Xbox begint met ontslagen en Compulsion Games is als eerste aan de beurt
PU.nl
Nieuws

Xbox begint met ontslagen en Compulsion Games is als eerste aan de beurt

De bezem gaat door Xbox.

Volgens meerdere bronnen is Xbox Game Studios begonnen met de eerder aangekondigde ontslagronde, en Compulsion Games is als eerste aan de beurt.

De Canadese studio, verantwoordelijk South of Midnight, werd vorige week getroffen door wat journalist RebsGaming omschrijft als “mass layoffs”. Een officiële bevestiging van Microsoft ontbreekt vooralsnog, maar op LinkedIn vertellen de medewerkers hun eigen verhaal.

Meerdere (ex-)werknemers van Compulsion deelden berichten waarin ze aangeven op zoek te zijn naar nieuw werk. Een programmeur meldt na bijna zes jaar te zijn vertrokken, een ander na vijf jaar. De toon is opvallend warm richting de studio zelf, wat des te wranger is. Niemand spreekt van een volledige sluiting, maar de omvang van de ontslagen lijkt aanzienlijk.

Krokodil in South of Midnight

Het nieuws komt niet uit de lucht vallen. Eerder deze maand berichtten we al dat Compulsion Games, samen met Ninja Theory en Double Fine, sluiting vreesde als onderdeel van een bredere herstructurering binnen Xbox Game Studios. Dat die dreiging nu werkelijkheid begint te worden, past in het patroon dat Microsoft al langer laat zien: studio’s die net een game hebben afgeleverd en vervolgens mogen vertrekken. Tango Gameworks en Hi-Fi Rush, iemand?

Of Compulsion Games als studio blijft bestaan in afgeslankte vorm of dat dit de opmaat is naar volledige sluiting, is nog onduidelijk. Geen van de gedeelde berichten op LinkedIn bevestigt dat de deuren definitief dichtgaan. Maar als je net South of Midnight hebt verscheept, een game waar je jaren van je leven in hebt gestoken, en je de week erna je LinkedIn-profiel moet updaten met een hashtag, dan voelt dat verschil waarschijnlijk vrij academisch.