Het is makkelijk om Nintendo voor lief te nemen
PU.nl
Reviews

Het is makkelijk om Nintendo voor lief te nemen

2022 is nog geen twee maanden oud, maar nu al ongelooflijk memorabel. Niet alleen door de gigantische games die in deze korte tijd al zijn uitgekomen, zoals Horizon Forbidden West en Elden Ring. Ook de wereldschokkende nieuwsberichten over mega-overnames waar miljarden euro’s bij zijn gemoeid laten ons niet onberoerd.

Zelfs de mainstream media pikten deze maanden de nodige nieuwtjes mee. De overname van Activision Blizzard door Microsoft verscheen in menig krant en de meeste nieuwsprogramma’s op tv hadden ook wel door dat Horizon Forbidden West in Nederland werd gemaakt, met mooie reportages tot gevolg.

In de game-industrie wordt de strijd tussen Microsoft en Sony ondertussen druk geanalyseerd en afgewogen. Beide bedrijven hanteren deze generatie een andere strategie, waarbij PlayStation zoals altijd leunt op zijn exclusives en Xbox nu zijn heil zoekt in een abonnementsdienst. Het is interessante kost die van grote impact is op de industrie en de toekomst van games in het geheel.

©GMRimport

En Nintendo?

Je zou bijna vergeten dat er nog een consoleboer op de markt actief is. Weleens van Nintendo gehoord? Ja, er is een nieuwe game uitgekomen in een van hun allergrootste series, Pokémon. Oja, er was ook een Nintendo Direct met allerlei leuke aankondigingen. Ach ja, ergens dit jaar komt de nieuwe Zelda uit, het vervolg op een game die wordt gezien als een van de beste ooit gemaakt. So what?

Vergeef me mijn sarcasme, maar het lijkt soms alsof onze industrie alleen in brand staat als er wat te knokken valt. Sony versus Microsoft, fight! Wie kan er de meeste miljarden uitgeven?

Het ligt er natuurlijk maar net aan waar je je als gamer op het internet begeeft. Er zijn heus grote gamefora waar de Switch net zo veelbesproken is als de andere consoles. Maar ja, daar kom ik niet, en in de algemene nieuwscyclus lijkt het voor mij soms alsof Nintendo er een beetje naast staat. Totdat het tijd is voor de financiële rapporten en de verkoopcijfers uit de kluis worden gehaald. Een paar weken geleden was het weer zover, en ik sloeg steil achterover.

De bestverkochte game op de Nintendo Switch is Mario Kart 8 Deluxe, met maar liefst 43 miljoen verkochte exemplaren. Aangezien er ruim 100 miljoen Switches zijn verkocht, kun je concluderen dat bijna de helft van de eigenaren die game in huis heeft. Tenzij sommige mensen een miljoen exemplaren kopen, natuurlijk.

Tja, kun je zeggen, dat is Mario Kart. Dat is altijd zo. Zo gaat het bij Nintendo, nou en? Nee, zeg ik! Dit is niet normaal, hoor. Met 43 miljoen verkochte exemplaren staat Mario Kart 8 Deluxe boven series als bijvoorbeeld Splinter Cell of Fallout. Wat? Ja, deze ene game staat boven alle games in die series in zijn geheel bij elkaar opgeteld.

©GMRimport

De Switch

En kijk nog eens naar die verkoopcijfers van de Switch zelf, meer dan 103 miljoen. Dat is meer dan de Wii heeft verkocht, en dat was een wereldwijde hype. Nieuwsrubrieken lieten op tv zien hoe oma's in bejaardentehuizen zelfs met de Wii aan de slag konden! De Wii was een beetje een gimmick, maar wel een enorm succesvolle waar de hele wereld niet over uitgepraat raakte. En de Switch is nog succesvoller!

Als volger van de industrie snap ik het heus wel. Er valt gewoon niet altijd zoveel interessants te melden over Nintendo. De Japanse reus houdt zich redelijk stil en volgt zijn eigen pad. Af en toe brengen ze een geweldige game uit, verder geen nieuws. Er zijn bijvoorbeeld weinig grote overnames te verslaan.

Deze week nam Nintendo ontwikkelingspartner SRD over, een bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord, maar dat al veertig jaar aan Nintendo-games werkt. Begin vorig jaar kocht het Next Level Games, de Canadese studio achter Luigi's Mansion 3. De laatste overname daarvoor? Monolith Soft in 2007.

©GMRimport

Geen spanning

Mijn punt is overigens niet dat Nintendo spannendere dingen moet gaan doen. Sterker nog: dat zou de welbekende Nintendo-magie misschien alleen maar aantasten. Nintendo moet vooral lekker blijven doen wat ze doen, kijk maar naar de astronomische verkoopcijfers. Daar hebben ze mijn advies ook helemaal niet bij nodig.

Maar het grote succes van Nintendo is niet vanzelfsprekend. Dat hebben we gezien bij bijvoorbeeld de GameCube en recenter bij de Wii U, die niet verder dan 13 miljoen stuks kwam.

De strategieën en plek van het bedrijf binnen onze industrie worden misschien niet elke dag geanalyseerd op de vele gamewebsites die onze wereld rijk is - vooral omdat hun strategie vaak zo hardnekkig rechtlijnig blijft. Dus bij deze toch een plek op deze website om er even bij stil te staan en te zeggen: recht zo die gaat, Nintendo. Recht zo die gaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!