Grand Theft Auto 6 kan zowel ‘woke’ als typisch GTA zijn
PU.nl
Achtergrond

Grand Theft Auto 6 kan zowel ‘woke’ als typisch GTA zijn

De geruchten van vorige week rondom Grand Theft Auto 6 deden flink wat stof opwaaien. Rockstar zou erop willen toezien dat er binnen het nieuwe deel geen gemarginaliseerde groepen op de hak genomen worden. Ook zou een van de speelbare hoofdpersonages een Latijns-Amerikaanse vrouw zijn. Wordt het GTA zoals we dat kennen daarmee definitief de nek omgedraaid? Nee, integendeel: indien goed uitgewerkt zou GTA 6 juist een betere karikatuur van onze maatschappij kunnen schetsen.

Grand Theft Auto 5, nog altijd de meest recente game in de reeks, verscheen oorspronkelijk in 2013. We zijn inmiddels bijna tien jaar verder – wanneer GTA 6 uitkomt zijn we er al ruim voorbij – en de wereld is sindsdien onherroepelijk veranderd. Langzaam maar zeker worden we bewuster van maatschappelijke kwesties als seksisme en racisme en hoe de vertegenwoordiging van mensen in media hierin een grote rol speelt, en dus ook in videogames.

Dat begint al bij de ontwikkelaars van die spellen. De afgelopen jaren werd de ene na de andere giftige werkomgeving aan het licht gebracht. Diverse bedrijven lijken gelukkig de intentie te hebben om in de toekomst een gezondere werksfeer te creëren voor hun werknemers. Volgens een Bloomberg-artikel van vorige week is ook Rockstar daarmee bezig. Zo zou het managers die verantwoordelijk waren voor de ongezonde of zelfs giftige cultuur hebben ontslagen. Het is niet meer dan logisch dat we deze aanpassingen terug gaan zien in toekomstige games van het bedrijf.

Een nieuw inzicht

Hoewel het louter geruchten bevat, prikkelt het artikel van gamejournalist Jason Schreier direct. Een van de hoofdpersonages in GTA 6 zou namelijk vrouwelijk zijn. Nu kon je in de allereerste Grand Theft Auto al vrouwelijk personages besturen en is het in GTA Online ook mogelijk om een vrouwelijke avatar aan te maken, maar dat voelt toch anders. Het moderne GTA is immers meer verhaalgedreven en realistischer dan het GTA dat we eind jaren ‘90 speelden.

Een vrouw als speelbaar personage zou niet alleen een vanzelfsprekende toevoeging zijn gezien de enorme hoeveelheid vrouwen die gamen, met de juiste karakterontwikkeling kan het iedereen nieuwe inzichten bieden. Hoe het prototype mannelijke crimineel op de situaties uit de GTA-franchise reageert, weten we inmiddels wel. Laat nu maar eens zo’n crimineel avontuur zien vanuit het perspectief van een vrouw. Het is nu al een verfrissend uitgangspunt ten opzichte van de gedachte aan een zoveelste herhalingsoefening, zo zei collega Harry eerder dit jaar al.

Een spiegel voorhouden

Rockstar zou er daarnaast voor willen waken dat de grappen in het spel niet neerkomen op punching down, het aanvallen van mensen die minder macht hebben dan degene die de grap maakt. Een voorbeeld van hiervan is het op de hak nemen van gemarginaliseerde groepen, iets wat in voorgaande GTA-games vaak het geval was. Daar is Rockstar natuurlijk lang niet de enige in: stereotypering is nog altijd een veelvoorkomend probleem in films, games, boeken, op televisie, noem het maar op. Er is tegenwoordig echter een beweging gaande om dit soort representatie waarheidsgetrouw te doen, op een manier die eer doet aan de diversiteit van de mensheid.

Tegelijkertijd zijn de GTA-games voor een groot deel zo sterk en succesvol omdat ze onze samenleving een spiegel voorhouden. Ze pakken elementen uit onze maatschappij, vergroten die uit en maken ze belachelijk, met alle hilariteit van dien. Bij sommige fans bestaat de angst dat de weg die Grand Theft Auto 6 mogelijk inslaat, dit niet meer toelaat.

Onzin natuurlijk, want er is nog zoveel waar Rockstar uit kan putten om problemen binnen de samenleving aan de kaak te stellen. Dit kan prima zonder terug te hoeven vallen op een van de laagste vormen van humor, het belachelijk maken van mensen die het al moeilijk genoeg hebben. Nota bene een onlangs uitgekomen gratis update voor GTA Online is hier een geweldig voorbeeld van. In The Criminal Enterprises neemt de ontwikkelaar de torenhoge gasprijzen en klimaatverandering, en de manier waarop grote bedrijven daar een slaatje uit slaan, op de hak. 

