Halo: Infinite is het perfecte moment voor een ‘spirituele reboot’
Gamer.nl
Achtergrond

Halo: Infinite is het perfecte moment voor een ‘spirituele reboot’

Een spirituele reboot. Zo href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/halo-infinite-wordt-spirituele-reboot-van-de-franchise-2/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">noemt</a> Bonnie Ross Halo: Infinite. Dat juich ik erg toe. Als Halo-fan van het eerste uur zie ik immers maar wat graag een nieuwe Halo, maar nog liever zie ik een echt <i>goede </i>Halo. Het is fijn om te zien dat ze er daar in Redmond net zo over denken.

We wisten eigenlijk al dat Halo: Infinite niet zomaar een simpel vervolg zou worden. Dankzij een gloednieuwe engine en een vernieuwde grafische stijl kan niemand 343 Industries betichten van goedkoop knip- en plakwerk. Maar er is meer nodig dan wat grafische aanpassingen en een nostalgische helm om Halo weer serieus op de kaart te zetten.

©GMRimport

Examen

Het is inmiddels moeilijk voor te stellen, maar ooit definieerde Halo een generatie lang de standaard voor zowel single- als multiplayershooters. Door de oorspronkelijke ontwikkelaar Bungie werd met ieder deel de lat op beide vlakken weer hoger gelegd. Sinds 343 aan het roer staat lukt dat aldoor net niet. Niet dat ze het niet hebben geprobeerd, maar esthetisch is het net te grimmig, verhalend zit er net te weinig rode draad in en nieuwe personages als Spartan Locke zijn te inwisselbaar. Call of Duty op het gebied van online multiplayer zien bij te benen ging bovendien gepaard met de nodige groeipijn. Die snelle gameplay en die quick scopes? We werden er niet warm genoeg van.

Het maakt van Halo 4 en 5 zeker niet slechte games - ik heb van beiden erg genoten - maar juist die net niet-factor is het verschil tussen een absolute klassieker en gewoon een oké spel. Tussen een grensverleggend nieuw deel en simpelweg een nieuw deel. Tussen een system seller en een game die je koopt nu je de console toch al hebt staan. Halo is van oudsher een game uit de eerste categorie en met Halo: Infinite mag 343 laten zien dat zij dat kunstje nu ook beheersen. Het is hun eindexamen, of op zijn minst een belangrijke tussentijdse toets.

De nostalgische roep om Chief is alleen maar groter geworden

-

Oud is nieuw

Wat dat betreft kan de release van Halo: Infinite niet op een beter moment arriveren. Er vinden een paar flinke verschuivingen plaats in gamesland die weleens in het voordeel van 343 kunnen uitpakken. De koning van de multiplayer heet allang niet meer Halo en ook geen Call of Duty, maar Fortnite – of is het inmiddels alweer Apex Legends? Nu heeft 343 al aangegeven dat ze de battle royale-hype niet willen najagen, maar misschien ligt dat genre wel dichterbij de klassieke gameplay van Halo en andere shooters uit het pre-Modern Warfare-tijdperk dan je zou denken.

Ineens weet een hele generatie (weer) hoe het is om wapens tijdens een potje zelf te verkrijgen, en is het puur cosmetisch aanpassen van je personage helemaal hip. Halo kan daardoor zichzelf zijn en toch modern ogen. Oud is ineens weer nieuw. En 343 hoeft zich niet te branden aan twijfelachtige req packs, maar kan met cosmetische items wat bijverdienen. Iedereen blij.

Wat de singleplayer betreft heeft 343 (onbewust?) een rode loper voor zichzelf uitgerold met Halo 5. Er is enerzijds weer een overkoepelende bedreiging waar alleen Chief iets kan tegen doen én die enkele delen mee kan gaan (in tegenstelling tot Halo 4, waarin de verhaalboog ongebruikelijk snel weer werd afgerond). Anderzijds is Spartan Locke een dankbare tussenpaus. Niemand zal er een traan om laten als hij in Halo: Infinite gewoon af geserveerd wordt en er kleeft niets negatiefs aan Master Chief. In tegendeel: de nostalgische roep om Chief is alleen maar groter geworden.

©GMRimport

De Stranger Things van Game Pass

Nog een andere verschuiving: zoals collega Ron onlangs goed verwoordde lijkt Microsofts strategie steeds meer op die van Netflix. De kwaliteit van individuele games wordt daarom iets minder doorslaggevend; op Netflix kijk je weleens iets dat wel aardig is, omdat je er toch al voor hebt betaald. Halo 4 en 5 zouden binnen die strategie heus niet misstaan en binnen het portfolio van Microsoft zelfs nog tot de betere spellen behoren. Maar ook Netflix heeft enkele echte karrentrekkers. Lost in Space of The Punisher halen je niet over om een Netflix-abonnement af te sluiten, maar iedereen heeft het er over wanneer er weer een nieuw seizoen van Stranger Things verschijnt. Of Narcos. Of Orange is the New Black.

