Fire Emblem Warriors: Three Hopes biedt drie hopen van hetzelfde
PU.nl
Reviews

Fire Emblem Warriors: Three Hopes biedt drie hopen van hetzelfde

Speel je een Warriors-game van de Japanse ontwikkelaar Omega Force, dan weet je direct wat je kunt verwachten. Of het nou gaat om hun eigen langlopende serie Dynasty Warriors, of spin-offs in de universums van Zelda, Persona en Fire Emblem: je bent constant op knoppen aan het rammen om hordes vijanden over de kling te jagen.

Die formule is ongetwijfeld succesvol genoeg om maar door te blijven gaan, getuige de aanhoudende stroom games die deze studio elk jaar weet te produceren. En eerlijk gezegd: na meerdere games uit bovenstaand lijstje te hebben gespeeld, zijn wij het ook nog lang niet zat. Het is heerlijk bevredigend om je hersenen even uit te schakelen en grote groepen tegenstanders de lucht in te rammen.

Geduld

Fire Emblem Warriors: Three Hopes stelt ons geduld echter meer dan ooit op de proef. Dat komt voor een groot deel omdat het precies lijkt op de vorige Fire Emblem Warriors uit 2017. Meestal trek je met vier helden ten strijde op een kaart vol met vijandelijke forten om over te nemen, met als afsluiter een eindbaas.

Daar komt een lichte strategische laag bij kijken, doordat de tactische kaart uit Fire Emblem goed wordt ingezet. Met een druk op de knop tover je de kaart tevoorschijn en geef je je medestrijders hun opdrachten. Daarbij moet je altijd de krachtsdriehoek van Fire Emblem in het hoofd houden. Stuur bijvoorbeeld geen vliegende eenheden op boogschutters af, want dan leggen ze binnen de kortste keren het loodje.

Je computergestuurde kompanen zijn helaas niet zo heel effectief. Ze voeren je opdrachten wel netjes uit, maar doen er een stuk langer over dan als je zelf de klappen uitdeelt. Gelukkig kan je op elk moment de besturing over een personage overnemen, zodat je niet de hele kaart door hoeft te lopen om ze een handje te helpen.

©GMRimport

Sleur

Het zit allemaal goed in elkaar, maar er zit totaal geen ontwikkeling in Three Hopes. Zoals de game begint, zo eindigt hij ook. Je ramt elke keer door een kaart vol vijanden heen, zonder grote afwisseling in missiedoelen of tegenstanders. Af en toe leer je wel een nieuwe skill en al je helden worden sterker, maar in de chaos van het slagveld merk je daar verder weinig van.

Als je het grootste deel van de optionele gevechten meepakt, ben je zo ruim dertig uur bezig om het spel uit te spelen. Dan begint het wel erg te trekken dat er qua gevechten geen evolutie plaatsvindt. We begonnen zowat te zuchten toen we weer de zoveelste oorlogskaart vol missies voorgeschoteld kregen, en besloten op een gegeven moment maar om de meeste zijmissies over te slaan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Het is een heerlijk weerzien met al je virtuele vrienden, die op dezelfde ontwapenende manier zijn geschreven als in het origineel.

-


Ook het verhaal van de game voelt aan als een sleur. Het is een soort alternatieve tijdlijn van Fire Emblem: Three Houses, waarin het nieuwe hoofdpersonage Shez de nobele krijgers van de Officiers Academy redt van huurlingen. De hoofdpersoon uit de oorspronkelijke game is wel aanwezig, maar dan in de vorm van een gevaarlijke tegenstander die jou telkens weet te verslaan.

Wat volgt is een ellenlange oorlog, waarin veldslagen elkaar rap opvolgen. Qua verhaal wordt er echter weinig voortgang geboekt. Hier een ruzie met een nobel huis, daar een aanval op een onverdedigd kasteel: het zal allemaal wel. Wij willen weten wat er met Byleth aan de hand is! Het duurt eeuwig lang voordat de game die vraag beantwoordt.

