Review: Pokémon Legends: Z-A slaagt in z’n missie
PU.nl
Reviews

Review: Pokémon Legends: Z-A slaagt in z’n missie

Maar is minder legendarisch dan Legends: Arceus

Soms vroeg ik mezelf hardop af waarom ik Pokémon Scarlet en Violet in godsnaam nog speelde. Ondanks alle framedrops en gekke bugs had de game blijkbaar toch z’n haken in me gezet. Aan ideeën heeft Game Freak geen gebrek, maar met de technische staat van de franchise stortte het simpelweg als een kaartenhuis in elkaar. Less is more, zo bewijst Pokémon Legends: Arceus en nu ook Pokémon Legends: Z-A.

Daarom is de Legends-reeks zo’n verademing ten opzichte van de hoofddelen. Het neemt een compactere spelwereld en durft daarin te experimenteren met nieuwe spelmechanieken en gameplaycycli voordat ze eventueel worden doorgevoerd in de nieuwe generatie. Legends: Arceus laat je de natuur verkennen en een Pokédex bouwen, terwijl Legends: Z-A zich juist volledig afspeelt in een stad en vechten centraal stelt. De game kent nog altijd Pokémon-knulligheden en oogt grafisch erg ouderwets, maar de nieuwe opzet is verrassend leuk.

Chaos in de stad

Natuurlijk voelt het op Parijs gebaseerde Lumiose City bij aankomst al vertrouwd. X en Y kregen nooit een ‘derde versie’, maar eigenlijk is deze modernere versie van de stad veel interessanter. Terwijl bewoners nog bijkomen van de gebeurtenissen van vijf jaar geleden, ontstaan er alweer nieuwe problemen. Wilde pokémon trekken namelijk naar de stad en veroorzaken problemen voor zij die gewoon rustig een stokbroodje willen eten op een bankje in de zon. Een herstructureringsplan plaatst wilde pokémon daarom in zogeheten Wild Zones, waar je als trainer naar hartenlust kunt trainen en vangen.

Dat is iets om in het achterhoofd te houden als je aan Legends Z-A begint: deze game speelt zich écht af in de stad. Als je net zoals ik fan bent van het verkennen van de Pokémon-natuur – in de regen door bossen ploegen – dan zijn de kleinere Wild Zones toch even slikken. Game Freak doet z’n best om wat variatie aan te brengen in omgevingen en gooit in elk gebied een of meerdere sterke Alpha-pokémon, maar in principe blijf je altijd in een stedelijke omgeving.

Pas wanneer de nacht over de stad valt en er een Battle Zone opent, begint de gameplaycyclus van Legends: Z-A te dagen. Overdag bouw je een team, en ’s nachts daag je andere trainers uit om in rang te stijgen – van Z naar A. Dat proces is ontzettend vermakelijk: voordat de ochtend aanbreekt ren je door de afgebakende straten, versla je trainers om punten te sprokkelen en uiteindelijk een ticket voor een zogenaamde Promotion Match te verdienen. Onderweg vind je opdrachten die extra punten uitkeren, zoals het besluipen van tegenstanders of een X aantal keer water-moves inzetten. Je kunt de volgende nacht altijd terugkeren, maar op het randje een opdracht voltooien en toch een ticket scoren is een heerlijk gevoel.

Het nieuwe vechten

De hele opzet van Legends: Z-A staat of valt natuurlijk met het vechtsysteem, dat voor het eerst in de geschiedenis van de rpg-delen in realtime gebeurt. En als iemand die het beurtelingse systeem van de franchise met z’n leven verdedigt, kan ik zeggen dat het verbazingwekkend goed werkt. De basisprincipes van alle moves, statistieken, types en zwakheden staan nog overeind, maar worden ditmaal op volle snelheid op het speelveld uitgevoerd.

Dat betekent in de praktijk vooral dat je veel sneller moet denken. Veel gevechten in de game zijn namelijk ouderwets makkelijk, maar Legends: Z-A brengt je her en der ook in moeilijkheden. Daarbovenop komt namelijk de positionering van pokémon en de cooldowns van diens aanvallen. Gooi je na een langzame Fire Blast er nog even een Shadow Claw achteraan, of beweeg je uit de baan van je tegenstander?

Ondanks dat alles in realtime gebeurt – en passieve aanvallen pokémon bijvoorbeeld zichtbaar vertragen – zit er wel degelijk nog een beurtensysteem in. Pas ná een aanval van je tegenstander kun je bijvoorbeeld van pokémon wisselen of deze healen. Het geheel zorgt onverwachts voor een ritme dat fantastisch werkt. Gevechten zijn strategisch, spectaculair en soms in een oogwenk voorbij.

In enkele gevallen ontbreekt het wel nog aan controle. Wanneer je je namelijk focust op een pokémon, begeeft deze zich die kant op, terwijl het monster je weer volgt wanneer je die loslaat. Tragere pokémon als Kangaskhan doen er echter langer over om achter de trainer aan te hobbelen dan een Charizard, waardoor je soms ongewild wordt geraakt. Dat hoort ook een beetje bij het spelletje, want met speedboosts kun je de controle versterken, maar het is zeker een verbeterpunt.

Flow

Tijdens de zogenaamde Z-A Royale ‘s nachts valt ook op hoe geregisseerd Legends: Z-A is. Waar Legends: Arceus je constant op pad stuurt, wordt hier eigenlijk alles gedreven door het verhaal. En ondanks de ouderwets trage eerste uren, is die flow bijzonder prettig. Als trainer verzamel je een groepje metgezellen om je heen, dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld X en Y constant terugkomt en zelfs een kleine karakterontwikkeling doormaakt. Als gevolg voelen Promotion Matches, voor het promoveren naar een volgende rang, soms persoonlijker aan dan een standaard gymgevecht: er staat ook wat persoonlijks op het spel.

