Google verklaart waarom veel Stadia-games niet in 4K en 60fps speelbaar zijn
Gamer.nl
Nieuws

Google verklaart waarom veel Stadia-games niet in 4K en 60fps speelbaar zijn

Google heeft een verklaring gegeven voor het feit dat veel games niet in 4K en 60fps gespeeld kunnen worden op de nieuwe gamestreamingsdienst Google Stadia.

Veel Stadia-gebruikers zijn niet helemaal tevreden met de lancering van Google Stadia wegens het ontbreken van een aantal ontbrekende functies die Google had beloofd. Een van de kritiekpunten is dat meerdere games niet in 4K en/of 60fps gespeeld kunnen worden, terwijl het abonnement dat op dit moment vereist is dit wel als functie noemt. Zo zijn er meldingen ontvangen over de tekortkomingen van Red Dead Redemption 2 en Destiny 2.

Google heeft aangegeven dat de datacenters van het bedrijf krachtiger zijn dan de huidige generatie consoles. Het prestatieniveau van Stadia is echter lang niet gelijk aan de verwachtingen van de consument. Volgens Google is hier echter een reden voor. Alle streams draaien namelijk volgens Google op 4K en 60fps, onafgezien van de resolutie waar het spel daadwerkelijk op wordt getoond, anders gezegd; de schuld ligt bij de ontwikkelaars.

"Stadia streamt in 4K en 60fps, en dat geldt voor alle aspecten van onze pijplijn van game tot scherm: GPU, encoder en Chromecast Ultra geven allemaal 4K door aan 4K-televisies, wanneer de juiste internetverbinding aanwezig is.", begint de verklaring van Google.

"Ontwikkelaars van Stadia-games werken hard voor de beste stream-ervaring voor elk spel. Zoals te zien is bij al onze platformen, worden er verschillende technieken gebruikt om de beste algemene kwaliteit te leveren. We geven ontwikkelaars de vrijheid om zelf in te vullen hoe de beste beeld- en frame rate-kwaliteit bereikt kan worden en we zijn onder de indruk van het resultaat dat zij hebben geleverd bij de lancering van Stadia", aldus Google.

©GMRimport

Google benadrukt tevens dat ze ervan overtuigd zijn dat ontwikkelaars doorgaan met het verbeteren van hun games op Stadia. Omdat Stadia-games in de cloud worden gedraaid kunnen ontwikkelaars volgens Google zo snel innoveren als ze willen om een betere ervaring te leveren zonder gebruik te hoeven maken van patchers en downloads.

Voorlopig wordt er dus geen oplossing geboden door Google. Of en wanneer games in een hogere resolutie of betere framerate worden gedraaid is nog niet bekend.

Eerder bevestigde Google de afwezige functies van Stadia bij de lancering. Hier lees je alle info over Google Stadia op een rijtje.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sackboy is uit het PlayStation Productions-logo gegooid
Gamer.nl
Nieuws

Sackboy is uit het PlayStation Productions-logo gegooid

Wat betekent dat voor de toekomst van het personage?

Sackboy - bekend van de LittleBigPlanet-games en Sackboy: A Big Adventure - maakt geen onderdeel meer uit van het huidige PlayStation Productions-logo.

Socialmediagebruiker realradec onthulde na het zien van de Until Dawn-film dat Sackboy niet meer in het PlayStation Productions-logo voorafgaand aan de film voorkomt. Voorheen maakte Sackboy nog wel onderdeel uit van dit logo. Andere personages zoals Ratchet and Clank, Astro Bot en Nathan Drake komen nog wel voor in het logo.

Het is op moment van schrijven niet bekend waarom Sackboy niet meer in het logo voorkomt, maar Sony lijkt steeds minder nadruk op het personage en de LittleBigPlanet-franchise te leggen. Zo zijn LittleBigPlanet 3 en alle LittleBigPlanet-dlc vorig jaar uit de PlayStation Store gehaald. Wel is Sackboy: A Big Adventure nog altijd te koop.

Vorig jaar bleek dat Sony-studio Media Molecule, dat de eerste LittleBigPlanet-games heeft ontwikkeld, bijna werd opgeheven tijdens een ontslagronde. Zover bekend werkt de studio inmiddels al een tijdje aan een nieuwe IP, die naar verluidt niet op de meest recente game van de ontwikkelaar, Dreams, lijkt.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Half-Life 3 al van begin tot eind speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Half-Life 3 al van begin tot eind speelbaar

Er gaan al geruime tijd geruchten over de komst van de game

Het nog onaangekondigde Half-Life 3 zou al vanaf begin tot eind speelbaar zijn bij Valve.

Dat claimt gerenommeerde Half-Life-insider Tyler McVicker. In een recente livestream beantwoordde hij vragen van kijkers. Zo werd hij gevraagd wanneer Half-Life 3 uitkomt, waarop hij het volgende meldde: "Waarschijnlijk dit jaar, of de aankondiging vindt in ieder geval dit jaar plaats."

Hij liet daarbij weten dat de ontwikkeling van het spel al vergevorderd is. "De game is van begin tot eind speelbaar. De ontwikkeling is verder gevorderd dan ooit, en ze zijn nu aan het optimaliseren. Ze zetten de puntjes op de i."

Afgelopen jaar claimde Valve-insider Gabe Follower meermaals informatie over een langverwacht vervolg op Half-Life 2 te hebben. Rond de jaarwisseling meldde hij bijvoorbeeld dat er al enkele maanden speeltests voor de game werden gehouden. Dit jaar liet hij daarbij weten dat de game wordt geoptimaliseerd.

Officieel is er nog altijd geen Half-Life 3 aangekondigd, al hintte de stemacteur achter het personage G-Man mogelijk wel naar de komst van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!