EA’s perfecte strategie geeft Apex Legends een kans
PU.nl
Achtergrond

EA’s perfecte strategie geeft Apex Legends een kans

Als je mij een week geleden had verteld dat ik nu met plezier een free-to-play game van EA zou spelen, had ik je waarschijnlijk uitgelachen. Maar hier zijn we: ik speel Apex Legends en ik vind het leuk. EA had dit niet beter kunnen aanpakken.

De release van de nieuwe battle royale-game Apex Legends kwam voor iedereen uit het niets. Vorige week vrijdag lekte er al wel het een en ander uit, maar op maandag volgde de onthulling en in één klap de release.

Zulke grote verrassingen van grote ontwikkelaars maak je niet vaak mee. Meestal wil een uitgever een beetje hype creëren voordat een spel uitkomt, zodat watertandende gamers niet kunnen wachten om hun portemonnee te trekken. Nu was er niet eens tijd om ons te verheugen op de game, want hij was er gewoon al.

©GMRimport

Gewaagd, of juist niet?

Het lijkt een gewaagde move van EA, maar als je er beter over nadenkt, zie je dat dit eigenlijk de enige juiste keuze was. EA kent haar eigen reputatie: het bedrijf staat er bij gamers niet al te best op. De uitgever werd meerdere malen verkozen tot het slechtste bedrijf van Amerika. Op dit moment liggen ze vaak onder vuur omdat ze in al die tijd maar weinig goeds met de Star Wars-licentie hebben gedaan. En na het debacle rond de lootboxes in Star Wars Battlefront 2 ziet iedereen ze vooral als inhalige geldwolven die zoveel mogelijk geld uit hun klanten wil wringen.

Stel je voor wat er was gebeurd als dat bedrijf Apex Legends van tevoren had aangekondigd. “Hallo, EA hier, we hebben een battle royale-game (ja er zijn er nog niet genoeg, toch?) die je gratis kunt spelen en vol zit met lootboxen! Hebben jullie er al zin in?” Dat was niet helemaal lekker gevallen, denk ik. De game zou al op voorhand zijn afgeschreven als een zwakke Fortnite-kloon en EA als bedrijf dat nog snel op de battle royale-trein wilde springen.

Maar Apex Legends kwam gelijk al uit en dus hadden we geen tijd om al die snedige opmerkingen te tweeten. We waren te druk bezig met het downloaden en spelen van de game, en we kwamen er achter dat het een uitstekende shooter is. Het neemt bekende dingen uit het almaar drukker wordende battle royale-genre en voegt er eigen twists aan toe, zoals herkenbare helden en een gestroomlijnde manier om te communiceren met teamgenoten.

©GMRimport

De toekomst bestaat uit streamers

Daarnaast heeft EA er voor gezorgd dat het die maandag over niks anders dan Apex Legends kon gaan. Het bedrijf werkte samen met meerdere influencers en Twitch-streamers om er voor te zorgen dat iedereen die streams kijkt, weet dat Apex Legends bestaat. Het is een prachtig voorbeeld van modern reclame maken: je neemt gewoon het internet over, of in ieder geval dat deel van het internet waar je publiek zit. Volgende week vindt al het eerste toernooi met 48 bekende streamers plaats.

Tot slot komt Apex Legends op precies het juiste moment uit. Veel streamers, en daarmee hun publiek, raken langzamerhand een beetje uitgekeken op Fortnite. De laatste weken gaat al steeds vaker de voorkeur uit naar bijvoorbeeld Sea of Thieves, een game die zich goed leent voor een Twitch-stream. De game die begin 2018 nog moeizaam op gang kwam, stijgt daardoor ineens in populariteit. Streamers zijn duidelijk op zoek naar iets anders, en Apex Legends past precies in dat gat. Het is het soort game waar ze al goed in zijn, maar dan net even anders.

EA betrok al die streamers dus bij hun lancering en leverde bovendien op precies het juiste moment een nieuwe game. Het gevolg: Twitch staat al dagen in het teken van Apex Legends. Op het moment van schrijven heeft het spel bijna 300.000 kijkers, twee keer zoveel als concurrent Fortnite. Natuurlijk is de game nu nog nieuw en moet nog maar blijken of dat succes ook beklijft, maar de impact die EA zo graag wilde is een feit.

©GMRimport

Goed nieuws is goed nieuws

Het gevolg is dat er een heel positieve sfeer rondom Apex Legends hangt. Je leest bijna alleen maar goed nieuws over de game. Binnen acht uur waren er al een miljoen spelers, binnen 24 uur waren dat er 2,5 miljoen. EA kijkt ondertussen naar cross-play en mobiele versies, om ook daarmee Fortnite naar de kroon te steken. Het enige slechte nieuws dat ik kon vinden, is dat de game op Nederlandse Xbox One-consoles in het Duits wordt afgespeeld. Nou, als dat nou het ergste is…

En dus start ik nog maar een potje op (al weet de trouwe Gamer.nl Podcast-luisteraar dat ik extreem slecht ben in online shooters). Misschien word ik meegevoerd door de hype en laat ik me gewillig leiden door die perfecte strategie van EA, als het makke schaapje dat ze zo graag zien. Maar ja, de game is leuk en ik vermaak me, dus ik kan alleen maar zeggen: petje af, EA.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
PU.nl
Nieuws

Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

De Illuminate moeten worden tegengehouden

De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

"De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!