'Switch 2-gamekeycards zijn een kwestie van snelheid, niet kosten'
Aldus Final Fantasy 7-regisseur Naoki Hamaguchi
Volgens Naoki Hamaguchi, de regisseur van Final Fantasy 7 Rebirth en mederegisseur van Final Fantasy 7 Remake, hebben gamers weinig andere keuze dan de controversiële 'gamekeycards' voor de Nintendo Switch 2 te accepteren. Ze zouden volgens hem vooral gebruikt worden door ontwikkelaars om er voor te zorgen dat grootschalige, intensieve games snel ingeladen kunnen worden via de ssd-schijf, en niet zozeer zodat ontwikkelaars goedkoper uit zijn dan met het uitbrengen van een reguliere Switch 2-cartridge.
Gamekeycards, die met de Switch 2 geïntroduceerd zijn, roepen controverse op bij sommige consumenten. Hierbij functioneert het fysieke spel in feite als een soort 'sleutel' en moet de game alsnog gedeeltelijk of in zijn geheel worden gedownload. Sommige gamers vinden dit niet passen bij een aankoop van een fysiek product. Vooral veel third-party uitgevers maken er sinds de Switch 2-release gebruik van.
Hamaguchi meldt nu in een interview met JP Games (via VGC) dat de afweging door bedrijven niet zozeer gemaakt wordt vanwege de relatief dure fysieke cartridges van 64 GB, maar omdat er voor moderne games ssd-schijven nodig zijn om het spel snel in te laden. Fysieke cartridges zijn simpelweg trager.
"Ik denk dat het grootste probleem voor ontwikkelaars - zeker voor ontwikkelaars zoals wij die intensieve, grootschalige HD-games maken - de laadtijden zijn. Als je kijkt naar ssd-schijven en de snelheid die je kunt behalen als je vanuit daar een game inlaadt, dan zijn fysieke cartridges inferieur. Zo werkt fysieke media nou eenmaal. Door een (gedeeltelijke) download van de game te verplichten, kun je de ssd-schijf gebruiken en daarop rekenen voor snellere laadtijden. Dat is belangrijk voor ontwikkelaars."
Omdat de interne opslagcapaciteit van de Switch 2 sneller games opstart dan cartridges, zullen grote games nou eenmaal vaker een gamekeycard gebruiken, omdat de game dan dus vanuit de ssd-schijf wordt opgestart. Hamaguchi hoopt dan ook dat spelers uiteindelijk begrip zullen tonen voor het bestaan van de gamekeycard. "Ik zou het fijn vinden als Nintendo-fans dit begrijpen en ze het gaan accepteren als onderdeel van de cultuur die bij het spelen op een Switch komt kijken, want het geeft meer mogelijkheden. Het is een optie - niet dat iedereen het moet gebruiken - om games aan fans te leveren. Als we die optie niet hadden, zouden we kansen kunnen mislopen en zouden zij die games niet kunnen spelen."
Onlangs werd aangekondigd dat Final Fantasy 7 Remake Intergrade op 22 januari 2026 voor Nintendo Switch 2 uitkomt. Het spel wordt geleverd op een gamekeycard.