Xbox: ‘Exclusieve games zijn een verouderd concept’
PU.nl
Nieuws

Xbox: ‘Exclusieve games zijn een verouderd concept’

'De grootste games ter wereld zijn overal beschikbaar'

Xbox heeft zich eens te meer uitgesproken over exclusieve games, en dat dit concept volgens het bedrijf verouderd.

Dat meldde Xbox-directeur Sarah Bond in een interview met Mashable dat eerder deze week online kwam. Ze werd daarin gevraagd naar de wijze waarop exclusieve games nog binnen Microsofts plannen passen, aangezien steeds meer voorheen exclusieve games naar concurrerende consoles zoals PlayStation 5 en Nintendo Switch komen.

Bond liet weten dat het idee van games die exclusief voor één platform uitkomen achterhaald is. "We zien hoe mensen zich daar voorbij ontwikkelen. De grootste games ter wereld zijn overal beschikbaar. Kijk maar naar Call of Duty, Minecraft, Fortnite en Roblox."

Ze vervolgde: "Je wil overal met je vrienden kunnen spelen, ongeacht waar ze op spelen, en we leunen deze richting in (met de ROG Xbox Ally-handhelds) omdat het nog een manier is om te gamen – net zoals de cloud, net zoals pc, net zoals de consoles die we allemaal in onze huiskamer hebben staan."

Begin vorig jaar kondigde Xbox aan vier voorheen exclusieve games naar concurrerende platforms te brengen, namelijk Hi-Fi Rush, Sea of Thieves, Grounded en Pentiment. Sindsdien zijn er nog meer games naar andere platforms gekomen, waaronder op de dag van release. Denk aan spellen als Forza Horizon 5, Indiana Jones and the Great Circle en Gears of War: Reloaded.

Ondanks de opmerking van Bond lijkt Xbox nog niet volledig multiplatform te zijn. Diverse games komen – in ieder geval in eerste instantie – alleen op Xbox en pc uit, zoals het pas verschenen Keeper van Double Fine. Toen Forza Horizon 6 eerder dit jaar werd aangekondigd, bleek dat de PlayStation 5-release pas ergens na de release op Xbox en pc plaatsvindt.

In hetzelfde interview gaf Bond overigens ook enkele details over de volgende Xbox-console:  "Ik kan je vertellen dat de next-gen console een erg premium ervaring wordt, gecureerd en van de hoogste kwaliteit."

55 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Crockett
27 oktober 2025 - 16:30

* “verouderd is” of “veroudert”.

Mr.Happy
27 oktober 2025 - 10:17

Het wordt hier meer en meer gamer.nl :-p

piposaurus
26 oktober 2025 - 21:26

Ach denk maar zo, scheelt straks een hoop geld.

-JK-
25 oktober 2025 - 20:37

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, exclusieve games zijn de reden waarom je een console in huis haalt.

Flinkethorax
26 oktober 2025 - 22:35
Antwoord aan  -JK-

Niet mee eens, gros speels third party. Exclusieve games moeten ze mee kappen.

ZetronikV5MaxCore-9000Spectra
25 oktober 2025 - 12:40

Ik geloof niet dat exclusives achterhaald zijn. Ze zijn nog steeds wel relevant voor de meer hardcore gamers en zullen echt ook wel extra console verkopen boosten.
Maar.
Tegelijkertijd denk ik ook dat wij als de meer hardcore gamers het belang van exclusives ook behoorlijk overschatten.
De gemiddelde casual gamer zegt titels als Returnal of Hellblade vrij weinig. Die kopen een Xbox of Playstation voor FIFA, GTA en CoD.
De meest verkochte exclusive ligt bij ~10% van de Xbox One eigenaren in de kast (Kanttekening hierbij is Game Pass).
Bij de PS4 eigenaren is dit het geval bij 19%.

Nintendo is inderdaad een heel ander verhaal maar imo niet echt vergelijkbaar. Het merk Nintendo รญs simpelweg Mario, Zelda en Pokรฉmon en op een Switch heb je ook niet het alternatief om CoD of GTA om te spelen.
Maar nog even gewoon voor de leuk en de volledigheid; de meest succesvolle exclusive op de Switch (MK8) werd gekocht door ~45% van de eigenaren.

