Review: Split Fiction is het hele pretpark
PU.nl
Reviews

Review: Split Fiction is het hele pretpark

Steeds maar nieuw en onverwacht

Het laatste level van Split Fiction is oprecht onbeschrijflijk. Ik zat in stilte naar mijn scherm te staren omdat ik amper kon geloven wat ik voor me zag. Na veertien uur spelen had ik niet verwacht dat Split Fiction nog zó erg kon verrassen. Achteraf gezien had ik na veertien uur aan verrassingen beter moeten weten.

Split Fiction is ergens wat ik ervan verwacht had. Na het succes van It Takes Two voelt ‘nog een coöperatieve actieplatformer’ als de enige logische stap voor ontwikkelaar Hazelight Studios. En toch verrast Split Fiction alsnog. Niet met wat het doet, maar hoe het dat doet. Deze game is een onophoudelijke sneltrein. De afwisseling tussen puzzels en actie, de vele spelmechanieken, de overdaad aan spelwerelden: het gaat maar door en door.

Kinderboek

Het is knap hoe het verhaal erin slaagt om al die chaos op een logische manier aan elkaar te breien. Je speelt met twee schrijvers: Mio is een sciencefictionschrijver en Zoe is een fantasyschrijver. Ze zitten door omstandigheden in een simulatie en worden zo gedwongen om elkaars verhalen te doorlopen, ook al verschillen die verhalen immens van elkaar. Het verhaal is duidelijk opgebouwd zodat verschillende scenario’s elkaar kunnen afwisselen.

Het ene moment springen Mio en Zoe rond in een Efteling-waardig ijskasteel, even later moeten ze pardoes vluchten voor een supernova. Zo leren Mio en Zoe elkaar gaandeweg allicht steeds beter kennen, want als schrijvers putten ze ook inspiratie uit hun verleden. Dat levert soms behoorlijk heftige verhalen op.

In dat opzicht is dit verhaal veel menselijker dan dat van A Way Out en It Takes Two, maar verwacht geen wonderen van dit simpele plot. Split Fiction heeft zowel de diepgang als de charmes van een kinderboek. Er zitten wel heftige scènes in, maar ze zijn ook voorspelbaar. Zo’n beetje iedere wending zie je al van mijlenver aankomen. Maar ach, ergens is dat wel prettig. De rest van de game is al onvoorspelbaar genoeg.

Nooit voorspelbaar

Het ene moment speel je een infiltrant in een soort Christopher Nolan-film, niet veel eerder was je nog een worstje op een barbecue. Het ene moment zie je je co-op-partner boven je lopen, vervolgens is je partner Moeder Natuur. Het ene moment begint een eindbaas, twee seconden later infiltreert de eindbaas een tablet waarin (ja, ‘in’) je co-oppartner een platformlevel speelt en jij de tablet moet draaien om het level speelbaar te maken.

Daarom weet je eigenlijk nooit wat je kunt verwachten. Vanaf het allereerste level is duidelijk dat de productiewaarden van Split Fiction véél hoger zijn dan die van It Takes Two. Dat is waarschijnlijk te verklaren door die Game of the Year-trofee op The Game Awards in 2021. Hazelight Studios heeft meer vertrouwen (en budget) gekregen van uitgever Electronic Arts. Split Fiction spat bijna uiteen door alle verschillende grafische stijlen en omgevingen.

Met name de uitzichten en de aankleding zijn prachtig. De levels voelen zo ontzettend levendig. Bovendien zijn de vele werelden in deze game altijd consequent en uniek. Het hergebruiken van assets uit eerdere levels is extreem zeldzaam. Als gevolg voelt iedere nieuwe spelwereld eigen. Het is alsof Hazelight Studios uit een oneindige bron aan art direction put.

Wat Split Fiction wél doet is refereren aan andere games. Een van de mooiste vista’s in het spel is duidelijk geïnspireerd op het werk van FromSoftware - iets wat later in het level op hilarische wijze bevestigd wordt. Maar het spel heeft er ook een handje van om gameplayelementen veel directer te lenen, bijvoorbeeld uit Contra, SSX of Wave Race 64. Tenminste, daar lijkt het op. Mogelijk zijn een boel gelijkenissen met andere games ook gewoon toeval. 

Dat kan ook haast niet anders met zoveel verschillende soorten gameplay. Schieten, rijden, varen, vliegen, tweedimensionaal, driedimensionaal, pinball, vogelperspectief, kikvorsperspectief, tijd, ruimte: je kunt je beter afvragen welke spelmechanieken níét voorbijkomen in deze game. Om nog maar te zwijgen over de talloze manieren waarop de game je systematisch dwingt om samen te werken.

