Assassin’s Creed: The Rebel Collection is onversneden piratenplezier
Gamer.nl
Reviews

Assassin’s Creed: The Rebel Collection is onversneden piratenplezier

Dat er in 2019 geen nieuwe Assassin’s Creed verschijnt, geeft Ubisoft mooi de gelegenheid om oudere delen weer eens opnieuw in de schappen te leggen. Eerder dit jaar verscheen al href="https://gamer.nl/artikelen/review/assassins-creed-3-remastered-is-een-interessante-geschiedenisles/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">Assassin’s Creed 3 Remastered</a> en nu liggen ook Assassin’s Creed 4: Black Flag en Rogue opnieuw in de winkels, gebundeld als The Rebel Collection. Exclusief voor de Nintendo Switch, maar dat is wel logisch aangezien Black Flag al in 2013 op de andere consoles verscheen en Rogue vorig jaar nog werd voorzien van een remaster.

Black Flag opnieuw uitgeven blijkt al snel een uitstekende beslissing van Ubisoft, vooral omdat juist dat deel veel onzin liet varen. Black Flag heeft geen moeilijk gewichtig wraakverhaal, geen overdadig nagebouwde wereldstad waarbij speelbaarheid uit het oog verloren is, geen namedropping om het namedroppen, geen grootheidswaanzin en focust minder op de hedendaagse verhaallijn. Black Flag draait veel meer om onversneden plezier en avontuur tijdens de Gouden Eeuw van de Piraterij, waardoor veel fundamentele minpunten die de serie destijds plaagden, makkelijker terzijde zijn te schuiven.

©GMRimport

Vallen, opstaan en zwaardvechten

Zo is het veel minder erg als je van een schutting of dakgoot dondert terwijl je iemand probeert te besluipen, omdat Edward Kenway veel creatiever is dan andere Assassins. Terwijl in andere delen je zwaard vooral bedoeld was als alternatief voor wanneer het fout ging, zijn de twee piratensabels van Kenway juist leuker om mee te vechten dan de klassieke hidden blades. Zelfs zijn pistolen, van die ouderwetse flintlocks met één kogel, schiet hij met charismatische sierlijkheid leeg.

Ook het eindeloos beklimmen van hoge gebouwen en torens zei Ubisoft (tijdelijk) vaarwel met Black Flag. In het Caribisch gebied staat hier en daar wel een kerk, maar het zijn geen gigantische bouwsels zoals de Notre Dame of de Hagia Sophia, waarin de uitdaging ‘m vooral zat in uitdokteren wat de makers wel en niet als ‘klimbaar’ hebben ingesteld. De lage huisjes van Havana en Nassau vormen daardoor veel minder een obstakel, zelfs al blijft de besturing tijdens freerunnen en klimmen grillig.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Zeeslagen en -liederen

Stealth en klimmen is sowieso ondergeschikt in Black Flag. Hoewel je af en toe heus nog wel iemand moet achtervolgen of ongezien van een hidden blade tussen de ribben moet voorzien, zit Black Flag veel meer vol (piraten)actie. Zolang Skull & Bones niet uit is, blijft Black Flag een van de beste piratengames op de markt, waarin je bemanningsleden uit volle borst vrolijke Sea Shanty’s brullen en je met speels gemak andere schepen op spectaculaire wijze entert, iets dat keer op keer bevredigend blijft.

Black Flag staat dan ook in ons geheugen als de leukste Assassin’s Creed, in ieder geval van voordat Odyssey uitkwam. Onze herinneringen blijken niet door de tijd vervalst. Het is allemaal zoveel luchtiger dan al die krampachtige wraakverhalen uit andere delen in de serie. Edward Kenway is gewoon een piraat (met een geweldige dosis charisma) die toevallig in het conflict tussen de Templars en Assassins rolt en zich vooral laat leiden door nieuwsgierigheid, hopende op misschien wat goud, maar vooral avontuur. En dat is precies wat Black Flag is: een piratenavontuur. Niets meer en niets minder.

Het blijft iets bijzonders om dergelijke games op een handheld te spelen, hoewel dat effect sinds releases als Doom en The Witcher 3 wel afneemt

-

Rogue

In zekere zin kan dat ook gezegd worden over Rogue, dat eigenlijk alles uit Black Flag nog eens dunnetjes overdoet. Hoewel Rogue qua setting wat traditioneler is (lees: het neemt zichzelf weer iets serieuzer), en wat meer gebruikmaakt van beruchte ‘klimroutes’ die vaak nauwer luisteren dan de besturing geschikt voor is, breng je ook in Rogue veel tijd door op je schip en vecht Shay Cormack met dezelfde sierlijkheid als Kenway. Rogue biedt bovendien een uniek perspectief: Cormack begint als Assassin, maar loopt gaandeweg over naar de Templars.

Technisch gezien had Ubisoft meer uit de Rebel Collection kunnen halen. We hebben sterk het vermoeden dat de PS3- en Xbox 360-edities van Black Flag zijn gebruikt als bronmateriaal, en niet de mooiere versie die op de huidige generatie spelcomputers verscheen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de zee die minder kleurgradaties en waterrimpels vertoont. Ook is de minimap links onderin beeld op de televisie erg groot. In handheldmodus vallen dit soort details niet of nauwelijks op. Het blijft iets bijzonders om dergelijke games op een handheld te spelen, hoewel dat effect sinds releases als Doom en The Witcher 3 wel afneemt.

©GMRimport

Misschien is deze collectie wat dat betreft wel twee jaar te laat uitgegeven. Het is ook niet alsof Ubisoft veel tijd heeft genomen om de game verder te polijsten, want pop-up en houterige animaties (met name van grote wapperende vlaggen om een of andere reden) ontsieren de collectie met regelmaat. Toch heeft Ubisoft wel de moeite genomen om de collectie leuk aan te kleden. Zo bevat de game niet alleen Black Flag en Rogue, maar ook een kort hoofdstuk met Aveline uit Liberation in de hoofdrol en de downloadbare content Freedom Cry. Bovendien krijg je digitale edities van de manga Awakening en het boek Blackbeard: The Lost Journal, een best tof notitieboek van Blackbeard.

Hoewel er meer in had gezeten, is de Rebel Collection dus geen gemakzuchtige of overbodige heruitgave. De titel ‘Rebel Collection’ heeft zeker een dubbele betekenis. Het slaat niet alleen op hoofdpersonages Kenway en Cormack, de James Deans van de serie, maar ook op de games zelf, die breken met tradities en als een frisse wind door de franchise waaien en juist daardoor nog steeds de moeite zijn.

Assassin’s Creed: The Rebel Collection is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Assassin’s Creed: The Rebel Collection is een prima zoethoudertje in een jaar waarin geen nieuwe game in de serie verschijnt. Technisch is de collectie niet indrukwekkend – zelfs niet voor een handheld – maar het ongebreidelde piratenplezier uit met name Black Flag houdt zich ook in 2019 goed staande. Met Rogue en een hoop andere extra’s is het bovendien een lekker flink pakket.

Plus- en minpunten
  • Zet plezier voorop, Edward Kenway is de meest charismatische Assassin uit de serie, zeeslaggameplay blijft onovertroffen, uitgebreid pakket aan content
  • Onnauwkeurige besturing op het land, grafisch wat vlak, veel pop-up en houterige animaties

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!