Review: Final Fantasy 7 Rebirth omarmt eindelijk de charme van het origineel
Gamer.nl
Reviews

Review: Final Fantasy 7 Rebirth omarmt eindelijk de charme van het origineel

Twee keer zeven is scheepsrecht

Wat blijft het toch een wrede straf dat de remake van het bejubelde Final Fantasy 7 in drie stukken is geknipt. Nieuwe spelers moeten daardoor tot het tweede deel wachten om te ontdekken wat het origineel zo warm, betoverend, schokkend en soms domweg absurd maakte. Maar nu het eindelijk zover is, is de beloning des te groter.

Niet dat Final Fantasy 7 Remake geen geweldig spel was, maar het verhaal werd wel op bijna kolderieke wijze uitgerekt. De hele game behandelde slechts de eerste paar uur uit het origineel, waarin de groep avonturiers uit de futuristische stad Midgar ontsnappen om de achtervolging op slechterik Sephiroth in te zetten. Fans van het eerste uur zullen je vertellen dat de originele game daar eigenlijk pas écht begon.

Na de chaos in Midgar komen de helden op adem in een herberg en vertelt hoofdpersoon Cloud wat die Sephiroth nou eigenlijk dwarszit. De iconische flashback naar het wrede Nibelheim-incident is een perfecte manier om de game te beginnen. Het zet heel goed de basis van het verhaal neer: wie is de schurk, waarom zijn we boos op hem en hoe gaan we hem vinden? Het is zelfs een verrassend goed startpunt voor nieuwkomers die geen zin hebben om eerst Remake te spelen: met alleen het samenvattingsfilmpje kun je Final Fantasy 7 Rebirth prima volgen.

Het schrijfwerk valt daarbij te prijzen. De verleiding was na Remake ongetwijfeld groot om een soort allesomvattend epos te creëren, maar Rebirth gaat zowaar voor een subtiele aanpak. Het begin van de game legt een fascinerend mysterie op tafel, waar spelers zonder kennis van het origineel zich over kunnen verwonderen. En voor iedereen met uitgebreide kennis van Final Fantasy 7, schuilt er in datzelfde stuk een heel ander mysterie: waarom wordt dit nú al onthuld, en hoe zal het verhaal in Rebirth daardoor verschillen van het origineel?

De open wereld lonkt

Rebirth omarmt de charme van Final Fantasy 7 nu het groezelige Midgar achter ons ligt. Na de proloog trek je de wijde wereld in en krijg je het gevoel dat je eindelijk adem kunt halen. De velden buiten het dorp Kalm zijn groen, uitgestrekt en zitten vol leuke details. Het is geen gigantische ‘open wereld’ – het is dan ook geen openwereldgame – maar een redelijke lap grond om in rond te banjeren.

En het is pas de eerste van meerdere van zulke open stukken. De game is een soort roadtrip over de hele wereld, waarin je de bekendste locaties van het origineel bezoekt. Denk aan het terneergeslagen vissersdorp Junon, waar nu een gigantisch kanon van megacorporatie Shinra bovenuit torent, of de bizarre glamour van pretpark Golden Saucer, waar het je duizelt van de neonlichten en achtbaanritjes.

Rebirth is nog steeds overwegend een lineaire game, maar dankzij dit soort open gebieden voelt het minder beklemmend. De game is qua omgevingen ongekend afwisselend, zeker in vergelijking met Remake. Net als je denkt dat je alles hebt gehad, komt er weer een nieuw gebied bij met een prachtig dorpje om te verkennen. De game blijft maar geven: hoewel je het hoofdverhaal in zo'n veertig uur uit kunt spelen, ben je met alle optionele content wel een uurtje of honderd zoet.

De zijmissies zijn daarbij vrijwel allemaal leuk geschreven, een verbetering na de tergende sidequests van deel 16. Daarnaast barst de game bijna uit zijn voegen van de vele minigames. Ze zijn meestal niet heel diepgaand of verheffend, maar weten wel de absurdistische charme van Final Fantasy 7 te vangen. Zo kun je racen op een chocobo, moet je ondeugende moogles zien te vangen, kun je pingelen op een piano en worden de helden op magische wijze opgezogen door het bordspel/tower defense-game Fort Condor. Het nieuwe Gwent-achtige kaartspel Queen’s Blood steekt er met kop en schouders bovenuit als waardige opvolger van Triple Triad uit deel 8, en is diepgaand genoeg om als aparte game uitgegeven te worden.