Nu is GTA Online natuurlijk lang niet zo verhaalgedreven als een GTA-singleplayercampagne, maar dergelijke onderwerpen zouden prima persiflagevoer zijn voor een Grand Theft Auto 6. Daarbij kan een crimineel ook gewoon een crimineel zijn; het personage hoeft echt niet per se onderdeel uit te maken van een clichéversie van een cultuur die al tot in oneindigheid het mikpunt van een grap is geweest. Sterker nog: deze nieuwe benadering dwingt Rockstar om meer na te denken over originele invalshoeken en gevatte kritiek op onze maatschappij. Het kan GTA 6 misschien nog wel meer dan voorgaande delen een unieke reflectie van de zeitgeist maken.

Modern maar ouderwets leuk  

En dan laten we de vele andere elementen waar Grand Theft Auto in uitblinkt voor het gemak nog buiten beschouwing. De geweldig vormgegeven spelwerelden, de even toegankelijke als diepgaande gameplay, de variatie in missies, het slap geouwehoer en de vele herkenbare nummers op de radiostations: er blijft nog meer dan genoeg over om van GTA 6 een échte GTA te maken zoals we die kennen en liefhebben. Daar hebben we echt geen compleet mannelijke cast of een persiflage op een gemarginaliseerde cultuur voor nodig. Grand Theft Auto 6 kan prima modern zijn én toch ouderwets leuk.

51 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Exalian-1
08 augustus 2022 - 15:56

Dan snap je niet het ding wat daar nu gaande is, dat ze zelfs in de peuter klassen al kinderen gaan opzadelen met “gender”. Een kind is te klein op die moeilijke concepten te begrijpen en misschien daarom helemaal verward raken op latere leeftijd.
Ik vind “woke” (wat het ook precies is?) oke, zolang je het maar niet op kleine kinderen pusht.

tremere
08 augustus 2022 - 13:18

Ik snap niet hoe mensen zich hier bedreigd voelen in de woke cultuur. Andermans vrijheid is niet jouw beperking. De beperkingen die conservatieven in bijv Amerikaanse staten willen opleggen aan het homohuwelijk en abortus dat is daadwerkelijk beperken van andermans vrijheid. De echte vrijheidbeperkers komen toch echt uit de andere hoek.

watashi wa maurice desu.
06 augustus 2022 - 16:27

HAhah leuk om hier dit popcorn vermaak te lezen.

Wat moeten sommige hier een enorm slecht leven hebben als je je druk maakt.
Ik persoonlijk voel geen enkel probleem met woke. Ik voel me niet bedreigd, ik wordt aangesproken zoals ik het als mens wil, en vind het op ook prima als iemand anders graag anders wil. Want ik wil ook graag als hij aangesproken waarden dus waarom zou iemand die dat anders wil dan ineens niet mogen?
Het is een woord. Als we ooit hadden gemaakt dat men een man moet aanspreken met berg en een vrouw met automobiel en we hadden een berg een hij genoemd en een automobiel een zij dan was dat wat het is. Taal is ooit ontstaan los van wat het ding is wat een woord kreeg. Vaak is het wel een logica maar dan nog.vaak ook niet.

Wat ik wil zeggen hoe iemand zich aangesproken wil worden heb ik geen enkel probleem mee.
Woke is enkel woke door mensen die het haten. Woke is geen woke voor degene die zich ellendig voelen in hun lij(.

Woke gedoe is wat je er zelf in ziet. Zie je woke dan ben je daarin mijn gevoel teveel mee bezig en dat is jammer. Want als je het gewoon langs je laat, dan kun je gewoon je leven hebben zoals altijd. Ik ben 43 en ik zie geen verschil met toen en nu. Niet in omgang. Wel in de humor maar veel reacties hier gaan niet zo over de humor maar over hoe men aangesproken wil worden en dergelijke. Dus daar reageer ik ook op.
Mensen leef je leven. In je eigen omgeving hoe vaak tref je iemand die graag They genoemd wordt? Ik nog geen enkele in mijn leven en ook niet in die laatste 10 jaar.
Dus waarom maak ik me dan druk als ik niet geconfronteerd wordt?

En ja kinderen van nu krijgen er mogelijk meer mee te maken. Maar die groeien er in op. Voor hun zal het straks heel raar zijn dat wij er zo moeilijk over deden.
Met als dat voor mij homoseksuele mensen normaal zijn, maar kijk eens decennia terug?
Dat bedoel ik, we moeten vooral niet nu heel hard onzelfs dwars zitten om zogenaamd de kinderen te beschermen.
Dat doen namelijk alle generaties en allemaal mislukken ze, en maar goed ook.
Kijk maar eens naar geweld in games. Ook geprobeerd te stoppen door de generatie voor mij, waarom? Om kinderen te beschermen. Was dat nodig?
Nee.

