Life is Strange Remastered Collection maakt meer kapot dan je lief is
PU.nl
Reviews

Life is Strange Remastered Collection maakt meer kapot dan je lief is

Een remaster kan een prachtig iets zijn. Een geslaagde opfrisbeurt brengt een wat oudere game naar de huidige tijd, zodat gamers ervan kunnen genieten zonder te worden afgeleid door verouderde graphics. Life is Strange Remastered is niet een van die geslaagde opfrisbeurten.

Het komt sowieso niet vaak voor dat de remaster van een game verschijnt op dezelfde console als waar hij oorspronkelijk op uitkwam. Oké, de eerste Life is Strange kwam tegelijk uit op zowel PS3 en Xbox 360 als PS4 en Xbox One, waardoor de release van deze remaster wat vreemd voelt. Meestal wordt een remaster gebruikt om de extra krachten van een nieuwe consolegeneratie in te kunnen schakelen, maar daar is hier dus niet echt sprake van. Zeker omdat een current gen-patch met 60 frames per seconde nog op zich laat wachten.

©GMRimport

Toch is het geen slechte kandidaat voor een nieuw likje verf. Life is Strange was bij release al niet bijzonder mooi en het voelde een beetje alsof de engine op elk moment uit elkaar kon vallen. De grote verdienste van die game was juist dat het ondanks de wat karige graphics zo’n enorm aangrijpend verhaal wist te vertellen. 

Dat het remasteren van dit pareltje niet helemaal wilde vlotten, werd voor het eerst vorig jaar duidelijk. De collectie had eigenlijk rond de release van True Colors uit moeten komen en zat inbegrepen bij de duurste editie van die nieuwste telg in de serie, maar werd uitgesteld naar 2022. Nu blijkt dat de remaster eigenlijk nog wel wat extra ontwikkelingstijd nodig heeft.

Hella-veel bugs

De game zit namelijk vol met grote bugs. Het zijn ook geen verborgen bugs waar je alleen in sommige situaties tegenaan loopt, maar foutjes die direct in het oog springen. Zo is er iets vreemds aan de hand met de randen van het scherm. Ongeveer de helft van de tijd is er een rode, blauwe of groene knipperende lijn te zien aan de rand van de tv, alsof je oled-scherm kapot is gegaan. Dat is enorm afleidend en onverklaarbaar.

De vreemdste boosdoener is toch wel de Engelse ondertiteling. Vanaf aflevering 2 is niet de gesproken tekst onderin beeld te zien, maar de bestandsnaam van de geluidsopname. Van een tekst als Shower_VoiceOver02_Max_020 worden wij niet veel wijzer. 

Ook de kleine bugs vliegen je om de oren. We hebben hoofdpersoon Max een paar keer flitsend en hobbelend in haar stoel zien zitten, en ook tijdens het lopen trilde ze een keer op en neer alsof ze een drilboor in haar handen had. Tijdens een gesprek in een café liep de serveerster plotseling door het scherm en keek ze recht in de camera, wat een heel eng schrikmoment opleverde.

Pixelbrij

Het zijn zaken die binnenkort ongetwijfeld met een patch worden verholpen, maar niet alle problemen van deze remaster zullen zo makkelijk weg te patchen zijn. Er worden een aantal vreemde keuzes gemaakt in deze game. Sommige voorwerpen en omgevingen zijn prachtig opgefleurd en zien er een stuk beter uit, terwijl andere zaken onaangetast zijn gebleven. Die lelijke assets springen er daardoor alleen maar harder uit. 

Aan het begin van de game maakt Max bijvoorbeeld een foto van een vlinder op een emmer. In de vooraankondiging werd al gemeld dat deze emmer een flinke poetsbeurt heeft gehad. En terecht! Het is werkelijk een prachtige emmer geworden. Maar dertig seconden later drukt Max op een brandalarm, dat plotseling één grote pixel op de muur is die ook nog eens niet beweegt als hij wordt ingedrukt.