Assassin’s Fantasy

Maar niet alle zijcontent is even geslaagd. De standaard activiteiten in de open gebieden voelen meer als bezigheidstherapie. Op Assassin’s Creed-achtige wijze activeer je letterlijk torens om activiteiten op je kaart vrij te spelen – een van de minst inspirerende dingen die je in een open wereld neer kunt zetten. Daarna moet je vooral naar die activiteiten toe lopen om op een knop te drukken, of een gevecht met wat sterkere vijanden af te handelen. Gelukkig kun je het allemaal ook gewoon overslaan.

Zelfs met zulke geestdodende activiteiten is het wel een genot om in die wonderlijke omgevingen rond te lopen. De game is prachtig – meestal. Sowieso draait Rebirth strak op 60 frames per seconde in de Performance-modus, maar daar moeten soms wel wat offers voor worden gemaakt. Af en toe wordt er gesjoemeld met de resolutie en de kwaliteit van textures. Daardoor kan de game zowel mooi als lelijk zijn, en soms zelfs tegelijkertijd, bijvoorbeeld als een ontzettend gedetailleerd personage tegen een pixelige muur leunt. Dat kan afleiden, maar wij hebben liever een weelderige wereld als deze dan een constante stroom aan fotorealistische beelden.

De bijbehorende soundtrack is van ongekende klasse. Natuurlijk komen veel nummers van het origineel voorbij en wellicht speelt er ook een vleugje nostalgie mee, maar de manier waarop alle muziek wordt ingezet is briljant. Motiefjes en patronen worden met elkaar verweven afhankelijk van de personages, locaties of situaties, die allemaal hun eigen stukje soundtrack hebben. Een gevecht in de open wereld wordt bijvoorbeeld vergezeld door de dringende en agressieve battle-muziek, maar als je goed luistert hoor je ook de tonen van de serene openwereldtrack erdoorheen lopen. Dat zou niet moeten werken, maar dat doet het wel.

Samen knokken

De suffige openwereldactiviteiten zijn wel een goed excuus om langer in de mooie omgevingen te vertoeven en te genieten van het geweldige vechtsysteem. Rebirth is slim genoeg om de combat uit Remake gewoon over te nemen en er niet al te veel aan te veranderen. De combinatie van realtime en turn-based werkt wederom bijzonder goed. Je slaat in actievolle gevechten om je heen en moet vijandelijke aanvallen goed ontwijken of blokkeren, om daarna de game te kunnen pauzeren en met precisie je skills en spreuken in te zetten.

De synergievaardigheden die Rebirth daaraan toevoegt, werken uitstekend als aanmoediging om te blijven wisselen tussen je vechters. Als alle leden je party genoeg moves hebben uitgevoerd, kunnen ze namelijk met elkaar een extra verwoestende skill inzetten. Die skills zijn niet alleen heel krachtig, maar verwennen je ook met een leuk fimpje waarbij je favoriete helden elkaar opzoeken op het slagveld.

De grootste vernieuwing in de gevechten is eigenlijk de komst van nieuwe personages als Yuffie (uit de Intergrade-dlc), Red XIII en de robotkat Cait Sith. Ze hebben allemaal hun eigen vechtstijl die je onder de knie moet krijgen en waaraan je je speelstijl moet aanpassen. Red XIII laadt bijvoorbeeld zijn speciale vaardigheid op door veel aanvallen te blokkeren, waarna hij extra verwoestend uit kan halen. Als je normaal meer ontwijkt dan blokkeert, moet je met Red dus ineens je patronen uit het raam gooien.

Het blijft bijzonder om te zien hoe elk personage echt anders speelt tijdens de gevechten. Dat vraagt veel flexibiliteit, omdat je meestal snel tussen je vechters wisselt als je het meeste uit hun afzonderlijke krachten wilt halen. Vaak kun je zelf kiezen met welke drie groepsgenoten je de strijd aan wilt gaan, maar op sommige momenten worden ze door het verhaal van elkaar gescheiden. Dan moet je toch echt leren hoe die nieuwe knokkers het best tot hun recht komen.

Ook verhaaltechnisch schudt de komst van nieuwe vrienden de boel aardig op. Waar de Midgar-groep hecht is en door trauma’s is gesmeed, moeten ze nu ook leren om nieuwe mensen te verwelkomen en te vertrouwen. Rebirth laat zien waarom personages als Aerith, Barret, Tifa en ja, zelfs die nukkige Cloud door een hele generatie gamers in het hart zijn gesloten. In Remake was daar nauwelijks ruimte voor: het vertelde zo’n klein deel van het verhaal, dat er amper tijd was voor karakterontwikkeling. Nu is die wel, en de achtergronden en motivaties van meerdere personages worden op emotionele wijze uitgediept.

