Gameverslavingen worden erkend en dat is goed
PU.nl
Achtergrond

Gameverslavingen worden erkend en dat is goed

Vanaf 2022 wordt een gameverslaving officieel gezien als stoornis door de Wereldgezondheidsorganisatie. Door de symptomen duidelijk te stellen en het officieel te erkennen, kunnen mensen sneller en beter geholpen worden. Tot mijn grote verbazing ontstond er onder gamers discussie over dit nieuws, ook op Gamer.nl.

Sommige mensen leken zich haast persoonlijk aangevallen te voelen, of dachten dat hun favoriete hobby onder vuur lag. ‘Ik game gewoon vier uur per dag, en nu heb ik ineens een stoornis?’, of ‘Ik ben een gamer 4 life!’ Prima: laten we inderdaad hopen dat jij de rest van je leven van deze prachtige hobby kunt genieten, maar dat is natuurlijk geen reden om mensen die er moeite mee hebben, niet meer mogelijkheden te bieden om daar iets aan te doen.

Jouw hobby en levensstijl liggen namelijk totaal niet onder vuur. De WGO stelt heel duidelijke punten op waaraan je een stoornis kunt herkennen, en de kans is groot dat wanneer jij gewoon gezond met games omgaat, je daar absoluut niet onder valt. Het gaat namelijk helemaal niet om hoeveel je gamet. Dus zelfs als je regelmatig vijf uur per dag gamet, hoef je je niet per se zorgen te maken. Pas als het gamen je leven negatief beïnvloedt en de overhand neemt, kan er sprake zijn van een stoornis.

©GMRimport

Symptomen

De WGO omschrijft heel duidelijk wanneer er een probleem is. Mensen met een gameverslaving hebben verminderde controle over hun gamegedrag. Het spelen van games krijgt voorrang op al het andere in hun leven, totdat er negatieve gevolgen optreden, bijvoorbeeld in persoonlijke relaties, op school of qua werk. Maar ondanks die negatieve gevolgen, kan iemand met een gameverslaving alsnog niet stoppen.

Je ziet: wanneer je een paar uur per dag gamet, maar er ook nog andere hobby’s op nahoudt, een baan hebt of een studie volgt, met vrienden en familie afspreekt en af en toe nog wel eens buiten komt, is er helemaal niks aan de hand. Niemand zegt dat je niet mag gamen. Vier uur per dag spelen is net zo goed of slecht als vier uur televisiekijken of vier uur een boek lezen. Zolang het je in de rest van je leven niet belemmert, is er geen probleem.

En zelfs als dat wel een keer zo is, en je bijvoorbeeld een afspraak afzegt omdat je die avond een raid wilt spelen, is van verslaving nog lang geen sprake. Die diagnose wordt volgens de WGO meestal pas gesteld als de problemen een jaar lang aanhouden, tenzij de symptomen overduidelijk zijn.

Zelfs iemand die acht uur per dag gamet, zoals mensen die professioneel streamen, vallen er dus niet onder. Een streamer die als werk een hele dag gamet, maar daarna ’s avonds naar de kroeg gaat, met vrienden afspreekt of iets heel anders doet, is prima bezig. Gamen is voor hen een baan. Ze zijn net zo min verslaafd aan games als ik aan columns schrijven.

In drank is het de alcohol, bij roken de nicotine, maar games hebben niet per se één bepaalde mechaniek die de oorzaak is

-

Kritiek

Je vraagt je misschien af waar ik mij zorgen over maak. Het gaat immers om wat mensen op het internet die de term ‘verslaving’ niet begrijpen en daar ongeïnformeerd op reageren. Er zijn wel ergere dingen in de wereld. Maar het zit me gewoon dwars als iets dat positief kan zijn voor mensen met een probleem, in het negatieve wordt getrokken en door sommige mensen gelijk op zichzelf wordt betrokken. Als je niet aan bovenstaande symptomen voldoet, heb je totaal geen last van het feit dat gameverslaving nu officieel erkend wordt.

Er zijn overigens genoeg andere redenen om mogelijk kritiek te hebben op dit nieuws, zoals het Trimbos eerder al deed. Er bestaat bijvoorbeeld een risico dat de diagnose ‘gameverslaving’ te snel zal worden gegeven, zonder naar mogelijke onderliggende problemen te kijken. Ook is het niet helemaal duidelijk welk element in een game nou precies verslavend werkt, terwijl dat bij andere verslavingen wel zo is. In drank is het de alcohol, bij roken de nicotine, maar games hebben niet per se één bepaalde mechaniek die de oorzaak is.

Geen van die kritiekpunten hebben echter invloed op jouw leven als je zelf geen problematische gamer bent. Dus probeer je wat meer in te leven in mensen die met dit soort stoornissen kampen en wees blij dat er mensen zijn die in ieder geval proberen te helpen om deze problematiek te bestrijden.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op een actuele gebeurtenis.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!