Maar je bent en blijft een man. Hoe hard je dat ook wilt ontkennen :).

MichelMusters
22 december 2020 - 14:41
Antwoord aan  PlagueVeritas

@PlagueVeritas @Exalian-1 Hoezo ‘dik bovenop’?

Ten eerste gaat het echt om een superklein gedeelte van alle games die uitkomen. Ten tweede is het simpelweg een grote groep mensen die eindelijk wat meer durven uit te komen voor wie ze echt zijn. Dat is niet een trend of iets dergelijks, dat is openheid, net zoals heteroseksuele mannen al sinds mensenheugenis mogen aangeven dat ze vrouwen mooi vinden.

Ik snap nooit dit soort reacties. Vond je het ook storen als in een game een mannelijk personage een vrouwelijk personage kust? Of lag dat er ook ’te dik bovenop’? Waarom is het wel zo storend wanneer (bijvoorbeeld) twee mannen dat doen? Ik probeer de gedachtengang te begrijpen, echt!

ShadowKiller
22 december 2020 - 15:12
Antwoord aan  MichelMusters

@MichelMusters
Als homo zijnde hoor je mij ook niet klagen dat een man en vrouw zoenen in een game. Zelfs mijn Cyperbunk character deelt het bed met vrouwen.
Ik lig daar allemaal niet zo wakker van wie wat met wat doet. Het zijn de schrijvers die ons een verhaal willen vertellen. Of het character nu homo, lesbisch, biseksueel of hetero is moet ook niet belangrijk zijn. Het zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn dat een hoofdkarakter ook van hetzelfde geslacht kan houden.

Exalian-1
22 december 2020 - 15:15
Antwoord aan  MichelMusters

@MichelMusters “Vond je het ook storen als in een game een mannelijk personage een vrouwelijk personage kust? Of lag dat er ook ’te dik bovenop’? Waarom is het wel zo storend wanneer (bijvoorbeeld) twee mannen dat doen? Ik probeer de gedachtengang te begrijpen, echt!”

Nee, ik vind het niet storend als man-vrouw kussen of man-man/vrouw-vrouw. Ik wil juist de vraag omdraaien naar jou toe:
Vind jij het storend als een mannelijk personage een vrouwelijk personage kust?

Ik ben daar heen nieuwsgierig naar. Echt. Ik weet niet of jij toevallig homoseksueel bent, maar als dat zo is, zou ik je ook nog het volgende willen vragen:
Als jij een vrouw en man het bed ziet delen, vindt je dat dan zo niet fijn om te zien dat je weg kijkt?

Want ik zeg eerlijk, als ik twee mannen het met elkaar zie doen, dan kijk ik weg omdat ik het niet fijn vindt om te zien. Geen idee waarom. Ik kan dat niet uitleggen, dat zeggen mijn hersens gewoon “Bah, hoef ik niet te zien”. Maar dat betekend helemaal niet dat ik het hun niet gun, of dat ik hun geen liefde en al het geluk in de wereld gun. Maar zo wordt er wel gedaan. Dat als je het niet fijn vindt om te zien, dat je dan meteen een hater bent en diegen zijn mensheid ontneemt ofzo.
En als ik twee vrouwen met elkaar zie, dan kijk ik met veel plezier. Omdat ik gewoon gek ben op de vrouw.
Ik heb niets tegen homoseksuelen, heb zelfs hele goede vrienden en vriendinen die gay zijn. Alle respect voor ze.

En daarnaast, laten we niet vergeten dat man-vrouw is nou eenmaal de norm is. Je kan daar over hoog of laag springen, dat is nou eenmaal zo. We zijn zo gebouwd door de natuur om voort te planten. Als je daar wat tegen hebt, dan ben je dus tegen de voortgang van de mens.
Dat daar een afwijking in zit is ook heel natuurlijk en moeten we ook accepteren. Gelukkig doen dat er al heel veel. Maar er zullen altijd mensen zijn die dat niet doen. Ik begrijp die mensen ook niet, en zou graag willen dat ze eerder denken “Jij doet jou ding, ik doe mij ding, zolang we allen maar gelukkig zijn”.