Kabbel en babbel

Het gevolg is wel dat het hoofdverhaal van Rebirth wat kan kabbelen en hier en daar nog steeds uitgerekt aanvoelt. Dat komt voor een deel omdat het nog steeds de lineaire stukjes met verplichte puzzels niet van zich heeft afgeschud. Zoek een hendel die het water laat stijgen, zodat je naar de overkant kan zwemmen: segmenten als dit komen gelukkig minder voor dan in Remake, maar halen nog steeds af en toe het tempo omlaag.

De grootste boosdoener is echter dat dit de tweede akte is, van een verhaal dat niet is geschreven om in drie delen te verschijnen. Waar Remake de beginselen neerzette, draait nummer twee vooral om de reis die daarop volgt. Zonder iets weg te geven, kun je natuurlijk al concluderen dat de afsluiting van het verhaal pas in deel drie zal volgen. Rebirth zit daardoor in een gekke limbo: het kan niet al te veel van het verhaal onthullen, want dan blijft er niks meer over voor deel drie.

Voor veel diehard fans zal het overkoepelende verhaal juist dé reden zijn om naar deze game uit te kijken, zeker nadat het einde van Remake ons in verwarring achterliet. Zij zullen uiteindelijk niet worden teleurgesteld, want er worden genoeg antwoorden gegeven op prangende vragen. Tegelijkertijd worden er ook intrigerende nieuwe vragen opgeworpen die het wachten op het derde deel ondraaglijk maken.

Final Fantasy 7 Rebirth is vanaf 29 februari verkrijgbaar op PlayStation 5.

Fantastisch
Conclusie

De roadtrip van Final Fantasy 7 Rebirth is betoverend en geweldig geschreven, slingerend tussen emotionele en absurde momenten. De gevechten blijven geweldig en de soundtrack is overweldigend, maar het zijn vooral de charmante omgevingen en personages die van Rebirth een triomf maken. Elke locatie die je aandoet, voelt als een kleine vakantie met je beste vrienden.

Plus- en minpunten
  • Warme personages worden goed uitgediept
  • Avontuurlijke en afwisselende wereldreis
  • Enorm gul met content
  • Fenomenale soundtrack
  • Geweldige combat wordt slim uitgebreid
  • Activiteiten in open wereld zijn matig
  • Hoofdverhaal kabbelt een beetje

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De tweede Grand Theft Auto 6-trailer is nu te zien
Gamer.nl
Nieuws

De tweede Grand Theft Auto 6-trailer is nu te zien

Op avontuur met Jason en Lucia

Rockstar heeft de tweede trailer van Grand Theft Auto 6 uitgebracht. De nieuwe, verhalende trailer kan hier bekeken worden.

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De nieuwe trailer, die geheel is geschoten met beeldmateriaal afkomstig uit de PlayStation 5-versie van de game, begint met Jason die een dak van een huis aan het repareren is, waarna hij door de straten van Vice City rijdt. Hij is onderweg naar de gevangenis om daar Lucia op te halen, die vrij komt.

De trailer toont duidelijk dat Jason en Lucia een romantische relatie hebben, en dat ze samen plannen smeden voor de toekomst. Al snel loopt een montage uit in criminele activiteiten en wordt een cast aan kleurrijke personages uitgelicht. Onder deze personages vallen bijvoorbeeld Cal Hampton, Boobie Ike, Dre'Quan Priest en Real Dimez. Ook locaties als Leonida Keys, Grassrivers, Port Gellhorn, Ambrosia en Mount Kalaga komen voorbij. Op de officiële website van de game is meer informatie over deze personages en locaties te vinden.

De beschrijving van de trailer luidt als volgt: "Jason en Lucia hebben altijd al geweten dat ze alles tegen zich hadden. Maar wanneer een gemakkelijke criminele actie fout afloopt, bevinden ze zich aan de duistere zijde van de zonnigste plek in de Verenigde Staten, middenin een samenzwering die zich over de staat Leonida uitstrekt. Ze moeten meer dan ooit op elkaar kunnen rekenen als ze het er levend van af willen brengen." Het nummer dat in de trailer te horen is, betreft 'Hot Together' van de Pointer Sisters.

