Nintendo Switch Sports is ouderwets zweten in een nieuw jasje
Gamer.nl
Reviews

Nintendo Switch Sports is ouderwets zweten in een nieuw jasje

Ruim zestien jaar geleden bracht Nintendo wat haar bestverkochte stukje software ooit zou worden op de markt, Wii Sports. Sindsdien zijn er een meerdere (spirituele) opvolgers de revue gepasseerd, maar geen met dezelfde aantrekkingskracht als het origineel. Behalve dat Nintendo Switch Sports vooralsnog wat kaal aanvoelt, is er weinig op aan te merken. Zeker op gebied van gameplay.

We kijken natuurlijk allang niet meer op van bewegingsbesturing in games, dus dat Nintendo Switch Sports tijdens de aankondiging wat minder losmaakte dan het origineel is weinig verrassend. Bovendien profiteerde het origineel van het nieuwe publiek dat de Wii aansprak. Dat komt grotendeels doordat de gameplay eenvoudig is, en de sporten universeel. Het goede nieuws is dat Nintendo Switch Sports ook die eigenschappen bevat.

Oud maar goud

De meest iconisch digitale sport in een game moet toch wel bowlen zijn, zeker na de opknapbeurt die de precisiesport in Nintendo Switch Sports heeft ontvangen - nog significanter dan de opfrisser dan die in Wii Sports Resort dankzij het Wii Motion Plus-opzetstuk. Eigenlijk legt Nintendo de metamorfose zelf het beste uit. Voorheen las het bijschrift van de tutorial: “Houd uw controller schuin, druk ZR + B in, en laat deze los op juiste moment.” Nu luidt de uitleg min of meer: “Doe gewoon alsof je aan het bowlen bent, chef!” Dat past natuurlijk goed bij de insteek van de sportgame, namelijk dat iedereen de gameplay direct moet kunnen begrijpen, maar het maakt bowlen ook daadwerkelijk leuker. Een strike geeft immers nog meer voldoening wanneer je ervan overtuigd bent dat het volledig jouw verdienste is.

©GMRimport

Een andere fijne toevoeging is dat spelers tegelijk kunnen bowlen, in splitscreen. Dat zorgt ervoor dat een pot balrollen veel rapper gaat dan voorheen, en dat de drempel om een nostalgische pot bowlen op te starten een stuk lager ligt. En hoe mooi is het dat je nu overval en te allen tijde kunt bowlen met je vrienden in handheldmodus? Niet langer hoeven we complete televisies en bergen kabels mee te slepen naar collegezalen of het openbaar vervoer. In andere woorden: overal en nergens digitaal sporten is niet langer een meme. 

In plaats van roekeloos achter een bal aan rennen, ben je al snel bezig met het lezen van de wedstrijd en het timen van je schoten.

-

Nice shot!

Ook het paradepaardje van Wii Sports maakt in Nintendo Switch Sports zijn comeback, namelijk tennis. Inhoudelijk is er weinig veranderd: de gameplay en het principe zijn hetzelfde: sla de bal op het juiste moment terug door een slaande beweging te maken met de controller.

Toch gaat de virtuele slagsport verder dan simpel heen en weer slaan. De complexiteit en charme van de sport houdt zich schuil in het juist timen van je bewegingen. Hoe meer potten je speelt, hoe gecontroleerder je de bal in het vak van de tegenstander leert plaatsen. Zodra je een waardige tegenstander hebt gevonden, raak je ook anno 2022 niet snel uitgekeken op deze klassieker.

Er is ook een drietal nieuwe sporten aan de game toegevoegd, badminton, volleybal en voetbal. Zoals wel vaker bij dergelijke titels, inclusief Wii Sports, komt de ene sport beter uit de verf dan de andere. Zo voel je je tijdens een potje voetbal volledig in controle over jouw personage doordat de gameplay intuïtief en het speelveld overzichtelijk is. In plaats van roekeloos achter een bal aan rennen, ben je al snel bezig met het lezen van de wedstrijd en het timen van je schoten. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je jezelf goed positioneert en dat je weet waar de ruimtes liggen. Wel is het even wennen dat je met de armen de bal ‘trapt’, in plaats van met de benen. Daarnaast zorgt het arcade-achtige randje ervoor dat je constant het idee behoudt dat er nog van alles kan gebeuren.