Het thema van Legends: Z-A voelt dan ook wat compacter. Als trainer zoek je naar een werkbare oplossing voor losgeslagen pokémon, die eigenlijk ook maar pijn lijden. Soms vecht je tijdens het verhaal daarom tegen zogenaamde Rogue Mega Evolutions, pokémon die plots Mega Evolven en wild om zich heenslaan. Los van dat dit vermakelijke baasgevechten oplevert, is de terugkeer van de spelmechaniek natuurlijk prettig. Ik word waarschijnlijk ontvoerd door Nintendo’s ninja’s als ik onaangekondigde Mega Evolutions van bestaande pokémon onthul, maar de meeste designs doen me eraan herinneren waarom het zo’n fijne toevoeging aan de franchise is.

Enkele designs houden me echter tot diep in de nacht wakker, dus wees gewaarschuwd.

Ouderwets cozy

Hoewel je vrij bent om te gaan waar je wilt, neemt Legends: Z-A je dus op prettige wijze aan de hand. Dat is misschien ook een beetje om te verhullen dat Lumiose City zelf als spelwereld wat te wensen overlaat. De stad is uiteraard groter dan de X- en Y-versies, en is bijzonder kleurrijk en cozy ingedeeld. Er zijn volop terrasjes, restaurants, fonteinen en monumenten, waar de parkjes als Wild Zones vaak een prettig ogend groen aan toevoegen. Ook ligt de stad bezaaid met handige items en zijn er platformsegmentjes die je naar de daken leiden, waar je zeker met de zonsondergang een prettig uitzicht hebt. Lumiose City is gewoon heerlijk sfeervol.

Het probleem is vooral dat het aan noemenswaardige interactie ontbreekt. Los van sommige verhaalmomenten zijn er bijvoorbeeld weinig gebouwen om te betreden. Zelfs de boetiekjes waar je ladingen aan uitbundige kleding kan kopen, blijven beperkt tot een scherm. Het is een hele verbetering ten opzichte van steden uit de vorige delen, maar ergens ontbreekt het daadwerkelijk verkennen van een stad – elk gebouw afgaan, lokale mysteries ontdekken – helaas wel.

Daar komt ook nog bij dat Legends: Z-A een grafisch ouderwetse game is. Textures zijn vooral plat, waardoor onder- en achtergronden minder levendig ogen dan je zou hopen. Met de oorspronkelijke Switch in het achterhoofd is dat logisch, maar zien we niet al grafisch oneindig mooiere games op de Switch 2? Het is een teleurstelling, waarbij de enige opluchting is dat de game als een zonnetje draait. In 60 fps en 4K is de game niet alleen rustig voor je ogen, maar komt het vechtsysteem ook extra goed uit de verf. De Switch 1-versie hebben we helaas niet kunnen testen.

Pokémon Legends: Z-A is niet zo’n klapper als diens voorganger, maar slaagt wel in wat het poogt te doen. De realtime gevechten zijn écht ontzettend goed uitgewerkt, en de flow van de game is precies wat je van zo’n uitstapje verwacht.

Pokémon Legends: Z-A verschijnt op 16 oktober voor Nintendo Switch 2 en Nintendo Switch. Voor deze review is de game gespeeld op Nintendo Switch 2.

Conclusie
72

Conclusie

Pokémon Legends: Z-A heeft een duidelijke missie en slaagt daar, ondanks een aantal tekortkomingen, absoluut in.

102 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
marc_vinyard
08 november 2025 - 17:18

Ligt het aan mij of kan dit spel niet eens in het Nederlands. Wat een misleiding dan op het doosje. Me neefje van 7 heeft deze game om die rede gekregen.

iknatuurlijk
18 oktober 2025 - 00:27

Lol dit is zo slecht. Als dit in 2010 was uitgekomen had ik je gelooft…. Heb wat reviews gezien op youtube, het is echt een mid-game. Vind 7.2 nog hoog eigenlijk, zeker als je Yotei een 7 geeft hahaha Nintendo heeft gewoon het geluk dat Pokemon nog steeds razend populair is, ik zie nog regelmatig mensen op straat lopen met pokemon GO. De main-games zijn al een tijd de moeite niet meer waard.

Larafin
19 oktober 2025 - 23:32
Antwoord aan  iknatuurlijk

…. ‘je’?
Deze review is van Jacco en Ghost of Yotei was van Lars.

Sowieso al een uitermate domme en kansloze reactie dit.

nattehanddoek024
17 oktober 2025 - 20:15

zit nu op rank U of V en net mn eerste mega evo battle gehad

tot nu toe gewoon lol mee. Ziet er op switch 2 prma uit en vermaak mij er ook goed mee. Vind t er niet slecht uitzien en de pokemon modellen zien er ook goed uit.
ben nu wel benieuwd naar Gen 10

weet wel dat ik hier wel weer de nodige uren in kan steken

marc_vinyard
17 oktober 2025 - 00:25

Toch knap hoe Nintendo elke keer weg komt met deze pulp.. Wat ziet het er weer levenloos uit.

Niks ten nadele van Pokemon, maar dat verdient eens een knappe game.

Larafin
19 oktober 2025 - 23:35
Antwoord aan  marc_vinyard

Nintendo heeft niet alle invloed hierop, denk eerder dat met name The Pokémon Company schuldig is aan dit beleid.
Tuurlijk bezit Nintendo zo een derde van de IP, maar elke andere IP van Nintendo wordt niet zo krampachtig ontwikkeld als Pokémon.
Als grotere titels van Mario zo kwalitatief arm zouden zijn, had ik je gelijk gegeven.

