Pokémon-actie bij McDonalds Japan zorgt voor chaos en voedselverspilling
PU.nl
Nieuws

Pokémon-actie bij McDonalds Japan zorgt voor chaos en voedselverspilling

De actie is na een dag al stopgezet

Een promotionele actie van McDonalds in Japan waarbij klanten Pokémon-kaarten bij hun maaltijd ontvingen, is na een dag al stopgezet vanwege de enorme vraag naar de kaarten.

Afgelopen zaterdag begon er een actie bij McDonalds Japan waarbij mensen Pokémon-kaarten ontvingen bij hun Happy Meal. De actie had eigenlijk tot en met vandaag moeten lopen, maar werd na één dag al stopgezet vanwege de massale toestroom van klanten.

Dat komt vooral vanwege een Pikachu-kaart die men kon krijgen bij een Happy Meal, waarop een nieuwe tekening van het personage en een McDonalds-stempel stond. De kaart wordt op de tweedehands markt voor veel geld verkocht, omdat hij relatief zeldzaam is.

In de loop van afgelopen zaterdag kochten diverse klanten enorme hoeveelheden voedsel bij McDonalds in de hoop de kaart te krijgen. De Pokémon-kaarten werden er vervolgens uitgevist en het voedsel weggegooid in prullenbakken of op straat. Daarnaast waren er naar verluidt McDonalds-werknemers die doosjes met kaarten onder de toonbank verkochten.

Het is niet voor het eerst dat een pokémon-product chaos veroorzaakt. In het Van Gogh Museum werd in 2023 een speciale Pokémon-expositie gehouden, waarbij men unieke merchandise gebaseerd op de schilder en de franchise kon kopen. Vooral een speciale kaart met Pikachu in de stijl van het schilderwerk kon op gretig aftrek rekenen.

36 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Paasei
12 augustus 2025 - 09:14

Zelfs in Japan kunnen mensen dus niet normaal doen omtrent Pokemon. Het trieste is nog dat het vaak niet eens de kinderen zijn die zich zo mis- gedragen.

Een tijd geleden eindelijk eens naar het Van Gogh museum geweest. Toen kreeg ik zo’n Pikachu-kaart, omdat er een tijdelijke tentoonstelling was van Pokemon in Van Gogh schilderijen. Best geinig vond ik, maar de lange rij zeker niet waard. En buiten stond men te smeken om die kaart van mij te kopen.

Boerieboer
12 augustus 2025 - 12:34
Antwoord aan  Paasei

Mocht je hem nog sealed hebben is die tegenwoordig zoon 300 piek waard 🙂

Paasei
12 augustus 2025 - 13:38
Antwoord aan  Boerieboer

Tja, en toch zou ik hem eerder aan kind schenken die gewoon onschuldig fan is van Pikachu, dan een of andere verzamelaar die er vervolgens verder niets mee doet.

Boerieboer
12 augustus 2025 - 16:21
Antwoord aan  Boerieboer

Ik snap de gedacht wel hoor maar zijn zat mensen die het ook kopen voor hun eigen verzameling, er niks mee doen is groot woord dan want je “verzameld” het, ikzelf heb er ook 2 voor mijn eigen privé collectie, netjes gekregen in de winkels bij gekochte producten. Helaas 1 dag voordat ik naar het museum zou gaan werd de actie stopgezet vanwege alle ellende rondom het museum… wat ik overigens wel begreep hoor.

Snafu9
12 augustus 2025 - 17:37
Antwoord aan  Boerieboer

@Paasei
Dit is echt heel mooi dat je het zou willen schenken aan een kind die onschuldig fan is van Pokémon. Ik zou het zeker toejuichen. Echter zijn de kinderen ook al echt hiermee besmet. Mijn neefje van 8 jaar vraagt direct aan zijn vader of aan mij als hij een mooie kaart heeft gepacked of het geld waard is. Hij is 8 jaar!!! Op schoolpleinen maken ze foto’s van hun kaarten om te laten zien wie de duurste kaart heeft. Het is echt niet leuk meer deze hype.

Rainking
11 augustus 2025 - 21:45

Wa’s dah nou!? D’r zit geeneens een Wooloo tussen!

Baroness
11 augustus 2025 - 20:10

McDonalds met zijn troep!. Als je weet wat daar allemaal in zit dan kom je er nooit meer…

Mr.Doom
12 augustus 2025 - 07:33
Antwoord aan  Baroness

Slachtafval? Dat zit ook in frikandellen. Als het maar smaakt, op z’n tijd vind ik het erg lekker.