Afgelopen week kondigde Rockstar Games al aan dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar uitkomt, maar op 26 mei 2026. "Met elke game die we uitbrengen, is ons doel altijd geweest om jullie verwachtingen te overtreffen, en dat geldt ook voor Grand Theft Auto 6. We hopen dat jullie begrijpen dat we deze extra tijd nodig hebben om een niveau van kwaliteit te behalen die jullie verwachten en verdienen. We kijken er naar uit om binnenkort meer informatie met jullie te delen." De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Bekijk hier ons overzicht met alle details rondom gameplay, verhaal, personages en meer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA 6: Alle geruchten en feiten op een rij
Gamer.nl
Reviews

GTA 6: Alle geruchten en feiten op een rij

Releasedatum, personages, map, en meer

GTA 6 verschijn officieel in 2025, en langzamerhand druppelen de eerste feiten binnen. In dit overzicht vind je info over de releasedatum, map, personage, platforms en geruchten over Grand Theft Auto 6.

Dit bericht is bijgewerkt op 6 mei 2025 met de tweede trailer van GTA 6.

Releasedatum GTA 6

Grand Theft Auto 6 verschijnt officieel op 26 mei 2026. Oorspronkelijk zou het spel in het najaar van 2025 uitkomen, maar Rockstar heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben en het spel dus uit te stellen. De game komt uit voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube
View post on X

Rockstar Games heeft het volgende statement gegeven:

"Het spijt ons zeer dat het langer duurt", zo stelt de ontwikkelaar. "We willen jullie bedanken voor jullie ondersteuning en geduld terwijl we de game afmaken. Met elke game die we uitbrengen, is ons doel altijd geweest om jullie verwachtingen te overtreffen, en dat geldt ook voor Grand Theft Auto 6. We hopen dat jullie begrijpen dat we deze extra tijd nodig hebben om een niveau van kwaliteit te behalen die jullie verwachten en verdienen. We kijken er naar uit om binnenkort meer informatie met jullie te delen."

Tweede GTA 6-trailer uitgebracht

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - met twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. De nieuwe trailer begint met Jason die een dak aan het repareren is, waarna hij door de straten van Vice City rijdt. Daarna gaat Jason naar de gevangenis, waar hij Lucia op komt halen. Aan het einde van de trailer is ook te zien dat de beelden op een PlayStation 5 zijn gemaakt - dus niet op de krachtigere PlayStation 5 Pro. De trailer toont duidelijk dat Jason en Lucia een romantische relatie hebben, en dat ze samen plannen smeden voor de toekomst.

De beschrijving van de trailer luidt als volgt: "Jason en Lucia hebben altijd al geweten dat ze alles tegen zich hadden. Maar wanneer een gemakkelijke criminele actie fout afloopt, bevinden ze zich aan de duistere zuide van de zonnigste plek in de Verenigde Staten, middenin een samenzwering die zich over heel de staat Leonida uitstrekt. Ze moeten meer dan ooit op elkaar kunnen rekenen als ze het er levend van af willen brengen." Het nummer dat in de trailer te horen is, betreft 'Hot Together' van de Pointer Sisters.

Watch on YouTube

Grand Theft Auto 6-beelden gelekt

Foto van Rockstar-kantoor met Grand Theft Auto 6 op scherm gedeeld

De leaks-saga van GTA 6 lag een tijdje - buiten flink wat trailerspeculatie - redelijk stil, maar er is wellicht weer iets opgedoken. Een Reddit-gebruiker heeft een afbeelding op het platform geplaatst, waarin schijnbaar een gedeelte van een Rockstar-kantoor, met een devkit en wat lijkt op een vroege versie van GTA 6 op een scherm te zien is.

Gigantische lek

Een gebruiker genaamd teapotuberhacker heeft op GTAForums bijna honderd video's geplaatst, die naar eigen zeggen beelden van Grand Theft Auto 6 tonen. De bestanden bevatten beelden van verschillende testfases van de game - een zogenoemde alfaversie. De onderstaande video is mogelijk de interessantste van het stel: daarin zien we hoe twee personages, Jason en Lucia - in lijn met eerder gelekte informatie een man en een vrouw - een Amerikaans eetcafé beroven.

In de video wordt een aantal nieuwe mechanieken getoond, zoals een balk die aftelt naar de komst van de politie en verschillende handelingsopties als je een pistool op iemand richt. Verder zien we iemand die een berichtje krijgt van de WhatsApp-parodie WhatUp!, verkent het personage Lucia een stripclub, en wordt Facebook-parodie LifeInvader genoemd. De smartphone maakt daarbij ook een opwachting.

Op 26 november 2023 werden er twee minuten aan nieuwe beelden van GTA 6 gelekt. De opnames dateren uit 2019 en tonen uitsluitend gameplay met het vrouwelijke hoofdpersonage. Het is duidelijk dat de game zich nog in een vroeg ontwikkelingsstadium bevindt, aangezien er veel testwerelden te zien zijn.