PlagueVeritas
23 december 2020 - 13:14
Antwoord aan  MichelMusters

@MichelMusters ik zie dat ik de term ‘ongewenst’ heb gebruikt waar ‘onnodig’ beter op z’n plek was geweest. Het punt dat ik probeerde te maken is dat het niks uit moet maken welke geaardheid een character heeft. En als zijn/haar/x geaardheid zinvol is om te vermelden voor het verhaal dan is daar in beginsel niets mis mee. Maar mij valt op dat er een trend gaande is waarin het ‘hip’ is om nog even extra te benoemen dat characters een bepaalde geaardheid hebben (Zoals bijvoorbeeld in Destiny 2) terwijl dat voor de game geen sikkepit verschil maakt. Dat stoort mij wel. Dat helpt ook niet mee in het normaliseren van een andere geaardheid, het doet juist eerder het tegenovergestelde.

Verder geef ik aan dat seksscènes in games eerder ongemakkelijk zijn dan dat zij wat toevoegen, ongeacht wie wie of wat doet. Dat zal met de stand van de techniek te maken hebben of met het medium game in het algemeen, geen idee. Ook bij films vind ik de seksscènes meestal totaal overbodig en weinig toevoegen. Soms kan het belangrijk zijn voor het verhaal maar meestal voelt het als makkelijk scoren. En in die laatste categorie gooi ik veel seksuele ontwikkelingen in de hedendaagse games. Voor de game zelf maakt het eigenlijk geen fluit uit, maar omdat het tegenwoordig de trend is stoppen we het er maar in. En die trend bevalt mij niet.

Langzaamaan krijg ik het idee dat ik, als ik dus niet geconfronteerd wil worden met allerlei seksuele voorkeuren (al dan niet expliciet in beeld gebracht) in een keer aan ‘de verkeerde kant’ sta en niet ‘inclusief genoeg’ zou zijn. Hou toch op. Iedereen mag vinden en voelen wat hij/zij wil. Iedereen mag elke seksuele voorkeur erop nahouden. Ga je gang, leef je leven. Geniet ervan. Maar iets minder activisme zou helpen, denk ik.

Oh: en over TLOU 2 waar het een beetje dik bovenop zou liggen: De main character (Ellie) is lesbie, de support role is bi (Dina), later is de support role queer (Lev) en dan heb je nog die bijzonder gespierde dame (Abby) waarover geruchten gingen dat ze trans zou zijn. Al vind ik dat wat ver gezocht. De acteur die haar stem heeft ingesproken is dat, naar verluid, weer wel. Dus dat mensen het gingen denken is ook weer niet zo vergezocht. Maar goed, we houden het even bij 3. Het verhaal van Ellie en Dina, dikke prima. Dat verhaal van Lev dacht ik ‘ja, sure…’ Voegde niks toe en was mijns inziens niets meer of minder dan een statement: kijk, we hebben ook een queer! Niet dat Lev niet in de game moest zitten. Maar wat deed het queer zijn ertoe. Het voelde zo geforceerd. En daar gaat het mij om: dat geforceerde aanwezig zijn van diverse seksualiteit. Laat het er gewoon zijn. Leg de nadruk er niet zo op. Of laat wat aan de fantasie over.

Kus! :-*

Exalian-1
22 december 2020 - 14:24

Ik ben blij voor alle mensen die zich kunnen plaatsen in deze karakters, en het blijkbaar nodig hebben om zicht te kunnen identificeren in games. Heel blij voor jullie.
Ze worden nu bijna verplicht in elke game gezet te worden, en ze vallen ook in de prijzen. Yes! Er is bewijs dat men dit accepteerd!
Laten we dan nu gaan stoppen met de aandacht te geven aan de mensen die het er niet mee eens zijn. Want daar gaat toch ook weer de focus naar toe ergens in het artikel. Waarom??
Er zullen altijd mensen zijn die het ergens niet mee eens zijn. Laat die dan ook in hun waarde. Laat hun ook gewoon hun mening geven, en ook daar proberen met respect op te reageren. Op die manier komen we meer samen, en krijgen we meer begrip voor elkaar!

“Maar waar ben je mee bezig als je vervolgens niet alleen jezelf het plezier van een goede game ontzegt, maar ook nog eens je haat online brengt naar de mensen die de games maken en spelen?”
Dit kan je ook van de andere kant zeggen. Kijk Bayonetta. Daar is ook een grote groep geweest die de game seksistisch heeft genoemd en daardoor deze game niet spelen, en ook de maker van het spel hebben beledigd etc (en dat terwijl ze zelf een vrouw is!). Die missen dan ook één van de beste gemaakte slashers.
We leven nu in een tijd waarin de zogenaamde “goede” mensen net zo veel haten als de haters. Dus laten we vooral in de spiegel kijken en niet naar anderen.
You sing it Michael (rip)! “I’m starting with the man in the mirror”. 🙂

Ollongren
22 december 2020 - 12:49

Gamer.nl is onderdeel van nu.nl

Beide “full woke”, dus verspil je tijd niet om hier te argumenteren. Gewoon luisteren en netjes in de rij gaan staan om te knielen.

