Phil Spencer: ‘Sony wil groeien door Xbox kleiner te maken’
PU.nl
Nieuws

Phil Spencer: ‘Sony wil groeien door Xbox kleiner te maken’

Xbox-hoofd Phil Spencer claimt dat Sony PlayStation wil groeien door Xbox "kleiner te maken".

Dat meldt hij in de Second Request-podcast. Hij laat daarin weten dat vooral Sony tegen de overname van Call of Duty-uitgever Activision Blizzard door Microsoft is. "Sony wil diens dominerende positie binnen de consolemarkt beschermen. Ze groeien door Xbox kleiner te maken."

Spencer vervolgt: "Sony heeft een compleet andere blik op de industrie dan wij. Ze brengen hun games niet meteen op release op pc uit en ze brengen hun games niet via een abonnement uit wanneer ze uitkomen."

De Xbox-topman vindt dan ook dat vooral Sony roet in het eten gooit wat betreft de overname. "Sony leidt de dialoog als het gaat om waarom de deal niet door mag gaan. De grootste consolemaker in de wereld protesteert over de franchise waarvan we al hebben gezegd dat we die op het platform blijven uitgeven. De deal is in het voordeel van consumenten dankzij keuze en toegankelijkheid."

Spencer refereert hier naar het feit dat Microsoft Sony heeft aangeboden om na de overname Call of Duty tien jaar op PlayStation-consoles uit te willen blijven brengen. Ondanks dat Spencer hier Sony als de grootste tegenstander van de deal afschildert, liet de Amerikaanse Federal Trade Commission afgelopen week weten de overname te willen voorkomen en een rechtszaak aan te spannen.

Overigens heeft Microsoft ook aan Valve laten weten dat het na de overname Call of Duty op Steam wil blijven uitbrengen. In een statement aan Kotaku laat Valve-baas Gabe Newell weten dat hij er vertrouwen in heeft: "Ze stuurden ons een voorlopige versie van een afspraak om Call of Duty langdurig (op Steam) uit te brengen. Dat is niet noodzakelijk voor ons. We geloven er niet in dat een partner een afspraak moet maken om games in de verre toekomst op Steam uit te moeten brengen en Phil en het team hebben zich altijd aan hun afspraak gehouden. We denken dat Microsoft alle motivatie heeft om Call of Duty op platforms en apparaten uit te brengen waar de fans willen zijn."

44 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
xeros
13 december 2022 - 09:00

Wat een egotjes weer
Is tevallig thesnake de nieuwe account van AveryJackson?

dakoota
12 december 2022 - 20:03

Zo zo 107 replies, haha. Ik wil tegen iedereen zeggen: live and let live ! Gun iedereen het licht in de ogen en maak er met zijn allen wat moois van. Ik geniet van het leven en voor wat betreft mijn hobby heb ik een leuke tijd met mijn PS5, XboxX en Switch (en vele andere mini’s uit het verleden). Tegen het instituut Sony wil ik zeggen: jullie maken geweldige games die altijd iedereen zal koesteren. Concentreer je daarop. Laat Xbox de andere tak van sport voor hun rekening nemen, oftewel online gaming. Dat hoeft elkaar echt niet te bijten. Misschien een leuke samenwerking, waarbij de partijen wel hun eigen identiteit behouden? Je kunt van elkaar leren en daar samen vooruitgang in boeken.

Don Carpaccio
12 december 2022 - 19:26

Eigenlijk is Phil de Elon Musk van den Aldi. Enigste verschil is dat Phil Spencer geen haarinplanten heeft laten zetten, maar zijn nek heeft laten verbreden.

DarkraverX
12 december 2022 - 19:37
Antwoord aan  Don Carpaccio

@Don Carpaccio en is jim ryan het kleine ventje wat geen ijsje van zijn paps en mans krijgt dus gaat lopen janken in een hoekje omdat hij zijn zin niet krijgt.

LIQUIDSHAKE (gebruiker is geblokkeerd)
12 december 2022 - 19:17

Deze gebruiker is verwijderd

Paasei
12 december 2022 - 19:12

Beetje een onzinnige strijd dit alles. Voor beide kanten valt best wat te zeggen. En hierin een kant kiezen, is sowieso een beetje triest. Een bedrijf wil gewoon geld verdienen, meer niet. Geniet van je voorkeur zolang je dat kan en hou het daar bij. Door het stof gaan om een bedrijf te steunen, is niet nodig.

Ik zie het zo: Sony heeft van zichzelf veel sterke studio’s die nooit 3rd party zijn geweest. En Microsoft heeft er daar wat minder van. Ik heb het hier over kwantiteit.