Kort daarna begon Rockstar met het neerhalen van gelekte beelden. De hacker in kwestie is volgens de rechter 'niet geschikt om terecht te staan'.

Locatie GTA 6

De onthullingstrailer van GTA 6 bevestigt dat de game terugkeert naar Vice City en omstreken in de staat Leonida.

Verschillende scènes uit de trailer hinten ernaar dat de map van GTA 6 groter is dan slechts de stad Vice City. Zo zien we de een moeras met alligators, eenden en flamingo's, en een snelweg die spelers uit de stad lijkt te brengen:

De grote hoeveelheid water valt daarbij ook op. Zo zijn er hovercrafts, jetski's, containerschepen en andere voertuigen te zien - zowel in de haven en op het strand. Dichtbij het strand bevindt zich ook de iconische boulevard uit de oude GTA Vice City/Miami, met bijbehorende stripclub. Het nachtleven wordt dan ook duidelijk benadrukt in GTA 6.

Er zijn een aantal locaties bevestigd die spelers kunnen verkennen, namelijk:

  • Ambrosia

  • Grassrivers

  • Leonida Keys

  • Mount Kalaga National Park

  • Port Gellhorn

  • Vice City

Vice City kennen we natuurlijk uit de gelijknamige game uit 2002, maar ook buiten de stad is schijnbaar veel te ontdekken. De Grassrivers lijkt het gebied vol met wilde dieren te zijn, terwijl we uit de beschrijving van het personage Jason op kunnen maken dat hij momenteel in Leonida Keys woonachtig is.

Tot slot laat de trailer ook een hoop locaties in en rond de stad zien. Zo zijn er rooftopfeesten, nachtclubs, stranden, tennisbanen, zwembaden, penthouses en meer.

Deze locaties zien we (waarschijnlijk) terug

De trailer onthulde verschillende locaties die duidelijk geïnspireerd zijn door het echte leven of die terug te leiden zijn naar GTA: Vice City. Dit zijn alle locaties die we alvast konden uitmaken.

Rockstar zou daarbij van plan zijn om na release updates uit te brengen waarmee nieuwe missies en steden worden toegevoegd. Volgens Axios-journalist Stephen Totilo zou de game oorspronkelijk drie steden bevatten. Totilo meldt niet om welke steden het gaat, maar hij meldt wel specifiek dat het om het verleden gaat - het is dus onwaarschijnlijk dat dit nog altijd het geval is.

Journalist Tom Henderson vergelijkt de 'veranderende map' van GTA 6 met die van Fortnite van Epic Games, waarbij de map continu wordt aangepast. Hendersom claimt dat er nieuwe locaties worden toegevoegd en dat de map zelfs uitgebreid zou kunnen worden.  

De dieren in GTA 6

Een van de sterkste punten van Rockstars vorige grote release, Red Dead Redemption 2, was de hoeveelheid dieren aanwezig in de spelwereld, en hun realistische gedrag. Rockstar lijkt deze opgedane kennis mee te nemen naar GTA 6, want in de trailer zien we regelmatig indrukwekkende plaatjes van dieren voorbijkomen, van iets simpels als een hondje op het strand tot flamingo's en krokodillen in het wild. Sowieso is er veel natuur in de trailer te zien, dus hopelijk kunnen we ons straks helemaal verliezen in de natuurgebieden rondom de stedelijke gebieden.

Personages GTA 6

De onthullingstrailer van GTA 6 toont twee hoofdpersonen, die Lucía en - volgens eerdere geruchten - Jason heten. De trailer hint ernaar dat beiden een koppel vormen en werkzaam zijn in het criminele circuit.

Lucia (en Jason)

Daarmee krijgt GTA voor het eerst een vrouwelijk speelbaar personage. Naar verluidt kunnen spelers 'naadloos' wisselen tussen de twee. Hun verhaal zou geïnspireerd zijn door de bankovervallers Bonnie en Clyde. 

Jason Duval krijgt op de officiële website van Rockstar de volgende beschrijving: "Jason wil een makkelijk leven, maar het wordt alleen maar moeilijker. Jason is opgegroeid rondom criminelen. Na een tijdje in het leger om zijn tienerjaren af te schudden, belandde hij in de Keys waar hij doet wat hij het beste doet: werken voor lokale drugdealers. Het is misschien tijd om naar iets nieuws te zoeken."

Ook Lucia Caminos is op de website in het zonnetje gezet met deze tekst: "Lucia's vader heeft haar leren vechten zodra ze kon lopen. Het leven bleef haar daarna maar klappen geven. Door te vechten voor haar familie is ze in Leonida Penitentiary beland. Door puur toeval is ze daar nu weg. Lucia heeft haar les geleerd: vanaf nu speelt ze het slim."