Nintendo maakt zich eerder schuldig aan het hebben van torenhoge prijzen voor consumenten…..

Flint
16 oktober 2025 - 12:50

Speel je afgelopen dagen alleen maar Battlefield 6 en Ghost of Yotei en dan zie je waar Pokémon weer mee komt aanzetten. Hoe kunnen ze dit nog zo in 2025 releasen.

Snafu9
16 oktober 2025 - 13:53
Antwoord aan  Flint

Totaal niet te vergelijken en ook een hele slechte vergelijking.

Edmar
16 oktober 2025 - 15:14
Antwoord aan  Flint

Ja en dan toch speel ik liever Pokemon. Hoewel Yotei ook super gaaf is.

Artcore_gamer
16 oktober 2025 - 11:41

2 punten hoger dan Ghost of Yotei? Wauw! Misschien maar eens een keer met de hele redactie rond de tafel zitten en het cijfersysteem evalueren

iknatuurlijk
18 oktober 2025 - 00:27
Antwoord aan  Artcore_gamer

Echt belachelijk haha.

Esthar
20 oktober 2025 - 09:26
Antwoord aan  Artcore_gamer

…want er is zoiets als een universeel correct cijfer, en als we maar genoeg mensen bij elkaar zetten, komen we daar wel? Als je dat wilt, is er wel een site voor je, metanogiets. Als je de, wellicht totaal niet met de jouwe rijmende of zelfs wat ongezouten, mening van één recensent wilt weten, wat de belofte altijd is geweest van PU, waarom zouden ze dat dan onderling af moeten stemmen?

Artcore_gamer
20 oktober 2025 - 12:33
Antwoord aan  Esthar

Je zet je geloofwaardigheid als merk op het spel en dat is zonde. Dit spel scoort bij de PU hoger dan Ghost of Yotei, wat er veel beter uitziet en ook nog beter speelt. Wat betekent een 7 voor de PU? Kun jij mij dat vertellen? Ik heb namelijk geen idee meer.

Esthar
20 oktober 2025 - 13:04
Antwoord aan  Esthar

‘Voor de PU’ betekent een cijfer volgens mij niets, en ik denk dat bv Simon, Jacco en Ron hier in vele podcasts maar ook het magazine al vaak over hebben gesproken. De ‘belofte’ van PU is dat je hoort wat ‘deze reviewer’ die je wel of niet boeiend vindt, ergens van vindt. Andere reviewers kunnen dat totaal anders vinden. Zo had je in het magazine zelfs een tijdlang dubbelreviews met twee redacteuren en twee cijfers voor dezelfde game, om de verschillen te tonen. In de pod van vorige week benoemt Simon nog dat, meen ik, Sam helemaal wild werd van een, zeg 7,5 – 8 game door iets wat hij privé had meegemaakt, waardoor het nu voor hem een dikke 9 was. Prima, dat is wat PU ‘verkoopt’: persoonlijke lezingen van een divers pallet aan kleurrijke redacteurs. En totaal niet de pretentie de waarheid in pacht te hebben over het eindoordeel van gamekwaliteit. Ter illustratie, dit zijn de lui die Dead or Alive een 13 gaven, omdat Zelda een 10 had gekregen…

Artcore_gamer
20 oktober 2025 - 13:40
Antwoord aan  Esthar

Dead or Alive Xtreme beachvolleyball 2 is mijn cup of thee een game die zware filosofische thema’s aansnijdt /s. Volgens mij bedoel je Skate over Borderlands 4. Probleem is dat je niet de keuze heb om de reviewer waar je het meest mee heb uit te kiezen voor die game die jijzelf interessant vindt een review te schrijven. Waarschijnlijk is dat een onmogelijke opgave. Wat ik nu vaak heb is, als ik een review wil lezen eerst kijk wie de schrijver alvorens ik verder lees. Want er zit ontiegelijk veel verschil in kwaliteit en daar laat ik het bij.

Esthar
20 oktober 2025 - 15:32
Antwoord aan  Esthar

Da’s het magische van Dead or Alive – weet mensen altijd samen te brengen en te verbroederen

Snafu9
20 oktober 2025 - 17:06
Antwoord aan  Esthar

@ARTCORE_GAMER
Sinds wanneer is een cijfer afhankelijk hoe het spel eruit ziet? Een spel kan nog zo realistisch en mooi eruit zien maar als de gameplay helemaal ruk is dan heb je gewoon een slecht spel afgeleverd. Gameplay valt of staat met alles. Pokemon heeft ook niet de intentie om graphics als Ghost of Yotei te hebben. Dan kan je ze daarop nooit zo beoordelen. Met een 72 is Pokemon al afgerekend daarop. Zelfde met Ghost of Yotei. Die is afgerekend door de reviewer op een representatief verhaal en een lege wereld met herhalende gameplay elementen. Allemaal punten waar ik het mee eens ben. Zo ben ik het ook eens met deze review van Pokemon. Voor mij persoonlijk dus allebei een cijfer wat goed onderbouwt is en waar ik mij in kan vinden.

Daarnaast speelt Pokemon als een zonnetje. Steady 60 FPS op de Switch 2. Dus is er helemaal niks mis mee. Wat jij dus beweerd dat het spel slechter speelt is dus niet waar.

Kortom je bent appels met peren aan het vergelijken.

Artcore_gamer
21 oktober 2025 - 09:41
Antwoord aan  Esthar

Is allebei fruit.

