Ontwikkeling Donkey Kong Bananza begon meteen na Mario Odyssey
De 3D-platformer rondom de loodgieter kwam in 2017 uit
De ontwikkeling van het aankomende Switch 2-spel Donkey Kong Bananza is meteen begonnen nadat Super Mario Odyssey in 2017 uitkwam.
Dat heeft producent Kenta Motokura laten weten in een interview met La Vanguardia (via Eurogamer). "Hoewel ik geen precieze details kan geven, kan ik wel vertellen dat we de ontwikkeling begonnen nadat we Super Mario Odyssey af hadden."
Vorige week gaf Motokura in een interview nog aan dat de game in eerste instantie dan ook bedoeld was voor release op de eerste Switch, maar in dit nieuwe interview benadrukt hij dat het spel alleen mogelijk is op de Switch 2. "We willen continuïteit genereren via constante vernietiging, en daarom moesten we veel vernietigbare objecten in de spelwereld kunnen plaatsen. Dit is alleen mogelijk op de Switch 2, waardoor we veel elementen op het scherm kunnen plaatsen, alsmede verschillende materialen en vernietiging op een grote schaal."
Overigens bleek in hetzelfde interview al dat de ontwikkelaar erkent dat er framedrops in de game zitten bij sommige hectische momenten. "Er zijn meerdere dingen om in ogenschouw te nemen. Allereerst gebruiken we expres effecten zoals 'hit-stop' en slow motion om impact uit te beelden. Ten tweede gebruiken we voxel-technologie, waardoor er soms grote veranderingen via vernietiging doorgevoerd wordt in de omgeving. We zijn op de hoogte dat de prestaties hierdoor soms een klein beetje omlaag gaan. Toch is de game over het algemeen vloeiend, en op plekken waar grote veranderingen plaatsvinden, prioriteren we plezier en speelbaarheid."
Mensen die geen spoilers voor Donkey Kong Bananza willen zien, zijn gewaarschuwd: sommige mensen hebben de game al in handen en het internet staat dan ook vol met beelden. Overigens is vandaag ook gelekt dat Universal en Nintendo met een animatiefilm rondom Donkey Kong komen.
Donkey Kong Bananza speelt zich geheel ondergronds af, maar verschillende 'niveaus' wekken de illusie dat ze buiten gesitueerd zijn. Donkey wordt vergezeld door een jonge versie van Pauline. Zij wil een weg terug naar de oppervlakte vinden via de kern van de planeet, en Donkey Kong helpt haar daarbij.
Een tweede speler kan desgewenst in de huid van Pauline kruipen (lokaal en online) en zo Donkey Kong assisteren. Via GameShare is er maar één exemplaar van de game nodig om samen te spelen - zelfs Switch-eigenaren kunnen meespelen met Switch 2-spelers, ook al komt de game officieel niet uit voor de eerste Switch.
In Donkey Kong Bananza kunnen spelers naar gelieve de omgeving in de 3D-wereld kapotmaken om zo geheimen te vinden. Hele muren en vloeren kunnen door Donkey Kong kapot worden gemaakt. Dit komt op allerlei manieren terug in de gameplay. Zo kunnen stukken rots gebruikt worden om hoger te springen of zelfs door de omgeving te surfen.
Daarbij is een van de doelen in de game het verzamelen van zowel glinsterende bananen als goud. Dat goud kan gebruikt worden voor verschillende transformaties. Donkey Kong kan in de game verschillende krachten voor het eerst ontgrendelen via het gezang van Pauline. Zo kan het personage in een snelle zebra veranderen of in een struisvogel om tijdelijk te vliegen en eieren te laten vallen op vijanden.
De game verschijnt aanstaande donderdag voor Nintendo Switch 2.