Nieuwe Xbox-baas Asha Sharma trekt de stekker uit Copilot op console en mobiel
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Xbox-baas Asha Sharma trekt de stekker uit Copilot op console en mobiel

AI verhuist even naar de bank.

Xbox CEO Asha Sharma heeft via X bekendgemaakt dat Microsoft stopt met de ontwikkeling van Copilot op Xbox-consoles. De AI-assistent wordt ook op mobiel afgebouwd. Volgens Sharma moet Xbox “sneller bewegen, de band met de community verdiepen en frictie wegnemen voor spelers en ontwikkelaars.”

In haar bericht kondigt Sharma tegelijkertijd een leiderschapswissel aan. Interne mensen die Xbox mee hebben opgebouwd kregen promotie, terwijl er ook nieuwe gezichten zijn binnengehaald. “Die balans is belangrijk om de business weer op koers te krijgen,” schrijft ze. “Als onderdeel van deze verschuiving zullen we functies afstoten die niet passen bij waar we naartoe gaan.”

Xbox Copilot

De reacties zijn overwegend positief. Dat is niet zo gek: toen Sharma in februari het roer overnam na het vertrek van Phil Spencer en Sarah Bond, maakten spelers zich zorgen over haar achtergrond als hoofd van Microsofts CoreAI-divisie.

Meer AI in je Xbox, dat was wel het laatste waar iemand op zat te wachten. Sharma zelf pareert dat al een tijdje met de belofte dat “games altijd kunst zijn, gemaakt door mensen.” Met het schrappen van Copilot maakt ze die woorden nu concreet.

Het past in een bredere koerswijziging. Eerder schrapte Xbox de naam Microsoft Gaming om spelers centraal te zetten, en sindsdien mailen alle Xbox-medewerkers vanaf @xbox.com in plaats van een Microsoft-adres.

Symboliek, zeker, maar wel het soort symboliek dat laat zien welke kant het op moet. En als je eerste concrete maatregel is om een AI-feature te schrappen die niemand wilde, dan is dat een redelijk solide begin. Sharma deelde eerder ook details over Project Helix, de volgende Xbox-console, die volgens haar “leidend wordt in performance en je Xbox- en PC-games speelt.”