De AceZone A-Spire-gameheadset biedt militaire precisie
PU.nl
Reviews

De AceZone A-Spire-gameheadset biedt militaire precisie

De beste actieve noise cancelling en effectieve microfoon

Soms is het even aanvoelen voor welke gamer een headset geschikt is. Sommige headsets laten zich wat meer lenen voor casual gebruik, terwijl anderen juist een perfecte hybride oplossing voor gaming én onderweg zijn. Dan zijn er nog headsets voor professionals. De AceZone A-Spire valt overduidelijk in de laatste categorie. Omdat de headset expliciet gericht is op esporters, worden in het ontwerp van de headset ook een aantal hele uitgesproken keuzes gemaakt.

  • Prijs: €319,- Schaf nu aan bij Acezone

  • Verbinding: Usb-a, minijack en bluetooth

  • Compatibiliteit: Ieder platform

  • RGB features: Nee

  • Batterijduur: 35 uur

Allereerst het merk: AceZone. Niet bij iedere gamer gaat er direct een lichtje branden, maar deze Deense ontwikkelaar voorziet veel esportevenementen al sinds 2021 van headsets. Het gaat in deze gevallen over het algemeen om de luxere modellen. Hun AceZone A-Live-model wordt zelfs alleen maar op bestelling gemaakt en kan volledig aangepast worden aan de wensen van een specifiek esportsevenement. Dat je misschien nog niet van AceZone hebt gehoord, is dus niet vreemd, maar de expertise voor het maken van een goede headset hebben ze weldegelijk in huis.

Watch on YouTube

Militaire precisie

Die exclusiviteit en het specialisme – deze headsets zijn ontwikkeld in samenwerking met communicatiespecialisten met een militaire achtergrond – zorgen wel voor een behoorlijk prijskaartje. Deze A-Spire - die je oneerbiedig ’het eenvoudigste’ model uit de serie kunt noemen – kost je 319 euro.

Dat dit een headset betreft met een hele specifieke insteek, zie je ook terug aan het ontwerp van de A-Spire. Je krijgt een hardcase erbij waarin je de headset gevouwen op kunt bergen, en twee kabels: een usb-c naar -a- en een minijackkabel. Aan de buitenkant zie je niet direct het prijskaartje terug: hoewel de headset er oké uitziet, oogt de combinatie van het simpele zwarte plastic en de synthetisch leren bekleding nou niet direct héél bijzonder. Het flip-to-mute-microfoontje ziet er zelfs ietwat ouderwets uit. 

Op de buitenkant van de headset vind je knoppen voor het inschakelen van de actieve noise cancelling, één knop voor het aanpassen van het volume en het starten en pauzeren van muziek en, uiteraard, een aan- en uitknop. De headset beschikt in principe over een bluetoothverbinding, maar is hoofdzakelijk – wellicht ietwat onverwacht – géén draadloze headset. Daarover later meer.

De oorschelpen zijn verder behoorlijk ruim opgezet, maar hebben vrije dunne kussens. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien wat oncomfortabel, maar schijn bedriegt. De headset is namelijk ongelofelijk licht en ook de klemdruk valt mee; dat zorgt ervoor dat de headset echt heel lekker zit – ook als je een aantal uur achter elkaar zit te gamen.

Keuzes

Wat opvalt is dat de headset ongelofelijk veel geluid van buitenaf blokkeert. Zelfs zonder de actieve noise cancelling ingeschakeld kun je in een redelijk drukke situatie al geconcentreerd gamen. Schakel je de actieve noise cancelling in, dan zul je de eerste keer versteld staan: dit is echt van een ander niveau. Voorbijrijdende vrachtwagens van een naastgelegen, doorgaande weg zijn in één klap volledig verdwenen. Hier komt de actieve noise cancelling van bijvoorbeeld SteelSeries of Razer niet eens bij in de buurt.

Je kunt die extreem goede noise cancelling inschakelen met de knop op de headset, maar het is ook mogelijk om de headset met bluetooth aan je telefoon te koppelen en de AceZone-app te gebruiken. In deze app kun je ook schakelen tussen de game- en muziek-equalizer en vind je ook twee settings voor specifieke games: een voor Counter-Strike 2 en een voor Apex Legends.

Dat verbinden met de app is ook eigenlijk hoofdzakelijk waarvoor je de bluetoothverbinding gebruikt. Want hoewel de A-Spire een batterijduur heeft van 35 uur - en je dus prima een aantal dagen draadloos doorkomt - is deze headset ontworpen om bekabeld te gebruiken; dan wel via de usb-verbinding of direct in je controller met de minijackkabel. Zo houd je namelijk de latency het laagst, en dat is enorm belangrijk als je op competitief speelt.

