Komen alle console-exclusives straks op pc uit?
PU.nl
Achtergrond

Komen alle console-exclusives straks op pc uit?

Pc-bezitters vragen zich de afgelopen weken ineens af of ze überhaupt nog wel een PlayStation of Xbox hoeven te kopen. Van Xbox-exclusives weten ze al dat die ook direct op pc beschikbaar zijn, maar als we de laatste geruchten mogen geloven, komen nu ook Sony’s exclusieve games naar de pc.

De inzet van Microsoft voor de volgende generatie is duidelijk: probeer zoveel mogelijk gamers in het ecosysteem te trekken. Het maakt niet uit waar je hun games speelt, als je het maar bij hen doet. Via een Xbox, een pc of een streamingdienst: het is allemaal prima. Sony leek er een andere strategie op na te houden, met een traditionele console vol traditionele exclusives, die je alleen op dat ene kastje kunt spelen. Maar volgens de geruchten gaan ze nu toch een beetje Microsoft achterna.

©GMRimport

Historisch

Vorige week bracht Kotaku al het nieuws dat PS4-exclusive Horizon Zero Dawn dit jaar naar pc komt, op basis van drie verschillende bronnen. Deze week kwam daar het gerucht bij dat The Last of Us: Part 2 mogelijk naar pc komt, op basis van een vacature die om pc-specifieke vaardigheden vraagt. Misschien vind je het niet zo bijzonder dat een drie jaar oude game – in het geval van Horizon - naar de pc komt, maar voor Sony zou het een historische zet zijn.

Het komt namelijk vrijwel nooit voor dat first party-titels van het Japanse bedrijf op een ander platform verschijnen. Er zijn wel eerder PS-exclusives op pc verschenen, zoals de games van Quantic Dream en binnenkort Death Stranding, maar dat ging altijd om games van studio’s die geen eigendom van Sony zijn. Grote mmo’s als Planetside zijn de enige uitzondering, verder zijn de eigen titels van Sony altijd exclusief voor diens eigen consoles gebleven. Dat er nu van first party-studio’s mogelijk wordt gevraagd om ook een pc-versie te maken, is een belangrijke ontwikkeling.

Als het internet snel genoeg is om games naar je telefoon, tablet of pc te streamen, waarom zouden bedrijven je dan nog per se een console aan willen smeren?

-

We stevenen af op een toekomst waarbij de aanschaf van een console geen vereiste is. Het is leuk om te hebben, maar niet noodzakelijk om de games te spelen die je graag wilt. Dat heeft natuurlijk niet alleen met de pc te maken, maar ook met de opkomst van streamingdiensten. Als het internet snel genoeg is om games naar je telefoon, tablet of pc te streamen, waarom zouden bedrijven je dan nog per se een console aan willen smeren? Als je bij hen een abonnement afsluit, zijn ze al lang tevreden. Vergeet niet dat deze bedrijven zelden winst maken op de hardware zelf, maar je vooral een console willen verkopen omdat je dan ook al je software op hun platform aanschaft.

En als hun exclusieve games eenmaal op die manier speelbaar zijn op andere platforms (zoals nu ook al geldt voor Sony’s PS Now, dat op pc speelbaar is), is het dan nog logisch om zo krampachtig om te gaan met exclusieve titels? Exclusives werden altijd aangewend om consoles te verkopen. “Deze game kun je nergens anders spelen, dus je moet wel ons kastje kopen!” Maar nu het verkopen van die consoles niet meer de allergrootste prioriteit heeft, waarom zouden Sony en Microsoft hun games nog zo afschermen? Zelfs het eigenwijze Nintendo publiceert tegenwoordig games op smartphones, en het zou mij niks verbazen als zij in de komende tien jaar ook hun spellen laten streamen op dit soort apparaten, hoe creatief ze ook zijn met hun hardware.

©GMRimport

De fanboy-oorlog is voorbij

De vraag is dan natuurlijk: is dit allemaal zo erg? Als je de vele discussies online mag geloven, staat de wereld in brand. Microsoft-fans lachen smalend om Sony-fanboys die nu ook hun exclusives ‘kwijtraken’. Die PlayStation-fanboys lachten eerder de Xbox namelijk weg, omdat die console geen enkele exclusive zou hebben. Alles komt naar pc, dus waarom zou je dan ooit een Xbox kopen?

