Microsoft en Sony gaan samenwerking aan op gebied van cloud gaming
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft en Sony gaan samenwerking aan op gebied van cloud gaming

Microsoft en Sony gaan een href="https://news.microsoft.com/2019/05/16/sony-and-microsoft-to-explore-strategic-partnership/" rel="noopener noreferrer" target="_blank"><b>strategisch partnerschap</b></a> aan op het gebied van cloud gaming en kunstmatige intelligentie.

De twee bedrijven 'verkennen de gezamenlijke ontwikkeling van toekomstige cloud-opties in Microsofts Azure om hun game- en contentstreamingdiensten te ondersteunen.' Daarbij noemt Microsoft expliciet dat er ook wordt gekeken naar het huidige gebruik van Microsofts Azure-datacenters voor Sony's streamingdiensten, beter bekend als PlayStation Now.

Sony en Microsoft hebben met de zeer opmerkelijke samenwerking het doel voor ogen om entertainment op basis van streaming wereldwijd verder te helpen. Ontwikkelplatformen voor contentmakers zouden daarbij ook verder kunnen groeien.

Behalve cloud gaming maakt kunstmatige intelligentie ook onderdeel uit van de samenwerking. Volgens Sony-CEO Kenichiro Yoshida en Microsoft-CEO Satya Nadella vormen Sony's geavanceerde sensoren en Microsofts Azure-technologie de basis van vooruitstrevende kunstmatige intelligentie voor 'gebruiksvriendelijke consumentenproducten'.

Sony zet in op cloud gaming

Hoewel PlayStation Now al langer beschikbaar is, heeft Microsoft met haar wijdverspreide datacenters en verrijkende kennis op het gebied van cloud-techologie een sterke positie in de game-industrie. Het partnerschap betekent mogelijk dus een grote stap voor cloud gaming op Sony's platform, dat Microsoft deze consolegeneratie ver achter zich liet.

"Sony is altijd al een leider op zowel het gebied van entertainment als technologie geweest en de samenwerking die we vandaag hebben aangekondigd bouwt voort op die basis", aldus Nadella. "Ons partnerschap brengt de kracht van Azure en Azure AI naar Sony om nieuwe game- en entertainment-ervaringen te bieden voor klanten."

Behalve een zeer strategische zet van Sony is de samenwerking mogelijk ook een middel voor Microsoft om zich te wapenen tegen Google, dat later dit jaar Google Stadia lanceert. De vergaande integratie van Stadia in YouTube, Chrome, Android en andere zeer grote Google-diensten vormt mogelijk een bedreiging voor Microsoft.

©GMRimport

E3 2019

Mogelijk duurt het nog even voordat de samenwerking z'n vruchten afwerpt, maar zeer waarschijnlijk toont Microsoft binnenkort wel meer van Project xCloud. De streamingdienst belooft Microsoft-games middels de cloud naar alle platformen met een scherm te brengen. Verwacht wordt dat Microsoft een cloud-versie van Xbox Game Pass biedt, zodat gamers een uitgebreide catalogus hebben om te streamen, vergelijkbaar met Netflix.

Houd Gamer.nl in de gaten voor meer nieuws over Project xCloud op E3 2019.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!