WinNow
16 oktober 2025 - 03:36

Ziet er werkelijk waar niet uit deze game. Zonde!

Mister Frowdo
16 oktober 2025 - 00:15

We gaan de graphics negeren. Het ziet er leuk en sfeervol uit. De kritiekpunten i.v.m. de graphics zijn uiteraard terecht. Toch ga ik me amuseren met deze game en wat Pokémon vangen dit najaar. Het wordt een leuk tussendoortje.

Snafu9
16 oktober 2025 - 08:56
Antwoord aan  Mister Frowdo

Dat vind ik dus ook! Natuurlijk zijn de graphics niet de allerbeste maar dat is het nooit geweest bij Pokemon en ook nooit nodig gehad om een leuk spel neer te zetten. Denk dat ik vooral al heel erg blij ben dat de game lekker 60 FPS blijft. Vooral voor de realtime battles is dat heel fijn. Van elke review lees ik ook dat dit echt geweldig is en verslavend. Hopelijk is DHL een beetje lief en valt hij snel op de mat.

Over review gesproken je voorspelling was net niet uitgekomen XD. Je zat er 10 puntjes vanaf haha. Overigens lijkt me dit ook een prima cijfer om te geven hoor. Reviewers mogen de graphics zeker benoemen hopelijk doet The Pokemon Company er wat mee. Elke review die ik lees zegt het en dat lijkt me goed.

Larafin
19 oktober 2025 - 23:40
Antwoord aan  Snafu9

Ten tijde van de GBC, GBA en DS was Pokémon juist zeer spectaculair in graphics.
Probleem is meer dat ze nooit echt de stap hebben willen maken naar 3D.
Naar mijn idee zijn veel medewerkers met 2D specialisatie overgezet naar het ontwikkelen 3D-graphics zonder genoeg aanpassingstijd te geven.
Alsof GameFreak continu bezig blijft met het opnieuw uitvinden van al bereikte ontwikkelingen in de industrie.

In plaats van andere studio’s om hulp te vragen, als Zelda-team heeft gedaan met Monolith.

Pyrox
15 oktober 2025 - 23:34

Gekocht omdat Arceus legends me zo hard vermaakt heeft. Ik hoop dat het opnieuw lukt en hoop dat de ost opnieuw magisch mysterieuze vibes heeft. Please don’t let me down…

JumpMelvin123
15 oktober 2025 - 20:45

Deze game komt de donderdag binnen bij mij (als dhl een beetje mee werkt tenminste😉) en heb toch echt wel weer zin om een nieuwe pokemon avontuur aan te gaan. Ik zelf heb eigenlijk nog geen een pokemon game overgeslagen sinds ik er als kind mee begonnen ben, maar zat het wel te overwegen na dat debacle wat scarlet en violet heet op de normale switch dan. Ik denk als gamefreak zichzelf de tijd niet gunt om een prachtige game af te leveren, dan gaan we altijd games krijgen van ze dat visuel console generaties achterblijft.

MiniITX
15 oktober 2025 - 18:24

Wat voor chaos kan er zijn in een lege stad?

JumpMelvin123
15 oktober 2025 - 20:37
Antwoord aan  MiniITX

Er is toch genoeg chaos te beleven in de stad, vanwege de pokemon die dan om je heen loopt.

gameliefhebber
15 oktober 2025 - 17:46

Wanneer nemen ze daar eens echt de tijd om een topproduct af te leveren.

Frostinator
15 oktober 2025 - 18:20
Antwoord aan  gameliefhebber

Heb hetzelfde. Tot die tijd komt koop ik de games niet. Laatste keer dat ik het nog een kans gaf was Sword and Shield.

MooiMan
15 oktober 2025 - 23:31
Antwoord aan  gameliefhebber
gameliefhebber
16 oktober 2025 - 05:55
Antwoord aan  MooiMan

Ja al zullen we moeten afwachten hoe goed die game wordt.

MooiMan
16 oktober 2025 - 08:28
Antwoord aan  MooiMan

@gameliefhebber

Uiteraard, maar het geeft wel aan dat ook Game Freak in staat in om visueel vette games te maken.

gameliefhebber
16 oktober 2025 - 09:09
Antwoord aan  MooiMan

Dan snap ik niet dat ze dit niet met Pokemon lukt al jaren .

MooiMan
16 oktober 2025 - 09:40
Antwoord aan  MooiMan

@gameliefhebber

Tijdsdruk.

gameliefhebber
16 oktober 2025 - 10:02
Antwoord aan  MooiMan

Ik weet niet of Nintendo eist dat er elk jaar een Pokemon game moet uitkomen? Zowel dan vind ik dit een hele slechte zaak. Omdat zij juist staan voor kwaliteit boven kwantiteit.

MooiMan
16 oktober 2025 - 10:06
Antwoord aan  MooiMan

@GAMELIEFHEBBER

Ik denk dat het meer te maken heeft met alle andere aspecten van de Pokémon media franchise, zoals de kaarten, de anime, etc. Alles moet op elkaar afgestemd worden qua release datums en dan komt er extra tijdsdruk op te liggen.

gameliefhebber
16 oktober 2025 - 10:17
Antwoord aan  MooiMan

Jammer voor de Pokemon fan die dan elk jaar het moet doen met middelmatige producten ipv topproducten. Of als die game die jij liet zien ook geen topkwaliteit wordt. Dan kunnen we stellen dat Game freak geen top ontwikkelaar is. Maar dat is afwachten.

