Crash Team Racing Nitro-Fueled is een magistrale herintroductie
PU.nl
Reviews

Crash Team Racing Nitro-Fueled is een magistrale herintroductie

In 1999 was Crash Team Racing het laatste Crash Bandicoot-project van ontwikkelaar Naughty Dog. De game werd een groot succes op PlayStation en kon rekenen op lovende kritieken. De vervolgen Crash Nitro Kart en Crash Tag Team Racing waren niet hetzelfde lot beschoren en droegen bij aan de teloorgang van de eens zo geliefde Crash-reeks. Aangezien Activision Crash Bandicoot en Spyro inmiddels weer in ere heeft hersteld met remakes, mag ook kartracer Crash Team Racing er nu aan geloven.

Crash Team Racing Nitro-Fueled is misschien wel de beste remake die Activision sinds Crash Bandicoot N. Sane Trilogy heeft voortgebracht. Ontwikkelaar Beenox blijft met Nitro-Fueled trouw aan de formule die Naughty Dog heeft gecreëerd en borduurt op kundige wijze hierop voort met toevoegingen die het spel naar een hoger niveau tillen. Wat meteen opvalt is dat de game dezelfde grafische verbeteringen kent als bovengenoemde remakes. Circuits zijn kleurrijk, levendig en net zo rijk aan bochten als in het origineel. Bovendien is ook de audio op de schop gegaan, wat in vergelijking met het origineel voor een verschil van dag en nacht zorgt.

©GMRimport

Survival of the fastest

Crash Team Racing Nitro-Fueled is niet louter het origineel met wat geüpdatete audiovisuele aspecten. Het is eerder de culminatie van de Crash Team Racing-serie tot op heden, waarbij het origineel als richtsnoer fungeert. Zo bevat Nitro-Fueled niet alleen de circuits uit het origineel, maar ook die uit het vervolg Nitro Kart. Ergens is het jammer dat de adventuremodus spelers alleen de originele achttien circuits voorschotelt, maar dit is omdat het origineel vooral centraal staat in de remake. Het verhaal van dit avontuur is dan ook intact gebleven en nog net zo geestig als in 1999. Het buitenaardse wezen Nitros Oxide daagt de beste kartracer op aarde uit in het spelletje Survival of the fastest en stelt dat als hij wint, de aarde wordt omgetoverd in een enorm parkeerterrein en alle aardbewoners tot slaven gemaakt zullen worden.

Nitros Oxide slaat eigenlijk meteen de spijker op z’n kop door het spel Survival of the fastest te noemen. In Nitro-Fueled is het enige wat telt de eerste plek en wie niet wint komt in dit avontuur helaas niet verder. Nitro-Fueled is wat dat betreft onvergeeflijk en vraagt aardig wat skills van spelers om gedurende elke race de koppositie te behouden. In de game is het doorgaans zaak om op het juiste moment je nitro te gebruiken. Oplettendheid is hierbij van belang, omdat er middels een balkje wordt aangegeven wanneer je precies kunt boosten. Een goed getimede powerslide zorgt er voor dat je je nitro tot wel drie keer achter elkaar kunt inzetten, wat uiteraard een langere boost oplevert. Let wel op dat je niet te lang blijft driften, omdat je anders uit de bocht vliegt. Ook wanneer je zo hoog mogelijk van een helling springt levert dat wanneer je landt een langere boost op.

Crash Team Racing Nitro-Fueled is een kartracer die vooral in het begin veel van je vraagt, maar naarmate je gewend raakt aan de unieke gameplaymechanieken steeds interessanter wordt

-

©GMRimport

Daarnaast zijn we in tegenstelling tot het origineel niet meer genoodzaakt om de adventuremodus alleen met Crash te doorlopen, maar ook met andere personages die we gedurende het spelen ontgrendelen. Sterker nog: het is aan te raden om zo nu en dan af te wisselen tussen diverse personages, omdat ze qua rijstijl net genoeg van elkaar verschillen om op bepaalde circuits het verschil te maken. Personages zijn namelijk ingedeeld in de categorieën beginner, intermediate en advanced, wat betekent dat ze op bepaalde gebieden excelleren.

