Review: Xbox Elite Series 2-controller - Simpelweg perfectie
Gamer.nl
Reviews

Review: Xbox Elite Series 2-controller - Simpelweg perfectie

Controllers zijn, net als bijvoorbeeld muizen en toetsenborden, een zeer aan persoonlijke voorkeuren onderhevige categorie: je vindt ze prettig, of niet. Toch zijn voornamelijk ‘pro’-controllers prima langs een relatief objectieve meetlat te leggen: wat doen ze wat normale controllers niet doen? In het geval van de Xbox Elite Series 2-controller is dat een hele hoop.

Menig gamer weet in één keer zijn favoriete controller ooit op te noemen. De één houdt van de eenvoud van de SNES-controller, terwijl de ander juist de - niet héél bruikbare - VMU-display van de bonkige Dreamcast-controllers kan waarderen. Sommige spelers zweren bij de DualShock 4, omdat die sinds de PlayStation 1 amper veranderd is, en anderen vinden de lay-out van de Xbox One-sticks weer bijzonder prettig. Mocht je bij die laatste groep horen, dan is de Elite Series 2 eigenlijk een must-have... mits je het behoorlijk stevige bedrag van 180 euro er voor over hebt.

Specificaties:

  • Duimsticks: Standaard (2), klassiek (2), verhoogd (1), bol (1)

  • Vier ‘pedaaltjes’

  • Twee vierpuntdruktoetsen

  • Instelgereedschap voor de duimsticks

  • Oplader

  • USB-C-kabel

©GMRimport

De eerste Xbox Elite -controller zette zichzelf al op de kaart als een van de meest premium controllers ooit gemaakt. Het robuuste apparaat voelde bijzonder degelijk en bood al extra functies, zoals pedaaltjes aan de achterkant en verwisselbare sticks. Microsoft heeft duidelijk gekeken naar feedback van gamers, want alles dat goed was aan de eerste Elite is nu beter bij de tweede editie, én zijn er wederom een aantal handige, uitstekende extra’s toegevoegd. Werkelijk alles valt te tweaken; van nauwkeurigheid, snelheid en stugheid van de sticks tot reactietijd van de triggers.

Pedalen

Het opvallendste onderdeel van de Xbox Elite Series 2 zijn de afneembare extra ‘pedaaltjes’ en thumbsticks, ook al aanwezig op de eerste versie. Er zijn vier paddels die makkelijk met een (zeer lekker) klikje op de controller te plaatsen zijn. Vervolgens wijs je die aan knoppen, of knoppencombinaties door middel van de duidelijke software op de Xbox One of pc die aanzienlijk verbeterd is ten opzichte van de voorganger. Bij fighters, maar ook shooters, geeft dat een enorm voordeel, ondanks het feit dat het even wennen is dat je ineens vier extra ‘knoppen’ tot je beschikking hebt. Maar zelfs als je simpelweg één van de standaardknoppen qua functie wilt aanpassen of verplaatsen, is ook dat prima mogelijk.

Qua lay-out heeft Microsoft de Elite Series 2 ook aangepast. Zo zijn de pedaaltjes kleiner en subtieler geworden. Dat is een enorm voordeel als je langere speelsessies hebt, aangezien je na verloop van tijd het gevoel krijgt de controller te moeten laten ‘zweven’ zodat je niet met je vingers per ongeluk de pedaaltjes indrukt; iets wat bij de eerste Elite behoorlijk vaak het geval was. Langer gamen is nu stukken prettiger én mogelijk omdat de batterij ook nog eens veertig uur meegaat. Voor gamers die flink wat uren willen maken (en weinig waarde aan slaap hechten) is dit dus óók de ideale controller.

©GMRimport

Oplaadhoesje

Sowieso is de Elite Series 2 een aanrader voor de competitieve speler vanwege de verwisselbare thumbsticks en vierpuntdruktoetsen. Er zijn twee vierpuntdruktoetsen: een gefacetteerde (ideaal voor fighters) en een klassiek kruis. Van de sticks zijn er zes varianten: twee standaard, twee klassiek, één verhoogd en één met een bolling. Ook is de flexibiliteit van de sticks door middel van een schroefsysteem aan te passen en is onder andere gevoeligheid in de vrij simpele softwaresettings aan te passen. Deze profielen (maximaal drie) zijn makkelijk aan te maken en simpel te kiezen op de controller. Daarnaast zijn er ook stops die de triggerbeweging korter maken en bijvoorbeeld het vuren van een wapen nog sneller maakt.

Niet alleen voelt en speelt de Elite Series 2-controller dus voortreffelijk, maar alle extra functies, pedaaltjes, thumbsticks, profielen en de goed te behappen software voegen écht iets toe aan je persoonlijke manier van spelen. Ook is het gebruikte materiaal van een enorm hoge kwaliteit, waardoor de controller lang meegaat. Daarnaast heeft ook deze Elite weer een nette, stevige opberghoes met een handig nieuwigheidje: aan de achterkant is een USB-C-kabel aan te sluiten en aan de binnenkant bevindt zich een magnetisch oplaadblokje, waardoor de controller geen stof hapt wanneer je hem even niet gebruikt.

©GMRimport

Conclusie

180 euro voor een controller is veel geld. Valt dat te verantwoorden? Wat ons betreft is het antwoord volmondig ja. Dit is een allround apparaat van hoge kwaliteit en dankzij bluetooth ook nog eens prima draadloos te gebruiken op pc, maar ook tablets en smartphones. Zeker met de kennis dat Project Scarlett ook oude controllers ondersteunt, is er eigenlijk geen reden om niet te investeren in misschien wel de beste controller ooit. Eigenlijk zou dit gewoon de standaardcontroller van de volgende Xbox-console moeten worden. Elke gamer verdient dat!

Plus:

  • Uitmuntende kwaliteit

  • Zeer veel tweakopties

  • Handig, stevig oplaadhoesje

  • Heel comfortabel

  • Gaat lang mee

  • 40 uur batterij

  • Bluetooth

Min:

  • Prijzig

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!