Snafu9
16 oktober 2025 - 12:14
Antwoord aan  MooiMan

@GAMELIEFHEBBER
Dat is dus het probleem. Nintendo bepaald dit niet. Dat doet The Pokemon Company. Gerund door 33% Nintendo, 33% GameFreak en 33% Creatures Inc. Dit is ook wel de reden dat het zoveel afwijkt van andere Nintendo games. Doordat er dus zoveel franchise mee gemoeid is. Moesten ze het wel op deze manier inrichten. Ik had liever gezien dat Pokemon gewoon een game bleef en niet alles erbij kreeg. Dan had je gewoon Nintendo als uitgever gehad en had GameFreak de tijd gehad om games te maken. Zoals je dus met games ziet van Mario, Zelda en DK. Helaas is dat niet zo en zie je nu dus met een bedrijfsvoering waar veel partijen mee gemoeid zijn dat dit ten koste gaat van bepaalde producten. Creatures Inc. heeft het geweldig voor elkaar met de Trading Cards. GameFreak worstelt daarin tegen met deadlines en moet concessies doen.

MooiMan
16 oktober 2025 - 12:40
Antwoord aan  MooiMan

@SNAFU9

Dit dus.

gameliefhebber
16 oktober 2025 - 13:21
Antwoord aan  MooiMan

Doodzonde dus dat de Pokemon Company gaat voor kwantiteit ipv kwaliteit.

Snafu9
16 oktober 2025 - 13:55
Antwoord aan  MooiMan

@GAMELIEFHEBBER
Ja dat vind ik ook hoor. Die richting zijn ze natuurlijk al opgegaan toen de anime uitkwam na Red & Blue. Volgens mij volgde de TCG ook snel daarna. Al 30 jaar hebben ze deze strategie. Met de GB, GBC, GBA, DS en 3DS was die cyclus nog te doen. Maar nu de Switch er is en er meer ontwikkeltijd nodig is. Zie je nu wel dat die strategie iets aangepast moet worden.

Larafin
19 oktober 2025 - 23:45
Antwoord aan  MooiMan

Ze hebben dit al enigszins geprobeerd aan te pakken.
In de periode van Sun/Moon, en met name USUM, trokken ze veel nieuwe mensen aan.
Ideaal zou zijn als ze Pokémon generaties aanpakken als Call of Duty, dat proberen ze ook steeds meer na te streven met ILCA en een Legends-team.
Alleen zou je dat voor kwaliteit verder uit kunnen breiden naar Team 1 die Gen 10 doet en Team 2 met Gen 11, etc. zo kun je een AAA-ontwikkeltijd van 4 tot 6 jaar garanderen.

Abdel mohandis
15 oktober 2025 - 16:54

De laatste Pokémon die ik heb (uit)gespeeld waren Pearl & Y. Mijn Pokémon avontuur heb ik achter me gelaten maar geniet toch wel van Jacco’s enthousiasme.

Snafu9
15 oktober 2025 - 16:33

Dit is ook meer een tussen game dan echt een mainline game. Nieuwe features proberen en het compact houden. Lijken ze goed in geslaagd te zijn. Morgen valt hij op de mat en dan ga ik wel zien hoe leuk het is.

Ohja @Jacco hoe zit het met de content na het verhaal? Zijn er genoeg leuke dingen te doen daarna?

MooiMan
15 oktober 2025 - 16:51
Antwoord aan  Snafu9

@Snafu9

Officieel gezien zijn Legends games mainline games.

JaccoPeek
15 oktober 2025 - 17:51
Antwoord aan  Snafu9

Het embargo is heel streng, dus mag er weinig over zeggen. Heb nog weinig gespeeld in de postgame, maar er zijn zeker leuke dingen te doen!

Fr3nzy
15 oktober 2025 - 15:42

Het kan een kwestie van smaak zijn maar ik vind de game er grafisch echt verschrikkelijk uitzien. Het oogt zo flets, generiek en gedateerd. Dit had zelfs op een ps3 uit kunnen komen.

MooiMan
15 oktober 2025 - 15:54
Antwoord aan  Fr3nzy

@Fr3nzy

Ik vind dit soort opmerkingen altijd grappig. Mensen lijken vergeten te zijn hoe games er echt uitzagen in die periode, haha.

Fr3nzy
15 oktober 2025 - 16:06
Antwoord aan  MooiMan

Kun je grappig vinden maar zoveel geks zeg ik niet. Kijk bijvoorbeeld eens naar Ni no kuni op de ps3. Die game ziet er niet of nauwelijks minder mooi uit en is daarnaast veel sfeervoller.

MooiMan
15 oktober 2025 - 16:51
Antwoord aan  MooiMan

@Fr3nzy

Dat is die game die volledig op een tekenfilm lijkt toch? Niet echt te vergelijk dus.

Mythanics
15 oktober 2025 - 16:54
Antwoord aan  MooiMan

Is mede door Studio Ghibli gemaakt, die de absolute meester zijn in het anime-genre. Dus niet echt te vergelijken inderdaad. Dan kan je het beter vergelijken met de doorsnee jRPG, zoals ik noem maar wat, een Eternal Sonata of kidsgame, zoals Epic Mickey 2, uit die tijd en dan nog is het krom omdat de wereld waarschijnlijk veel groter is, de AI beter en de resolutie en framerate hoger.

MooiMan
15 oktober 2025 - 16:55
Antwoord aan  MooiMan

@Mythanics

Dit inderdaad.

Fr3nzy
15 oktober 2025 - 18:31
Antwoord aan  MooiMan

@MOOIMAN En Pokemon is geen tekenfilm die ze proberen na te bootsen in deze game? En het gaat er ook niet om of het exact hetzelfde genre is maar meer om de grafische kwaliteit die gewoon zwaar gedateerd is en geen sfeer uitstraalt.