Ghost-1
25 oktober 2025 - 20:57

Iedereen die hardware produceert weet sinds het jaar kruik dat killer apps nodig zijn om het product aan de man te brengen. Wie kopen die killer apps? De early adopter. Wie zijn de early adopters. De hardcore klanten. Wie geen (beloftes van) exclusives heeft zal nooit voldoende basis creรซren om optimaal te profiteren van third party succesen. Ergo: exclusives zijn onmisbaar voor het succes van een platform.

ZetronikV5MaxCore-9000Spectra
26 oktober 2025 - 00:14
Antwoord aan  Ghost-1

Mwah
Hoeveel Playstations zou Sony verkopen denk je als GTA, FIFA en CoD er niet op beschikbaar zouden zijn?
En hoeveel als ze geen exclusives zouden hebben? Spoiler; de PS5 is een aardige graadmeter.
Zelfs van de Xbox One zijn er nog 58 miljoen verkocht zonder echt veel noemenswaardige exclusives.
De Wii U bijvoorbeeld daarentegen een gigantische flop, ondanks bangers als Mario Kart 8, Mario 3D World en Zelda Wind Waker om er maar een paar te noemen. Exclusives voor hardcore early adopters alleen zijn dus zeker geen garantie voor succes.

EarlyGamer
25 oktober 2025 - 10:43

Zou ik ook zeggen als je eigen exclusives niet goed verkopen op je eigen platform.

Ramirez-1
25 oktober 2025 - 10:10

Kijkt naar de verkoopcijfers van Nintendo exclusives die stuk voor stuk in de tientallen miljoenen lopenโ€ฆachterhaald? Nee

Je console moet wel appeal hebben om het te laten werken. Dat heeft de Xbox, op de xbox360 na, (1 van de beste consoles ooit) nooit gehad.

Multiplatform strategie is de easy route. Lucratief? Ja. Maar je verkoopt er geen consoles mee. Iets wat de markt ook nodig heeft.

Nintendo zag het toch goed om zich af te splitsen van de normale console strategie sinds de introductie van de Wii. Zij zagen dat ontwikkeling duurder en duurder werd en dat ze creatiever moesten omgaan met de markt. Power verkoopt niet. Gameplay wel. Power kost (teveel) geld, gameplay kost hooguit een kop koffie om iets leuks te bedenken.

Slimme zet. Helaas is het eerste slachtoffer in aantocht.

jason28
25 oktober 2025 - 07:23

Ik zou hun strategie nog een klein beetje begrijpen als ze gamepass niet om zeep hadden geholpen, wie wilt er nou een next gen xbox als alle games toch op ps uitkomen en GP vrijwel niet meer te betalen is, vraag me af of ze wel nadenken daar bij xbox

Sanderken76
25 oktober 2025 - 07:46
Antwoord aan  jason28

Gamepass is nog steeds een goede deal, de Ultimate tier is alleen te snel verhoogt(en met t onnodige Ubisoft+ erbij)..als je alle Xbox published titels op ofwel de PS5 of Xbox zou moeten kopen dag 1 ben je nog een veelvoud kwijt mits het je niet uitmaakt om digitaal te gamen….stel dat je 4 titels per jaar koopt van MS รก 80 euro….โ‚ฌ320 t.o.v. al die titels (400+) op Gamepass ultimate (รก 324 per jaar)waarvan tegenwoordig meerdere echt goede third party titels day one verschijnen……je hebt ook nog de premium versie, maar dan moet je iets langer wachten op day 1 titels (รก 156 euro) …en als je iets verder zoekt (wat altijd slim is) kan je al voor rond de โ‚ฌ160 ultimate afsluiten!!
Maar helaas is de media zรณ bepalend dat als ze een platform de grond in bashen, de schaapjes lekker meedoen…en dat is jammer, maar wel de werkelijkheid..

TheKing1
25 oktober 2025 - 08:12
Antwoord aan  Sanderken76

Dat je gamepass nog durft te verdedigen man. Compleet kansloos. Dat jij graag anaal verkracht word, wil niet zeggen dat iedereen dat lekker vind.

The_Stifmeister
25 oktober 2025 - 08:32
Antwoord aan  Sanderken76

@sanderken76
Totaal onnodig en ontzettend kinderachtig om een hele grote groep mensen weg te zetten als โ€˜schaapjesโ€™. Zonde want de inhoud van je post is best goed, maar dat doe je in รฉรฉn keer teniet.