Muziek, ik luister naar metal. In de jaren 80 diverse bands zelfs voor de rechtbanken in de VS geweest omdat liedjes zo geluisterd konden worden dat het klonk alsof het over SM gaat, en zulke dingen. Allemaal mislukt. Waarom probeerden ze dat? Om de kinderen te beschermen.
Was dat nodig?
Nee.

Wat ik wil zeggen. Het probleem is dat niet de kinderen beschermd moeten worden maar dat ouderen bang zijn voor veranderingen.
Kinderen geven er geen zak om.

Elke verandering word gewoon tijdens opgroeien gezien en elke nieuwe generatie vind het raar dat hun ouders of daar voor problemen hadden met iets.
Zoals geweld in games. Of explicit lyrics in music enzovoorts.

En ook humor is elke generatie weer anders.
Wat de grove dingen van cabaretier als een Theeuwen of Maassen nu en voorheen deden had je 60 jaar geleden ook niet moeten doen.
Toen was een heup beweging van Elvis al te veel. En dat was al wat ze wilde verbieden.
Dus humor en accepteer is altijd veranderlijk.

Wat ik humor vind is niet wat in de toekomst ook humor is/
Wat humor is is niet dat alles gezegd kan worden. Wat humor is is binnen wat de maatschappij vind grappen maken.
Nu vinden we dat alles kan, maar als humor altijd zo is, waarom was dat vroeger dan niet zo?
Komt omdat de maatschappij wel degelijk bepaalt.
En ja ook ik vind terug gaan in preutsheid en zo ook als achteruitgang.

Maar de nieuwe mensen ( want ik leef niet eeuwig)) gaan bepalen of die humor nog steeds zo leuk is.
Onze kinderen gaan dat bepalen. Niet wij.
En als die leren over dat sommige humor van nu niet kan of niet zo normaal is dat wat zal veranderen.
En ze gaan binnen die marge ook echt wel de grenzen zoeken. Dus humor zal altijd de grenzen opzoeken binnen wat de huidige generaties leuk vinden. Wat ik humor vind vind mijn pa ook slecht en schandalig.
Net als dat ik dat misschien ook ooit zo ga vinden.

Maar nogmaals, ga niet overdreven denken dat we kinderen moeten beschermen, of dat we moeten zorgen dat er niks veranderd.

Want dan ben je blind voor wat de mensheid al 20.000 jaar doet. Elke generatie veranderd iets. Taal, leven, humor, kleding, religie. Alles. En dat zal over 20.000 jaar nog steeds zo zijn.

Leef nu gewoon eens je eigen leven en niet die van vroeger en van de toekomst.
Dan zul je zien dat je leven niet veel veranderd is en dat je je veel minder druk zult maken over wat de media elke keer zegt.

chefry
06 augustus 2022 - 13:58

Bij de humor in GTA is altijd wel een iemand die zich beledigd voelt. Je kan het nooit perfect doen voor alle 7 miljard mensen op aarde.

armilo-theus
06 augustus 2022 - 15:40
Antwoord aan  chefry

@chefry 7,753 miljard. Al bijna 8 miljard mensen.

Mart1n
06 augustus 2022 - 13:37

Ik heb wel eens geleden dat rockstar een bedrijf is dat zoveel mogelijk geld wil verdienen aan GTA. Zou het daar misschien mee te maken kunnen hebben?

JaccoPeek
06 augustus 2022 - 13:29

Ik zie hier dat sommigen claimen dat transgenders/minderheidsgroepen psychische hulp nodig hebben. Dat – en andere haatdragende berichten – is niet toegestaan en resulteert in een ban. Daar verontwaardigd op reageren ook.

RlTCHlE
06 augustus 2022 - 13:48
Antwoord aan  JaccoPeek

vrijheid van meningsuiting geldt in NL iedereen mag zijn mening hebben en zeker over dit soort onderwerpen!

Wellicht in de toekomst dit soort berichten niet plaatsen dan voorkom je de haat ook en als je het dan wel doet respecteer dan ook dat er genoeg mensen zijn die dit niks vinden en niet gaan steunen.

Dit is GTA een game die letterlijk alles belachelijk maakt en laten we dat zo houden dat is deel van de formule maar helaas leven we tegenwoordig in een tijd waar wit blank is en iedereen gelijk gecanceld word als men wat anders vind.

Dreigen met bans vind ik wel erg ver gaan gezien jullie wel niks doen aan het gedreig en gehaat van specifieke mensen die iedere keer weer een artikel verzieken.

JaccoPeek
06 augustus 2022 - 13:51
Antwoord aan  RlTCHlE

@RlTCHlE Wij bepalen de regels op Gamer.nl

Senchi87
06 augustus 2022 - 15:52
Antwoord aan  JaccoPeek

Ban mij maar dan. Ik heb niks haatdragends geschreven en gezegd dat ik het mooi vind dat mensen omgebouwd kunnen worden en daar gelukkig van worden. Enige wat ik zei is dat ik het gevaarlijk vind om kinderen hier op jonge leeftijd en in de tienerjaren te veel mee te confronteren en dat dit zeker kan resulteren in verwarring met psychische problemen tot resultaat. En dat ik dit niet voor mijn kinderen wil.