NextGenDonkey
12 augustus 2025 - 11:03
Antwoord aan  Mr.Doom

Wordt toch gemaakt van de ossenhaas?

Baroness
12 augustus 2025 - 12:39
Antwoord aan  Mr.Doom

Nee dat vlees is volgens mij separatorvlees dat spuiten ze van die botten wat overgebleven is. En de Franse frieten zijn voor 60% geen aardappel, maar stoffen die het bak proces versnellen. En die broodjes zijn zo droog en smaakloos dat die sausen! echt de grote boosdoeners zijn daar zitten gevaarlijke E-stoffen in. En die kippen nuggets (proef ze maar eens zonder saus..) daar in zitten E450/E451, E412, E415, E330, E322, en E500. En dat is maar een hele klein lijstje met informatie. De rest is gewoon duizeling wekkend! en beter om niet te weten voor mensen die af en toe daar eten. Maar het heet niks voor niks fast-food en eten wat binnen 10 minuten klaar is dat kan nooit goed zijn.

Frostinator
12 augustus 2025 - 13:03
Antwoord aan  Mr.Doom

@Baroness ik en mijn 10 jaar ervaring als voedselveiligheidscoordinator moeten ons hier toch even mee bemoeien. Ja, je hebt gelijk dat het rotzooi is. Nee, elders is het niet per se gezonder, ook niet in de super.

En een E-nummer is niets anders dan een registratienummer bij de EU. Die bepalen dmv van zeer grondig onderzoek welke concentraties van elke stof veilig zijn voor menselijke consumptie, en houden daarin strenge grenswaarden aan. En daar boffen we mee, want we lopen daarmee ver vooruit op de rest van de wereld.

Baroness
12 augustus 2025 - 13:25
Antwoord aan  Mr.Doom

Ja en >sommige< E-nummers zijn niet eens zo slecht voor je, en vooral niet in hele kleine hoeveelheden. Maar ik kom dus al jaren niet meer naar een McDonalds, KFC, of een Febo. Als ik onderweg ben in Nederland zoek ik altijd een la place op. Die trouwens ook in het buiteland zit..

NextGenDonkey
12 augustus 2025 - 22:58
Antwoord aan  Mr.Doom

Dat van die ossenhaas was sarcastisch bedoelt voor degenen die dat niet door hadden 😅.

Snafu9
12 augustus 2025 - 23:05
Antwoord aan  Mr.Doom

@BARONESS
Ik hoop niet voor je dat je thuis dan wel eens een frikandelletje of andere snacks uit de airfryer/frituur eet. Anders kan je net zo goed naar de Febo gaan waar je dus niet durft te komen.

Baroness
13 augustus 2025 - 13:14
Antwoord aan  Mr.Doom

Daar ben ik wel schuldig aan! natuurlijk eet ik wel eens snacks etc. Maar het is meer zo dat ik mensen een beetje wil wakker schudden die denken dat het allemaal wel oké is. Om regelmatig bij McDonalds en dergelijke te eten.

Edmar
11 augustus 2025 - 19:49

Soms vraag ik me af waar het heen gaat met deze wereld. Ongelovelijk!

TheGateCrusher-2
11 augustus 2025 - 21:32
Antwoord aan  Edmar

Dit was niet anders met de Flippo’s

Rainking
11 augustus 2025 - 21:46
Antwoord aan  TheGateCrusher-2

Ik heb die eerste map hier nog ergens in de berging compleet liggen. Er was er toen eentje die ik nog steeds moest en uiteindelijk bleek een vriend van daar juist weer een overschot van te hebben.

Snafu9
12 augustus 2025 - 17:41
Antwoord aan  TheGateCrusher-2

@THEGATECRUSHER-2
Ik kan me niet herinneren dat schappen compleet leeg waren vanwege de flippo’s. Dat is zeker wat er nu zou gebeuren als de hype opnieuw in zakken chips komt. Weken lang ligt er dan geen zak chips meer in de schappen.

Wouter-Morphy
11 augustus 2025 - 19:45

Wel heel wat anders dan toen ik als 10 jarig ukkie een Pikachu promo-kaart kreeg bij de eerste Pokémon film (beste uitvoering van de toen nog chubby dondermuis).

Nu is de franchise gewoon te groot geworden om bij welke gelegenheid maar ook kaarten weg te geven. Dat en graaicultuur is erger dan ooit, helft van die lui is waarschijnlijk niet eens fan.