Communicatie

De militaire precisie van AceZone zie je al een beetje terug in de noise cancelling, maar ook in de flip-to-mute microfoon op de linker oorschelp. Misschien niet voor iedere gebruiker een pré, maar de flip-to-mute-functie geeft géén irritante audiocue als ‘ie gemute wordt. Gewoon naar boven flippen en hij werkt niet. Simpel en doeltreffend.

De klank van de microfoon is duidelijk gericht op efficiënt communiceren in drukke omgevingen. Dat wil zeggen: dit is niet de meest volle of gebalanceerde microfoon die je kunt vinden bij een gameheadset, maar hij klinkt ook zeker niet slecht. Veel gameheadsetmicrofoons hebben die kenmerkende focus op het middenhoog, het frequentiegebied waar de belangrijkste informatie van een stem zit. Die focus heeft de microfoon van de A-Spire ook, maar wat vooral opvalt is dat ondanks de wat dunne, geknepen klank hij totaal niet schel klinkt. S- en t-klanken klinken ook uitzonderlijk gebalanceerd en daardoor prikt je stem eigenlijk altijd vrij goed door rumoer heen.

Klank

Dan komen we nu bij misschien wel de belangrijkste vraag: hoe klinkt dat dan, zo’n gameheadset gericht op serieuze gamers? Samengevat: behoorlijk agressief en ongelofelijk precies. Wat echt direct in het oor springt, is de definitie in het midhoog. De headset klinkt in dit frequentiegebied niet alleen heel puntig, de lokalisatie in dit deel van het frequentiespectrum is ook uitzonderlijk goed.

Die lokalisatie zorgt ervoor dat in-game gebeurtenissen heel uitgesproken en precies een plek krijgen in het stereobeeld. Met de A-Spire lijk je een fractie sneller te kunnen horen van welke kant een mogelijk gevaar komt. Ontwikkelaars zeggen wel eens vaker dat een headset je in-game kan helpen betere keuzes te maken, en in veel gevallen helpen sommige modellen daar ook zeker bij. Maar in het geval van de A-Spire heb je echt het gevoel dat je een extra tool hebt die je helpt in-game keuzes te maken.

Betekent dat dan ook dat deze A-Spire helemaal niet geschikt is om bijvoorbeeld muziek op te luisteren of een serietje te kijken? Nee, zeker niet, maar houd er wel rekening mee dat je niet zo’n meeslepende ervaring zult hebben als met de wat meer cross-over-headsets zoals de nieuwste SteelSeries of Epos. Deze headset is gemaakt voor snelle actie en dat hoor je terug. Dat zorgt er in zo’n andere setting voor dat je misschien net iets te weinig laag hoort of dat het allemaal net iets te steriel is.

Concluderend

Maar dat is eigenlijk geen minpunt te noemen. AceZone weet simpelweg heel goed wat ze met de A-Spire – en hun andere modellen – willen bereiken: een topheadset bieden voor de (beginnende) esporter. Daar horen hele specifieke eigenschappen bij: een bekabelde verbinding voor zo min mogelijk latency, een effectief klinkende microfoon, bizar goede actieve noise cancelling en een hardcase waarin je de headset opgevouwen kunt opbergen.

Dat er twee settings in de bijbehorende app zitten specifiek voor CS2 en Apex Legends laat ook al een beetje doorschemeren waar de A-Spire echt in uitblinkt: snelle shooteractie. Vooral in first person shooters zorgt deze headset dat je een voordeel hebt tegenover je medespelers. En dat prijskaartje? Ja, die is pittig. Maar dit is dan ook geen headset voor de casual gamer of een gamer die opzoek is naar een hybride optie voor thuis én onderweg. Dit is een headset voor mensen die hem met het gamen terugverdienen.

 

Fantastisch
Conclusie

De AceZone A-Spire is een topheadset voor de de esporter en serieuze gamer. Daar hoort een flink prijskaartje bij en een aantal keuzes die wellicht wat minder passen bij de casual speler. De headset is bijvoorbeeld hoofdzakelijk bedoeld om bekabeld te gebruiken en ook zeker niet voor onderweg. Daar staat tegenover dat de A-Spire uitzonderlijk goede actieve noise cancelling en een uitstekende lokalisatie heeft. Deze headset kan het verschil maken in een multiplayershooter op hoog niveau.

Plus- en minpunten
  • Actieve noise cancelling
  • Lokalisatie
  • Presteert uitzonderlijk in shooters
  • Alleen geschikt voor esporters en serieuze gamers
  • Uitstraling

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!