Daarnaast is genderdysforie nou eenmaal een psychische aandoening, is gewoon een feit. Niks haatdragends aan. Ik hoop van harte dat die mensen enorm geholpen worden in hun leven!

Ik vind het erg bijzonder dat dit gaat resulteren in een ban na al die jaren met plezier hier gelezen te hebben, maar goed het is niet anders. Ik ga niet mijn meningen opgeven voor de veel te linkse (en discriminerdende, want mag mijn mening niet vertellen) media.

Veel succes met het verliezen van jullie ruggengraat

The_Stifmeister
08 augustus 2022 - 08:15
Antwoord aan  Senchi87

@Senchi87
[quote] Daarnaast is genderdysforie nou eenmaal een psychische aandoening, is gewoon een feit. Niks haatdragends aan. Ik hoop van harte dat die mensen enorm geholpen worden in hun leven![/quote]
Hoe bedoel je -geholpen-? Er is niks mis met die mensen. Het enige waar ze mee geholpen zijn is begrip en acceptatie. Zeg maar het tegenovergestelde van dat transphobe gewauwel dat jij hier neerplempt.

LIQUIDSHAKE (gebruiker is geblokkeerd)
06 augustus 2022 - 16:22
Antwoord aan  JaccoPeek

Deze gebruiker is verwijderd

JaccoPeek
06 augustus 2022 - 17:38

@Liquidshake haatdragende berichten = een ban. Heeft niks met meningen te maken, zoals je aan de overige reacties ziet die blijven staan. Het is echt heel makkelijk.

TheRock
06 augustus 2022 - 13:24

The Rock vond het weer een leuk en goed stuk Michel. Echter wat je schrijft dat het een probleem is dat er stereotypering is in entertainment, daar is The Great One het niet helemaal mee eens. Wel gezegd hebbende dat dit hee breed genomen kan worden overigens, dus het is grotendeels gissen naar jouw precieze insteek.
Stereotypering mag juist in entertainment er zijn, op alle vlakken, ook dus op witte mannen voor het gemak. Als iedereen gewoon eens stopt met overgevoelig zijn en satire kan gaan waarderen, dan zou de wereld er een heel stuk beter voor staan.

obi-twan kenobi
06 augustus 2022 - 13:47
Antwoord aan  TheRock

@TheRock mooi gesproken Oh Great One. Daar valt geen steen tussen te krijgen.

powerball
08 augustus 2022 - 08:55
Antwoord aan  TheRock

@TheRock steen goed betoog

PhydomiR-1
06 augustus 2022 - 13:19

Oi oi oi, wat staat het weer vol met kortzichtige en bekrompen reacties. Ik respecteer iedereen maar een beetje aanpassing vermogen vanuit mijn kant moet je niet verwachten, lees voor de grap eens terug wat je zelf schrijft. Zelfs een echte oh wat hebben wij witte mannen het toch zwaar reactie. Dit soort artikelen brengen echt het afvoerputje van Gamer nl naar boven. Waarom trap ik er toch iedere keer weer in om ze uberhaupt te lezen.

Mart1n
06 augustus 2022 - 13:28
Antwoord aan  PhydomiR-1

@PhydomiR ik respecteer ook iedereen maar niet iedereen zijn of haar of hun mening.

Robert-Frans
06 augustus 2022 - 14:43
Antwoord aan  PhydomiR-1

@PhydomiR En erop te reageren? Als ik zelf een reactie niet interessant vindt, reageer ik er gewoon niet op. Want jouw reactie voegt ook niet echt veel toe, daar het enkel uit een handjevol ad hominems bestaat, die enkel maar meer onnodige reacties zullen uitlokken. Terwijl er best prima argumenten voor jouw standpunt te vinden zijn en ook hier best mensen er open voor staan. Zoals ikzelf bijvoorbeeld.

En mocht je op mijn reactie doelen met ‘zelfs een echte oh wat hebben wij witte mannen het toch zwaar reactie’: de dingen die ik noemde, zijn wel echt waar en hier en daar behoorlijk ernstig.
Dat betekent niet dat al het andere niet of minder waar zou zijn. Natuurlijk is er sprake van discriminatie, stereotyperingen en vooroordelen jegens minderheidsgroeperingen. Daar moeten we ook niet kinderachtig over doen.
Maar mij lijkt het niet zo dat de dingen die ik noemde ineens minder ernstig zouden zijn, louter omdat ze minder gehoord worden of omdat het een ‘verkeerde’ bevolkinsgroep treft. We moeten ons niet zodanig blindstaren op probleem A, dat probleem B niet meer gezien of erkend kan worden. Of enkel op karikaturale wijze in GTA.

