Verticale plaatsing PlayStation5 toch niet schadelijk
PU.nl
Nieuws

Verticale plaatsing PlayStation5 toch niet schadelijk

Het is toch niet schadelijk om de PlayStation 5 in een verticale houding te plaatsen.

Kortgeleden waarschuwden technici voor mogelijke schade aan de PlayStation 5 bij het rechtop neerzetten van de console. De reden hiervoor zou zijn dat de 'seal' tussen de koeling en de apu-chip kan barsten waardoor er vloeibaar metaal in de console kan lekken. Nu blijkt dat de bevindingen op een misverstand berusten en dat het seal echt niet zomaar kan breken.

Het nieuws was in eerste instantie afkomstig van de website Wololo.net, maar dezelfde website heeft nu aangegeven dat het bepaalde resultaten verkeerd geïnterpreteerd hebben uit een YouTube-video van

, en dat het gevaar niet bewezen kan worden.

Sony heeft echter nog geen officiële uitspraken gedaan over het probleem. De console kan officieel in ieder geval zowel horizontaal als verticaal geplaatst worden – de bijgeleverde standaard is voor beide opties geschikt. 

15 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Michiel85
07 mei 2025 - 11:33

Cody, je interpretatie is feitelijk onjuist. Lees de beide tweets nog eens goed.

fonsrutte
13 januari 2023 - 08:00

@DarkraverX ik heb ook gelezen dat het door meerdere mensen bevestigd is dat dit kon gebeuren, het is dus niet zomaar verzonnen.
Maar ik denk eerder dat het om een klein percentage gaat vanwege een productie fout oid.
Het in de doofpot stoppen zou niet handig zijn van Sony want als het alsnog een groter probleem blijkt staan ze mooi voor aap.
Ze kunnen het beter grondig onderzoeken en het dan oplossen voor de mensen die dat probleem hebben. Levert meteen goeie reclame op, niet zoals Apple doen.

DarkraverX
13 januari 2023 - 09:31
Antwoord aan  fonsrutte

@fonsrutte Eens, alleen denk ik niet dat ze dat gaan doen dat toegeven of uitzoeken, vind Sony al een klote service hebben met hun 1 jaar garantie.

Dat terwijl als een Playstation kapot gaat na 1 jaar heb je nog steeds garantie in NL, alleen moet je als koper zelf aantonen dat hij kapot gegaan is bij normaal gebruik en moet je de verkoper aansprakelijk stellen, oftewel Sony komt overal mee weg.

cronic (gebruiker is geblokkeerd)
14 januari 2023 - 03:40
Antwoord aan  DarkraverX

Deze gebruiker is verwijderd

DarkraverX
12 januari 2023 - 16:27

Ik dacht laatst te lezen dat dit ook door meerdere mensen was bevestigd, klinkt nu bijna zo van we hebben van Sony een reactie ontvangen dat als we niet corrigeren dat we voor de rechter gesleept worden.

DarkSlide
12 januari 2023 - 16:08

@Riyakuya in het vorige artikel was al te lezen dat het om consoles ging die al schade hadden door vallen of eerdere reparatie.

LIQUIDSHAKE (gebruiker is geblokkeerd)
12 januari 2023 - 15:09

Deze gebruiker is verwijderd

Riyakuya
12 januari 2023 - 21:05

@Liquidshake ik zou je vriendelijk willen vragen om je constante commentaar op mij voor je te houden. Bedankt alvast.

ali3n8tor
12 januari 2023 - 13:42

@Darkness2K7 je bedoelt de xbox 360 …

Darkness2K7
12 januari 2023 - 20:05
Antwoord aan  ali3n8tor

@ali3n8tor dank….

was de xbox…
er stond me iets van bij dat de ps er ook last van had vandaar ik gewoon horizontaal blijf gamen 🙂

do365nic
13 januari 2023 - 11:55
Antwoord aan  Darkness2K7

@Darkness2K7 Dit was inderdaad bij de 360. als ie horizontaal stond en hij was een disc aan het lezen en je zette hem dan verticaal, had je echt kans dat de disc in stukken uiteen sprong in je systeem.

Riyakuya
12 januari 2023 - 13:41

Ik neem aan dat de beste man het niet uit zijn duim had gezogen. Wellicht zijn de aantallen niet groot genoeg om als serieus probleem gezien te worden. Productiefoutjes treden altijd en overal op

Darkness2K7
12 januari 2023 - 13:33

zo kunnen we de kassa/radar uitzendingen herinneren dat er krassen op de CD’s ontstonden als je je playstation verticaal neer zette…
valt me op dat deze klacht nog niet naar voren is gekomen…

fonsrutte
12 januari 2023 - 13:08

@Jai Als ie ongeopend is wordt ie niet warm dus dan gebeurt er niet zoveel.
Het ging er volgens mij juist om dat als ie warm werd dat na langdurig gebruik vloeibare metalen zouden gaan lekken.

Jai
12 januari 2023 - 13:04

De console staat ongeopend toch ook verticaal!? Dan zou je het allang gehoord hebben als dit daadwerkelijk een probleem was.