Asus heeft de ROG Xbox Ally X20 aangekondigd, een opgepoetste versie van de handheld die vorig jaar samen met Microsoft verscheen. Het opvallendste verschil zit in het scherm: weg met het 7-inch IPS-paneel, hallo 7,4-inch 120Hz OLED.
De resolutie blijft op 1080p staan, prima voor een handheld, en het paneel haalt 600 nits in SDR met HDR-pieken tot 1400 nits. Daarmee gaat het volgens Asus zelfs voorbij de Lenovo Legion Go 2, al dragen beide het VESA DisplayHDR TrueBlack 1000-keurmerk. Dolby Vision zit er ook in. De variabele refresh rate zakt nu tot 30Hz in plaats van 48Hz, wat helpt als de AMD Z2 Extreme een game niet helemaal vloeiend getrokken krijgt.

Verder is de behuizing doorzichtig geworden, zitten er driftbestendige GuliKit TMR-sticks in en heeft de D-pad een truc: draai ‘m en hij gaat van 8-weg naar 4-weg. Plus de gebruikelijke sleutelarbeid aan knoppen, haptiek en koeling.
Toen we de ROG Xbox Ally X destijds testten was de conclusie dat het ding meer Ally dan Xbox was. De X20 pakt vooral de hardwarekant aan, want Windows zelf blijft gewoon Windows. Dat de handheld z’n publiek vond, wisten we al: Asus schroefde de productie eerder dit jaar al op.
Eén kanttekening: los kopen kan niet. De X20 komt alleen in een special-edition bundel, compleet met een bril die je er verplicht bij neemt. Over prijs en releasedatum heeft Asus nog niets losgelaten.