RuanMoleman
22 december 2020 - 13:09
Antwoord aan  Ollongren

Onderdeel van NU? Waar haal je dat uit?

Roy36NL
22 december 2020 - 13:31
Antwoord aan  Ollongren

@Ollongren misschien kunnen we met zijn alle plaats nemen bij de talkshow M daar zijn ze ook allemaal zo heerlijk woke🤣

Ollongren
22 december 2020 - 14:44
Antwoord aan  Roy36NL

@Roy36NL denk dat we dan eerst moeten oproepen de nederlandse rechtsstaat te verwerpen (akwasi) of demonstreren met hakenkruizen (bouchalit). En uiteraard niet blank zijn, dan gelden andere normen. 😆

MichelMusters
22 december 2020 - 13:55
Antwoord aan  Ollongren

@Ollongren We hebben in een ver verleden gamenieuws geleverd aan NU.nl. Niet alleen waren we toen ook geen onderdeel van die website, dit is ook al jaren geleden. We zitten niet eens bij dezelfde uitgever, laat staan dat we er onderdeel van zijn. Goed geïnformeerd ben je wel…

Ollongren
22 december 2020 - 14:28
Antwoord aan  MichelMusters

@MichelMusters zie de tweede alinea onder het kopje ‘zoveel haat’.
Als we feiteloos gaan moddergooien dan doen we het allemaal. Wel zo ‘inclusief’. 😂

armilo-theus
22 december 2020 - 14:05
Antwoord aan  Ollongren

@Ollongren Dat zou ik niet erg vinden ik lees elke dag nu.nl en ook elke dag gamer.nl. Gamer.nl en Nu.nl handhaven tenminste goed hun comment secties. Je hoort gewoon aan hun regeltjes te houden. Wat ze hier voor artikelen neer zetten heeft niks met FULL WOKE te maken. Zijn gewoon hun meningen en hun kijk op het leven. Problemen er mee dan kun je ook ergens anders lezen.

Exalian-1
22 december 2020 - 14:18
Antwoord aan  armilo-theus

@armilo-theus “Problemen er mee dan kun je ook ergens anders lezen.”.
Helemaal mee eens.
Je andere punt ben ik echter niet mee eens: “Gamer.nl en Nu.nl handhaven tenminste goed hun comment secties”. Want daar zouden ze wel wat duidelijker in kunnen zijn. Ik heb zojuist een comment proberen te plaatsen, en dit was niet mogelijk wat “Post contains too many offensive words, please edit your post”. En er stond echt geen één offensive woord in. Geen één! Ik wacht nu dan ook op hun reactie op mijn email vanuit de redactie, om mij aan te geven waar ik offensive was. Het ruikt echter wel enorm naar “full woke” bs. Maar, ik wacht het af.

DasScar
22 december 2020 - 11:57

Genoten van Tyler in Tell Me Why. Dat hij worstelingen in zijn coming of age had is volgens mij heel normaal, en je ziet aan hem dat het hem tot een introvert, evenwichtig persoon heeft gemaakt – ondanks zijn jeugd.

De verschillen tussen Odyssey en Valhalla lijken me heel goed te verklaren aan de hand van de werelden zelf; de Griekse kijk op zaken versus een Groot-Brittannië dat aan streng christelijk geloof is onderworpen.

JaccoPeek
22 december 2020 - 12:23
Antwoord aan  DasScar

@DasScar Tyler vond ik een tof personage ja!

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
22 december 2020 - 12:42
Antwoord aan  DasScar

Deze gebruiker is verwijderd

Roy36NL
22 december 2020 - 12:47

@coola je bespaard wat tijd als je voor een nieuw deel alleen andere skins gebruikt 😉

Roy36NL
22 december 2020 - 11:19

Ik word zo moe van al dat kleinzerige geneuzel. In een democratie waar iedereen zijn mening mag geven groei je op om weerbaar te zijn en vorm je een schild. Als woorden als pisnicht en zwarte Piet al als kwetsend wordt beschouwd dan zal je in je leven je vaak gekrenkt gaan voelen. Als een dikke en een Surinamer naast elkaar lopen en ze krijgen ruzie dan zal die dikke voor varken worden uitgemaakt en die Surinamer misschien voor aap. Dat moet je niet af doen als racisme. Het is het onderstrepen van uiterlijke kenmerken. Als iemand een baan niet krijgt vanwege zijn huidskleur of afkomst dat is racisme.