De trailer bevestigt dat Jason en Lucia een romantische relatie hebben. Verdere tekst op de website onthuld dat Lucia uit Liberty City komt, en het leven achterna zit waar haar moeder ooit op hoopte.

Meer personages

Middels de website heeft Rockstar nog meer van de personages die te zien zijn in GTA 6 onthuld. Zo zijn er Cal Hampton - een vriend van Jason - en een legendarische gangster genaamd Boobie Ike die verschillende bedrijven zoals een nachtclub en platenlabel heeft. Dre'quan Priest is een aspirerende muzikant, Bae-Luxe en Roxy maken samen Real Dimez - een rap-duo met een groot bereik op social media - Raul Bautista is een geharde overvaller en dan is er Brian Heder - een klassiekere drugsbaas die anderen het vuile werk voor hem laat doen.

Acteurs van de hoofdpersonages

Fans vermoeden dat Lucia wordt gespeeld door Manni L. Perez, een actrice uit New York die zowel qua uiterlijk als qua stem veel op het personage lijkt. Perez heeft rollen gehad in tv-series als The Blacklist en Law & Order, en heeft ook een stem ingesproken van een onbelangrijk personage in Grand Theft Auto 5.

Nadat de trailer van GTA 6 uitkwam waren veel fans ervan overtuigd dat Jason, het mannelijke personage waar je mee kunt spelen, ingesproken werd door de welbekende acteur Troy Baker (The Last of Us, Death Stranding). Hij heeft daarentegen zelf aangegeven dat dit niet het geval is. 

Kanaal LegacyKillaHD claimt dat Jason gespeeld wordt door Dylan Rourke, die eerder in Modern Family en Grey's Anatomy speelde.

'Enkelband Lucia beperkt spelers in de map'

In de eerste trailer van de game onthult Rockstar dat Lucia in de gevangenis zit vanwege 'pech'. Daarnaast valt op dat ze in de key art van de game een enkelband draagt, waar spelers nu over speculeren dat spelers aan het begin van de game in de map worden beperkt. In oudere games werden delen van de wereld ook tijdelijk beperkt, zoals bij het personage Trevor aan het begin van GTA 5.

'Verouderingssysteem GTA 6: je personage wordt ouder naarmate je de game langer speelt'

Naarmate je de game GTA 6 langer speelt, zou je personage ouder worden, zo beweert @RockstarGTAVI op X. Het zou de eerste keer zijn dat Rockstar Games een verouderingssysteem in hun game-reeks verwerkt. Dit moet zorgen voor een realistischere speelervaring, aldus de X-gebruiker.

Trailers GTA 6

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Grand Theft Auto 6-traileranalyse
De onthullingstrailer van Grand Theft Auto 6 is gearriveerd, en Gamer.nl neemt de meest opvallende shots uit de trailer met je door in deze analyse. Klik hier om het artikel te checken!

Met een totale ontwikkeltijd van twaalf jaar zal het verschil tussen het nieuwste deel en zijn voorganger dan ook gigantisch zijn. Dat valt al wel redelijk op te maken uit de eerste trailer. Een complete generatie is overgeslagen en dat merk je aan hoe groot de verschillen zijn. Meer over alle verschillen kun je lezen in dit artikel.

Grand Theft Auto 6 speelt zich af in Leonida, Rockstars versie van Florida. De game haalt duidelijk inspiratie uit absurde gebeurtenissen in de staat, afgaande op een handvol personages uit de serie. Denk aan de Florida Joker, een 'Karen' met twee hamers en naakte mannen die vluchten voor de politie. Lees hier alle verwijzingen naar echte gebeurtenissen in de GTA 6-trailer.

GTA 6 Trailer 1 breekt records

De eerste trailer van GTA 6 is binnen korte tijd al ruim 100 miljoen keer bekeken. Daarmee is het - uitgezonderd van muziekvideo's - de best bekeken YouTube-video binnen 24 uur. De GTA 5-trailer deed er twaalf jaar over om 100 miljoen views te behalen.

Dit vindt de redactie van de GTA 6-trailer

We hebben gevraagd aan de redacteuren van Gamer.nl wat zij van de trailer vonden.

De game-industrie is te afhankelijk van Grand Theft Auto 6

Na het uitstel van de game klom Michel in de pen om te schrijven over de invloed van GTA 6 op de game-industrie. Daarover lees je hier.