Esthar
25 oktober 2025 - 08:37
Antwoord aan  Sanderken76

Een game op GP is monetair niet evenveel waard als een game in eigen bezit (ook al is โ€˜bezitโ€™ steeds meer discutabel): alleen al het feit dat games op GP verdwijnen en je dus niet 100% zelf bepaalt wanneer je de game van jouw keuze kunt spelen, maakt het geen gelijke รฉรฉn-op-รฉรฉn vergelijking.

Sanderken76
25 oktober 2025 - 12:21
Antwoord aan  Sanderken76

@thestifmeister, als jij je tot de meute schaart(of “schaapjes”, excuus voor mijn taalgebruik), sorry dan, maar kan het niet anders brengen
@theking, beetje aparte uitdrukking…maar ik vind de prijsverhoging ook te abrupt voor een paar extras desalniettemin is de premium tier ook nog steeds een zeer goede keuze(en in mijn opinie zelfs de Ultimate tier), maar ja dat is mijn mening, sorry dat dat niet jouw mening is
@Esthar, het is idd een moeilijke vergelijking, first party titels blijven normaliter altijd op de service staan, third party gaat na verloop van tijd weg, maar dan heb je die game waarschijnlijk al gespeeld en zou je die voor een gereduceerd tarief nog ergens kunnen kopen..

NextGenDonkey
25 oktober 2025 - 12:38
Antwoord aan  Sanderken76

@Esthar,

Dat vind ik nou eens een goede vergelijking die je daar doet. Helaas kan ik maar 1 like geven want dit verdient meer.

The_Stifmeister
25 oktober 2025 - 12:57
Antwoord aan  Sanderken76

@Sanderken76
Ik zeg niet dat ik het oneens ben met je, ik zeg alleen dat je boodschap niet overkomt als je mensen die een andere mening zijn toegedaan wegzet als โ€˜schaapjesโ€™.

Mr.Happy
27 oktober 2025 - 10:03
Antwoord aan  Sanderken76

Net zelf GP gekocht tot juli 2028 voor ongeveer 160 per jaar, en als je goed kijkt vind je ze zelfs voor 150 per jaar in kaarten van 3 maanden.

Mr.Happy
27 oktober 2025 - 10:13
Antwoord aan  Sanderken76

@Esthar Heb je nooit de tijd gekend dat je kon games huren in de videotheken? Veel mensen maakten daar toen ook gebruik van en waren ook geen eigenaar van die game.
Ben je eigenaar van de films die je bekijkt via streamingdiensten, en bepaal je zelf wat komt en vertrekt? Voor sommigen is het belangrijk om eigenaar te zijn, voor anderen is dat totaal onbelangrijk, die willen gewoon 1x spelen en thats it.

Het is gewoon een kwestie van voorkeur. Zelf combineer ik kopen en huren naargelang de game. Bij Xbox let ik bij kopen zelfs op de play anywhere tegenwoordig zodat ‘k die ook op PC zou kunnen gebruiken. Maar zelfs bij kopen ben je tegenwoordig eigenlijk geen eigenaar meer dus wat is het punt nog?

Sanderken76
27 oktober 2025 - 18:55
Antwoord aan  Sanderken76

Heb echt precies hetzelfde gedaan mr.Happy, ook rond de โ‚ฌ160…..goede deal iig…. En helemaal eens met je relaas, wijze woorden!!

piposaurus
28 oktober 2025 - 16:33
Antwoord aan  Sanderken76

Zolang die prijzen zo,n beetje het zelfde blijven op loaded of livekaarten? Dan blijf ik voorlopig wel lid. Ik kan iig een 1,5 jaar vooruit.

hulstpower
29 oktober 2025 - 17:31
Antwoord aan  Sanderken76

Net nog even bij gekocht via livekaarten.nl 148 euro voor ultimate kwijt voor jaartje weer en gewoon eu kaartje.

Mr. Grand
25 oktober 2025 - 02:14

Tja verlies op verlies ze moesten wel.

gameliefhebber
25 oktober 2025 - 01:11

Als Xbox nou in de eerste 2 of 3 jaren de line up klaar had gehad die vorig, dit jaar en volgend jaar uitgekomen zijn en nog uitkomen. Dan had dit interview nooit plaatsgevonden want dan was Xbox Series x een geweldig succes geweest.