Mister Frowdo
11 augustus 2025 - 18:57

Mensen kunnen zich vaak walgelijk gedragen. Dit terwijl er in de wereld momenteel mensen aan het vechten zijn voor voedsel op hun bord. Allemaal voor een stukje waardeloos karton.

EarlyGamer
11 augustus 2025 - 19:01
Antwoord aan  Mister Frowdo

“De kaart wordt op de tweedehands markt voor veel geld verkocht, omdat hij relatief zeldzaam is.”

Zo waardeloos is dat stukje karton dus niet.

Mister Frowdo
11 augustus 2025 - 19:09
Antwoord aan  EarlyGamer

Ik weet voor hoeveel geld deze kaartjes over de toonbank gaan. Wat de gek er voor geeft. Mijn punt is echter dat verspilling van voedsel echt niet kan, zeker niet wanneer je elke dag geconfronteerd wordt met volwassenen en kinderen die in hongersnood zitten.

Dat stukje karton is momenteel niets waard in plaatsen zoals Soedan, Ethiopië en Gaza. Een bord gevuld met aardappelen, rijst of drinkbaar water is nog steeds meer waardevol dan een shiny Charizard wanneer er plotseling een crisis ontstaat.

Ik snap je grapje wel, maar als ik de foto’s zie van al die verspilling wordt ik kwaad. De Pokémon fanbase is sowieso al vaker in de media gerepresenteerd als niet de meest toffe mensen. Van dorpen en steden overrompelen met Pokémons vangen via de smartphone apps, volwassenen die letterlijk kaarten uit kinderhanden gaan trekken, scalpen, en nu dit.

De echte verzamelaars (vooral kinderen) worden vaak gekloot door dertigers met een kringbaard en een morbide corpulent postuur op teenslippers. De prijs van die kaartjes is misschien nog wel de nagel op de kop, inderdaad.

Zoals ik dus zei, walgelijk gedrag.

TheKing1
12 augustus 2025 - 06:56
Antwoord aan  EarlyGamer

Ze verspillen McDonalds. Dus ze verspillen weinig fatsoenlijk voedsel hoor.

Dylanbob
12 augustus 2025 - 08:07
Antwoord aan  EarlyGamer

Denk dat de gemiddelde oorlogsvluchteling erg blij is met een Happy Meal.

NextGenDonkey
12 augustus 2025 - 08:28
Antwoord aan  EarlyGamer

Zo lang kapitalisme overheerst blijven we gigantische voedselverspilling houden.

Je weet dat het gezeik wordt met die gelimiteerde Pokemon kaarten. Die Pokemon kaart in het van Gogh museum idem. Die is nu rond de €340,- waard.

Die flippo’s van vroeger was er ook een tijd dat mensen in de winkel de zakken open maakten en die flippo’s deden jatten. Maar die zagen we toen niet aankomen.

Mythanics
12 augustus 2025 - 08:38
Antwoord aan  EarlyGamer

Laat ik voorop stellen dat deze specifieke actie niet goed te praten is, maar voor mij klinkt het alsof je dit een verkeerde hobby vind. Ik verzamel zelf geen Pokémon kaarten, maar Yugioh, maar dat spel is zo gecompliceerd geworden met o.a. Link en Pendulum Summon dat de doelgroep sowieso ouder is geworden. Ik zelf zie het niet anders dan als een postzegel of munten verzameling van vroeger.

Ik vind wat in Soedan of Gaza gebeurd extreem erg en twijfel dagelijks of ik niet zelf te weinig doe, maar ik besef dat ik het ook niet op kan lossen en laat daar me niet in beletten om uit de weinige dingen waar ik plezier uithaal om daar nog plezier uit te halen.

Daarnaast als je Microsoft producten gebruikt sponsor je een bedrijf wat met o.a. haar cloud en AI diensten actief het Israëlische leger steunt om wapens en dingen als gezichtsherkenning, traceren van mensen in te zetten. Dus dan zou je als gamer mogelijk ook moeten besluiten om alles van Microsoft/Xbox links te laten liggen.

Nogmaals dit specifieke gedrag van de Happy Meals is niet goed te praten, maar ik vind het zelf niet prettig als ik hoor dat mensen op een hobby als kaartjes verzamelen neerkijken. Is het namelijk zoveel lager dan postzegels, munten, sigarenbandjes, Coca Cola spullen, honkbal plaatjes, knuffels zoals Labubu of Anne Geddes of überhaupt iets anders te verzamelen? Ik vind persoonlijk van niet, het is het gedrag wat je zelf binnen de hobby vertoond wat wel of niet door de beugel kan.

