Pc-gamen was vroeger veel spannender
PU.nl
Achtergrond

Pc-gamen was vroeger veel spannender

Laatst haalden m’n vrienden en ik herinneringen op over onze eerste game-pc’s. Wat waren dat toch spannende tijden! Tegenwoordig verkies ik eigenlijk bijna altijd een console boven een pc. De reden: pc-gamen is niet meer zo spannend als dat het vroeger was.

Zo ervaar ik dat althans. Het komt deels doordat de pc en zijn besturingssystemen in de loop der jaren alleen maar gebruikersvriendelijker zijn geworden, en deels omdat ik zelf inmiddels zo’n drie decennia ouder ben en min of meer weet wat ik doe op een pc. Toch blik ik met weemoed terug op wat voelt als de middeleeuwen van de game-industrie.

De queeste voor een game-pc

Ik moet een jaar of 8 zijn geweest. Begin jaren 90 had ik een NES onder de televisie staan en genoot ik dus al met volle teugen van computerspellen. Mario, de Turtles, Zelda: deze franchises kende ik inmiddels als mijn broekzak. Toch droomde ik soms weg van een pc in huis, vooral nadat ik het exemplaar op de slaapkamer van mijn neef had zien brommen. De graphics die daarop mogelijk waren, gingen veel verder dan wat de NES eruit wist te persen. Een game-pc voelde haast als een mythisch beest waar ik als liefhebber mijn pijlen wel op móest richten.

©GMRimport

En met pijlen bedoel ik een tweetal onschuldige kinderogen, gericht op mijn ouders. Ik heb mijn vader maanden met smeekbedes lastiggevallen. Ik deed er álles aan om maar zo’n futuristisch systeem in huis te krijgen.

Ik zeurde er elke avond om wanneer mijn vader in alle rust de krant aan de eettafel las, volgde hem naar elk aardappelveld waar hij werkte om hem aan het bestaan van de pc te herinneren en schakelde zelfs de hulp in van een vriend van de familie, die op veertigjarige leeftijd minstens zo enthousiast was over de technologie als ik.

Verlossing

Ik kan mij het verlossende woord zelf niet meer voor de geest halen, maar mijn volharding wierp uiteindelijk zijn vruchten af. Op mijn vaders thuiskantoor kwam een gloednieuwe, crèmekleurige Intel 386 te staan. De vriend van de familie installeerde er SimCity, Hugo’s House of Horrors en een sharewareversie van Wolfenstein 3D op en er braken geweldige gametijden aan in huize Musters.

©GMRimport

Die familievriend had mij een snelcursus MS-DOS gegeven, maar als achtjarige snotneus begreep ik daar nagenoeg niets van. Ik wist nog net hoe ik een game moest opstarten, al begreep ik het verschil niet tussen C: en D: en waarom sommige games een floppy nodig hadden terwijl anderen blijkbaar op magische wijze op mijn computer stonden. Verder vond ik het vooral erg leuk om vunzige scheldwoorden op het zwarte scherm met groene letters te typen, waarop de computer mij liet weten dat hij daar niets van begreep.

Lessen voor het leven

Ik herinner me nog veel meer. Bijvoorbeeld het gepiep en gesteun dat de 386 maakte wanneer ik hem opstartte. Of het gebrek aan een geluidskaart, waardoor de mechanische geluiden die de nazi’s en herdershonden in Wolfenstein 3D via de computer zelf maakten des te onheilspellender klonken.

Of het feit dat ik de Engelse taal nog nauwelijks machtig was. Daardoor moest ik via een woordenboek leren hoe ik de sleutel (‘key’) uit de pompoen (‘pumpkin’) op de veranda van een huis haalde, zodat ik na velen uren eindelijk voorbij het eerste scherm van Hugo’s House of Horrors geraakte. Zelfs de heerlijke geur van nieuwe technologie die de eerste maanden uit de computer kwam en mijn vaders kantoor opvulde, prikkelt met een beetje fantasie mijn neusharen nog.