En bij Microsoft verhelpen ze dit door de grote bedrijven naar zich toe te trekken. Die games zullen voorlopig uit blijven komen op alle consoles, al is dat alleen maar om regelgeving buiten de industrie om.

messtranor (gebruiker is geblokkeerd)
12 december 2022 - 15:24

Deze gebruiker is verwijderd

poklaan
12 december 2022 - 15:04

Aldus de man die al $7miljard heeft uitgegeven om een uitgever te kopen en hun content exclusief te maken en nog bijna $70miljard wilt uitgeven om dat nu met de grootste video game uitgever te doen.

Deadspacer
12 december 2022 - 13:59

Microsoft heeft het geld studios te kopen om games voor hen te maken en gamepass dat is slim en zakelijk Sony heeft die zak geld niet dus moeten ze het zelf doen. Maar wel bang worden als de grootste cash cow van ze weg gegrijpt dreigt te worden terwijl ze gewoon een 10 jarige deal krijgen aangeboden die gunstig is voor iedere gamer en liefhebber van die games.

thesnake
12 december 2022 - 14:10
Antwoord aan  Deadspacer

@Deadspacer Dat is makkelijk gezegd als je het alleen van 1 kant wilt bekijken (alleen vanuit MS).

Dat jij niet begrijpt dat het weghalen van grote publishers een big deal kan zijn, en onder een enkele eco systeem stoppen is al erg genoeg. Concurrentie die daardoor content kan verliezen in de toekomst hebben alle recht om hier tegen te vechten. Dat gebeurt in iedere sector waar bedrijven worden overgenomen. Alleen kleuters en fanboys zien dat soort dingen niet. Aan de andere kant, Deze ABK deal zorgt verder ook helemaal niks nieuws voor de Xbox fans. Die krijgen nog steeds dezelfde games die ze toch al kregen.

Haal die roze bril van je gezicht zou ik zeggen.

Deadspacer
12 december 2022 - 15:12
Antwoord aan  thesnake

@thesnake Weer sla je de spijker volledig mis ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik zowel een ps5 (voor 800 aan scalper prijzen) en series s (269 bij mm)heb die ik meer gebruik want naar mijn mening is dat de betere van de 2 dus als jij dat een microsoft fanboy noemt ok dan. Ik hou van god of war uncharted en last of us dus die roze bril opmerking is natuurlijk onzin.
Je bewijst precies wat ik al zei Sony fanboys hebben maar moeite met de feiten accepteren.

Sony wil die deal tegen houden zelfs na het realistische aanbod van MS dat houdt in dat ze idd de groei van xbox proberen te stoppen of dat nou uit eigen kamp gemaakte games zijn of niet.
concurrentie die content kan verliezen zeg je duidelijk weet je niet waar je het over hebt Sony heeft al JAREN exclusieve content deals die xbox spelers nooit hebben gezien met name in juist call of duty en destiny waar volledige missies strikes wapens en zelfs emblems alleen voor ps gebruikers beschikbaar waren.

Sony hield zelfs cod content voor een heel jaar weg bij xbox en dan zit jij hier te zeuren over dat hun content verliezen aub zeg nog maar niet te spreken over het afkopen van devs om maar niks naar gamepass te brengen op day 1.

zet jij die roze bril maar eens af zou ik zeggen ipv op ieder artikel dezelfde nutteloze argumenten neer te gooien.
Als je miljarden spendeert om een studio te kopen en dan alsnog de concurrentie en zelfs nintendo laat mee snoepen is dat zowel slim op zakelijk gebied als voor gamers in zn geheel hier zijn letterlijk geen verliezers behalve xbox en nintendo als de deal niet door gaat.

Dit is alleen maar gunstig voor ons als gamers ieder tegenargument is gewoon een haat naar microsoft en een voorkeur voor Sony wat sowieso al belachelijk is beide zijn bedrijven die denken niet na over jou als gamer maar aan de centen.

Iconic
12 december 2022 - 13:43

Ja, dat had iedereen en z’n tante al door! Ze zijn echt zo kleinzielig daar bij PS!

dennis070
12 december 2022 - 13:38

Lekker janken xbox, moet je maar betere games leveren

Hellspawn
12 december 2022 - 13:27

Het verdedigen van je territorium is al zo oud als de mensheid is. Zowel Microsoft als Sony, en ook Nintendo doen dit. En als het aankomt op wie de meeste consoles of handhelds heeft verkocht, dan lijkt me Nintendo de echte marktleider op dit moment.