MooiMan
15 oktober 2025 - 18:45
Antwoord aan  MooiMan

@FR3NZY

Qua artstyle in de games? Nee. Ik wil zeggen dat je zo’n verschillende artstyles niet kunt vergelijken. Ze lijken in de verste verte niet op elkaar.

Snafu9
15 oktober 2025 - 19:00
Antwoord aan  MooiMan

@FR3NZY

Officieel gezien is de anime gebaseerd op de games. Aangezien de games eerder uitkwamen dan de anime. De games kunnen dus altijd hun eigen gang gaan los van de anime.

Fr3nzy
15 oktober 2025 - 19:32
Antwoord aan  MooiMan

@snafu
Snap ik maar dat is de discussie niet.
Het ging er mij om dat het er grafisch ondermaats uitziet en vergelijkbaar is met ps3 kwaliteit. Uiteraard lichtelijk overdreven maar het verschil is niet heel groot.

Snafu9
15 oktober 2025 - 20:14
Antwoord aan  MooiMan

@FR3NZY
Tsjaa is stoor me daar absoluut niet aan. Pokémon heb ik nooit gespeeld om de graphics. Maakt niet uit waarop het uitkwam. Wel heb ik me gestoord aan de framedrops bij Scarlet en Violet maar dat is met de Switch 2 ook weer opgelost. Iedereen zeurt erom dat het ondermaats is. Maar de kinderen vinden het prachtig. Daar is het toch grotendeels voor bedoeld toch? Uiteindelijk is dan het doel behaald.

Riyakuya
15 oktober 2025 - 21:48
Antwoord aan  MooiMan

@MOOIMAN ow? Ik vind Uncharted 2/3, The Last of Us, Bioshock 1 en 2 etc anders nog steeds een heel stuk beter ogen dan deze Pokemon game.. Er zijn ook zat games van Nintendo zelf die er beter uitzien.

Mythanics
15 oktober 2025 - 22:35
Antwoord aan  MooiMan

@Riyakuya

Die games zijn geen open world en hadden toen al een budget wat hoger was dan de 20 miljoen voor deze game. Dus niet te vergelijken in mijn ogen, maar het is wel de schuld van Nintendo en The Pokémon Company dat het niet veel beter is als dat zou kunnen door bijv. een hoger budget.

Mythanics
15 oktober 2025 - 22:49
Antwoord aan  MooiMan

@ Frenzy

Ik snap je punt, maar Ni No Kuni is gewoon een kromme vergelijking. Je kan het beter vergelijken met een open world game uit die tijd met een vergelijkbaar budget. Iets als een Folklore of een Majin and the Forsaken Kingdom of iets als een Kameo: Elements of Power. En als je het met die games vergelijkt dan komt een Pokémon: Legends Z-A er niet zo slecht uit.

Als ze willen dat de Pokémon games er net zo goed uit gaan zien als de nieuwste Mario games dan zouden ze het een zelfde budget moeten geven als die games en dat gaan ze jammer genoeg nooit doen ben ik bang. Het levert namelijk met weinig investering heel veel op en mochten de verkopen ooit gaan teruglopen zullen ze eerder nog minder, dan meer budget gaan geven aan GameFreak.

MooiMan
15 oktober 2025 - 23:35
Antwoord aan  MooiMan

@RIYAKUYA

Ook dat vind ik inderdaad een redelijk kromme vergelijk, maar we hebben het echt over deze game toch…?
https://youtu.be/vPp9_ye5Fhc?si=7oNasIspIc4bGf7l

Motgeb
15 oktober 2025 - 15:30

Gewoon uit pure interesse @Jacco; hoe komt een 72 tot stand? Waarom is het geen 71, 73 of 74?

Ik vind een 72 zo exact, daar moet iets achter zitten.

Kunnen jullie ons daarin meenemen? Thanks!

JaccoPeek
15 oktober 2025 - 15:50
Antwoord aan  Motgeb

Haha, dat was gewoon m’n gevoel. Het is geen exacte berekening ofzo. Deze keer dacht ik, na al die plus- en minpunten: het is me iets meer dan een 70 waard. Verder zou ik er niet te zwaar aan tillen.

Motgeb
15 oktober 2025 - 16:30
Antwoord aan  JaccoPeek

Oké, duidelijk. Leuk dat je het laat weten.
En mooi moment om meteen te zeggen dat ik altijd geniet van Bonuslevelllll! 🤘

JaccoPeek
15 oktober 2025 - 17:52
Antwoord aan  JaccoPeek

Thanks man, leuk om te horen!

KLUUT
15 oktober 2025 - 15:30

Ik speel vandaag Raidou remastered op de Switch 2, een Playstation 2 game. Daar doet mij dit grafisch aan denken. Ze lopen behoorlijk achter op dat vlak.

MooiMan
15 oktober 2025 - 15:55
Antwoord aan  KLUUT

@KLUUT

Die remaster is toch pas net uitgekomen?

KLUUT
15 oktober 2025 - 16:02
Antwoord aan  MooiMan

Klopt, in juni dit jaar.

MooiMan
15 oktober 2025 - 16:50
Antwoord aan  MooiMan

@KLUUT

Haha, ik dacht even dat je de PS2 versie vergeleek met deze nieuwe Pokémon game.

KLUUT
15 oktober 2025 - 16:51
Antwoord aan  MooiMan

Van origine zijn de graphics op PS2 gebaseerd, dat bedoelde ik te zeggen.

MooiMan
15 oktober 2025 - 16:53
Antwoord aan  MooiMan

@KLUUT

Ja klopt, maar natuurlijk wel geremasterd. Dat is wel een aanzienlijk verschil, haha.