Soms kan iemand die vanwege zijn achtergrond heel bevoorrecht en invloedrijk zou moeten zijn, dat toch helemaal niet zijn en vice versa. Net zoals de zwarte Sylvana Simons toch echt veel meer bereikt heeft dan de blanke ondergetekende waarschijnlijk ooit zal doen. ‘Punch down’ kan dus heel relatief zijn.
Mij lijkt het daarom dat je niet alleen maar naar vermeende privileges van bevolkingsgroepen moet kijken, maar gewoon naar waar mensen nu echt mee te maken hebben in de praktijk, ongeacht hun huidskleur, geaardheid of geslacht.

Rutgie
06 augustus 2022 - 13:15

Getuige de vele reacties hier, hoop ik dat Rockstar dit aandurft en doorzet. Ik zie jammer genoeg maar bar weinig begrip voor de ander hier. Als witte man voel ik mij niet bedreigd in mijn voortbestaan door de woke-cultuur. Leven en laten leven.

Mart1n
06 augustus 2022 - 13:27
Antwoord aan  Rutgie

@Rutgie ja ik dacht eerst nog wat maakt mij dat nou uit als het maar een tof spel wordt. Maar alle intelligente en goed doordachte reacties zowel hier als elders lezen maakt inderdaad dat ik hoop dat het waar is.

Robert-Frans
06 augustus 2022 - 12:51

Sylvana Simons heeft veel meer politieke en maatschappelijke macht en bekendheid dan ik en heeft in tegenstelling tot ik ook een succesvolle carriere in de entertainmentsector afgesloten, voordat ze de politiek inging. Feitelijk is zij dus veel meer bevoorrecht dan ik, maar ik ben dan weer blank en man, terwijl zij zwart en vrouw is.
Wie van ons twee kan dan ‘punching down’-grappen over de ander maken?

Mannen overlijden gemiddeld eerder dan vrouwen, belanden vaker en sneller in de criminaliteit en dus ook in de gevangenis (wat GTA zelf nota bene ook laat zien), zijn veel vaker dakloos en of verslaafd, doen het gemiddeld minder goed op school, kennen op school ook veel minder eigen rolmodellen daar de meeste docenten vrouw zijn, sneuvelen veel meer tijdens oorlogen en zijn in veel landen zelfs als enigen dienstplichtig, hebben als vader (veel) minder rechten op hun kinderen, plegen veel vaker suicide en krijgen bij verdenkingen van seksuele delicten vrijwel altijd het nadeel van de twijfel. Zelfs geweld jegens mannen door vrouwen wordt niet zelden minder laakbaar geacht dan andersom.
Toch zouden mannen meer bevoorrecht zijn dan vrouwen, louter omdat zij in bepaalde topfuncties weer net wel dominant zijn. Maar wat is feitelijk nu echt het meest belangrijk in het leven?

Ik bedoel: in GTA een vrouw in die criminele wereld laten opbloeien lijkt mij nu juist het ultieme toppunt van ‘punching down’. Wat kun je daar nu in vredesnaam voor positieve, emancipatoire waarden uithalen…?

obi-twan kenobi
06 augustus 2022 - 12:45

Wat mij betreft moet het mogelijk zijn om over alles en iedereen grappen te maken, zolang het maar niet overgaat in pesten of haat.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
06 augustus 2022 - 11:39

Deze gebruiker is verwijderd

Undefused (gebruiker is geblokkeerd)
06 augustus 2022 - 11:49

@coola Nee hoor je hebt gewoon gelijk Coola.

Senchi87
06 augustus 2022 - 11:55

@coola ik sluit mij aan bij deze opmerking. We hebben trouwens al betekenissen voor hen/them/they. Eigenlijk zeggen ze dus als ze zo aangesproken willen worden dat ze meerdere personen zijn als individu, beetje vreemd vind ik.

Ik respecteer iedereen en oordeel op gedrag, dat moet er tegenwoordig bij gezegd worden anders wordt je alsnog gecanceld. Maar ik zie het somber in voor mijn 2 jonge kinderen in welke wereld zij aan het opgroeien zijn. In Amerika vragen de leraren al aan kinder van 7 a 8 jaar hoe ze aangesproken willen worden(they/them/he/she etc)! Hoe wil je kinderen in de war brengen met alle psychische gevolgen van dien! Het is een kwestie van tijd voordat Nederland dit gaat overnemen zoals met vrijwel alle sociale onderwerpen dat gebeurt. Ik houd mijn hart vast dat mijn kinderen, een jongen en een meisje gewoon nog een jongen en een meisje mogen zijn….