Microsoft en Sony liggen nu te bakkeleien over de deal die Microsoft wil sluiten met Activision en Blizzard. Ik snap wel dat Sony dat niet zo ziet zitten, mede gezien het feit dat Microsoft inmiddels Bethesda reeds in the pocket heeft zitten. Maar nogmaals: eenieder verdedigt het eigen territorium met allerlei argumenten. Dat mag, maar Microsoft gaat toch gewoon door met de voorgenomen deal. Of die daadwerkelijk doorgang zal vinden, is een juridische vraag, waar wij gamers eigenlijk geen antwoord op hebben, denk ik.

Het is een voorgenomen businessmodel waar beide giganten zich op richten. Wat dat betreft zijn de tijden veranderd? Maar wat ons gamers aangaat: is dat businessmodel eigenlijk wel zo voordelig? Of zien we hier geld, geld en nog eens veel meer geld verdienen?

DeRaadSlager
12 december 2022 - 13:26

Heet dat niet gewoon concurrentie?

Ik vond dezelfde opmerkingen uit het beklag van Sony ook al zo raar. Bij een aantal argumenten dacht ik, is dat niet wat concurrentie is?

Gierige_Npc
12 december 2022 - 12:58

Huilie huilie van twee kanten word stront irritant

WinNow
12 december 2022 - 12:02

Ik zie niet wat er goed aan is voor de gamer dat het grote Microsoft maar alles opkoopt en de concurrentiestrijd zo probeert te winnen. Voorlopig straalt de kwaliteit nog niet bepaald van hun games af met hun eigen studio’s. Veel middelmaat om Gamepass maar te vullen is niets voor mij.

grasshopper
12 december 2022 - 11:40

Microsoft doet er alles aan om deze deal door te laten gaan, dit alleen zou al alarm bellen moeten laten rinkelen. Dit is geen aankoop om ons als spelers een betere ervaring of games te geven maar om zelf groter te worden.
Ik snap Sony 100% in deze, dat neemt niet weg dat ik vind dat het opkopen van Studio’s door zowel Microsoft, Sony en Nintendo zou moeten stopen.
En anders zouden opgekochten studio’s van bestaande ip’s geen exclusives mogen maken.

GoofyZ3
12 december 2022 - 11:36

Alles opkopen werkt gewoon niet. Kijk naar ea

Snoop213 (gebruiker is geblokkeerd)
12 december 2022 - 12:27
Antwoord aan  GoofyZ3

Deze gebruiker is verwijderd

kleinekoosjer
12 december 2022 - 11:34

Sony moet gewoon niet zo janken om iets wat niet van hun is..

Iconic
12 december 2022 - 13:45
Antwoord aan  kleinekoosjer

@kleinekoosjer

Dit dus! Ze voelen gewoon nattigheid en maken gekke sprongen!

thesnake
12 december 2022 - 14:04
Antwoord aan  Iconic

@Iconic Ik weet niet of wij hetzelfde bericht van hier boven lezen, maar in welke wereld moet je leven om deze uitspraak van Phil Spencer nog steeds te moeten verdedingen.

Die nattigheid voelt Xbox volgens mij, omdat ze niks anders doen dan kletsen in de media en een beetje de slachtoffer uithangen. Als een bedrijf als MS zonder ABK al niet kan concurreren met Sony dan is er qua management enorm veel mis daar.

ebiker
12 december 2022 - 18:12
Antwoord aan  Iconic

@Iconic inderdaad. Laat Sony eerst maar eens zorgen dat je gewoon op een zaterdagmiddag in de Mediamarkt een PS5 kan kopen.

xevulutionx
12 december 2022 - 10:24

Apart verhaal is dit wel. Beide partijen laten zich op zn kleinst zien als je hier een beetje objectief naar kijkt. Ik hang qua voorkeur zoals de meesten weten meer richting xbox maar hou er wel van om me niet te beperken. De overname van ActivisionB is leuk en aardig voor MS maar ik zie niet in hoe dit ineens de machtspositie van Sony volledig zou indammen. Qua titels nu staat MS mijlenver achter en begint de wachtijd beetje genant te worden. Nu lijkt 2023 wel wat beter te worden maar een Activison aquireren zet MS verre van op poleposition en als PS speler zal ik me niet al te veel zorgen maken met alle franchises die je al hebt.
Aan de andere kant nu dit verhaal van Phil. Ik heb juist het idee dat de andere klein proberen te maken precies is wat MS tracht te doen met deze deal. Ook al vind ik de deal overrated was de gedachtegang wel om een megastudio die multiplatform uitbrengt, naar je toe te halen met de mogelijkheid van zaken exclusief te krijgen. Dat zou je als buitenstaander storend kunnen vinden.

hulstpower
12 december 2022 - 12:37
Antwoord aan  xevulutionx

@xevulutionx ben het helemaal met je eens, beide ceo zijn beetje zielig Jim en Phil nu.