Maar om nu zulke maatschappelijke problemen door te laten sijpelen in games vind ik in mijn optiek wat zwaar. Ik betreed juist de virtuele wereld om juist te ontsnappen aan deze dagelijkse rompslomp. Ik wil gewoon een paddenstoel etende loodgieter op schildpadden laten stampen zonder mij druk te hoeven maken of hij eigenlijk een oogje op Luigi heeft.

fonsrutte
22 december 2020 - 11:30
Antwoord aan  Roy36NL

@Roy36NL Als je werkelijk iedere dag pisnicht genoemd denk je daar vermoedelijk heel anders over. Dat is dan echt niet meer als ‘grapje’ te zien.
Het is zo makkelijk lullen vanuit een positie waarin je daar nooit mee te maken krijgt.
Ja je zal vast weleens uitgescholden zijn en daar zal je vast geen problemen mee gehad hebben, maar dat is echt niet te vergelijken met iemand die dat iedere dag voor zijn of haar kiezen krijgt.

En een Surinamer uitschelden voor aap is wel degelijk racisme en als je daar anders over denkt zou ik zeggen ga het eens proberen in de sportschool en kijken wat de reactie is.

Veel games spelen zich af in de huidige maatschappij of een variant daarvan en gezien er in onze maatschappij mensen zijn die homo zijn lijkt het me niet meer dan logisch dat dit ook in games voorkomt.

En het feit dat jij je druk zou maken als Mario daadwerkelijk een oogje zou hebben op Luigi zegt wat mij betreft genoeg.

Roy36NL
22 december 2020 - 11:42
Antwoord aan  fonsrutte

@fonsrutte om nou een fitness abonnement te nemen om het uit te proberen gaat ook wat ver. Ik ben het echter niet met je eens in de situatie die ik schetste is het ridiculiseren van een uiterlijk kenmerk. We zijn overgevoelig geworden. Misschien komt het doordat we 24 uur per dag iedereen zijn mening kunnen horen of lezen.

Exalian-1
22 december 2020 - 14:01
Antwoord aan  fonsrutte

@fonsrutte Ik denk eerder dat hij met “En het feit dat jij je druk zou maken als Mario daadwerkelijk een oogje zou hebben op Luigi zegt wat mij betreft genoeg.” bedoelde, dat het fijn is om games te spelen waar al dat soort dingen het er niet toe doen.
Bij games ging het voornamelijk om wat de main character doet in de game, en niet met wie ie het liefst het bed deelt, of dat ie zich niet in het juiste lichaam voelde, etc.

Ik had verder nog een mooie toelichting en voorbeeld hierover, maar blijkbaar kan ik dat niet delen. “Post contains too many offensive words, please edit your post” kreeg ik dan.
Nou, ik kan je verzekeren: er zat geen één, maar dan ook echt geen één offesive woord in! Ik heb dan ook een e-mail gestuurd naar de redactie om mij aan te tonen welke woorden dit dan zouden zijn.

PhydomiR-1
22 december 2020 - 12:00
Antwoord aan  Roy36NL

@Roy36NL “Maar om nu zulke maatschappelijke problemen door te laten sijpelen in games vind ik in mijn optiek wat zwaar. Ik betreed juist de virtuele wereld om juist te ontsnappen aan deze dagelijkse rompslomp.”

Maar er zijn toch genoeg games die dat prima doen. Dan kan je je daar toch mee vermaken? Ik zou het heel erg vreemd vinden als er in (vooral) verhalende games, die proberen een realistisch beeld neer te zetten dit soort thema’s niet aan de orde zouden komen.
Denk dat juist games een perfect medium is om je in te kunnen leven in de wereld van iemand die anders in het leven staat dan jij. Om iets eens van een andere kant te zien.

Roy36NL
22 december 2020 - 12:13
Antwoord aan  PhydomiR-1

@PhydomiR maar dat hoeft van mij dus niet last of us had van mij prima geweest als dit niet zo naar voren had gekomen. Nu stoor ik mezelf er ook niet aan dus ik heb me er meer dan prima mee vermaakt.

