Final Fantasy 7 Remake Intergrade is een must-play vol nieuwe mysteries
PU.nl
Reviews

Final Fantasy 7 Remake Intergrade is een must-play vol nieuwe mysteries

Aan de vreemde namen kun je het al zien: de uitbreiding Episode INTERmission van het opgepoetste FF7R Intergrade zet zonder enige gêne de beladen onderwerpen, vreemde timing en over-de-top gekkigheid van Remake door. En met verve.

Al die namen zijn overigens wel te verklaren met een woordenboek bij de hand. Intermission betekent tussendoortje, wat deze dlc duidelijk is terwijl we wachten op het tweede deel. Maar het is ook INTERmission, omdat het nieuwe verhaal zich afspeelt tijdens de missie van de hoofdpersonages in de basisgame. En Intergrade is een moeilijk woord voor een overgang naar een volgende vorm: deze dlc geeft een opstapje naar wat het volgende deel moet gaan worden.

De ontwikkelaars hebben er duidelijk plezier in om het zo ingewikkeld mogelijk te maken en je iets te bieden waar je je brein lekker lang op stuk kunt bijten. Dat is een mooie metafoor voor heel Final Fantasy 7 Remake. De soort Kingdom Hearts-achtige, veel te ingewikkelde verhaallijnen moeten je maar net liggen. Maar als je daar van kunt genieten, is dit de heilige graal.

©GMRimport

Teenage ninja

In de nieuwe dlc van zo’n vijf uur lang speel je met Yuffie, de vrolijke ninja uit Wutai die in het oorspronkelijke Final Fantasy 7 een optioneel, maar geliefd personage was. Ze is een welkome tegenpool van de chagrijnige hoofdpersoon Cloud. In de eerste seconde springt ze van daken, jongleert ze met haar materia en schreeuwt ze haar geheime missie luidkeels uit: “Ik kom het kwaadaardige Shinra beroven!” En dat terwijl er niemand is om het te horen. Dit soort gekkigheid typeert dit nieuwe zijverhaaltje.

Intermission maakt handig gebruik van bestaande omgevingen, door Yuffie en haar missie door het bestaande verhaal heen te weven. Je kunt het lui ontwerp noemen, maar het is juist leuk om met een nieuw personage van een afstandje toe te kijken. Het geeft een nieuw perspectief op de gebeurtenissen van het hoofdverhaal.

©GMRimport

Synergie

Yuffie heeft ook een nieuwe vechtstijl waarmee de bekende combat van Remake van een frisse twist wordt voorzien. Ze kan gewoon met haar shuriken meppen, maar ze kan hem ook in een vijand gooien om vervolgens van een afstand aanvallen uit te voeren. Ze vecht samen met Sonon, een personage dat je niet zelf kunt besturen, maar die je wel opdrachten mee kunt geven.

Met de L2-toets start je Synergize, een modus waarin Yuffie en Sonon samen strijden. Je kunt dan gezamenlijke aanvallen uitvoeren die veel krachtiger zijn, maar Sonons ATB-balk - waarmee je acties uitvoert - loopt minder snel vol. Je moet Synergize dus steeds aan- en uitzetten, wat de gevechten een extra tactisch laagje geeft.

een onmisbare toevoeging aan Remake, waarvan je alleen nog maar meer zin krijgt in het tweede deel

-

Ook de muziek is een hoogtepunt van deze uitbreiding. Met bombastische jazz wordt de luchtige toon en bruisende persoonlijkheid van Yuffie uitstekend onderstreept. De componisten hebben echt alles uit de kast getrokken: een wat suffige zijmissie over een schildpadrestaurant krijgt maar liefst drie eigen nummers, waarin de blije jingle wordt geremixt. Hoogtepunt is een track die meer op death metal lijkt dan op een reclamejingle.

Fort Condor

Minder geslaagd is de minigame Fort Condor, een nieuwe versie van de tower defense-missie uit de oorspronkelijke game. In een soort real-time schaakspel zet je je eenheden op een bord. Ze lopen dan vanzelf naar voren om de basis van de tegenstander aan te vallen. Je moet constant de sterke en zwakke punten van vijandelijke troepen in de gaten houden en daar de juiste eenheden tegenover zetten.

Het is op zich een leuk idee, maar in zo’n korte dlc heeft het niet de tijd om tot wasdom te komen. Je speelt in totaal slechts een paar potjes en hebt daarom weinig ruimte om nieuw verkregen speelstukken te leren kennen

Het verhaal van Intermission speelt zich af op een kleinere schaal dan Remake zelf, maar zit toch vol emotionele momenten. Het is bijna onmogelijk om na de speelduur van vijf uur niet van die klunzige, dolenthousiaste Yuffie te gaan houden. En natuurlijk haakt haar verhaal uiteindelijk in op het hoofdverhaal, met een teaser die fans van het origineel niet willen missen.