Te midden van games als Crackdown 3 en Sea of Thieves moet Microsoft dus ook een game hebben die mensen écht verleidt om een Game Pass af te nemen. Halo: Infinite kan die missende schakel zijn, de game die met een geweldige singleplayer en een rekbare multiplayer hét gezicht van Game Pass wordt. Zoals Halo dat natuurlijk altijd al is geweest voor het merk Xbox. Het is de uitverkorene. Ze moeten die game alleen nog even verdraaid goed maken. Het lijkt er op dat ze daar ook gewoon de tijd voor nemen en dat uitgever Microsoft ze niet opjaagt. Weer een goed teken.

Dus ja, doe maar een stapje terug, kijk maar even hoe het landschap erbij staat en maak vooral je game af (Fallout 76, Anthem, maar ook zeker The Master Chief Collection, ik kijk naar jullie) en doe dan je stinkende best, 343 Industries. I bet you can stick it.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft onthult aankomende Assassin's Creed Shadows-content
Gamer.nl
Nieuws

Ubisoft onthult aankomende Assassin's Creed Shadows-content

Waaronder gratis verhalende missies en een New Game Plus-modus

Ubisoft heeft uit de doeken gedaan wat spelers dit gehele jaar aan nieuwe content voor Assassin's Creed Shadows kunnen verwachten.

Het bedrijf is van plan om regelmatig nieuwe gratis verhalende missies en features die fans graag willen zien toe te voegen. Ook een New Game Plus-optie staat op de planning.

De nieuwe verhalende missies die gratis zijn zullen "extra achtergrond bieden wat een permanente impact heeft op de game", vol met nieuwe bondgenoten voor de thuisbasis, nieuwe moves en activiteiten. Daarbij worden diverse zijpersonages meer uitgediept. Begin deze maand moet de eerste gratis missie arriveren die zich op het Portugese personage Luis Fois richt.

Verder kunnen spelers nog meer gratis toevoegingen verwachten gedurende het jaar, waaronder updates voor de fotomodus, nieuwe moeilijkheidsgraadopties, Codex-updates en speciale samenwerkingen. In de loop van deze maand moeten er nieuwe parkouropties aan de game worden toegevoegd.

In de loop van dit jaar moet zoals eerder aan gegeven ook uitbreiding Claws of Awaji uitkomen. Deze dlc kan gekocht worden, maar is gratis voor iedereen die Shadows heeft gepre-ordered. Deze uitbreiding moet volgens Ubisoft een "griezeligere" sfeer hebben dan het hoofdspel, en het verhaal van de twee hoofdpersonages voortzetten. Spelers verkennen hierin het exclusieve eiland Awaji, een plek van "mysterieuze schoonheid" waar spelers op zoek gaan naar een verloren schat en de valstrikken van dodelijke nieuwe vijanden moeten zien te overleven. Ook kan de Bō, een nieuw wapentype, worden ontgrendeld, alsmede nieuwe skills. De uitbreiding moet meer dan tien uur aan nieuwe gameplay bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld gaat daarbij door de vier verschillende seizoenen heen, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay. De game is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Onlangs werden er ook hints gevonden naar de mogelijkheid dat het spel naar Nintendo Switch 2 komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4 State of Play-video gaat de diepte in
Gamer.nl
Nieuws

Borderlands 4 State of Play-video gaat de diepte in

De game komt op 12 september uit

Gisteren is een State of Play uitgezonden die geheel om Borderlands 4 draait. De presentatie kan hier nogmaals bekeken worden.

De presentatie beslaat ongeveer twintig minuten en toont beelden van de game draaiende op een PlayStation 5 Pro. Daarbij worden twee van de vier nieuwe Vault Hunters getoond, namelijk Vex en Rafa. Vex is een Siren, terwijl Rafa een Exo-soldaat is.

De presentatie toont ook nieuwe wapens, een nieuwe planeet en andere toevoegingen. Zo zijn er meer opties om door de spelwereld te bewegen door te glijden, dashen en dubbele sprongen te maken. De nieuwe planeet betreft Kairos, waarin spelers naadloos verschillende gebieden kunnen bezoeken. Ook keren er diverse bekende gezichten terug, waaronder Claptrap en Moxxi.

Zoals eerder deze week al werd aangekondigd verschijnt Borderlands 4 op 12 september voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc - twee weken eerder dan verwacht. De game komt in de loop van dit jaar ook naar Nintendo Switch 2.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!