MichelMusters
22 december 2020 - 12:08
Antwoord aan  Roy36NL

@Roy36NL Er zijn werkelijk TALLOZE games waarin ‘dat kleinzerige geneuzel’ nergens wordt genoemd. Lekker die games blijven spelen. Owee als er elk jaar een stuk of tien spellen uitkomen waar bijvoorbeeld mensen met een lhbtq+-achtergrond zich in kunnen vinden.

Het is misschien wat cru gezegd, maar ‘kleinzerige geneuzel’ vind ik persoonlijk ook erg cru.

Roy36NL
22 december 2020 - 12:26
Antwoord aan  MichelMusters

@MichelMusters zo cru vind ik dit niet hoor. Ik zal een game niet links laten liggen puur omdat het erin zit. Ik ben geen homofoob. Alleen het hoeft ervoor mij niet in vaak voelt het geforceerd omdat de gamesindustrie toch heeft ja dat LHBTQ+ gebeuren is wel hot right now laten we daar wat mee doen.

SheriffZapper
22 december 2020 - 14:32
Antwoord aan  Roy36NL

@Roy36NL @Roy36NL Iedereen heeft een schild en woorden als pisnicht of zwarte Piet moeten wel heel vaak iemands kant opkomen als dat schild wil breken. Ja, het klopt dat we een prachtig recht hebben om vrij onze mening te mogen geven. Ik vraag me af waarom je dat recht dan zou gebruiken om consequent iemand neer te halen. Als een dikke en een Surinamer ruzie krijgen, is het logisch dat ze het lelijkste uit hun kast trekken om elkaar te beledigen; dat is wat je doet als je ruzie hebt. De situatie die je schetst is juist van het kaliber kleinzerig geneuzel, hetgeen je juist moe maakt. Dus laten we het over grootzeig geneuzel hebben: het gaat om wat er tegen mensen gezegd wordt zonder dat er per se ruzie hoeft te zijn, ofwel: je gebruikt je vrijheid van meningsuiting om mensen gewoon maar wat te kwetsen. Tuurlijk heb je je schild nodig, maar een schild is niet onverwoestbaar. En waarom zou je telkens een beroep willen doen op iemands schild?

Overigens: een bruin/zwart mens uitmaken voor aap hoeft geen racisme te zijn; als we dat als racisme bestempelen, bevestigen we dat er een negatief verband is tussen een aap en die mens, terwijl: zoek naar een plaatje van een aap en van een mens en als je dan geen verschillen kunt ontdekken, ga naar de opticien. Je kunt een mens best in positieve zin een aap noemen als de mens goed kan klimmen; dat kunnen apen ook.

Maar jij suggereert iets anders: het onderstrepen van uiterlijke kenmerken. Meestal is dat niet per se nodig. Nogmaals; in een ruzie doe je het er waarschijnlijk om.

Als ik een keer in de drie jaar aap genoemd zou worden, zou ik er geen seconde om wakker liggen. Het zijn juist dubbelzinnige ‘complimenten’ die ik persoonlijk lastig vind: ‘Wat spreek je goed Nederlands voor hoe je eruit ziet’, of ‘Normaal heb ik het niet met zwarte, maar jij bent wel oké’. ‘Wat kun je goed gamen voor een vrouw’ is toch ook een rare zin? Het creëert en blokkeert zinnige gesprekken. Dat is ook onderstrepen van uiterlijke kenmerken waardoor een gevoel van ‘hoe goed ik ook m’n best doe, om een of andere reden hoor ik er toch niet bij’ bewerkstelligd wordt. Dat klinkt misschien overgevoelig, maar als niemand met mij Pokémonkaarten wil ruilen omdat ik ze heb aangeraakt met m’n ‘poephanden’ (ook onderstrepen van uiterlijk), dan is dat toch jammer omdat dat -buiten dat het een onlogisch argument is- onze gedeelde interesse in de weg zit.

Het is natuurlijk allemaal context-afhankelijk. Als een caberatier een podium betreedt, word ik echt niet gekwetst; er wordt een situatie gecreëerd waarin m’n schild optimaal werkt (in dit geval theater).

Pacman, Mario, Sonic; er zijn genoeg games die zich onttrekken van de wereld waarin we leven. Maar games hebben zich van tijd tot tijd bewezen dat ze ook een verhaal kunnen vertellen zoals een boek of film dat ook kan. En als je een beetje interessant verhaal vertelt, dan zegt dat automatisch iets over onze wereld; dat is onze enige referentiekader. Ik vind het juist tof hoe games (maatschappelijke) problemen aan de kaak stelt. Maar ik kan me ook helemaal voorstellen, -dat heb ik zelf ook-, om een spel te spelen waar onze wereld niets mee te maken heeft.

