Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
PU.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald – ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden – ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

25 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
G4L
01 mei 2025 - 13:56

Dankzij de releases op PS5 🙂

DeadPhoenix86
01 mei 2025 - 13:03

Jammer dat de Hardware het slecht doet. Dit zal dan ook echt de laatste generatie zijn voor Xbox. Daarna krijgen gewoon een Windows OS in een Box.

Frostinator
01 mei 2025 - 13:54
Antwoord aan  DeadPhoenix86

Met Steam integratie, f yeah.

Riyakuya
01 mei 2025 - 15:14
Antwoord aan  DeadPhoenix86

Precies! Meer heb je ook niet nodig. Dan kun je pc, Xbox en PS games op 1 apparaat spelen en je hebt ook nog eens een ruimere keuze aan digitale stores.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
01 mei 2025 - 16:53
Antwoord aan  Riyakuya

@RIYAKUYA: Zo iets heet gewoon een pc lol. Er is niks “console” aan iets wat je lijkt te verzinnen. Een box met Windows OS erop is niks meer dan een pc, en zal echt niet opeens goedkoper worden dan een console die juist gemaakt zijn voor dit soort dingen. En PS games? Yeah right, als ik nu een kleine pc bouw en steam big picturemode aanzet, wat is het verschil dan? Precies niks.

Allemaal lucht en wishful thinking. Een handheld is iets waarmee ze komen, maar een wannabe pc die echt totaal niet zal aanslaan (waarom als hun xbox al niet verkoopt). Steam erop zal financieel technisch niks opleveren, gezien Valve hun inkomsten niet gaan delen.

Frostinator
02 mei 2025 - 15:39
Antwoord aan  Riyakuya

@EEERIES we gaan de nieuwe xbox een console noemen en dr is niks wat je daaraan kan doen. U mad bro?

enterBrainer
01 mei 2025 - 12:25

Das nie zo gek als ze hun first party titles op hardware van de concurrentie aambieden 😉

Frostinator
01 mei 2025 - 12:39
Antwoord aan  enterBrainer

Heeft Sony hard nodig met het gebrek aan first party titels de laatste tijd.

Riyakuya
01 mei 2025 - 12:56
Antwoord aan  Frostinator

@Frostinator inderdaad! Xbox houdt PS5 in leven totdat Sony zelf weer met iets nieuws komt.

MooiMan
01 mei 2025 - 14:25
Antwoord aan  Frostinator

@Frostinator

Dit inderdaad.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
01 mei 2025 - 14:34
Antwoord aan  Frostinator

Zonder dat Xbox de games naar andere platformen brengt, zal hun winst dus ook niet stijgen. Xbox heeft afgelopen 2 generaties nauwelijks games uitgebracht, maar zodra Sony 2 jaar hun release window anders heeft, dan is de narrative meteen weer anders. Het is Xbox die hierdoor in leven wordt gehouden en niet andersom. Tenminste, dit is het nieuwe narrative verhaal die xbox fans gebruiken voor zichzelf.

Van “Ooh MS koopt al die studios en publishers en eindelijk veel exclusives” naar “ow wacht, niks exclusive, amper reden tot kopen van een Xbox”.

Je moet wat verzinnen voor jezelf toch?

mhnl1979
01 mei 2025 - 12:22

Wel goed dat GamePass succes heeft. Gezien de games die dit jaar uitkomen op GamePass ook terecht. Avowed, Call of Duty, Blue Prince en nog meer echte topgames. Volgend jaar Fable en zo zijn er nog meer toptitels onderweg. Ik koop alleen nog GTA 6 en dan ben ik wel voorzien (Misschien Battlefield nog :-))

mhnl1979
01 mei 2025 - 12:22

*dubbel

Teejayhh
01 mei 2025 - 12:03

Dan zie je dat het toch loont om je op een paar zaken te focussen en daarin uit te blinken, in plaats van alles te willen doen.

ali3n8tor
01 mei 2025 - 11:42

Playstation saving xbox’s ass… 😀

Frostinator
01 mei 2025 - 12:38
Antwoord aan  ali3n8tor

Eerder andersom. Wat Sony betreft krijg je weinig op het moment qua games. Ja, een bundel van een 12-jaar en 5-jaar oude game voor 100 euro. 120 euro voor een steelbox versie. Microsoft is klaar met de console wars en dat werd hoog tijd. Sony zit op een doodlopend pad.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
01 mei 2025 - 14:42
Antwoord aan  Frostinator

Het verbaast me eerder dat de meute met deze narrative komt, waarna er 2 grote publishers zijn gekocht, die notabene sowieso hun games al releasen op PS consoles.