©GMRimport

De computer en al zijn mogelijkheden droegen ook onweerlegbaar bij aan mijn leervermogen en creatieve ontwikkeling. Ik werd langzaam maar zeker beter in Engels en ik leerde de basisprincipes van het moderne Windows dankzij een kinderversie van het besturingssysteem — die ik alsnog via DOS moest opstarten. Ik trainde mijn ruimtelijk inzicht door op papier kaarten te tekenen van de levels uit Wolfenstein 3D en ik typte een complete trilogie aan fantasieverhalen gebaseerd op de verder niet zoveel om het lijf hebbende platformer Hocus Pocus.

Een reis naar de toekomst

Pas eind jaren 90 kwam de volgende pc in huis, die ditmaal op mijn slaapkamer mocht staan. Het type kan ik mij niet herinneren, maar hij had Windows, waardoor het aansturen van het systeem opeens een stuk minder abstract aanvoelde. Ik kocht er gloednieuwe spellen als Grim Fandango, Trespasser en The X-Files Game bij. Ik verwonderde mij over de levensechte graphics in vergelijking met mijn PlayStation en Nintendo 64. Grim Fandango leek wel een met de computer geanimeerde speelfilm, met Trespasser waande ik mij in Jurassic Park en, verrek, The X-Files bestond gewoon uit échte filmbeelden! 

©GMRimport

Wederom voelde het alsof ik met één aankoop (wederom met mijn vaders portemonnee natuurlijk) een reis naar de toekomst had gemaakt. Ik kon mezelf naast het gamen uren vermaken door louter Windows te verkennen, door de vele mappen te klikken en de prullenbak leeg te maken.

Er was nog geen internet – in ieder geval niet in de meeste Nederlandse huizen. Voor een computerscherm zitten was nog leuk omdát je ervoor zat, niet omdat je online iets moest opzoeken. Dat klinkt voor nieuwere generaties misschien extreem suf, maar geloof me: het was een heerlijke tijd.

Oude tijden herleven

En na het gesprek met mijn vrienden is het ook een tijd die ik plots enorm mis. Ik heb een (zeven jaar oude) game-pc in huis staan en een Steam-account met een hoop ongespeelde titels. Ik doe er eigenlijk al jaren niets mee. Op consoles zien de games er nagenoeg hetzelfde uit, en ook de ervaring van een game opstarten en goed laten draaien is zowel op console als pc nagenoeg gelijkgetrokken. Op mijn laptop werk ik. Zomaar een beetje in het rond klikken op mijn computer of laptop doe ik al helemaal niet – ik heb wel wat beters te doen, zeg!

©GMRimport

Waar ik vroeger ’s nachts vanuit mijn bed naar die fonkelnieuwe pc keek en de mogelijkheden door mijn hoofd gierden, vind ik het nu niet meer spannend om buiten werktijd voor een pc-scherm plaats te nemen.

Ik weet niet helemaal waardoor dat komt. Is het omdat de gebruikerservaring echt zo gestroomlijnd is, dat het niet meer futuristisch en spannend aanvoelt? Is het omdat ik de pc inmiddels zo gewend ben, dat hij geen geheimen meer voor mij kent? Of ben ik in al die jaren zo afgestompt dat ik uit luiheid maar mijn PlayStation opstart?

Misschien moet ik toch maar weer eens informatie in gaan winnen voor een nieuwe game-pc. Mogelijk krijg ik het voor elkaar oude tijden te laten herleven. Een paar duizend euro is toch eigenlijk maar kleingeld voor mijn tweede jeugd? Wacht eens even… is dit de midlifecrisis van een gamer?

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios
PU.nl
Nieuws

Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios

De eerste reacties op een Fairgames-speeltest zouden zorgwekkend zijn

Jade Raymond is vertrokken bij PlayStation Studios-ontwikkelaar Haven Studios, waar gewerkt wordt aan de online shooter Fairgames.

Dat meldt Bloomberg. Raymond, die vooral bekend is van haar werk aan de eerste Assassin's Creed-games en Watch Dogs, is niet meer werkzaam bij de in 2021 door haarzelf opgerichte studio.