Mocht je je in de loopgraven van deze fanboy-oorlog bevinden, dan vraag ik je om even rustig adem te halen. Waarom vind je het eigenlijk zo erg dat iemand anders ook ‘jouw’ exclusieve games kan spelen? Kun je niet gewoon blij zijn dat zoveel mogelijk anderen kunnen genieten van die ervaringen? Consumenten gebruiken die exclusieve spellen vaak om de aankoop van hun console te verantwoorden. Ik heb de ‘juiste’ keuze gemaakt, want ik kan game X en Y spelen en anderen niet. Lekker puh.

©GMRimport

Als consument heb je echter helemaal niks aan dat een game exclusief is voor jouw gekochte console. Zodra je eenmaal voor een bepaalde console hebt gekozen, heb je er totaal geen last van dat een game ook naar een ander platform gaat. Het heeft geen enkele invloed op het plezier dat jij uit een spel haalt.

En ik heb nog een andere boodschap voor je: wen er maar aan. Ik zie in de toekomst geen pure exclusives meer, in ieder geval niet zoals we die nu kennen. Natuurlijk bestaan er voorlopig nog wel consoles, die een toegankelijkheid bieden voor wie geen peperdure pc wil aanschaffen. Bovendien zal de game-ervaring op die machines vooralsnog nog wel beter blijven dan de verschillende streamingdiensten kunnen bieden. Maar het idee dat je je game alleen op dat ene kastje kunt spelen, zal binnenkort verleden tijd zijn.

Dat betekent niet dat je straks God of War 2 op een Xbox kunt spelen of Gears 6 op een PlayStation kunt opstarten. Dat een game op andere platformen verschijnt, betekent niet automatisch dat het op álle platformen uitkomt. Sony en Microsoft zullen altijd tegen elkaar blijven strijden om jouw gametijd en gamers hun eigen ecosysteem in te trekken. Maar de console-oorlogen tussen fanboy-legers zijn dan hopelijk wel voorbij. Tuurlijk, je kunt je dan gaan opwinden over welk ecosysteem het beste is, maar waarom zou je? Zonder al die vermoeiende fanboy-discussies heb je een hoop energie over voor positievere dingen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Speciale Xbox-controllers rondom The Witcher 3: Wild Hunt-jubileum onthuld
PU.nl
Nieuws

Speciale Xbox-controllers rondom The Witcher 3: Wild Hunt-jubileum onthuld

Ze zijn alleen al uitverkocht

Om te vieren dat The Witcher 3: Wild Hunt tien jaar geleden is uitgekomen, zijn er speciale Xbox-controllers uitgebracht.

Het gaat zowel om een standaard Xbox-controller als een Xbox Elite-controller. De controllers hebben een zwarte kleur met rode accenten en de wolvenhanger van Geralt. De controllers kosten respectievelijk 79,99 euro en 169,99 euro, maar zijn op dit moment beiden uitverkocht op de Xbox Store. Het is niet bekend of er nog nieuwe voorraad beschikbaar komt.

Eerder deze week werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Deze week kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Elden Ring Nightreign-trailer draait om Wylder-klasse
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Elden Ring Nightreign-trailer draait om Wylder-klasse

Game verschijnt op 30 mei voor pc, PlayStation- en Xbox-consoles

Er is wederom een trailer van Elden Ring Nightreign uitgekomen, ditmaal gericht op de Wylder-klasse.

Elden Ring Nightreign bevat in totaal acht verschillende Nightfarers - oftewel speelbare klassen. In de netwerktest eerder dit jaar waren Wylder, Guardian, Recluse en Duchess speelbaar. Inmiddels zijn ook Ironeye en Raider onthuld.

In onderstaande trailer wordt Wylder dus uitgebreid getoond. Hij heeft niet alleen een grootzwaard, maar ook een kruisboog die aan zijn pols zit gemonteerd waarmee hij explosieve pijlen af kan schieten en een grijphaak kan gebruiken.

In Elden Ring Nightreign kunnen spelers met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verkent men Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk herkenbare gebied moet men drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna men de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die bij de volgende sessie helpen.

Elden Ring Nightreign is vanaf 30 mei verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De basiseditie van het spel kost 39,99 euro. Bekijk hier de systeemeisen van de pc-versie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!