Paasei
12 augustus 2025 - 09:56
Antwoord aan  EarlyGamer

@Mythanics
Het gaat meer om het getoonde gedrag die gepaard gaat met de hobby. Ik zie postzegelverzamelaars dit niet doen op beurzen, in de Bruna of in het postkantoor.

De hobby is prima. Persoonlijk vind ik het juist erg tof dat mensen ergens (veel) passie voor hebben, maar je kunt je desondanks dat wel fatsoenlijk gedragen. Dat laatste is iets wat bij nogal vaak (schijnbaar) ontbreekt.

Mythanics
12 augustus 2025 - 10:07
Antwoord aan  EarlyGamer

@Paasei

Daar zijn we het zeker mee eens, jammer genoeg zie je het wel bij meer hobby’s tegenwoordig, zoals bij Labubu poppen of collectible popcorn bakken verzamelaars in Amerika. Ik denk niet zo zeer dat het alleen te maken heeft met de specifieke hobby, maar met een algemeen mentaliteitsprobleem tegenwoordig in de gehele wereldwijde maatschappij. De wereld is harder en egoïstischer geworden zo lijkt het.

Paasei
12 augustus 2025 - 10:50
Antwoord aan  EarlyGamer

@Mythanics

Daar lijkt het inderdaad erg op, ja. Ik vraag mij ook al heel lang af of mensen hun shit delen op het internet omdat ze het leuk vinden, of om te pochen. het internet is heel erg toegankelijk, inmiddels ook belangrijk op zakelijk gebied en vrij anoniem. Dus iedereen kan met wat tikken van de vingers iets op zetten. Gemak neemt heel veel over en dus blijkbaar ook enige fatsoenlijkheid.

Ik moest even opzoeken wat Labubu poppen zijn. Nooit van gehoord. Lijkt een beetje op die trolletjes van vroeger.

Mister Frowdo
12 augustus 2025 - 16:17
Antwoord aan  EarlyGamer

@MYTHANICS

Paasei heeft het eigenlijk al heel goed omschreven. Het gaat mij niet om de hobby als verzamelaar, het gaat mij eerder over het gedrag dat vaak (volwassen) verzamelaars tonen. In dit geval de onnodige verspilling van voedsel, terwijl er anderen mensen honger lijden in de wereld. Allemaal omwille van een kaartje of het onbegrijpelijk grote bedrag dat volwassen hobbyisten neerleggen voor dit stukje karton.

Ik verzamel ook heel wat zaken zoals Lego minifiguren, 4K blu-rays, Hot Toys figuren, gelimiteerde LP’s, consoles en videogames, maar ik hou het wel fatsoenlijk. Jij wellicht ook, mocht Pokémons verzamelen jouw hobby zijn. Ik veroordeel alleen het wansmakelijke gedrag dat ze tonen in dit bericht.

Ook verwijs ik specifiek naar naar volwassen verzamelaars zonder manieren, die genoeg geld hebben om te spenderen aan dure kartonnen kaartjes, maar wel over lijken wandelen om ze te bemachtigen. Dit terwijl kinderen met een beperkt budget ook graag een pakje Pokémon kaarten willen kopen, maar vaak voor een lege automaat staan omdat de volwassenen met meer geld ze scalpen en later doorverkopen voor nog meer geld.

Dit heb je met allerlei hobby’s, maar het artikel gaat nu specifiek over McDonald’s en Pokémon, dus logisch dat mijn pleidooi daarover gaat. Ik heb dus helemaal niks tegen verzamelaars van eender wat, maar wel tegen wansmakelijk gedrag dat mensen tonen uit hebzucht.

do365nic
11 augustus 2025 - 17:26

Dat komt ervan als je van een happy meal een lootbox maakt

Mister Frowdo
11 augustus 2025 - 19:31
Antwoord aan  do365nic

Hopelijk denken ze volgende keer na.

Undefused (gebruiker is geblokkeerd)
11 augustus 2025 - 19:32
Antwoord aan  do365nic

Hahahahah🤣

watashi wa maurice desu.
12 augustus 2025 - 11:15
Antwoord aan  do365nic

Hahaha, ik moest hier toch even hardop om lachen.

Frostinator
11 augustus 2025 - 17:19

Zucht zo triest dat mensen zo leip gaan voor die kaartjes, het is duidelijk niet geschikt voor dit soort acties.