Vloeiend en logisch

Een exemplarisch stukje co-op-actie zit meteen aan het begin van de game. Mio beschikt daar over een apparaat waarmee ze de zwaartekracht kan trotseren. Ze kan tegen muren oplopen of op plafonds wandelen. Later in het level introduceert Split Fiction een soort snelweg met sjezende ruimteauto’s. Je gebruikt dan het verkeer op de weg om springend en klauterend verder te komen in het level.

Je ziet elkaar continu van auto naar auto springen op plekken waar je dat niet verwacht - onder je, boven je, naast je. Omdat Mio een ‘andere zwaartekracht’ heeft, speelt haar versie van het level heel anders, terwijl zij en Zoe elkaar alsnog moeten helpen om samen verder te komen. Die wisselwerking is waanzinnig. En dit is maar een korte scène die je waarschijnlijk snel vergeten bent: Split Fiction zit ramvol zulke samenwerkmomenten.

Dat klinkt overweldigend, maar dat is het nooit. Steeds als deze game verrast met nieuwe mechanieken, is de bedoeling en intentie glashelder. Als je een jetpack krijgt, voelt die jetpack meteen goed. Als je op een speedboot zit, begin je direct te varen. Maar ook de core-mechanieken, zeker de airdash, zijn geraffineerd. Alles voelt meteen goed. Er is overduidelijk een enorme hoeveelheid playtesten vooraf gegaan aan het perfectioneren van die feel.

Omdat de besturing zo natuurlijk tot je komt, is Split Fiction ook nog eens een hele goede ‘eerste game’. Het spel bevat immers een beetje van alles, maar wordt daar nooit ontoegankelijk door. Als je games wilt gaan spelen met iemand die weinig games speelt, fungeert Split Fiction bijna als een soort overkoepelende tutorial voor het medium. Bovendien loop je rond in dezelfde spelwereld, dus ‘even iets voordoen’ is zo gepiept.

Verrassingen

Daarom geldt óók de gebruikelijke co-op-disclaimer. Die is belangrijk, want dit spel draait om communiceren en dat is het leukst met iemand die je kent. Ook als je deze game online met iemand gaat spelen, is dat enkel leuk met een microfoon. Je hebt die communicatie nodig om bepaalde puzzels zonder gedoe te kunnen voltooien. Spelen met wildvreemden is bovendien onmogelijk: Split Fiction heeft geen matchmaking.

Split Fiction slaat daarnaast niet continu een homerun. In de tweede spelwereld beginnen de puzzels richting het einde te trekken. Ook de derde wereld gaat met zijn grijze binnen-omgevingen misschien net iets te lang door. Maar ja, dat is eerlijk gezegd zoeken naar minpunten. Split Fiction is wellicht precies wat je verwacht, maar zelfs dan weet het spel die verwachtingen te overtreffen – al denk ik niet dat je baat hebt bij nog meer argumenten.

Deze game mag je zelf ervaren. Bovendien: schrijven is schrappen, zoals de twee hoofdpersonages hebben moeten leren. Misschien dat het beste argument voor Split Fiction wel in het schrijven over games zelf schuilt. Er is een bedorven cliché in recensies over co-op-games: ‘Zelfs een slechte game is leuk als je ‘m samen met iemand anders speelt.’ Nou, het laat zich raden wat co-op doet met een game waarvan de basis al fenomenaal is. Maak je borst maar nat.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Je kunt de game gratis delen met een co-op-partner om het samen te doorlopen.

Legendarisch
Conclusie

Split Fiction is van begin tot eind een feest. Je doorloopt prachtige en volstrekt unieke spelwerelden die iedere keer op andere manieren weten te verrassen met nieuwe spelmechanieken, puzzels en manieren om samen te spelen. Sommige games zijn een achtbaanrit, maar Split Fiction is het hele pretpark.

Plus- en minpunten
  • Prachtige spelwerelden
  • Weelde aan spelmechanieken
  • Blijft alsnog toegankelijk

    Aanbevolen voor jou

    Reacties

    Login of maak een account en praat mee!
    ▼ Volgende artikel
    The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
    PU.nl
    Nieuws

    The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

    Wind's howling

    Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

    De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

    Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

    Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

    Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

    Watch on YouTube

    Aanbevolen voor jou

    Reacties

    Login of maak een account en praat mee!
    ▼ Volgende artikel
    Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
    PU.nl
    Nieuws

    Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

    De Illuminate moeten worden tegengehouden

    De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

    Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

    "De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

    Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

    Watch on YouTube

    Aanbevolen voor jou

    Reacties

    Login of maak een account en praat mee!