JustlikeNiko
12 december 2022 - 10:00

Phil blijft maar framen dat zij een underdog zijn in gaming, maar vergeet te melden dat zijn monopolist zijn met besturingssysteem Windows waar ze ook al hun games uitbrengen. Nu wordt er ook nog ingebracht waarom Sony niet meteen hun games op Windows uitbrengen, hun eigen platform.

Ook in vergelijking met omzet en beurswaarde is Sony een dwerg in vergelijking met Microsoft. Sony had zoiets als Gamepass nooit op kunnen zetten omdat er grote sommen geld bij moeten, dat kan alleen een bedrijf als Microsoft(of Apple, Google, Amazon of Facebook). En dus nieuwe games bij lancering ‘gratis’ aanbieden kan alleen een Microsoft. Ze zijn nu nog kleiner, maar kopen gewoon de markt met geld uit Windows en Office.

En nu wordt alleen gesproken over CoD, maar niet meer over al die andere ip’s die ActivisionBlizzard heeft.

Ziminar-1
12 december 2022 - 10:05
Antwoord aan  JustlikeNiko

@JustlikeNiko er wordt alleen over CoD gesproken door Sony

Ziminar-1
12 december 2022 - 09:50

Ook vooral apart dat de FTC vorige week meldde dat Microsoft zich niet aan afspraken met de EU heeft gehouden rond de Bethesda deal over exlcusiviteit. Nota bene de EU zelf heeft daarop een statement naar buiten gebracht dat dergelijke afspraken helemaal niet zijn gemaakt.
Je vraagt je af waarom de FTC dergelijke statements naar buiten gooit die helemaal niet waar zijn, dat vind ik toch wel een vreemde gang van zaken.
Als de FTC op deze manier die rechtszaak gaat voeren dan wordt er gehakt van ze gemaakt door de advocaten van MS.
Tel daarbij het argument van Sony dat CoD exlcusief wordt op, terwijl ze een aanbieding van 10 jaar hebben liggen waar ze niet op reageren. Zelfs Nintendo en dus blijkbaar ook Valve hebben die deal gemaakt, er is dus totaal geen aanwijzing dat CoD exclusief wordt, maar Sony blijft het maar roepen. Dat argument gaat ze ook niet helpen in de rechtszaal.
Dan blijft er maar verdomd weinig over van de zaak van FTC en Sony.

Sony wil CoD niet op game pass, maar kunnen niet naar buiten brengen.
Ze kunnen de CoD-deal niet aannemen, want dan is hun enige argument van tafel geveegd.

Ik denk dat ook niet dat Microsoft bang is voor die rechtszaak, op de gaming markt zjin ze ook na de overname verreweg van dominant.

Ik ben het verder ook niet zo eens met de statements die Spencer hier naar buiten brengt, dat heeft concurrentie en daar is Microsoft ook vies van geweest in het verleden.
Dus een beetje Calimero-gedrag

DarkraverX
12 december 2022 - 10:32
Antwoord aan  Ziminar-1

@Ziminar

Ik vond de reactie van de EU zo epic naar de FTC toe, alleen met die uitspraak zou je zeggen dat die hele rechtszaak die de FTC aanspant al op de klippen gaat lopen.

thesnake
12 december 2022 - 09:48

Beetje oud nieuws dit. Bijna 3 dagen nadat Phil al werdt uitgekotst met deze uitspraak op internet, en waarmee Jim Ryan zijn eerdere statement niet eens zo raar meer leek.

Anyway het is Phil Spencer, die heeft een masker op en die zakt steeds meer van zijn gezicht.

h.everartz
12 december 2022 - 10:53
Antwoord aan  thesnake

@thesnake phil is gewoon een slimme zakenman net als jim. Ik geniet ervan deze hele soap

ali3n8tor
12 december 2022 - 09:43

Ok nu begint Phil echt zijn ware gezicht te tonen met kinderachtige argumenten.

ze willen groeien door simpelweg publishers en ip’s op te kopen en deze weg te houden van de concurrenten.