"Niet alleen gamers, maar de gehele game-industrie houdt al geruime tijd zijn adem in, wachtend op een teken van leven rondom Grand Theft Auto 6. Nu de releasedatum er eindelijk is, kunnen bedrijven daar massaal omheen plannen. Eind goed, al goed zou je zeggen. Maar wat als Rockstar de game weer uitstelt? Eigenlijk is het van de zotte dat heel de industrie naar de pijpen van GTA 6 danst."

Platform GTA 6

Grand Theft Auto 6 verschijnt voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Net zoals bij GTA 5 krijgt de pc nog geen versie. Het vermoeden is dat deze later verschijnt.

GTA 6 draait mogelijk op 30 fps op PS5 Pro

Ondanks de krachtige console-generatie gaat GTA 6 niet met 60 frames per seconde draaien, zo stellen de tech-experts van Digital Foundry. Zelfs op de mogelijke PlayStation 5 Pro zou een hogere framerate niet mogelijk zijn omdat de cpu hetzelfde is als bij de PS5, die de game sowieso met 30 fps draait.

Hoewel dat niet bevestigd is, kan het wel goed zo zijn. Volgens voormalige Rockstar Games-animator Mike York gaat de uiteindelijke versie van Grand Theft Auto 6 er op release echt zo uitzien als de eerste trailer.

Eind januari 2025 meldde York (via GamesRadar) dat hij verwacht dat de ontwikkelaar mogelijk mikt op een stabiele 30 frames per seconde voor de game op consoles. Hij meldt daarbij wel dat het spel mogelijk in 60 fps zal draaien op de PlayStation 5 Pro dankzij het gebruik van PlayStation Spectral Super Resolution. Dit zou echter ook pas ergens na release toegevoegd kunnen worden.

Trailer 2 is gecaptured op de PlayStation 5, zo bevestigt Rockstar Games.

Rage 9-engine

Insider Chris Klippel meldt dat GTA 6 op een vernieuwde versie van de Rage-engine draait. Volgens de insider die we onder andere kennen van Rockstar Magazine is die engine zijn tijd ver vooruit. "De nieuwe versie van de Rockstar Games graphics engine (Rage9) die gebruikt wordt in GTA 6 is waarschijnlijk geweldig. Ik heb positieve informatie gekregen en we zullen niet teleurgesteld worden. Het gaat om een engine die zijn tijd ver vooruit is."

Gameplay GTA 6

De trailers toont een aantal aspecten van de gameplay van GTA 6. Naast autorijden en schieten hinten de beelden naar meer nieuwe gameplay-elementen.

Arenavechten

We zien in de trailer een shot van Lucia in een soort kooigevecht, wat erop kan wijzen dat de game ook dergelijke gevechten bevat als aanvulling van de wereld.

Hovercrafts

Het valt op dat er een grote hoeveelheid watervoertuigen aanwezig is in GTA 6. Zo zijn er jetski's, jachten en containerschepen. Ook bevindt er zicht een hovercraft in de trailer, waarop vermoedelijk Lucia door de moerassen racet.

Naast watervoertuigen zien we ook vliegtuigen en helikopters. Vermoedelijk kunnen spelers dus weer vliegen in de game.

Sociale media

Sociale media lijken een groot onderdeel van de game te zijn. Zo zien we een hoop livebeelden vanuit het eerste persoonsaanzicht en van npc's die elkaar filmen. Vermoed wordt daarom dat spelers een sociaal media-account moeten runnen, of op z'n minst als onderdeel van missies sociale mediacontent moeten maken.

Base jumping

In het openingsshot van de trailer is een gigantische radiotoren te zien, die erg doet denken aan de torens uit GTA 4 en GTA 5. In die games zijn dat uitgelezen mogelijkheden om van grote hoogte te base jumpen.

Meer vermoedelijke gameplayaspecten van GTA 6

De persoon die het nummer van Tom Petty and the Heartbreakers in de trailer correct heeft voorspeld, kwam met een paar andere mogelijke details over de game, al zijn deze natuurlijk niet bevestigd.

Volgens de ingewijde zouden we bijvoorbeeld kunnen dual-wielden - een apart wapen in elke hand - is de game bloediger en zouden ledematen van lichamen af kunnen komen. Verder zou het stelen van auto's moeilijker worden, is er de mogelijkheid om drie-tegen-drie-potjes basketbal te doen en zou de kleur van de lucht wisselen tussen oranje, roze en paars.

GTA Online in GTA 6

De singleplayercampagne van Grand Theft Auto 6 en de bijbehorende online modus van de game zouden wel eens los van elkaar kunnen worden verkocht. Dat claimt Rockstar-insider Tez2 op de GTA Forums. Zowel Grand Theft Auto 4 als het vijfde deel in de reeks kregen na verloop van tijd een online modus. Hoewel een dergelijke toevoeging aan GTA 6 nog niet bevestigd is, is het wel aannemelijk dat een online modus voor Grand Theft Auto 6 uiteindelijk verschijnt.