Waar bijvoorbeeld een intermediate-personage als Crash sterk is in het maken van bochten, maar op een circuit als Hot Air Skyway net tekortschiet op rechte stukken - waarop doorgaans de grootste voorsprong behaald wordt - daar is Papu Papu met zijn hoge snelheid een geschikter personage om de voorsprong te vergroten. Ook klakkeloos power-ups gebruiken heeft dikwijls geen zin. Dit hangt vooral samen met de vrij hoge moeilijkheidsgraad van het spel en de uitdagende kunstmatige intelligentie van tegenstanders. Zelden komt het voor dat we langdurig aan kop liggen. Het is dan ook slim om een goede power-up achter de hand te houden. Vooral bij eindbazen is het handig om een bepaalde power-up tot de laatste ronde te bewaren en deze pas tegen het einde van de race in te zetten om zo als winnaar uit de bus te komen. Bovendien zijn circuits vaak voorzien van shortcuts. Hoewel deze soms moeilijk te vinden zijn, helpt het enorm om zo een inhaalslag te maken. Het zijn dit soort kleine nuances die maken dat Nitro-Fueled zich voldoende onderscheidt van andere kartgames.

©GMRimport

Solide ervaring

Ook verrassend is dat de online multiplayer vanaf de lancering een vlekkeloze ervaring is. Matches zijn snel gevonden en er is tijdens onze speelsessies nooit sprake geweest van lag. Een klein minpunt is het zeer geringe aantal modi die tijdens de lancering beschikbaar zijn, waardoor de online multiplayer vrij snel gaat vervelen. Zo zijn alleen de race- en battle-modi speelbaar. Wel komt daar in de nabije toekomst verandering in.

Crash Team Racing Nitro-Fueled is een kartracer die vooral in het begin veel van je vraagt, maar naarmate je gewend raakt aan de unieke gameplaymechanieken steeds interessanter wordt. Het is dan ook jammer dat de moeilijkheidsgraad niet aangepast kan worden wanneer je eenmaal bent begonnen met de adventuremodus. Toch is Crash Team Racing Nitro-Fueled een voortreffelijke terugkeer van een van de meest geliefde kartracers en zonder meer de beste kartracer voor Xbox One en PlayStation 4.

Crash Team Racing Nitro-Fueled is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch, Xbox One en PlayStation 4. Voor deze recensie is de game getest op een PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Crash Team Racing Nitro-Fueled is alles wat fans van het eerste uur hadden verwacht en meer. De remake blijft trouw aan het origineel en voert logische verbeteringen door. De game is niet zo laagdrempelig als andere kartgames, maar nieuwkomers vinden in Nitro-Fueled een kartracer die zich met kleine nuances sterk weet te onderscheiden van andere kartracers.

Plus- en minpunten
  • Blijft trouw aan het origineel, vergt redelijk wat skills, geeft eigen draai aan bekende gameplay-elementen
  • Enigszins ontoegankelijk voor nieuwkomers, online multiplayer verveelt snel, moeilijkheidsgraad niet aan te passen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars
PU.nl
Nieuws

Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars

Mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren

PlayStation Stars, het loyaliteitsprogramma voor PlayStation-gamers, wordt stopgezet.

Dat heeft Sony gisteren aangekondigd. Er kunnen nu al geen nieuwe leden meer worden toegevoegd, en mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren. Officieel kunnen punten nog tot 2 november 2026 worden ingewisseld, maar in de praktijk zal niemand meer na 23 juli 2026 punten in kunnen wisselen. Sinds vorig jaar zijn verdiende punten namelijk nog maar maximaal een jaar geldig. De vrijgespeelde digitale verzamelitems die met punten zijn gekocht, blijven wel te bezichtigen.

PlayStation Stars is een in 2022 in het leven geroepen initiatief waarmee mensen die op de PlayStation Store geld uitgeven - bijvoorbeeld door games te kopen - punten ontvangen. Ook door aan bepaalde voorwaarden te voldoen - zoals sommige games op specifieke momenten spelen - kunnen er extra punten worden vrijgespeeld. Die punten kunnen vervolgens weer uitgegeven worden via de PlayStation-app, bijvoorbeeld aan digitale beeldjes of complete (digitale) games.

Sony geeft als reden voor het stopzetten van PlayStation Stars dat het bedrijf de markt heeft geëvalueerd. Wel laat het bedrijf weten dat het wil kijken naar wat het in de toekomst kan bieden gebaseerd op lessen van het verleden. Eerder dit jaar zette Nintendo al een soortgelijk programma stop.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!