Roy36NL
22 december 2020 - 15:03
Antwoord aan  SheriffZapper

@SheriffZapper ik schetste deze situatie express omdat ik wist dat fonsrutte dit ook racisme vind. Ik wilde ermee aantonen dat de racisme kaart te snel getrokken wordt.

PAVLOV (gebruiker is geblokkeerd)
22 december 2020 - 11:18

Deze gebruiker is verwijderd

fonsrutte
22 december 2020 - 11:00

“Het lijkt alsof populaire cultuur eerst het lijden van queer personages moet behandelen, voordat deze personages gewoon kunnen bestaan.”
Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo gek, als je als blanke hetero-sexuele man, zoals ik, totaal geen ervaring hebt met de dingen waar een homo-sexueel of anders-sexueel iemand dagelijks mee te maken krijgt dan kun je je daar echt geen voorstelling van maken.
Ik had het er ten tijde van de BLM-demonstraties met een Surinaamse vriend een discussie en pas toen drong tot mij door hoe naar dit allemaal is.
Wij denken, ach een racistisch grapje wat maakt dat uit. Ach zwarte piet wat maakt dat uit. Maar als je dit werkelijk iedere dag dit te horen krijgt dan is dat echt niet leuk meer.
Als er iedere dag een grap wordt gemaakt vanwege je overgewicht dan komt dat wordt het heel lastig dat als grapje te blijven zien.
Kortom, ik vind het dus goed dat dit in games zit, zo krijgen mensen eigenlijk een goed idee waar mensen allemaal mee te dealen hebben en hoe heftig dat kan zijn.
Het afdoen als mensen moeten zich niet zo druk maken is in ieder geval veel te makkelijk en je kan je er pas een voorstelling bijmaken als je het zelf maakt denk ik.

RevelRaya
22 december 2020 - 11:12
Antwoord aan  fonsrutte

@fonsrutte Amen!

MichelMusters
22 december 2020 - 12:06
Antwoord aan  fonsrutte

@fonsrutte Yes!

004
22 december 2020 - 18:13
Antwoord aan  fonsrutte

@fonsrutte Het probleem is dat een deel van de mensen niet het verschil weet tussen een grapje maken op zijn tijd over iets ipv het constant te doen. Ook is de intentie van de grap belangrijk.

Zolang mensen dit verschil niet kunnen maken zal er druk worden gezet om niks meer te zeggen over bepaalde dingen waardoor een andere groep zich onder druk gezet voelt dat ze niks meer mogen zeggen en weer het tegengestelde effect oplevert. Ondertussen heb je een andere groep die echt een agenda hebben die hier gebruik van maakt.

Ik irriteer me er zelf kapot aan dat je zo weinig meer kan zeggen en ook aan de mensen die intentioneel andere kwetsen. Als gevolg kan niemand hier meer wat zeggen en ga hier niet in mee.

fonsrutte
22 december 2020 - 22:18
Antwoord aan  004

@004 Nee de intentie van de grap is niet belangrijk, iedere dag dezelfde grap over iemand zijn overgewicht komt hard aan. Ook al is het ‘zo kwaad niet bedoeld’

gotcha123
23 december 2020 - 14:33
Antwoord aan  004

@004 Ik ben lang en ik ken alle grappen over lengte in alle talen die ik spreek. En de intentie is altijd goed! Het is heel heel zelden dat iemand een kut opmerking maakt om je te kwetsen, dan moet je eerst al ruzie hebben (en dat heb ik bijna nooit met vreemden). Het onbenullige is dat de mensen die het goed bedoelen denken dat ze leuk zijn of orgineel en dat mijn reactie altijd fout is. Als ik mee lach ben ik een watje als ik het negeer een zeikerd en als ik boos zou worden dan kan ik nergens tegen. Let wel, het doet me al heel klang totaal niks meer dus ik negeer het en als iemand denkt dat ik een zeikerd ben dan boeit me dat evenmin. Mijn punt is dat het “goed bedoeld” zijn een non-argument is. Je moet een grapjes maken over blanke mannen dan krijg je pas een hoop gezeik over je heen van mensen die vinden “dat er tegenwoordig niks meer kan” en dat alles “politiek correct moet zijn”. Veranderen in denken is moeilijk.