©GMRimport

Oude vrienden

Tot zover de minpunten, want er valt ook genoeg te genieten in Three Hopes. De missies weten misschien weinig te verrassen, maar de combat zit degelijk in elkaar. Ja, het is een hoop simpel hakwerk, maar dat betekent niet dat het geen voldoening geeft. Met ontwijken, blokkeren en af en toe een speciale aanval werk je je een weg door zeeën aan naamloze soldaten. Bij baasgevechten moet je wel even opletten om niet te worden overrompeld.

Uiteindelijk krijg je een score op basis van je prestaties. Voor een goed resultaat moet je op meerdere vlakken presteren. Je moet niet alleen schade zien te ontwijken, maar missies ook redelijk snel voltooien. Tegelijkertijd moet je genoeg vijanden omleggen om de felbegeerde S-rang te krijgen. Als je alleen op de fortbewakers en commandanten afstormt, heb je lang niet genoeg tegenstanders afgewerkt voor een goede score.

Bovendien kun je veel vrijspelen door effectief te knokken. Alle personages kunnen verschillende klassen ontgrendelen, die je vervolgens in het kamp weer verder kunt trainen. Zo heb je altijd een doel voor ogen tijdens de gevechten: je wilt de volgende klasse proberen, bijvoorbeeld om op een wyvern te rijden of te kunnen boogschieten vanaf een paard.

©GMRimport

Three Houses

De integratie met mechanieken uit Three Houses is daarnaast subliem. Tussen missies door kun je in je kamp met al je oude vrienden uit die game praten, op dates gaan, samen koken of klusjes opknappen. Een betere band met je teamgenoten levert niet alleen voordelen op tijdens gevechten, maar ook optionele dialogen die je relatie verder uitdiepen. Het is een heerlijk weerzien met al je virtuele vrienden, die op dezelfde ontwapenende manier zijn geschreven als in het origineel.Het is een heerlijk weerzien met al je virtuele vrienden, die op dezelfde ontwapenende manier zijn geschreven als in het origineel. Dit is waar je het goede schrijfwerk vindt dat in het hoofdverhaal een beetje ontbreekt.

De hoeveelheid content is daarnaast bijna overweldigend. Zoals gezegd kan het ruim dertig uur duren om het spel uit te spelen, maar dan heb je maar één verhaallijn gezien. Net als in Three Houses kies je aan het begin bij welk van de drie huizen je je aan wilt sluiten (Edelgard ftw!). Die keuze levert een drastisch andere game op, met een heel ander verhaal en andere personages om je heen. Het zijn dus eigenlijk drie games in één.

Als je echt alles wilt zien, kun je zo honderd uur uit deze game putten. Dan gaat die hersenloze combat natuurlijk wel nóg meer trekken dan het al deed. Maar dit is ook niet de ideale game om tijdens een korte (review)periode snel achter elkaar uit te spelen, maar juist om af en toe op te pakken en een paar missies af te werken. Wat dat betreft is het de perfecte game om mee te ontspannen en even je agressie van je af te hakken.

Watch on YouTube

Fire Emblem Warriors: Three Hopes is vanaf 24 juni verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Goed
Conclusie

De Warriors-serie is de koning van hersenloos, maar bevredigend hakwerk. Three Hopes stelt je geduld meer dan ooit op de proef met een langgerekt verhaal en weinig ontwikkeling tijdens de gevechten, maar is perfect om af en toe op te pakken voor een potje knokken.

Plus- en minpunten
  • Prettig weerzien met personages, hersenloze maar bevredigende combat, enorm veel content, zijverhaaltjes en dialogen
  • Weinig ontwikkeling, veel van hetzelfde, trage verhaalopbouw

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld
PU.nl
Nieuws

Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld

'Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven'

Uitgever Take-Two Interactive heeft gesuggereerd dat nog een uitstel voor Grand Theft Auto 6 onwaarschijnlijk is.

