Voormalige Microsoft-topmensen: 'Xbox-hardware is dood'
Er is kritiek op de onduidelijke richting van het bedrijf
Laura Fryer, een voormalige werknemer van Microsoft Game Studios, is van mening dat het einde nabij is voor Xbox-hardware. Ook voormalige Blizzard-directeur en Microsoft-werknemer Mike Ybarra heeft kritiek geuit op de huidige Xbox-strategie.
Laura Fryer, die tijdens de begindagen van Microsoft Game Studios werkzaam was bij het bedrijf en tegenwoordig YouTube-video's maakt waarin ze praat over de game-industrie, reageerde in een recente video op de huidige plannen van Microsoft. Het bedrijf brengt veel van zijn games tegenwoordig op andere systemen van concurrerende hardwaremakers uit. Ook heeft het onlangs de ROG Xbox Ally aangekondigd, een ROG Ally met Xbox-branding, en liet het weten een deal te hebben gesloten met AMD voor toekomstige hardware die de grenzen tussen pc en consoles vervaagt. Er is vanuit de consument echter kritiek te horen over de troebele identiteit van het bedrijf.
Fryer bekritiseert in haar video dan ook vooral de 'Xbox Anywhere'-marketing waarbij Microsoft benadrukt dat allerlei soorten apparaten Xbox-games kunnen afspelen, en een Xbox-console dus niet meer noodzakelijk is voor het spelen van deze titels. "Als een van de oprichters van het Xbox-team ben ik niet blij met hoe het er nu voor staat. Ik vind het niet leuk om de waarde die ik samen met anderen heb gecreëerd langzaam te zien verdwijnen."
Ze vervolgt: "Ik ben er verdrietig over, omdat wat mij betreft Xbox geen hardware meer lijkt uit te willen of kunnen brengen. De (ROG Ally)-samenwerking komt neer op een langzame uitweg uit de hardware-industrie. Ik denk dat Xbox-hardware dood is. Het lijkt er nu op dat het plan is om iedereen op Game Pass te krijgen. En laat ik duidelijk zijn: dat heeft veel waarde. Misschien vragen ze daarom zelfs 80 dollar voor The Outer Worlds 2... en misschien gaat het zelfs werken."
"Xbox heeft een grote portfolio", stelt Fryer. "De remake van Oblivion was duidelijk een groot succes en ze kunnen externe bedrijven laten werken aan producten en geld verdienen aan oude games. Oude spellen uit een tijdperk toen Xbox nog wist hoe zij ze moesten maken. Maar wat is het plan voor de lange termijn? Waar zijn de nieuwe hits? Wat zorgt er voor dat mensen over 25 jaar nog om Xbox geven? Ik vond het tof om Clockwork Revolution tijdens de Showcase te zien, maar is dat genoeg? Hebben ze meer?"
Ze concludeert: "Volgend jaar bestaat Xbox 25 jaar en ik weet zeker dat ze grote aankondigingen en plannen hebben om dat te vieren. Misschien is volgend jaar wel hét jaar, het jaar dat de mist optrekt en we allemaal de schoonheid in deze aankondigingen zien."
Ook Mike Ybarra, de voormalige Blizzard-directeur die ook geruime tijd een hoge positie bij Microsoft had, is kritisch. Op X meldt hij het volgende: "Het is moeilijk om te zien dat Xbox zo verward is over wat het is en wil zijn. Er werken nog geweldige mensen. Ze moeten uitzoeken wat er moet veranderen, en snel ook. Ik ben een groot fan en zal altijd groen bloed hebben. Ik moedig ze van de zijlaan aan. Kies een strategie en hou je er aan."
Toen een X-gebruiker aan Ybarra vroeg wat Xbox volgens hem moet doen, liet hij het volgende weten: "Wat mij betreft is het simpel. Xbox moet proberen de grootste uitgever van entertainment te worden. Laat al het andere vallen en focus je daarop. Wees niet bang om te zeggen wat je bent. Omarm de richting die je kiest." Een andere X-gebruiker vroeg hem of dat past bij de consoleplannen van het bedrijf. "Zoals ik het zie, zijn ze geen (consolemaker) meer. Het is niet verstandig om een beetje van beide te doen."