The_Stifmeister
06 augustus 2022 - 12:11
Antwoord aan  Senchi87

@Senchi87
Dit soort argumenten….mijn god. De geestelijke schade als je aan een kind vraagt hoe het aangesproken wil worden…stel je voor!

Ik kan je nu al vertellen wat die psychische schade is bij kinderen; 0.0, niks, nada. Het interesseert kinderen namelijk geen HOL. Die willen gewoon gelukkig zijn en als een kind gelukkig is door met hen aangesproken te worden; so fucking what. Alsof kinderen spontaan in een geestelijke crisis worden gestort als je vraagt hoe ze aangesproken willen worden. Hoe kun je zo denken?

The_Stifmeister
06 augustus 2022 - 11:55

@coola
Nee hoor, niet haatdragend. Wel bekrompen.

mhnl1979
06 augustus 2022 - 12:15
Antwoord aan  The_Stifmeister

@The_Stifmeister het is wel ingewikkeld om te bepalen hoe iemand aan te spreken. Een celebrity vertelt het op nu.nl. Maar een gewone sterveling dan? Die met them aangesproken wil worden, herken ik niet als zodanig. Werkbaar wordt het niet

Ansjo
06 augustus 2022 - 12:18

@coola Het is vrij simpel. Je bent geboren als een man of vrouw en een hele kleine ieniemienie percentage wordt ongelukkig geboren met 2 geslachten oid maar dat is gewoon de natuur die grillig is. Maar al die pronoun crap is echt complete onzin. Gewoon pure kinderachtigheid van pubers die in deze wereld nergens meer tegen kunnen rebelleren omdat eigenlijk alles wel zo’n beetje mag van hun ouders. Versterkt door social media. Ik zal me tegen dat soort onzin altijd verzetten en heb er ook 0 respect voor.

The_Stifmeister
06 augustus 2022 - 12:20
Antwoord aan  Ansjo

@Ansjo
Wel eens van genderdysforie gehoord? Ongetwijfeld niet. Zoveel onwetendheid en dan gewoon je ongefundeerde mening spuien terwijl je geen idee hebt waar je het over hebt.

Zijn talloze wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan, dus het bestaat. Punt. Daar kan je verder niet over discussieren want dan heb je gewoon ongelijk.

RonnyVman
06 augustus 2022 - 12:29
Antwoord aan  Ansjo

@Ansjo Van mijn leven zal ik niet begrijpen waarom mensen het opnemen tegen de wetenschap. Zeg dan gewoon ‘ik heb een schijthekel aan genders en het interesseert me geen mieter allemaal’, want die vrijheid heb je in Nederland, en dan is dat duidelijk en kunnen we door met deze discussie op daadwerkelijk niveau, in plaats van vervallen in warrige relazen zonder feitenbasis.

Ansjo
06 augustus 2022 - 11:33

Nope. Dat hele woke gebeuren is juist 1 van de hedendaagse onzin dingen waar GTA normaal gesproken de draak mee steekt. Woke is gewoon een soort cult sekte.

Buiten dat worden er altijd bestaande franchises misbruikt om al die woke bs erin te forceren. En alles wordt er juist slechter door. Als je zo graag iets wilt maken wat alle woke checkboxes aanvinkt maak dan iets totaal nieuws maar dat kunnen ze niet. Ze kunnen alleen iets pakken wat eerst totaal niet woke was en miljoenen mensen blindelings zullen kopen want alles voor het hele woke gebeuren was gewoon goede entertainment.

Buiten dat begint er nu ook een omslag waar te nemen waar alle bedrijven al die wokesters massaal ontslagen worden omdat niemand erop zit te wachten behalve wat Twitter krijsers. Steeds meer bedrijven krijgen door dat het volk wat het hardste krijst op Twitter hun producten niet koopt.

Ik ben overigens ook van mening dat een GTA game gewoon geen platform is voor een vrouwelijke hoofdrolspeelster. Een GTA game draait altijd om zware criminelen die het vuile werk opknappen. Zich opwerken in het circuit. Dat soort werk doen vrouwen gewoon niet. En ja natuurlijk is er altijd wel ergens een uitzondering te vinden maar dan ben je gewoon heel erg aan het zoeken om als bedrijf het te kunnen verantwoorden om dit wel te doen. Overgrote meerendeel wat GTA speelt zijn mannen. Het overgrote deel van vrouwen die dat soort criminele klusjes doen in de echte wereld is nihil. Dus een vrouw als lead in een GTA game slaat gewoon nergens op.

En als je een game maakt waar een vrouwelijke criminele lead wel logisch lijkt dan komt het er eigenlijk automatisch op neer dat het geen GTA game is. Dan zou ik eerder denken aan een soort game wat meer neigt naar de spelregels van bijv LA Noire. Zoiets. Een nieuwe IP. Want ik ben niet tegen vrouwelijke leads in games alleen voor een game als GTA vind ik het nergens op slaan.