Onlangs werd aangekondigd dat het langverwachte Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar verschijnt, maar op 26 mei 2026. Kort daarna werd ook een nieuwe trailer van de openwereldgame gedeeld. Fans en bedrijven in de industrie die de releasedatum van hun game proberen te plannen maken zich echter zorgen dat de game nogmaals wordt uitgesteld.

Strauss Zelnick, de CEO van uitgever Take-Two Interactive, heeft die zorgen in een interview met IGN proberen weg te nemen: "Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven." Dat is natuurlijk geen directe bevestiging, maar wel een goed teken.

Over de reden van het uitstel: "Wanneer we dichterbij het afmaken van een game waarbij perfectie nodig is komen, wordt steeds duidelijker hoeveel we nog moeten doen. In dit geval wilden we er zeker van zijn dat Rockstar Games genoeg tijd had om hun creatieve visie zonder limieten te bereiken. Daar stond ik zelf ook achter."

In gesprek met investeerders gaf Zelnick aan dat GTA 6 volledig in ontwikkeling is sinds 2020. "Ik denk dat het een slimme investering is om Rockstar extra tijd te geven voor zo'n revolutionair project. De ambitie en complexiteit van Grand Theft Auto 6 is groter dan alle voorgaande Rockstar-spellen, en het team is van plan om wederom een verbluffende entertainmentervaring te leveren die de verwachtingen van spelers overtreft."

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios
PU.nl
Nieuws

Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios

De eerste reacties op een Fairgames-speeltest zouden zorgwekkend zijn

Jade Raymond is vertrokken bij PlayStation Studios-ontwikkelaar Haven Studios, waar gewerkt wordt aan de online shooter Fairgames.

Dat meldt Bloomberg. Raymond, die vooral bekend is van haar werk aan de eerste Assassin's Creed-games en Watch Dogs, is niet meer werkzaam bij de in 2021 door haarzelf opgerichte studio.

Er wordt geen reden voor haar vertrek gegeven. Wel wordt geclaimd dat er enkele weken geleden een externe testfase voor de door Haven Studios ontwikkelde online shooter Fairgames werd gehouden, en dat sommige ontwikkelaars zich zorgen maakten over de reacties op de game.

Raymond heeft een rumoerig decennium achter de rug. Nadat ze bij Ubisoft vertrok richtte ze EA's Motive Studio in 2015 op, maar in 2018 vertrok ze om aan de slag te gaan bij Google Stadia. Toen Google in 2021 zijn ontwikkelstudio's sloot, richtte ze Haven Studios op om Fairgames te ontwikkelen. In 2022 kondigde Sony aan dat ze Haven Studios hadden overgenomen.

Een woordvoerder van PlayStation laat weten dat het bedrijf van plan is om Haven Studios te blijven ondersteunen. De ontwikkeling van Fairgames lijkt vooralsnog dan ook door te gaan, al heeft Sony de laatste tijd al meerdere liveserviceprojecten geannuleerd. Op Helldivers 2 na lijkt het bedrijf dan ook moeite te hebben met het uitbrengen van succesvolle multiplayergames, ondanks dat Sony eerder aangaf zich daar voor een groot deel op te willen gaan richten. Denk aan de annulering van een The Last of Us-multiplayergame en het offline halen van Concord kort nadat de game verscheen. Ook bleek eerder dit jaar dat er liveservicegames van Bend Studio en Bluepoint Games waren geannuleerd, waarbij een van de games blijkbaar een God of War-multiplayerspel was.

Fairgames - voorheen 'Fairgame$' - werd bij de onthulling in 2023 beschreven als een "frisse, moderne versie van het heist-genre. Kortgezegd is het een spannende, competitieve heistgame waar je je aansluit bij een geheime beweging die de extreem rijken beroven om zo meer balans te creëren." Spelers "bezoeken verboden locaties overal ter wereld, vullen hun zakken als een kind in een snoepwinkel en ontrafelen de snode plannen van onaantastbare miljardairs." De game komt naar PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum is nog altijd niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!