De tijd van goedkope consoles is voorbij
Gamer.nl
Nieuws

De tijd van goedkope consoles is voorbij

Toen Sony de PlayStation 3 lanceerde voor 499 euro, leek dat een astronomisch hoog bedrag. Nu lijkt dat de ondergrens en mogen we blij zijn als het niet nóg meer wordt.

Sony bereidde ons vorige week al voor op slecht nieuws. CEO Jim Ryan wil een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden voor de PlayStation 5, maar dat betekent niet per se dat dat ook de laagste prijs wordt. “Waarde is een combinatie van meerdere elementen. Het betekent games, het aantal games, de diepgang van de games, de variatie in games, de kwaliteit van games, de prijs van games... al deze elementen en hoe ze samenvallen met de features van de console."

Dat is marketingpraat voor: dit wordt geen goedkoop apparaat. 500 euro wordt mogelijk de ondergrens en het zou zomaar nog duurder kunnen worden. Dat is behoorlijk prijzig. Natuurlijk is er al aardig wat inflatie overheen gegaan sinds de lancering van de PS3, maar 500 euro voelt nog steeds als een magische grens waar je niet overheen mag gaan. 400 euro kun je voor jezelf nog verantwoorden, 450 ook wel, maar meer dan een half duizend… dan begin je je portemonnee ineens te voelen.

©GMRimport

Dure technologie

Ryan laat in dit interview al zien wat het verkooppraatje van Sony gaat worden. Ja, de console is duur, maar je krijgt er ook veel voor terug. Dit is een enorm krachtig apparaat, waar je prachtige games op kunt spelen! Het nieuwste van het nieuwste! Dat is leuk en aardig, en het klopt dat Sony niet de goedkoopste onderdelen heeft uitgezocht, maar dat is wel wat klanten altijd al verwachten. De PlayStation 4 werd ook al verkocht als hypermodern snufje, dus ik betwijfel of gamers vatbaar zijn voor dat argument.

Het zal helpen dat concurrent Microsoft waarschijnlijk met dezelfde problemen kampt, al acht ik bij het Amerikaanse bedrijf de kans groter dat ze wat meer verlies pakken op elke verkochte console. Alles om het gat met Sony te verkleinen. Microsoft is bovendien een financieel gezond bedrijf, dat dit risico wellicht beter durft te lopen.

Maar zelfs als de Xbox Series X en PlayStation 5 straks allebei boven de 500 euro uitkomen, voelt dat gevaarlijk. Dat komt door een ander platform, dat nooit een directe concurrent leek maar nu toch om de hoek komt kijken: de pc.

500 euro wordt mogelijk de ondergrens en het zou zomaar nog duurder kunnen worden. Dat is behoorlijk prijzig.

-

Master race

Nieuwe consolegeneraties liggen bij lancering eigenlijk altijd al achter op wat de allernieuwste pc’s kunnen. Daar was altijd een goed argument voor: consoles zijn een stuk goedkoper en bedoeld voor gamers die wat minder gedoe willen. Gewoon dat kastje aan je tv hangen, dan hoef je je nooit meer ergens zorgen over te maken. Pc-spelers zitten altijd met driver-updates te klooien en videokaarten te upgraden - daar heb jij geen last van op je console.

Maar de grens tussen pc en console is al jaren aan het vervagen. Pc’s worden steeds makkelijker om te gebruiken, terwijl consoles alleen maar ingewikkelder worden. Je kunt een pc prima aan je tv hangen en onderuitgezakt op de bank spelen. Updates worden vaak automatisch gedownload. En ja, soms is een nieuwe videokaart wel fijn, maar dat geldt voor consoles tegenwoordig toch ook? Die komen halverwege de generatie ineens met een X- of Pro-versie aanzetten. Bovendien zit je consolegames ook constant te updaten voordat je ze eindelijk kunt spelen.

©GMRimport

Niet té duur, please

Hoe duurder de nieuwe consoles straks worden, hoe logischer het wordt om de stap naar pc te maken. Als er nog maar een paarhonderd euro verschil zit tussen een PlayStation 5 of een krachtige pc, wordt die overstap verleidelijk. Het verschil heb je immers zo terugverdiend via Steam-sales en gratis Epic Store-games.

Ik verwacht niet dat Sony de prijs al gaat onthullen tijdens hun eerste PlayStation 5-stream. Een hoge prijs zou namelijk een zwart randje geven aan zo’n presentatie, terwijl ze juist het momentum terug willen winnenmet hun grote games. Sony en Microsoft lijken bovendien verwikkeld te zijn in een soort staarwedstrijd, waarbij elk op de ander wacht om hun prijs bekend te maken. Terwijl ze zo op elkaars concurrentie gefocust zijn, is het niet te hopen dat ze de prijs té ver omhoog schroeven. Sony is daar nu heel duidelijk in: de tijd van ‘goedkope’ consoles is voorbij. Begin maar vast met sparen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van GTA-achtige MindsEye gelekt
Gamer.nl
Nieuws

Gameplay van GTA-achtige MindsEye gelekt

Game komt op 10 juni uit voor PS5, Xbox Series-consoles en pc

Er is nieuwe gameplay online gelekt van het MindsEye, het op Grand Theft Auto lijkende actiespel van Build a Rocket Boy.

Eerder werd al aangekondigd dat de game op 10 juni uitkomt, en dit weekend heeft een streamer op een of andere manier toegang gekregen tot de game en er gameplay van uitgezonden. Op Reddit zijn diverse gameplayclips verzameld - zolang ze zichtbaar blijven tenminste. In de clips is te zien hoe de speler rondrijdt en vuurgevechten houdt.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt zoals gezegd op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!