©GMRimport

Poetsdoek

Intergrade bevat verder natuurlijk het oorspronkelijke Final Fantasy 7 Remake, maar dan vakkundig opgepoetst. De game was al geweldig mooi op de PlayStation 4, maar op de volgende generatie straalt het spel pas echt. Vooral op 60 frames per seconde voelt de actie heerlijk vloeiend.

Het origineel bevatte daarnaast wat twijfelachtige keuzes. De personages oogden bloedmooi, maar andere zaken in de omgeving waren soms onverklaarbaar lelijk. Vooral de skyboxes waren niet om aan te zien, maar ook bijvoorbeeld deuren leken soms een grote pixelbrij. Dat is in Intergrade opgelost: heel Midgar is nu een lust voor het oog, zoals het hoort. Verder blijft de game een nieuwe klassieker, zoals we in onze review van vorig jaar al concludeerden. De game is nog net zo geweldig goed als toen, maar ook met dezelfde problemen qua temporisering en een lineair ontwerp.

©GMRimport

Upgrade

Wel moet gezegd worden dat het onnodig lastig is om te upgraden of de game te kopen. Om je savebestand van PS4 over te zetten, moet je eerst de oude versie van de game opstarten, daar je save uploaden, en dan pas de PS5-versie installeren. Daarnaast is het onbegrijpelijk dat Intergrade voor de volle 80 euro in de winkels ligt: dat is duurder dan het origineel. Je kan net zo goed de PS4-versie goedkoop op de kop tikken, die gratis upgraden naar de PS5-versie, en dan Yuffies uitbreiding apart aanschaffen.

Die dlc staat bovendien niet op de disc van Intergrade, maar zit er als aparte code bij. Het spel tweedehands kopen is dus niet aan te raden, omdat je dit belangrijke onderdeel dan mist. Het is tot slot opvallend dat de dlc niet op PlayStation 4 verkrijgbaar is. Het is een mooie game, maar we hebben niets gezien dat niet op de PS4 zou kunnen draaien.

©GMRimport

Intermission is een onmisbare toevoeging aan Remake, waarvan je alleen nog maar meer zin krijgt in het tweede deel. Met de extra context rond het verhaal is het een must-play voor fans van het origineel. Tegelijkertijd roept het een hoop nieuwe vragen op, vooral als je bekend bent met het uitgebreide universum van de oorspronkelijke Final Fantasy 7. Remake zelf is geweldig opgepoetst, waardoor ook de lelijke kantjes van deze parel zijn verdwenen. Dan begint nu het lange wachten op deel twee.

Final Fantasy 7 Remake Intergrade is nu verkrijgbaar op PlayStation 5.

Uitstekend
Conclusie

Episode Intermission is een onmisbare toevoeging voor fans van Final Fantasy 7 Remake, met een vrolijk personage, nieuwe vechtstijl en een klein, maar belangrijk verhaal. Het origineel is ondertussen uitermate goed opgepoetst en draait vloeiend op de PlayStation 5.

Plus- en minpunten
  • Yuffie’s dlc is heerlijk, creatieve soundtrack, prachtig opgepoetst en vloeiend
  • Dezelfde minpunten als de basisgame, gegoochel met savegames en upgradeplanne

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars
PU.nl
Nieuws

Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars

Mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren

PlayStation Stars, het loyaliteitsprogramma voor PlayStation-gamers, wordt stopgezet.

Dat heeft Sony gisteren aangekondigd. Er kunnen nu al geen nieuwe leden meer worden toegevoegd, en mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren. Officieel kunnen punten nog tot 2 november 2026 worden ingewisseld, maar in de praktijk zal niemand meer na 23 juli 2026 punten in kunnen wisselen. Sinds vorig jaar zijn verdiende punten namelijk nog maar maximaal een jaar geldig. De vrijgespeelde digitale verzamelitems die met punten zijn gekocht, blijven wel te bezichtigen.

PlayStation Stars is een in 2022 in het leven geroepen initiatief waarmee mensen die op de PlayStation Store geld uitgeven - bijvoorbeeld door games te kopen - punten ontvangen. Ook door aan bepaalde voorwaarden te voldoen - zoals sommige games op specifieke momenten spelen - kunnen er extra punten worden vrijgespeeld. Die punten kunnen vervolgens weer uitgegeven worden via de PlayStation-app, bijvoorbeeld aan digitale beeldjes of complete (digitale) games.

Sony geeft als reden voor het stopzetten van PlayStation Stars dat het bedrijf de markt heeft geëvalueerd. Wel laat het bedrijf weten dat het wil kijken naar wat het in de toekomst kan bieden gebaseerd op lessen van het verleden. Eerder dit jaar zette Nintendo al een soortgelijk programma stop.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!