Sony HT-S40R Home Cinema Soundbar System
Gamer.nl
Reviews

Sony HT-S40R Home Cinema Soundbar System

Het toevoegen van een soundbar of surround sound-systeem aan je gamesetup is een leuke manier om een groter gevoel van immersie te creëren. Sony heeft op dit gebied genoeg te bieden: voor ieder budget bouwen ze wel een soundbar.

Sony HT-G700                                                                   €299,-

Verbinding:                                                                        Hdmi, optical, minijack (aux) en                                                                                                        bluetooth 5.0

Surround sound:                                                             Dolby Digital

Subwoofer:                                                                        Ja

Extra’s:                                                                                n.v.t.

Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kun je hier terecht.

De Sony HT-S40R 5.1 Home Cinema Soundbar System is met een prijspunt van 299 euro een behoorlijk goedkope optie voor het aanschaffen van een volledig 5.1-systeem. Het is dan ook geen gecompliceerde setup, maar een behoorlijk doeltreffend systeem met een centrale soundbar, subwoofer en twee semi-draadloze achterspeakers.

Bouwkwaliteit

Net als de HT-G700 die we laatst bekeken is het ontwerp van de HT-S40R behoorlijk sober. De hard plastic soundbar, achterspeakers en subwoofer zijn allemaal zwart en ogen neutraal. Het harde plastic is stevig, maar het maakt de soundbar en achterspeakers wel wat lichtgewicht - niet bepaald een premium gevoel. De grille van de soundbar is wel gemaakt van metaal en verdeeld in drie vlakken waarachter je de linker-, rechter- en centerspeaker vindt.

In tegenstelling tot de meeste soundbars is in het geval van de HT-S40R de subwoofer het hart van de setup. Dat betekent dat je de soundbar met een kabel aan de subwoofer moet verbinden, en dat de hdmi-uitgang op de achterkant van de subwoofer te vinden is. De subwoofer is met een grootte van 192 bij 387 bij 366 milimeter behoorlijk aan de maat. Hij is dus niet overal te plaatsen en dat betekent dat je in sommige gevallen een vrij lange hdmi-kabel aan moet schaffen om de subwoofer met je televisie te verbinden.

De achterspeakers van de 5.1-set zijn semi-draadloos. Om ze aan te sluiten op het systeem moet je ze namelijk met een kabel verbinden aan een draadloze ontvanger. De ontvanger is eveneens zwart en aan de bovenkant voorzien van een soortgelijke grille als je op de voorkant van de soundbar vindt. Dit doosje is op zijn beurt dan wel weer draadloos met de subwoofer te verbinden. Zo hoef je geen kabels door je volledige woonkamer te laten lopen, maar moet je wel een goede plek vinden voor de ontvanger en het wegwerken van de kabels die vanuit daar naar de achterspeakers lopen. De compacte achterspeakers zelf zijn eveneens voorzien van een grille en matchen qua uitstraling precies met de soundbar.

©GMRimport

Codecs en modi

Achterop de subwoofer vind je zoals gezegd een hdmi-Arc poort, een minijack aux-in en een optical poort. Ook kun je middels bluetooth 5.0 bijvoorbeeld je telefoon verbinden met het systeem. De hdmi-input weet raad met Dolby Digital, LPCM 2-channel en Dolby Dual Mono en uiteraard kun je 5.1-content afspelen met dit systeem. Ook is het mogelijk deze soundbar draadloos aan een Sony Bravia-televisie te verbinden.

Om het geluid in meerdere situaties te perfectioneren, beschikt de HT-S40R over een aantal verschillende afluistermodi. De meeste modi spreken voor zich: zo is er naast de standaard modus een Cinema-, een Music- en Voice-modus. De enige modus die wellicht niet voor zich spreekt is de Night-modus: deze zorgt ervoor dat de lagere frequenties iets gedempt worden, zodat je ’s nachts eventuele huisgenoten minder tot last bent.

De klank

Bij het luisteren naar muziek valt direct op dat de subwoofer niet zoveel draagkracht heeft als je zou verwachten van een kast van deze grootte. Hoewel de subwoofer het laag van de soundbar smaakvol en gedoseerd verlengt, ontbreekt het op kritieke punten aan dynamische kracht. Dat zorgt ervoor dat muzikale impact niet altijd goed vertaalt naar dit systeem.

In het middengebied is de soundbar behoorlijk precies. Met de Music-modus ingeschakeld komt de belangrijkste stem uit de muziek mooi naar voren en klinkt de soundbar redelijk rustig. Waar het wel echt aan ontbreekt is breedte in het stereoveld. Hoewel de stem vaak pontificaal en precies in het midden wordt weergegeven, wordt het naar de zijkanten al vrij snel een mengelmoes van geluid en ontbreekt het aan echte lokalisatie.

©GMRimport

Tijdens het gamen laat dit systeem zich vooral kenmerken door een aangename hoeveelheid ruimtelijkheid. De achterspeakers dragen hier vooral erg veel bij aan de immersie. Je hebt snel het gevoel dat je middenin de spelwereld zit en er is genoeg kracht om het volume - en daarmee de cinematische ervaring - op te schroeven. Ook hier valt wel op dat de lokalisatie niet optimaal is. Dat maakt het systeem dan ook voornamelijk geschikt voor openwereldgames die wat minder leunen op snelle reactietijden en wat meer op verhaallijn.

Wel valt tijdens in-game explosies en andere impactmomenten op dat het laag zelden écht dondert. Dat zorgt ervoor dat de nadruk iets meer op het middenlaag blijft hangen, waardoor je soms een ietwat dozige klank kunt horen. Dit is vooral het geval bij consequente bromgeluiden in bijvoorbeeld racegames.

Concluderend

De HT-S40R is een eenvoudig, doeltreffend 5.1-systeem dat voor zijn prijs prima presteert. Verwacht niet de meest precieze lokalisatie of de meest overtuigende, diepe weergave, maar wél een systeem dat het spelplezier van de casual gamer behoorlijk kan vergroten. Houd er wel rekening mee dat het aansluiten van dit systeem niet in ieder woonkamer even eenvoudig is. De draadloze ontvanger voor de achterspeakers is een goede toevoeging om het aansluiten te vereenvoudigen, maar het feit dat de grote subwoofer het hart van dit systeem is, kan plaatsing en de lengte van de benodigde kabels behoorlijk beïnvloeden.

Voor een uitgebreid overzicht van alle technische specificaties betreffende dit product verwijzen we je graag naar de website van Sony, of de officiële handleiding.

Oké
Conclusie

De HT-S40R is een eenvoudig, doeltreffend 5.1-systeem dat voor zijn prijs prima presteert. Verwacht niet de meest precieze lokalisatie of de meest overtuigende, diepe weergave, maar wel een systeem dat het speelplezier van de casual gamer behoorlijk kan vergroten.

Plus- en minpunten
  • Groot gevoel van immersie, eenvoudig in gebruik, prijs-kwaliteitverhouding
  • Weinig extra’s, niet heel veel diepte in de sub

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!