De Sony Pulse 3D-headset verkiest strak ontwerp boven comfort
Gamer.nl
Reviews

De Sony Pulse 3D-headset verkiest strak ontwerp boven comfort

De focus op 3D Audio bij de nieuwe PlayStation 5 is een uitgelezen kans om ook een nieuwe, officiële headset uit te brengen. De Pulse 3D is volgens Sony uitermate geschikt om deze immersieve geluidseffecten te ervaren.

Sony Pulse 3D €99,99

Verbinding: Wireless 2.4gHz via dongle, minijack

Compatibiliteit: Hoofdzakelijk PlayStation 5 en 4, maar daarnaast ieder platform met een minijackingang

RGB features: Nee

Dat de Pulse 3D zich voornamelijk richt op PlayStation 5-gebruikers, maakt hem echter niet incompatibel met andere platformen of alléén geschikt voor het luisteren van 3D-geluid. Wel haal je het meeste uit de verbindingsmogelijkheden van de Pulse 3D als je hem gebruikt in combinatie met deze console. Voor 99,99 euro haal je de Pulse 3D in huis. Wat direct opvalt is het gestroomlijnde en excentriek ogende ontwerp dat goed aansluit bij de uitstraling van de PlayStation 5.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De headset bestaat eigenlijk maar uit drie delen: een witte hoofdband en twee zwarte oorschelpen. Dat alles is van plastic. De oorschelpen zijn ruim opgezet en vallen volledig over je oren heen. De klemdruk van de headset is onevenredig verdeeld, met een zwaartepunt aan de achterkant van de schelpen. Er zijn geen scharnieren, verstelsysteem of andere bewegende delen. De headset balanceert op je hoofd middels een leren band die onder de hoofdband is gespannen.

Omdat er niets in te stellen is met betrekking tot de hoogte van de oorschelpen, moet je een beetje geluk hebben of je hoofd bij de headset past. Als je wat kleiner bent, blijft de headset op zijn plek zitten - je kunt rustig met je hoofd schudden zonder dat de headset ergens heengaat - maar lijkt het toch constant te voelen alsof hij loszit. Ondanks dat losse gevoel ontstaat er na een uurtje toch de nodige warmteopbouw. Die excentrieke uitstraling moet je dus bekopen met comfort.

©GMRimport

Het ontwerp is zoals gezegd gestroomlijnd en dat is ook terug te vinden in de knoppen op de linkeroorschelp. Alle knoppen zijn ongelofelijk slank en dun ontworpen. En het zijn er een hoop.Op deze ene oorschelp vind je namelijk een normale volumeknop, een volumeknop voor de game- en chatbalans, een schakelaar voor het aanzetten van de microfoon monitoring, microfoon-mute, usb-c-ingang, minijack-ingang én de aan- en uitknop. Dat zorgt er zeker tijdens de eerste uren voor dat je hand flink moet zoeken voordat je de juiste knop hebt gevonden.

3D en microfoon

De Pulse 3D-headset is speciaal ontworpen voor PlayStation 5 en specifiek om perfect de ingebouwde 3D Audio weer te geven. Het is de moeite waard om hier even een kanttekening bij te plaatsen: andere gaming headsets kunnen evengoed het 3D-geluid van de PlayStation 5 weergeven. De Pulse 3D beschikt niet over unieke technologie. Sony claimt simpelweg dat de klank van deze headset zich erg goed laat lenen in combinatie met het effect.

Los van het feit dat de headset speciaal ontwikkeld is voor de PlayStation 5, is deze headset, zowel middels de dongle als de minijackkabel, eigenlijk met vrijwel elke laptop, smartphone of (handheld)console te gebruiken. Via de usb-c-aansluiting kun je overigens alleen opladen. Houd de usb-c-kabel bij de hand, want de headset moet elke 12 uur wel even aan het stroomnet worden gehangen.

©GMRimport

In lijn met het strakke ontwerp is de microfoon van de Pulse 3D volledig ingebouwd. Dat heeft uiteraard implicaties voor de uitstraling, maar ook voor de klank. De microfoon klinkt namelijk behoorlijk hol - alsof je door een kartonnen doos praat. Dat is geen probleem voor multiplayergaming - je bent prima verstaanbaar - maar voor het steamen is het absoluut noodzakelijk een externe microfoon aan te schaffen.

De klank

Het eerste dat opvalt bij het beluisteren van muziek is de behoorlijk stevige laagrespons. De bas dondert echt om je oren en dat overheerst op sommige punten onaangenaam. Het middenhooggebied, waar de stemmen zich begeven, is daarentegen beter gebalanceerd en klinkt aardig open. Het ontbreekt wel aan dynamische respons. Hoewel muziek redelijk vertaalt naar deze headset, heb je nooit het gevoel dat je je echt in de wereld van de muziek begeeft. Het is alsof de ruimtelijkheid en intensiteitsverschillen nooit tot leven komen op de headset.

De stevige laagrespons is tijdens het gamen een minder groot probleem. Het vergroot de dramatiek en actie van de spelervaring en versterkt de sfeer. Wel is er vaak een behoorlijke troebelheid te horen in het middenlaaggebied. Dat zorgt ervoor dat de lokalisatie af en toe volledig in het water valt en drukke scènes als een warboel klinken. Op deze momenten van drukte raak je soms het overzicht volledig kwijt en kun je je niet meer focussen op auditieve cues die in sommige games zo belangrijk zijn.

©GMRimport

Het is dan ook geen verassing dat op de Pulse 3D de 3D Audio van de PlayStation 5 niet direct beter tot zijn recht komt. Sterker nog: het valt allemaal een beetje tegen. Op sommige momenten ervaar je inderdaad een extra dimensie in het stereoveld, maar echt spectaculair wordt het nooit. Je kunt je met een andere headset even goed, en met sommige (duurdere) headsets zelfs beter, verliezen in de gameplay en 3D Audio.

Concluderend

De insteek van de Pulse 3D Headset is duidelijk: een gaming headset die zowel in uitstraling als technische mogelijkheden perfect aansluit op de PlayStation 5. Dat is op het eerste gezicht gelukt, maar er is in de praktijk ook het nodige voor ingeleverd. Het ontwerp rijmt dan wel goed met de PlaySation 5, comfortabel is het allerminst. Ook het draadloos verbinden met de PlayStation 5 gaat razendsnel, maar daar staat tegenover dat de knoppen op de linkeroorschelp veel te dicht op elkaar zitten, waardoor ook de gebruikservaring achterblijft.

©GMRimport

Op klankgebied presteert de Pulse 3D redelijk en laat hij, vooral in-game, een goede basrespons horen. Echt indrukwekkend wordt het helaas nooit. Het nieuwe 3D Audio op PlayStation 5 is een interessante toevoeging, maar je hebt echt deze headset niet nodig om daarvan te kunnen genieten. Op sommige momenten klinkt de Pulse 3D zelfs erg onprecies in zijn stereoweergave. Wanneer je op zoek bent naar een draadloze headset voor de PlayStation 5, dan zijn er echt betere opties beschikbaar.

Conclusie

De Sony Pulse 3D Wireless Headset ziet er goed uit, maar dat strakke ontwerp moet je bekopen met een gebrek aan comfort. De klankbalans is redelijk, maar zelfs met de 3D Audio klinkt de headset soms erg onprecies in zijn stereoweergave.

Plus- en minpunten
  • Ziet er goed uit
  • Oncomfortabel, 3D audio niet overtuigend, Batterijduur

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!