Two Point Hospital speelt ook uitstekend op consoles
Gamer.nl
Reviews

Two Point Hospital speelt ook uitstekend op consoles

De spirituele opvolger van Theme Hospital is er nu ook voor spelcomputers. En daar speelt Two Point Hospital eigenlijk prima op.

Toen Rollercoaster Tycoon eind jaren ’90 zijn hoogtijdagen in Nederland had, was het nieuwe Theme Hospital een verrassend leuke afwisseling. Weg waren de tot waanzin drijvende pretparkmuziekjes: ditmaal mocht je een eigen ziekenhuis managen, waarbij je ook een beter idee had van wat iedere individu in het gebouw aan het doen was.

De game wist zijn wat deprimerend lijkende onderwerp op te leuken met een flinke dosis humor. In dit ziekenhuis behandelde je niet patiënten met leukemie of suikerziekte, maar kwamen mensen binnen met facehuggers op hun gezicht geplakt.

Hoewel de game goed werd ontvangen, verscheen er nooit een vervolg: uitgever EA vroeg Bullfrog om zijn Rollercoaster Tycoon-concurrent Theme Park World te maken en een vervolg voor Dungeon Keeper te ontwikkelen. Voordat een nieuwe Theme Hospital overwogen kon worden, moest de studio in 2004 zijn deuren sluiten.

©GMRimport

Spirituele opvolger

Two Point Hospital springt in het gat dat hiermee achtergelaten werd. Deze spirituele opvolger heeft namelijk meer gemeen met Theme Hospital dan zijn thematiek: de game is ook gemaakt door Mark Webley en Gary Carr, twee sleutelfiguren bij de ontwikkeling van Theme Hospital. En dat is te zien: Two Point Hospital voelt qua stijl en humor identiek aan zijn voorganger, maar dan gemoderniseerd.

Aan het begin van de game krijg je een lege ruimte toegewezen, waar je eerst een receptie neerzet. Vervolgens bouw je losse kamers in die ruimte, waar je bijvoorbeeld apotheken of dokterspraktijken van maakt. Patiënten worden automatisch naar de arts gestuurd, die vervolgens een diagnose maakt en een behandeling voorstelt.

Hoewel dergelijke simulatiegames meestal het fijnst met een muis spelen, hadden we bij de consoleversie nooit het idee dat we tekortkwamen

-

Resolutielab

In het begin kunnen de meeste patiënten gewoon naar de apotheek, maar gaandeweg zijn complexere behandelmethoden vereist. Patiënten met sterallures moeten bijvoorbeeld naar een psychiater worden gestuurd. Sommige mensen worden getransformeerd in een 8-bits poppetje en moeten naar het 'resolutielab'. Op die manier bouw je langzaam maar zeker je ziekenhuis uit, terwijl je ook de capaciteit vergroot van je andere faciliteiten. Naarmate je langer open bent, komen er namelijk steeds meer patiënten jouw kant op.

Waar je in een simulatiegame zoals Cities: Skylines continu doorbouwt om je gebied te vergroten en optimaliseren, is Two Point Hospital veel doelgerichter. Tijdens het bouwen krijg je steeds weer missies: je moet een bepaalde faciliteit bouwen, of je ziekenhuis naar een bepaald punt laten groeien. Op die manier haal je gaandeweg een score van maximaal drie sterren. Als je die hebt behaald, is je ziekenhuis in feite klaar en kun je op een andere plek in de regio een nieuwe bouwen. Daar krijg je dan weer nieuwe ziektes en dingen om te ontgrendelen. Je blijft dus niet kleven bij je ene ziekenhuis, maar speelt levels uit die ook steeds iets complexer en moeilijker worden.

©GMRimport

Prima met een contoller

Hoewel dergelijke simulatiegames meestal het fijnst met een muis spelen, hadden we bij de consoleversie nooit het idee dat we tekortkwamen. Het bedienen van de game gaat snel en makkelijk: de poken en triggers laten je op een natuurlijk voelende wijze de camera en je cursor bewegen, terwijl je met de R1-knop makkelijk bij menu’s komt. Een muis werkt wellicht iets sneller, maar bij Two Point Hospital is dat niet erg: met een druk op de knop pauzeer je de tijd en kun je in alle rust bouwen.

En hoewel een muis dus iets sneller werkt, zorgt de controllerondersteuning ervoor dat je Two Point Hospital op veel meer manieren kunt spelen. Hangend op de bank bijvoorbeeld, of onderweg naar school of werk op de Switch - zodra de coronacrisis weer voorbij is natuurlijk. Het verschil tussen beide bedieningsopties is vrij klein en de voordelen zijn groot, waardoor we zonder twijfel deze versie van de game aanraden.

Two Point Hospital is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Voor deze review hebben we een testexemplaar voor de PlayStation 4 ontvangen.

Uitstekend
Conclusie

Two Point Hospital is wat doelgerichter dan zijn genregenoten, maar dat maakt het niet minder leuk om je ziekenhuizen te onderhouden. De grimmige ondertonen van het ziekenhuisleven worden ingewisseld voor komische griepjes en de controllerondersteuning werkt uitstekend. Een prima consoleport van een toch al goede game.

Plus- en minpunten
  • Speelt prima met een controller, lollige toon werkt prima, doelgericht heeft zijn voordelen…
  • …Maar dat voelt soms een beetje beperkend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!