KLUUT
15 oktober 2025 - 20:37
Antwoord aan  MooiMan

Ik bedoel te zeggen dat ze qua grafische mogelijkheden en stijl niet verder zijn dan deze uit het Playstation 2 tijdperk. Natuurlijk ziet deze remaster er mooier uit.

MooiMan
15 oktober 2025 - 23:38
Antwoord aan  MooiMan

@KLUUT

Ik snap wat je bedoelt, maar de remaster komt niet uit het PS2 tijdperk, dus je vergelijking klopt niet.

Ook ik weet en zie dat Pokémon games niet zijn wat ze moeten zijn op grafisch gebied, maar er wordt vaak ook erg overdreven.

KLUUT
15 oktober 2025 - 23:45
Antwoord aan  MooiMan

Nou … kijk maar eens goed naar deze Pokémon graphics hoe ze zijn opgebouwd…

MooiMan
16 oktober 2025 - 10:08
Antwoord aan  MooiMan

@KLUUT

Leg eens uit dan, want ik snap niet wat je bedoelt.

KLUUT
16 oktober 2025 - 12:22
Antwoord aan  MooiMan

Kijk en vergelijk de platte texture blokken

MooiMan
16 oktober 2025 - 12:41
Antwoord aan  MooiMan

@KLUUT

Dat is maar 1 aspect, dus dat zegt weinig over de algehele vergelijking.

KLUUT
16 oktober 2025 - 19:26
Antwoord aan  MooiMan

Kijk en vergelijk naar deze 2 en je ziet gewoon geen revolutie sinds 2006 terwijl we in 2025 leven. Wat is hier nu moeilijk aan om dat te zien.

MooiMan
16 oktober 2025 - 20:58
Antwoord aan  MooiMan

@KLUUT

Als de de PS2 versie uit 2006 vergelijkt met deze Pokémon game uit 2025, dan zie je een aanzienlijk verschil (wat logisch is natuurlijk).

KLUUT
16 oktober 2025 - 21:59
Antwoord aan  MooiMan

Nou ikke niet met de platte blok textures en copy paste raampjes op de gebouwen.

Saria282
15 oktober 2025 - 15:12

Voor mij geld vooral een goed of leuk verhaal dan de grafische kant. Mijn baas is ook een gamer en zelf zij zegt voor de grafische speel je niet op de switch maar op de ps5. Dit spel ga ik vragen voor me verjaardag in februari volgend jaar. En als de game me bevalt kan ik zo mooi de dcl erbij kopen.

Igorrr
15 oktober 2025 - 15:25
Antwoord aan  Saria282

Het is niet zozeer dat het grafisch tegenvalt, het is voornamelijk de afwerking + de repenterende textures wat opvalt en op veel plekken erg lelijk overkomt.

MasterExploder
15 oktober 2025 - 15:34
Antwoord aan  Saria282

Alleen hondjes hebben een baas Saria. Noem het je manager, laat niemand je baas zijn

Motgeb
15 oktober 2025 - 16:31
Antwoord aan  MasterExploder

Mand!

Robbert.
15 oktober 2025 - 15:34
Antwoord aan  Saria282

Gelukkig voor jou staat Pokémon bekend om haar goede verhaallijnen.

Robbert.
15 oktober 2025 - 15:07

Ik hoor en lees Pokémonfans al jaren zeggen dat elke game weer een stapje in de goede richting is, maar als je dat al acht jaar moet zeggen kun je toch eigenlijk concluderen dat Pokémon de verkeerde afslag heeft genomen? Een game hoeft niet per se de graphics van Death Stranding te hebben, maar van deze beelden word ik gewoon echt verdrietig. Game Freak is gewoon niet in staat om 3D-graphics te produceren. Prima, maar ga dan gewoon terug naar 2D-games.

MooiMan
15 oktober 2025 - 15:22
Antwoord aan  Robbert.

@Robbert.

Oh, ze zullen er echt wel toe in staat zijn hoor (zie bijgevoegde link). Echter zit er immense tijdsruk achter Pokémon games en eigenlijk de hele franchise, dus vandaar dat de games er zo uitzien.

Link:
https://www.youtube.com/watch?v=L-qZiMPsNz0

Krulletje
15 oktober 2025 - 16:00
Antwoord aan  Robbert.

Het zet altijd net zoveel stapjes voorwaarts als terug helaas.

MooiMan
15 oktober 2025 - 16:52
Antwoord aan  Krulletje

@Krulletje

Zou tot nu toe geen ‘stapjes terug’ kunnen noemen m.b.t. deze Pokémon game, maar misschien komt dat nog.

Krulletje
15 oktober 2025 - 22:33
Antwoord aan  Krulletje

Nee, eens. Krijg hem morgen binnen (toch maar besteld) en ga het dan zelf ondervinden.

Bteqq
15 oktober 2025 - 14:52

Ik vind persoonlijk het gebrek aan grafische vooruitgang steeds meer storen bij Pokémon games, alsmede het gebrek aan gebouwen in de stad etc. waar je in kan. Gelukkig zullen veel gamers dit spel leuk vinden, maar ik vind echt dat ze inmiddels te makkelijk wegkomen met de minimale stapjes op bepaalde vlakken. Zeker, gameplay is het belangrijkste, maar bij Pokémon is dat voor mij het totaalpakket aan gevechten + ontdekken/omgeving.