©GMRimport

Geen selfie waard

Ook de verbeteringen aan de gezichtsanimaties zijn van wisselende kwaliteit. Hoofdpersonen Max en Chloe hebben duidelijk veel aandacht gekregen van de ontwikkelaars, met duidelijk mooiere gezichten die hun emoties beter overbrengen. Andere personages zijn op de een of andere manier juist lelijker geworden, wat ons toch niet de bedoeling lijkt. 

Erger nog is dat subtiele uitdrukkingen op gezichten soms plotseling verdwenen lijken te zijn. Zo geeft klasgenoot Victoria Max een vuile blik nadat zij een vraag van de leraar beantwoordt. In het origineel is de haat in haar ogen te zien, maar in de remaster kijkt ze redelijk neutraal. Het is alsof personages een dikke laag make-up hebben gekregen, waardoor ze wel mooier zijn, maar je door al die plamuur heen hun gezichtsuitdrukkingen mist. 

Op sommige punten is deze remaster zeker beter, maar elk pluspunt heeft ook weer een minpunt. De belichting is veel mooier en natuurlijker, maar sommige scènes zijn daardoor nu veel te donker of juist compleet overbelicht. Als je een beetje te dicht bij een raam staat, verandert een gesprek zomaar in een soort witte waas. Het is in ieder geval nog ver verwijderd van de pracht en praal van Life is Strange: True Colors.

©GMRimport

Bestaansrecht

Het is vreemd en een grote gemiste kans. Life is Strange blijft namelijk overeind staan als een geweldig verhaal over tijdreizen, de invloed van je keuzes, volwassen worden, het vinden van liefde en de kracht van vriendschap. De intrigerende opzet van een jonge vrouw die de tijd terug kan draaien en dit gebruikt om haar schooltijd te overleven en een mysterie rond een verdwenen meisje op te lossen, blijft ongelooflijk boeiend. Vooral als het in de tweede helft écht op gang komt en de bovennatuurlijke twists je keihard in je maag stompen.

Misschien vind je een 4 wel te laag voor zo’n goed spel, en het doet deze recensent eerlijk gezegd ook pijn om hem uit te delen (zeker omdat dezelfde recensent deze game in 2015 een 8,5 gaf) . Maar als iemand nu zou vragen of hij het origineel moet spelen of deze remaster, dan is het antwoord niet zonder twijfel te geven. Daarmee verliest deze release totaal zijn bestaansrecht, want dat is de enige reden om een remaster te spelen: een betere versie van een oudere game. Niet een versie die op sommige punten beter en op andere punten juist slechter is. 

Misschien is de Remastered Collection beter aan te raden als alle bugs zijn verholpen en de beloofde 60 fps-patch voor de huidige generatie er is. Maar zelfs zonder bugs is het de vraag of je met de onevenwichtige kwaliteit en verlies van bepaalde gezichtsuitdrukkingen kunt leven. Wat ons betreft is het origineel nog altijd goed speelbaar, en waarschijnlijk een stuk goedkoper. 

Life is Strange Remastered Collection is op een PlayStation 5 gerecenseerd. De game is nu beschikbaar voor PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X en pc. De Nintendo Switch-versie is uitgesteld naar later dit jaar.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Met vreemde en in het oog springende bugs verspeelt Life is Strange Remastered Collection al snel de goede naam van de serie. Maar ook zonder bugs zijn er vreemde keuzes gemaakt die deze fantastische game net een stukje slechter maken.

Plus- en minpunten
  • Vaak mooier, nog steeds een uitstekend en meeslepend verhaal
  • Veel bugs, niet overal even mooi, verbeteringen verpesten soms het origineel

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios
PU.nl
Nieuws

Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios

De eerste reacties op een Fairgames-speeltest zouden zorgwekkend zijn

Jade Raymond is vertrokken bij PlayStation Studios-ontwikkelaar Haven Studios, waar gewerkt wordt aan de online shooter Fairgames.

Dat meldt Bloomberg. Raymond, die vooral bekend is van haar werk aan de eerste Assassin's Creed-games en Watch Dogs, is niet meer werkzaam bij de in 2021 door haarzelf opgerichte studio.