Voor badminton geldt min of meer hetzelfde. Ook hier ben je volledig in controle, wat ervoor zorgt dat tactiek en intensiteit de boventoon voeren. Je bent constant aan het overwegen waar je jouw volgende slag het best kan mikken zodat je tegenstander het niet verwacht. Daarnaast worden alle bewegingen erg accuraat geregistreerd. Zeker in combinatie met het vergelijkbare gewicht van de Joy-Con met een badmintonracket, zorgt dat ervoor dat een potje shuttleslaan aanvoelt als echte wedstrijd badminton. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Ongedwongen fout

Dan blijft chanbara over. Je zou verwachten dat een zwaardvechtsport als deze zich uitstekend leent voor een digitale vertolking. Bij chanbara is het namelijk de bedoeling dat je jouw tegenstander over de rand van het speelveld bonjourt met een slagzwaard naar keuze. Dat doe je door alle inkomende slagen te pareren, en zelf al je klappen te raken. Wanneer jouw aanval wordt geblokkeerd, kan je tijdelijk niet bewegen en ben je dus kwetsbaar voor een tegenaanval. Op papier is dat heel leuk, maar helaas ligt het speltempo in praktijk net even te laag, waardoor je het gevoel hebt dat de zwaarden niet responsief genoeg zijn. Jezelf verliezen in een spannend potje zwaardvechten is er daarom niet bij.

Het speelplezier van Nintendo Switch Sports is dus dik in orde, al komen twee van de zes sporten duidelijk minder goed uit de verf. Aan de houdbaarheid van de game is echter twijfelachtig, want vooralsnog voelt het totaalpakket wat leeg aan. Dat komt gedeeltelijk doordat we de online functionaliteiten - en daardoor bepaalde varianten van sporten, zoals de battle royale-modus van bowlen en volle pot voetbal met acht spelers – nog niet hebben kunnen testen.

Maar het grootste gemis is toch wel het gebrek aan minigames. Zo kan je in Wii Sports het beruchte 100 pin bowling spelen en je tennisbewegingen oefenen terwijl je felbegeerde medailles kunt verdienen door een steeds kleiner vlak op de muur te raken. Want los van een impuls potje bowlen op verjaardagen en partijtjes, waren het die uitdagingen die het spel in leven hielden.

©GMRimport

In andere woorden: als er sporadisch nieuwe sport- en spelactiviteiten worden toegevoegd, is er weinig aan te merken op Nintendo Switch Sports. Je krijgt wat je verwacht en dat is in combinatie met het hoge gehalte nostalgie meer dan genoeg. Natuurlijk is de ene discipline beter uitgewerkt dan de andere, maar ze allemaal erg leuk om te spelen. Zeker badminton en voetbal zijn fijne toevoegingen. Daarnaast maken de subtiele veranderingen in het bowlen die sporten nóg leuker, iets wat weinig voor mogelijk hielden. Er gaat in ieder geval geen sessie voorbij zonder dat je jezelf een ongeluk lacht. Laten we hopen dat er niet al te veel Joy-Cons door de televisie vliegen.

Nintendo Switch Sports verschijnt op 29 april voor Nintendo Switch

Goed
Conclusie

Gameplaytechnisch maakt Nintendo Switch Sports veel indruk; met name de subtiele aanpassingen in de terugkerende sporten voelen verfrissend aan. Daarnaast zijn badminton en voetbal uitstekende toevoegingen die niet hadden misstaan in het bewierookte origineel. Het totaalpakket voelt vooralsnog wel wat kaal, waardoor je iets te snel op de minder leuke sporten uitgekeken raakt.

Plus- en minpunten
  • + Verbeterde gameplay, in splitscreen sporten, nostalgisch
  • Weinig lokale zijactiviteiten

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Elden Ring bevat twee nieuwe classes
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Elden Ring bevat twee nieuwe classes

Ook kunnen spelers nieuwe looks voor Torrent kiezen

Elden Ring: Tarnished Edition, de Nintendo Switch 2-versie van de geprezen openwereldgame, bevat twee nieuwe classes voor spelers om uit te kiezen.

Toen de Switch 2-versie van de game vorige maand werd onthuld, bleek al dat de game "meer" content zou bevatten - waaronder nieuwe customisatieopties voor Torrent en nieuwe uitrusting. Famitsu meldt nu dat onder de nieuwe content ook twee nieuwe classes vallen (via Eurogamer).

Het gaat om 'Knight of Ides' en 'Heavy Knight' - al zijn deze namen wel letterlijk uit het Japans vertaald, dus is het niet duidelijk hoe ze precies in het Westen gaan heten. Ook is onduidelijk wat de statistieken van deze personages betreffen. In Famitsu werden er ook meer details gegeven over de andere nieuwe content. Zo zijn er drie nieuwe looks voor Torrent, vier nieuwe uitrustingen, nieuwe wapens en gevechtsstijlen. Het was al bekend dat de content ook via dlc naar de andere platformversies van Elden Ring komt.

Afgelopen maand werd aangekondigd dat er wereldwijd dertig miljoen exemplaren van Elden Ring zijn verkocht. Elden Ring kwam in februari 2022 uit op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc (via Steam). In 2024 verscheen daarnaast betaalde uitbreiding Shadow of the Erdtree. De game pakt het soulslike genre waar Fromsoftware bekend om staat en plaatst dit binnen een open spelwereld.

Op 30 mei staat Elden Ring Nightreign voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc op de planning. Het gaat om een co-op-spin-off die zich afspeelt in een andere versie van de spelwereld uit Elden Ring.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!