MooiMan
15 oktober 2025 - 14:57
Antwoord aan  Bteqq

@Bteqq

Deze game ziet er echt wel een stukje beter uit dan Scaret/Violet hoor en je hebt nu wel een soort van winkelcentrum waar je naar binnen kunt. Ik ben het met je eens dat de ontwikkelingen te traag gaan hoor, daar niet van. Met de aankomend Gen10 (gezien via de leaks) lijkt daar gelukkig verandering in te komen.

Bteqq
15 oktober 2025 - 15:12
Antwoord aan  MooiMan

Dat is dus mijn punt! Jeej, we zijn blij dat het er wat beter uitziet, het stabiel loopt en we een gebouw in kunnen? Sorry als ik te negatief ben, maar in het geval van pokémon en hun budget, vind ik het te makkelijk. Ik ben benieuwd naar de gelekte plannen voor de komende jaren, of die nieuwe game-engine het drastisch gaat veranderen. Wat mij betreft is dat al vrij laat, maar beter laat, dan nooit!

Ach ik word ook gewoon een oude zeur als het om games gaat haha. Veel plezier met pokémon vangen beste medegamers!

MooiMan
15 oktober 2025 - 15:17
Antwoord aan  MooiMan

@Bteqq

Ik ben het met je eens, maar beter laat dan nooit inderdaad, haha. Althans, zo zie ik het. Pokémon games zie ik sowieso als vermakelijk games om lekker weg te spelen en niet als zieke blockbuster games om helemaal in op te gaan (zoals bv. 3D Zelda games). Het ligt dus ook een beetje aan je verwachtingspatroon.

Mythanics
15 oktober 2025 - 15:24
Antwoord aan  MooiMan

Over dat budget is bij de laatste leak bekend geworden dat ze aan de afgelopen paar games maar 20 miljoen dollar uit hebben gegeven qua ontwikkelbudget. Dat is heel erg weinig voor een AAA game. De games blijven verkopen als een tierelier, dus waarschijnlijk gebeurd het nooit, maar ik blijf dromen over een GameFreak die van The Pokémon Company en Nintendo een hedendaagser budget van bijv. 100-150 miljoen dollar krijgt. Dan zou je echt wel verschil zien hoop en verwacht ik.

MooiMan
15 oktober 2025 - 15:56
Antwoord aan  MooiMan

@Mythanics

Alle hoop is gevestigd op Gen10, haha!

Snafu9
15 oktober 2025 - 16:44
Antwoord aan  MooiMan

@BTEQQ

Je vergeet wel 1 ding. Deze spellen hebben als doelgroep kinderen. Alles moet dus duidelijk zijn en goed en makkelijk te navigeren zijn. Mijn neefje van 8 vond Sword en Shield helemaal geweldig. Maar ging daarna oude Pokémon spellen spelen als Black 2 en HeartGold maar kwam er totaal niet uit wat hij moest doen. Oude Pokémon spellen worden voor kinderen als moeilijk ervaren omdat ze weinig bij de hand worden gehouden. Of de wereld is te onoverzichtelijk. Hierdoor ga je ook geen grafische pracht en praal uit de kast halen. Kinderen willen niet door struikjes of bosjes heen kijken of ze echt die Pikachu gezien hebben. Die willen in 1 oogopslag zien dat is een Pikachu die wil ik.

Zelf vind ik het ook nog steeds een tekortkoming van Pokémon dat er geen Nederlandse vertaling is. Alle grote Nintendo games hebben Nederlandse vertaling. Zie Mario, Zelda en DK met zelf Nederlandse stemacteurs.

Bteqq
15 oktober 2025 - 17:29
Antwoord aan  MooiMan

Was ik maar weer kind, dan was ik ook niet aan het zeuren over de graphics (in verhouding met hun budget, de beperkte mate van vooruitgang de afgelopen jaren etc.). Eens dat het jammer is dat er geen Nederlandse vertaling is.

Larafin
19 oktober 2025 - 23:54
Antwoord aan  MooiMan

Vroeger speelde ik als kind Pokémon en Inazuma Eleven juist in het Japans, omdat die versies eerder uitkwamen en je ze dan als piraatje kon overnemen.
Kon ik mij gerust door Soul Silver heen werken. Meeste kinderen konden de spellen gerust in het Engels spelen, tal van kinderen speelde ook gerust The Legend of Zelda-titels…

Ik wil als 25-jarige niet als een boomer klinken, maar in dit geval was het vroeger toch echt beter. Ik merk als docent al te veel dat rust en concentratie onder Gen Alpha-kinderen ver achteruit is gegaan t.o.v. millennials en oudste Gen Z.
Daar is dit ook wel deels onderdeel van… het versimpelen van video spellen.

Overigens heb ik dan wel een zwaar tegenargument tegen het versimpelen van Pokémon… Black 2/White 2 hadden beide een Easy/Hard-mode om vrij te spelen. Moeilijkheidsgraden in Pokémon spellen hoeven niet moeilijk te zijn, er zijn tal van romhacks en mods die het al doen.

MooiMan
15 oktober 2025 - 14:52

Gisteren aan de game begonnen en voor een Pokémon game ziet de game er goed uit en die 60fps is ook wel echt heel lekker en stabiel. Tot nu toe vermaak ik me er prima mee, ook qua gameplay natuurlijk (want dat is het belangrijkste), haha.

Bteqq
15 oktober 2025 - 15:15
Antwoord aan  MooiMan

Mooi man 😉 ! Dat is ook zeker positief dat het stabiel loopt.

Dunke
15 oktober 2025 - 14:23

Mij is ter ore gekomen dat Ash Ketchum wéér sterft in deze game /j

Edmar
15 oktober 2025 - 13:40

Kan niet wachten dit weekend lekker mee aan de slag te gaan.