Er wordt geen reden voor haar vertrek gegeven. Wel wordt geclaimd dat er enkele weken geleden een externe testfase voor de door Haven Studios ontwikkelde online shooter Fairgames werd gehouden, en dat sommige ontwikkelaars zich zorgen maakten over de reacties op de game.

Raymond heeft een rumoerig decennium achter de rug. Nadat ze bij Ubisoft vertrok richtte ze EA's Motive Studio in 2015 op, maar in 2018 vertrok ze om aan de slag te gaan bij Google Stadia. Toen Google in 2021 zijn ontwikkelstudio's sloot, richtte ze Haven Studios op om Fairgames te ontwikkelen. In 2022 kondigde Sony aan dat ze Haven Studios hadden overgenomen.

Een woordvoerder van PlayStation laat weten dat het bedrijf van plan is om Haven Studios te blijven ondersteunen. De ontwikkeling van Fairgames lijkt vooralsnog dan ook door te gaan, al heeft Sony de laatste tijd al meerdere liveserviceprojecten geannuleerd. Op Helldivers 2 na lijkt het bedrijf dan ook moeite te hebben met het uitbrengen van succesvolle multiplayergames, ondanks dat Sony eerder aangaf zich daar voor een groot deel op te willen gaan richten. Denk aan de annulering van een The Last of Us-multiplayergame en het offline halen van Concord kort nadat de game verscheen. Ook bleek eerder dit jaar dat er liveservicegames van Bend Studio en Bluepoint Games waren geannuleerd, waarbij een van de games blijkbaar een God of War-multiplayerspel was.

Fairgames - voorheen 'Fairgame$' - werd bij de onthulling in 2023 beschreven als een "frisse, moderne versie van het heist-genre. Kortgezegd is het een spannende, competitieve heistgame waar je je aansluit bij een geheime beweging die de extreem rijken beroven om zo meer balans te creëren." Spelers "bezoeken verboden locaties overal ter wereld, vullen hun zakken als een kind in een snoepwinkel en ontrafelen de snode plannen van onaantastbare miljardairs." De game komt naar PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum is nog altijd niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo geeft details over twaalf gratis Switch 2-updates voor Switch-games
PU.nl
Nieuws

Nintendo geeft details over twaalf gratis Switch 2-updates voor Switch-games

O.a. voor Super Mario Odyssey, Arms en de tweedimensionale Zelda-games

Nintendo heeft specifieke details gegeven over twaalf gratis updates voor Switch-games die beschikbaar komen wanneer ze op de Nintendo Switch 2 afgespeeld worden.

Het was al bekend dat diverse first-party Switch-games gratis updates zullen ontvangen op de Switch 2 om de ervaringen te verbeteren. Op de officiële website van Nintendo zijn nu specifieke details gegeven over wat spelers kunnen verwachten van deze updates. Alle updates zullen vanaf 5 juni - oftewel op de dag van de Switch 2-release - beschikbaar zijn.

Zo worden de graphics van bijna alle genoemde games verbeterd, en zullen bij sommige games ook de framerates hoger liggen. Ook wordt er in veel gevallen HDR-ondersteuning toegevoegd. Sommige spellen krijgen ook GameChat-ondersteuning. Het gaat om de volgende games:

  • Arms

  • Captain Toad: Treasure Tracker

  • Super Mario Odyssey

  • Super Mario 3D World + Bowser's Fury

  • Clubhouse Games

  • The Legend of Zelda: Link's Awakening

  • The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

  • Game Builder Garage

  • New Super Mario Bros. U Deluxe

  • Pokémon Scarlet en Violet

  • Big Brain Academy: Brain vs. Brain

Deze updates moeten niet verward worden met betaalde Switch 2-upgrades die voor games als Super Mario Party Jamboree, Zelda: Tears of the Kingdom en Breath of the Wild en Kirby en de Vergeten Wereld worden voorbereid.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!