Of de toevoeging van een online-modus aan GTA 6 invloed heeft op het bestaan van GTA Online, de modus die geïntroduceerd werd als onderdeel van Grand Theft Auto 5, is niet bekend. Op de vraag of Rockstar de modus van GTA 5 zou sluiten wanneer de online variant van het zesde deel uitkomt, antwoordde Take-Two ceo Strauss Zelnick als volgt (via IGN):

"Ik ga theoretisch spreken, want ik ga het niet hebben over een specifiek project als daar nog geen aankondiging van is gedaan, maar over het algemeen onderhouden we onze projecten wanneer de consumenten nog steeds met die titels bezig zijn."

GTA Online in Grand Theft Auto 6 wordt mogelijk een metaverse als Fortnite en Roblox

Het online handelsmagazine Digiday heeft schijnbaar met een aantal insiders uit de industrie gesproken. Daaruit blijkt dat Rockstar van GTA Online mogelijk een metaverse-achtige ervaring wil maken, vergelijkbaar met Fortnite en Roblox. Inhoudelijk zou dit betekenen dat creators zelf ervaringen kunnen neerzetten in de wereld en met de assets van GTA 6. Diezelfde creators zouden mogelijk ook geld kunnen verdienen aan deze ervaringen. Rockstar is hier volgens Digiday al over in gesprek gegaan met grote content creators.

Een andere hint naar de plannen van de ontwikkelaar is dat Rockstar in 2023 de teams achter populaire GTA 5- en Red Dead Redemption 2-mods bemachtigde, die aan roleplaying-gerelateerde mods voor die games werkten. Online roleplaying in GTA Online is in de laatste jaren ontzettend populair geworden, en mogelijk wil Rockstar meer investeren in de immersie die het team bij CFX.RE eerder neer heeft gezet voor hun nieuwe metaverse.

Ketting uit Grand Theft Auto 6-trailer verschijnt plotseling in GTA Online

De meest recente grote GTA Online-update, genaamd Bottom Dollar Bounties, heeft als cosmetische item een halsketting toegevoegd. Zoals op Reddit wordt opgemerkt, lijkt deze ketting een directe kopie van een ketting die een personage in de trailer van Grand Theft Auto 6 draagt. In die trailer is een vrouw in bikini op een dak van een wolkenkrabber te zien. Zij draagt dezelfde ketting. Sommigen speculeren dat de prijs van het item een verwijzing is naar de releasedatum van GTA 6, waar anderen het eerder zien als een leuke verwijzing of het hergebruiken van bestaande assets.

View post on TikTok

Dit artikel wordt bijgewerkt wanneer er meer informatie beschikbaar is.

Hoeveel GTA's heb ik nog in me?

De wacht op GTA 6 duurt al geruime tijd, waar vroeger vervolgdelen van vele grote franchises vrij snel achter elkaar uitkwamen. Michel schreef hierover, en hoeveel GTA-games hij nog verwacht te spelen als de huidige ontwikkelingstijden van de industrie zo lang blijven.

GTA en Red Dead: de belangrijkste Rockstar-onthullingstrailers tot nu toe

Met de onthullingstrailer van GTA 6 officieel uit wordt het tijd om eens terug te blikken op eerdere trailers van zowel GTA als Red Dead, en de strategie die Rockstar daarbij hanteerde. Vooral sinds de opkomst van YouTube en social media lijkt Rockstar de voorkeur te geven aan het zelf aankondigen van releases, met minimale betrokkenheid bij andere evenementen. Meer daarover lees je hier.

Rockstar heeft ondersteunende GTA-studio gekocht

Rockstar Games en Take-Two hebben aangekondigd dat de GTA 6-ontwikkelaar Video Games Deluxe heeft gekocht. Deze ondersteunende studio werkte eerder al aan updates voor Grand Theft Auto: The Trilogy - Definitive Edition en ports van zowel L.A. Noire als L.A. Noire: The Case Files.

De studio gaat nu door het leven als Rockstar Australia, maar waar het bedrijf aan werkt is niet bekend. Het is mogelijk dat er meegeholpen wordt aan de ontwikkeling van Grand Theft Auto 6, maar er kan net zo goed gewerkt worden aan een mogelijke port van GTA 4.

Screenshots GTA 6

De eerste screenshots en key art gingen gepaard met de trailer van GTA 6. Bekijk er hieronder een aantal:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!