Bugsnax zit in het hoofd en hart van gamers
PU.nl
Achtergrond

Bugsnax zit in het hoofd en hart van gamers

Sommige momenten dwingen respect af bij bijna iedere gameliefhebber. Ze maken deel uit van het fundament dat gamers gemeengoed geeft. Denk aan het riedeltje bij het oplossen van een puzzel in Zelda. Denk aan die scène met Aeres. Denk aan dat ritje naar de Black Mesa Research Facility. En: denk aan Bugsnax, want, oweehooooo, thinking ‘bout Bugsnax.

Ik hoor het als ik de koelkast opendoe. Ik hoor het als ik op de fiets zit. Ik hoor het voor het slapengaan. Oh, ik hoor het vooral als ik in slaap wil vallen. Ik hoor het als ik opsta. Ik hoor het als ik ademhaal. De hele dag hoor ik dat liedje uit de trailer van Bugsnax. Ik weet dat ik niet de enige ben. Het internet barst al van de meme’s. Het Bugsnax-liedje is een waar begrip in het Slack-kanaal van de Gamer.nl-redactie. Maar waarom bestaat mijn leven opeens uit Bugsnax?

©GMRimport

Talking ‘bout Bugsnax

Bugsnax werd tijdens de ‘PS5: The Future of Gaming’-presentatie van Sony uit de doeken gedaan. Het spel komt uit de stal van de makers van Octodad: Dadliest Catch en gaat ogenschijnlijk over het eten van insecten als snacks. Welnu, de bugs zijn daadwerkelijk de snacks. Ergo: Bugsnax. In de trailer zien we bijvoorbeeld een worm gemaakt van broodjes, een spin gemaakt van meloen en een krab van aardbei.

De soundtrack valt in het bijzonder op. Ze wordt opgevoerd door de Britse popband Kero Kero Bonito en doet in mijn optiek mee in het objectief vastgestelde rijtje met beste gamesoundtracks ooit gemaakt. Vanaf nu is het: Metal Gear Solid 2, The Last Ninja, The Last Ninja 2, een Zelda naar keuze, Monty On The Run, Battlefield 1942, een Final Fantasy om haatmail te vermijden, DOOM, NieR: Automata, Halo 2 en - jawel - Bugsnax.

Ik weet nog precies waar ik was toen ik de soundtrack van Bugsnax voor het eerste hoorde. Want dat moment staat opgeslagen op het internet.

Watch on YouTube

Je ziet hierboven wanneer ‘het’ gebeurt. Je ziet exact wanneer hét plaatsvindt. Kijk maar, rechtstreeks voorafgaand aan het refrein. Net nadat collega Erik zegt ‘wtf, Ron’ en net vóórdat mijn vinger ritmisch op het blikje bier tikt. Daar, op dat moment, ontstijgt Bugsnax een persconferentie. Precies dáár verankert ‘Thinking ‘bout Bugsnax’ zich diep in onze hersenstam, om nog dagen op de meest triviale momenten opeens tevoorschijn te komen.

Is dat onlogisch? Nee, Kero Kero Bonito, de artiest, heeft een imposante staat van dienst, en dit liedje is een absolute klapper. Sterker nog: Bugsnax is wat mij betreft het enige liedje dat er nog toe doet. Er bestaat volgens mij geen andere muziek meer. Dat heb je zelf vast ook al gemerkt aan het feit dat je de hele dag ‘Thinking about Bugsnax’ zingt.

©GMRimport

Thinking ‘bout Bugsnax

De reden is vaag, maar het gevolg is zeker: ik houd nu al onvoorwaardelijk van Bugsnax, enkel door dat kleine stukje soundtrack. En volgens mij ben ik niet de enige.

Het lijkt erop dat Bugsnax is toegetreden tot een van de vaagste begrippen binnen de game-industrie: ons collectieve gamershart. Het collectieve gamershart is natuurlijk complete onzin, maar als het gaat over liefde voor onze hobby, lijken we allemaal uit dezelfde vijver te putten. Als ik in mijn eentje vol goede moed een kroeg binnenloop waar iemand aan de bar een NieR: Automata-shirt aanheeft, weet ik waar ik wil zitten. Met die persoon kan ik praten.

Er zijn legio voorbeelden van game-momenten die hun entree hebben gemaakt in het collectie gamershart, zeker rond deze periode. Een jaar geleden verkreeg Keanu Reeves toegang tot het collectieve gamershart met zijn weergaloze E3-performance. Ook is het deze week precies tien jaar geleden dat de gehele E3-conferentie van Konami entree kreeg. Maar niet eerder was het zo onverwacht: Bugsnax presteerde het in sneltreinvaart. Bugsnax is niet meer weg te denken uit het gamershart. Letterlijk ook, helaas. Thinking ‘bout Bugsnax.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!