Een natte droom voor x fanboys die graag sony overal de schuld van willen geven, maar de deal moet in juni 2023 rond zijn met Activision en deze rechtzaak zou wel eens enorm roet in het eten kunnen gooien voor Microsoft. Phil is gewoon met pappa’s portemonnee gaan shoppen ipv alle studios eens goed te gaan managen. Dat ze op de game-awards helemaal niets toonden heeft er ook alle schijn van dat door deze rechtzaak komt.

Iedereen die denk dat het opkopen van multiplatform publishers uiteindelijk goed is voor de consument zou eens goed bij zichzelf te raden moeten gaan.

Ziminar-1
12 december 2022 - 09:51
Antwoord aan  ali3n8tor

@ali3n8tor Ah daar komen de eerste meldingen van ‘xbox fanboys’ alweer.
Altijd een sterk punt zeg

ali3n8tor
12 december 2022 - 10:10
Antwoord aan  Ziminar-1

@Ziminar de discussies niet gevolgt hier dan? maar als je je aangesproken voelt, tja, sterkte ermee.

Tad
12 december 2022 - 11:54
Antwoord aan  Ziminar-1

@Ziminar Dat is een klein regeltje van z’n commentaar, als je de rest weggooit om daar op te fixeren dan heb je zelf ook niet echt veel om bij te dragen.

Deadspacer
12 december 2022 - 13:40
Antwoord aan  Ziminar-1

@Ziminar Erg he en dat terwijl de ps fanboys op ieder artikel dezelfde onzin vertellen.

mhnl1979
12 december 2022 - 10:24
Antwoord aan  ali3n8tor

@ali3n8tor Phil heeft gelijk. Sony noemt CoD, ze krijgen een deal, dan is er wat anders niet goed. Sony is gewoon bang. Phil is zakelijk maar zegt waar het op staat. Bovendien is Sony niet eens de concurrent meer in het gebied waar MS de grootste in wil worden. Namelijk de gaming Netflix zijn. Dus het is alleen maar angst, zonder zelf te innoveren. Sony houdt zich vast aan 2016. Jammer. Want ze hebben goede titels, laten ze zich focussen op hun eigen sterke kanten. Die hebben ze namelijk zeker. Goede 1st party titels, PSVR2.

thesnake
12 december 2022 - 10:38
Antwoord aan  mhnl1979

@mhnl1979

En wat staat MS in de weg om met hun bestaande studio’s niet te tonen aan de wereld wat voor klasse ze hebben of deze studio’s net zo creatief te laten worden, als wat Sony kan met wat ze hebben?

Je verhaal is echt koekoek, Innovatie is dit van zijn lang zal ze leven niet wat MS op dit moment doet XD XD XD

Fr3nzy
12 december 2022 - 12:38
Antwoord aan  mhnl1979

@mhnl1979
Geen innovatie bij Sony ben ik het niet mee eens.
Ze lopen op cloud/streaming inderdaad wat achter op microsoft maar dat is ook niet zo gek gezien de achtergrond van ms. Toch vind ik dat Sony tov de ps4 al goeie stappen heeft gezet met de nieuwe abbo vormen, VR, backwards compatibility en remote play.
Ik denk ook niet dat Sony teveel op het Netflix achtige model van de xbox gamepass moet focussen. Gamers willen vooral goeie games en ik vind dat Sony daar tot nu toe goed in slaagt.
Ik vind de gamepass van xbox een prima dienst naast de bestaande, maar ik hoop niet dat dat de tussen haakjes oude vorm gaat vervangen. Ik ben zelf graag eigenaar van mijn games zodat ik ze kan spelen wanneer ik wil, als ze dan van een abbonnement dienst verdwijnen is dat niet meer mogelijk.

DarkraverX
12 december 2022 - 10:30
Antwoord aan  ali3n8tor

@ali3n8tor Je hebt dan zeker jaren lang het gezicht van vriendje Jim gemist, de grootste jankbal van de gehele game industrie.

ali3n8tor
12 december 2022 - 10:56
Antwoord aan  DarkraverX

@DarkraverX dat klopt, ik speel games en volg geen ceo’s… en de hele deal maakt voor mij niets uit, ik heb alle mogelijkheden om alles te kunnen spelen op welk platform dan ook. Beide bedrijven zullen alles aangrijpen om hun positie te versterken, maar simpelweg alles wegkopen voor de ander is the easy way, imho

hulstpower
12 december 2022 - 12:29
Antwoord aan  ali3n8tor

@ali3n8tor de deal moet alleen rond zijn zodat micro abk geen 3 miljard moet betalen als soort van boete. De deal. Kan nog jaren duren ivm rechtzaken. Je haalt dingen door elkaar.

h.everartz
12 december 2022 - 09:38

Klare taal