JariKlapwijk
06 augustus 2022 - 13:44
Antwoord aan  Ansjo

@Ansjo Dat een vrouwelijke crimineel uitzonderlijk is, maakt het toch juist een stuk interessanter voor een game als GTA?

Mcflinkdoen
06 augustus 2022 - 11:23

Gisteren nog Bill burr gezien op Netflix, los van het feit dat hij die hele woke cultuur kapot maak, heb ik de pleuris gelachen!

TommyVercetti
06 augustus 2022 - 10:44

Tegenwoordig kan je als alles laten identificeren, ik moet dan altijd aan die South Park aflevering denken dat Kyle een negroplastic neemt en die vader zich laat ombouwen tot een Dolfijn. Ik hoop dat GTA VI gewoon bij z’n roots blijft en dat het weer een knaller word zoals alle games van Rockstar.

The_Stifmeister
06 augustus 2022 - 10:15

Gezien mijn soms felle discussies hier mag het geen geheim zijn dat ik de LHBTI-community een warm hart toedraag. Ik kan niet begrijpen dat mensen elkaar niet kunnen laten en ik vind dat iedereen gewoon moet kunnen zijn wie hij/zij/hen is.

Dat gezegd hebbende word ik echt schijtziek van de opvatting dat je kennelijk geen grappen meer mag maken over minderheden. Sinds wanneer zijn we zo gevoelig geworden? Wat is het voor onzin dat als je tot een minderheid behoort je opeens gevrijwaard bent van grappen? Die overgevoeligheid mag wel een paar stappen terug geschroefd worden. Ik ben van mening dat je over werkelijk alles en iedereen grappen moet kunnen maken (zoals pakweg 5 jaar geleden nog prima kon). Je moet tegenwoordig 3 keer nadenken voordat je een grap maakt, voor je het weet word je gecanceld door een minuscule jankgroep met een veel te grote bek.

CertifiedLoverBoy
06 augustus 2022 - 10:31
Antwoord aan  The_Stifmeister

@The_Stifmeister Mensen zijn het spuugzat dat er bepaalde normen en waarden worden opgedrongen. Ik vind de LHBT rotzooi te ver gaan en al helemaal als het onze kinderen op school in de war gaat brengen. We moeten niet doen alsof het normaal is dat iedereen zich om laat bouwen naar wat diegene zich voelt. Laat een kind lekker kind zijn en niet bombarderen met dit soort onzin, als ze oud en wijs genoeg zijn mogen ze dit soort keuzes zelf maken maar niet nu al indoctrineren met deze bs.

The_Stifmeister
06 augustus 2022 - 10:37
Antwoord aan  CertifiedLoverBoy

@CertifiedLoverBoy
Kijk, van dit soort uitspraken word ik dus alweer boos. LHBT-rotzooi? Waar slaat dat op? Noem je het ook hetero-rotzooi?

Ik raad je aan je eens te verdiepen in het onderwerp in plaats van dit soort haat-zaaijerij te propageren want jij hebt echt nog heel veel te leren over het onderwerp.

RonnyVman
06 augustus 2022 - 11:54
Antwoord aan  CertifiedLoverBoy

@CertifiedLoverBoy Van mij mag iedereen vinden wat-ie wil, ik ga je niet op andere gedachten brengen, maar het indoctrinatie-op-scholen-argument moet haast wel het meest hilarische argument zijn om in de strijd te gooien als het om progressieve sociaalmaatschappelijke thema’s gaat. We leven al decennia in een wereld waarin de VS systematische confessionele propaganda bedrijft op scholen, zie ook films en games waarin de VS geportretteerd wordt als doorslaggevende verlosser in de Tweede Wereldoorlog. Daadwerkelijke indoctrinatie wordt in het westen nog niet eens herkend als je het letterlijk op een presenteerblaadje aan zou reiken.

Maar goed, het maakt niet uit of je dat vindt want dat mag allemaal. Maar als je indoctrinatie als argument aan wilt grijpen om een punt te maken ontbreekt het je echt aan feitenkennis. AAA-games reflecteren de maatschappij en niet andersom. Deze games worden gemaakt op basis van demographics en beursperspectief. Als jij denkt dat Rockstar van insteek veranderd omdat ze zwichten voor cancel culture en niet omdat ze de longevity van de investeringskant willen veiligstellen, alsmede kans willen maken op draagvlak bij media en maatschappij, verwar je een bedrijf met een persoon. Kapitalisme wint het van normen en waarden ongeacht waar je valt op de balans. Als je de literatuur kende zou dat geen verrassing moeten zijn.

Senchi87
06 augustus 2022 - 12:37
Antwoord aan  CertifiedLoverBoy

@CertifiedLoverBoy ja bijzonder he hoe weinig mensen die vraag kunnen beantwoorden eigenlijk. What is a woman?