Er wordt geen reden voor haar vertrek gegeven. Wel wordt geclaimd dat er enkele weken geleden een externe testfase voor de door Haven Studios ontwikkelde online shooter Fairgames werd gehouden, en dat sommige ontwikkelaars zich zorgen maakten over de reacties op de game.

Raymond heeft een rumoerig decennium achter de rug. Nadat ze bij Ubisoft vertrok richtte ze EA's Motive Studio in 2015 op, maar in 2018 vertrok ze om aan de slag te gaan bij Google Stadia. Toen Google in 2021 zijn ontwikkelstudio's sloot, richtte ze Haven Studios op om Fairgames te ontwikkelen. In 2022 kondigde Sony aan dat ze Haven Studios hadden overgenomen.

Een woordvoerder van PlayStation laat weten dat het bedrijf van plan is om Haven Studios te blijven ondersteunen. De ontwikkeling van Fairgames lijkt vooralsnog dan ook door te gaan, al heeft Sony de laatste tijd al meerdere liveserviceprojecten geannuleerd. Op Helldivers 2 na lijkt het bedrijf dan ook moeite te hebben met het uitbrengen van succesvolle multiplayergames, ondanks dat Sony eerder aangaf zich daar voor een groot deel op te willen gaan richten. Denk aan de annulering van een The Last of Us-multiplayergame en het offline halen van Concord kort nadat de game verscheen. Ook bleek eerder dit jaar dat er liveservicegames van Bend Studio en Bluepoint Games waren geannuleerd, waarbij een van de games blijkbaar een God of War-multiplayerspel was.

Fairgames - voorheen 'Fairgame$' - werd bij de onthulling in 2023 beschreven als een "frisse, moderne versie van het heist-genre. Kortgezegd is het een spannende, competitieve heistgame waar je je aansluit bij een geheime beweging die de extreem rijken beroven om zo meer balans te creëren." Spelers "bezoeken verboden locaties overal ter wereld, vullen hun zakken als een kind in een snoepwinkel en ontrafelen de snode plannen van onaantastbare miljardairs." De game komt naar PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum is nog altijd niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo geeft details over twaalf gratis Switch 2-updates voor Switch-games
PU.nl
Nieuws

Nintendo geeft details over twaalf gratis Switch 2-updates voor Switch-games

O.a. voor Super Mario Odyssey, Arms en de tweedimensionale Zelda-games

Nintendo heeft specifieke details gegeven over twaalf gratis updates voor Switch-games die beschikbaar komen wanneer ze op de Nintendo Switch 2 afgespeeld worden.

Het was al bekend dat diverse first-party Switch-games gratis updates zullen ontvangen op de Switch 2 om de ervaringen te verbeteren. Op de officiële website van Nintendo zijn nu specifieke details gegeven over wat spelers kunnen verwachten van deze updates. Alle updates zullen vanaf 5 juni - oftewel op de dag van de Switch 2-release - beschikbaar zijn.

Zo worden de graphics van bijna alle genoemde games verbeterd, en zullen bij sommige games ook de framerates hoger liggen. Ook wordt er in veel gevallen HDR-ondersteuning toegevoegd. Sommige spellen krijgen ook GameChat-ondersteuning. Het gaat om de volgende games:

  • Arms

  • Captain Toad: Treasure Tracker

  • Super Mario Odyssey

  • Super Mario 3D World + Bowser's Fury

  • Clubhouse Games

  • The Legend of Zelda: Link's Awakening

  • The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

  • Game Builder Garage

  • New Super Mario Bros. U Deluxe

  • Pokémon Scarlet en Violet

  • Big Brain Academy: Brain vs. Brain

Deze updates moeten niet verward worden met betaalde Switch 2-upgrades die voor games als Super Mario Party Jamboree, Zelda: Tears of the Kingdom en Breath of the Wild en Kirby en de Vergeten Wereld worden voorbereid.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!