Wat dacht je dat er zou gebeuren als PS gamers hun games niet kopen? Of sterker nog, MS zo dom is om die games niet ergens anders aan te bieden, gezien ze hun eigen community hebben getraind games te huren ipv te kopen?

MS is klaar met alles, zodra het niet hun kant op waait. Dat hebben de hele generatie al gezien met hun mixed en verwarrende marketing. Het is ze niet gelukt, want anders was er wel degelijk een strijd. Nu niet net doen alsof MS het liever anders wilde. Hun originele pitch met de aller eerste Xbox was om de woonkamer over te nemen, omdat ze zagen dat PS daarin was geslaagd met de eerste PS console.

Wanneer Xbox een nieuw stuk hardware released, durf ik op complete jaarsalaris te wedden dat hardware “opeens” weer “belangrijk” is. Zeker wanneer er een handheld komt van zowel Sony als Xbox, zal met weer anders praten ;-).

“” Sony zit op een doodlopend pad.””

Hele slimme en vooral “logische” opmerking. De enige console die van alle kanten games krijgt, zit op een “doodlopend pad”. Mjah laat het me het maar hier bijhouden, gezien xbox community logica afgelopen generatie ook al zich zelf tegen spraken ;-).

ali3n8tor
01 mei 2025 - 14:53
Antwoord aan  Frostinator

lol, de allergrootste reden dat er microsoft (exclusive) games nu op de playstation uitkomen is dat ze dankzij gamepass een milieu hebben gecreëerd waar de userbase geen games koopt maar huurt voor een paar knaken. Klinkt leuk voor de consument maar als je een 500 miljoen kostende call of duty wil terugverdienen schiet gamepass niet op. En gamepass is kompleet geflatlined qua nieuwe users. zelfs een call of duty op gamepass veranderd daar niets aan. en dan is een omzet van 5% niet heel best imho. Daarbij koopt niemand meer een xbox, die verkoopt momenteel op Wii-U levels. Xbox als console en merk zijn in mijn ogen niets meer waard. en daarbij… Ik koop niet alleen sony exclusive games ik koop ook nog eens 3th party console games die het best draaien op de ps5 pro. en nog een daarbij deel 2…, death stranding 2, ghost of yokei, phantom blade en Saros komen in de komende 6 maanden exclusief uit op console en zit ik er warmpjes bij. Sony vangt lekker 30% van elke microsoft game die in hun store verkocht wordt. En gelukkig willen ps gebruikers wel microsoft games kopen. Als er iets doodlopends is, is het wel gamepass.

Frostinator
02 mei 2025 - 13:29
Antwoord aan  Frostinator

We gaan het nog wel zien. Sony houdt er de laatste jaren een Apple-achtig businessmodel op na, waarbij ze hopen dat de consument steeds meer wil betalen voor de hardware zolang de naam Sony er maar op staat. Dat ze daarbij zelf nauwelijks games meer uitbrengen doet ze echt wel zeer in de portemonnee.

Frostinator
02 mei 2025 - 13:31
Antwoord aan  Frostinator

Van games uitbrengen komt het echte geld, niet van de hardware. Simpel toch?

Frostinator
02 mei 2025 - 15:48
Antwoord aan  Frostinator

@EEERIES het narratief van de meute, sure sure. Weet je, het gaat mij om de games. Ik zie een bedrijf dat nauwelijks nieuwe titels uitbrengt, en een sloot aan remasters tegen onzinnige prijzen. Van de andere kant krijg ik NG 2 Black en Oblivion voor een lager bedrag, en mogen we ons oa verheugen op Doom, TES 6, NG 4 en joost weet wat nog meer. Drie keer raden welk bedrijf me meer aanstaat.

bkmeijer1
01 mei 2025 - 11:20

Maar compenseert de winst van de game afdeling het verlies van de hardware afdeling? Als dat zo is, dan valt er wel te claimen dat de nieuwe strategie werkt. Nu nog een handheld met Game Pass en Steam integratie, en dan komt het zeker goed

Frostinator
01 mei 2025 - 12:45
Antwoord aan  bkmeijer1

Op de gok, denk dat de omzet op games doorgaans meerdere malen groter is dan voor hardware.

Patientzero
01 mei 2025 - 14:30
Antwoord aan  Frostinator

Software heeft altijd meer opgeleverd dan hardware. Ik vind de nieuwe strategie helemaal prima zo.

Frostinator
01 mei 2025 - 10:39

Tsja, als je daadwerkelijk goede games uitpoept ipv pay to win zooi en politieke boodschappen…