Dokter Caspari
06 augustus 2022 - 10:51
Antwoord aan  The_Stifmeister

@The_Stifmeister ik heb altijd juist het idee dat het aanpassen van zaken zodat iedereen ‘happy’ is, alleen maar zorgt voor meer haat en minder acceptatie (het is ‘hun’ schuld dat de LOTR serie nu niet meer klopt met de lore). Ik vind het van de zotte dat we leven in een wereld waar ‘bewegingen’ nodig zijn om acceptatie en respect te genereren voor bepaalde doelgroepen. Ik accepteer alles en iedereen, tenzij jij keuzes maakt die bij mij moralistische en ethische grenzen overgaan (bijvoorbeeld asociaal gedrag). Ik beoordeel jou dan op jouw keuzes, want die maak jijzelf. Maar nooit zal ik je beoordelen op afkomst, uiterlijk of seksuele voorkeur. Als ik dat kan, waarom dan een groot deel van de rest van de wereld niet? Wat is die mensen overkomen dat er zoveel haat in ze zit denk ik dan.

Waar ik wel op tegen ben is het hele ‘woke’ gebeuren, en dan met name in de media. Bestaan er geen donkere elven en dwergen in het Lotr universum? Voeg ze dan ook niet toe. Net als dat je voor een verfilming van het leven van Nelson Mandela geen witte acteur de hoofdrol geeft. Kijk naar het bronmateriaal en zoek de juiste acteurs voor een rol. Maar ga geen zaken toevoegen die nergens op slaan, puur om maar diversiteit te bieden.

The_Stifmeister
06 augustus 2022 - 10:59
Antwoord aan  Dokter Caspari

@Dokter Caspari
Mooi gezegd, ben ik het helemaal mee eens.

NrFive
06 augustus 2022 - 12:53
Antwoord aan  Dokter Caspari

@Dokter Caspari oprecht vraagje mbt je laatste alinea.

Als je een verfilming maakt of toneelstuk van Shakespeare Romeo & Juliet. Ben je dan verplicht witte Italianen te gebruiken? Hoe doe je dat dan bijvoorbeeld op een school? Mogen andere afkomsten dan nooit de hoofdpersonages zijn? Zou je nooit een LHBTI versie mogen maken?

Ik dacht vroeger namelijk ook zo en toen iemand mij dit voorlegde heeft mij dit mijn gedachten doen wijzigen.

Een maker, regisseur, etc gaat aan de haal met het materiaal en doet hiervan een eigen interpretatie. Niet mee eens? Prima. Je bent het niet verplicht te kopen of te spelen. Verkrijg de rechten en maak je eigen versie en wie weet ben je dan succesvoller.

Ansjo
06 augustus 2022 - 11:36
Antwoord aan  The_Stifmeister

@The_Stifmeister Plus als je vindt dat er geen grappen over minderheden gemaakt mogen worden dan ga je er dus vanuit dat die minderheden niet tegen grappen kunnen. Wat jou dus juist een racist maakt.

TheRock
06 augustus 2022 - 13:20
Antwoord aan  The_Stifmeister

@The_Stifmeister The Rock is het hier helemaal mee eens. Als iedereen nou eens stopt met zo graag een slachtoffer willen zijn, dan zijn we al een heel eind in de wereld, misschien zijn we er al wel gewoon dan.
Anders wil The Rock iedereen verzoeken om geen grappen meer te maken over witte blanke mannen, want die zijn sterk in de minderheid tov donkere mannen en Aziatische mannen.

powerball
06 augustus 2022 - 09:43

Kan iemand die bang is voor “punching down” me aub de hierarchie vertellen. zijn zwarte mensen meer of minder onderdrukt dan vrouwen en mogen ze dan wel grappen maken over vrouwen, of is het omgekeerd ?

TomKauw
06 augustus 2022 - 14:58
Antwoord aan  powerball

@powerball Is dit niet letterlijk het uitgangspunt van Dave Chappelle’s latere stand-up? Als ik het me goed herinner, stelt hij dat zwarte mensen voorrang hebben op dat soort humor, omdat ze al langer gemarginaliseerd zijn (dan bijvoorbeeld de transgemeenschap).

Ben ’t er overigens absoluut niet mee eens, maar daar ligt mogelijk een deel van een antwoord op je vraag.

powerball
06 augustus 2022 - 09:40

Nee bedankt, ik besteed mijn geld wel aan een kopietje van Dead or Alive Xtreme 3

Tad
06 augustus 2022 - 09:33

Dat ze aangeven bang te zijn ‘neer te slaan’ in hun comedy vertelt mij genoeg. Met goede comedy sla je alle kanten op en is niemand beschermd

Breadpit
06 augustus 2022 - 14:59
Antwoord aan  Tad

@Tad idd goed satire of comedy kent geen grenzen