Zwelgje
25 oktober 2025 - 09:34
Antwoord aan  gameliefhebber

De slogan van xbox had ‘woulda, coulda, shoulda’ moeten zijn.

MARQ242
25 oktober 2025 - 00:36

Dit klinkt als een kwestie als. Niet uitgekozen worden voor een voetbalteam en dan zeggen dat voetbal stom is. Flauw hoor.

KLUUT
24 oktober 2025 - 22:05

Ze zijn verloren, gaan onder, wordt afgestoten.
No way dat ze de bovenliggende target van 30 procent nog gaan halen.
Volgende console gaat hard floppen als die op windows gaat draaien. No way dat ze voor die tijd een console ervaring op de rit hebben met dat hybride apparaat.
RIP Xbox.

Sanderken76
24 oktober 2025 - 22:33
Antwoord aan  KLUUT

Lekker positief๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

DeadPhoenix86
25 oktober 2025 - 00:05
Antwoord aan  Sanderken76

Hij heeft wel gelijk. Microsoft heeft geen idee meer wat ze met Xbox willen doen.

Riyakuya
25 oktober 2025 - 07:05
Antwoord aan  Sanderken76

@DEADPHOENIX86 ze laten anders vrij duidelijk merken dat ze nog maar weinig waarde zien in Xbox als platform.

Biertje-erbij
24 oktober 2025 - 21:52

Nintendo is de enige partij die zo krachtig en populair is dat zij wel exclusives kunnen maken. Microsoft en Sony moeten gewoon delen, die zitten in elkaars vaarwater qua doelgroep en het is onbetaalbaar de AAA blockbusters voor jezelf te houden. Sony maakt ze nauwelijks meer en Xbox brengt ze nu ook op PS uit. En heel eerlijk, ben er blij mee. Laat zoveel gamers als kan er van genieten.

Robert-Frans
24 oktober 2025 - 21:23

Zodra Microsoft ergens succes mee heeft, dan is dat de toekomst van gamen. Zodra Microsoft ergens geen succes mee heeft, dan is dat รณรณk de toekomst van gamen. Een overzichtelijke kijk op het leven, moet gezegd worden…

Markus J
24 oktober 2025 - 21:20

Tjaaaaa… Als je dik aan het verliezen ben en je gaat opeens zwaar inzetten op NIET exclusiviteit… Dan heeft deze uitspraak natuurlijk weinig waarde. Maar wel leuk geprobeerd ๐Ÿ˜›

Esthar
24 oktober 2025 - 19:19

Ze heeft volkomen gelijk, daarom verkoopt Pokรฉmon Z-A ook zo kuโ€ฆ oh, wachtโ€ฆ

Ietsje serieuzer: ik volg deze dame al jaren, maar heb nog nooit de indruk gekregen dat ze daadwerkelijk gamet, laat staan games begrijpt. Het is altijd marketing blabla, corpo speak met deze dame. Gadver. Alles waardoor je een hekel krijgt aan spreadsheet managers in deze branche.

Patientzero
24 oktober 2025 - 19:58
Antwoord aan  Esthar

Precies dat dus. Heb nooit gesnapt wat zij mou precies toevoegg aan het team behalve als diversity-hire een beetje het pr vrouwtje uithangen.

Sanderken76
24 oktober 2025 - 22:36
Antwoord aan  Esthar

Beetje hetzelfde dus als met Jim Ryan dus, zal wel meer verstand van centen hebben haha

Esthar
24 oktober 2025 - 23:51
Antwoord aan  Sanderken76

โ€ฆen jij haalt Sony erbij in een Xbox artikel omdat..?

On-Demand (gebruiker is geblokkeerd)
25 oktober 2025 - 07:02
Antwoord aan  Sanderken76

Jim Ryan, of je hem mag of niet. Deze man heeft PS naar een hoger niveau getild, en het merk is groter dan ooit. Hij was bij PS sinds het begin. Bepaalde uitspraken hebben weinig met succes te maken. Achteraf gezien had Jim Ryan feitelijk gelijk als het om Xbox ging, rond de ABK deal.

Van die clowns bij Xbox die bij iedere scheet weer iets anders roepen, heeft de Xbox community niet veel aan gehad.

Riyakuya
25 oktober 2025 - 07:09
Antwoord aan  Esthar

@Esthar de reviews liegen er anders niet om en laten prima zien dat Nintendo fans alles kopen wat Nintendo uitkotst, ook al is het een bagger game. Een gemiddelde userscore van 4.6 op Metacritic met daarbij terechte onderbouwingen is daar alleen maar meer bewijs van.

