Bungie gooit Marathon seizoen 2 open met een gratis week, een nachtmap en een (naar onze mening) beter progressiesysteem. Vanaf 2 juni 2026 draait Marathon seizoen 2 live op PS5, Xbox Series X/S en pc, en de eerste week is gratis te spelen.
En dan gaat het ook echt om de volledige game, zonder kosten, met alle voortgang die meegaat als je daarna besluit de 40 euro neer te tellen. Wie al honderden uren in seizoen 1 heeft gestopt, begint gameplay-technisch opnieuw op gelijk niveau, want alle gear en upgrades zijn gereset. Cosmetics en codex-entries blijven staan, en afhankelijk van je eindrank krijg je een starterspakket mee. Maar verder: schone lei.
Dat klinkt pijnlijk, maar de inhoud van seizoen 2 rechtvaardigt die reset wel enigszins. De grootste toevoeging is Dire Marsh bij nacht. Hoewel het dezelfde map is voelt het toch als een compleet ander spel. Beperkt zichtbereik, zaklantaarns die je positie verraden, nieuwe nachtelijke vijanden, mechanics als Vector-kogels die lichtplassen creëren en Darksight-scopes die de omgeving verkenbaar maken. Bungie belooft iets minder spelers per match maar meer environmental hazards. Dag- en nachtversie wisselen elkaar om de 90 minuten af.
De nieuwe Runner Shell heet Sentinel en is defensief ingesteld. De Prime (ultimate) ability schiet inkomende granaten en raketten uit de lucht en boosts de weapon handling van teamgenoten. Als tactical ability heeft deze nieuwe character een snare mine die vijanden vastplakt, een passive ability die je weerbaarder maakt als je omsingeld bent, en een trait die vijanden in de buurt markeert.
Het progressiesysteem van seizoen 1 was niet bepaald het sterke punt van de game. The Cradle moet dat rechtzetten. Je breekt loot af tot ruwe materials en dat levert levels op. Die levels geven energiepunten waarmee je stats upgraden. Respeccen kan altijd en voortgang blijft behouden over alle shells. Op papier beduidend toegankelijker dan wat seizoen 1 probeerde te doen.
Verder zijn er twee nieuwe wapens, een SMG met ingebouwde demper en een pistool voor close-range duels, zijn contracten en factionprogress bijgeschaafd, en belooft Bungie technische verbeteringen op het gebied van disconnects en pc-performance. Een PvE-only modus is onderweg, maar wanneer precies is nog niet bekend. Genoeg redenen om die gratis week in ieder geval even mee te pikken!