On-Demand (gebruiker is geblokkeerd)
24 oktober 2025 - 19:09

Xbox marketing. Dan weet je dat het over een jaartje weer anders kan zijn. Het is maar net hoe de wind waait daar in Redmond.

Krulletje
24 oktober 2025 - 18:53

Exclusieve games is wat je console een succes maakt.

TheRock
24 oktober 2025 - 18:33

Dat mens moet niet zo slap lullen. Dat is in hun geval alleen maar omdat heel weinig mensen hun exclusieve games niet spelen omdat Xbox gefaald heeft als merk, zeker deze generatie, maar de vorige eigenlijk ook. Ze dachten met het opkopen van developers het tij te keren, maar niet bleek minder waar.
Dus hun nieuwe strategie is die aankopen terugverdienen met content. PlayStation en Nintendo blijven dit namelijk lekker doen ๐Ÿ˜…

NextGenDonkey
24 oktober 2025 - 18:31

Op het moment dat je als console boer genoeg hardware verkoopt doordat je genoeg goede first party titels levert dan moet dat geen probleem zijn.

Maar is natuurlijk wel logisch dat ze dit statement naar buiten brengen aangezien ze zelf noodgedwongen third party moesten gaan omdat ze sinds de Xbox One veels te weinig consoles hebben verkocht.

TheRock
24 oktober 2025 - 18:34
Antwoord aan  NextGenDonkey

Precies dit, je was The Rock voor ziet The Great One nu net ๐Ÿ˜›

NextGenDonkey
24 oktober 2025 - 18:45
Antwoord aan  TheRock

@TheRock ๐Ÿ‘Š๐Ÿป.

Ritchie
24 oktober 2025 - 18:30

We gaan het zien vanavond bij de Halo reveal. Met deze uitspraken verwacht men een ps5 en switch 2 versie!

Lvber (gebruiker is geblokkeerd)
24 oktober 2025 - 19:46
Antwoord aan  Ritchie

@ritchie lijkt me sterk, de switch 2 heeft grote moeite om een aantal last gen games te draaien zoals elden ring. Heel veeel nieuwe aaa games worden er ook niet voor aangekondigd omdat dat ding het gewoon niet kan draaien.

Palindrome
24 oktober 2025 - 18:24

De grootste games ter wereld zijn altijd al multi platform geweest. Kan best dat exclusives minder belangrijk worden, maar haar redenering klopt niet

hulstpower
24 oktober 2025 - 18:39
Antwoord aan  Palindrome

Das zeker niet waar. Nintendo heeft paar van de beste verkochte games waar zelfs een grote cod nog jaloers op zal zijn en die games zijn niet multiplatform

gameliefhebber
24 oktober 2025 - 18:22

Nintendo toont toch echt anders.

Benjaminben87
24 oktober 2025 - 17:42

En toch is dit de reden dat ik de laatste generatie Playstation en Xbox geskipped heb. De Switch kocht ik voor TADรร: de exclusives en vanwege diens handheld eigenschap. Maar verder… ik zag niet in waarom ik consoles van Sony en MS in huis zou halen. Ik heb een game-pc en kan alles spelen wat ik wil.

Dus nee, exclusives zijn als het gaat om console-verkoop wat mij betreft niet ouderwets. Gebrek aan is juist een gemis.

Maar nu valt ook Nintendo nog eens af omdat ik hun EA praktijken niet wil steunen. Die gasten zoeken de grens behoorlijk op, en gaan er met games als Pokรฉmon Z-A zelfs overheen. Veredelde techdemo.

Luigi1985
24 oktober 2025 - 17:25

Zou ik ook zeggen als ik er niet zo goed in was.

gameliefhebber
25 oktober 2025 - 11:44
Antwoord aan  Luigi1985

Nou het gekke is. Xbox heeft best veel goede eigen games de laatste jaren. En volgend jaar ook. Alleen de brengen ze nu naar andere platformen waardoor mensen als ik zelf niet getriggerd worden om de Xbox opnieuw of aan te schaffen.

Ghost-1
24 oktober 2025 - 17:20

Zoveelste marketingpraatje van Ms. Nintendo en Sony bewijzen dat dit onzin is.