AMD voegt matrixinstructies toe aan RDNA 3-gpu's
PU.nl
Nieuws

AMD voegt matrixinstructies toe aan RDNA 3-gpu's

Volgens AMD's eigen updateportaal worden RDNA 3-videokaarten verrijkt met 'Wave Matrix Multiply-accumulate' (WMMA) instructies, vermoedelijk om ai- en ml-taken slimmer af te handelen.

De WMMA-term dook op in AMD's eigen LLVM-archief, waar ook AMD-ingenieurs zelf actief data over (en compatibiliteit met) gpu's updaten. Meer dan eens verschijnen nieuwe technologieën eerst in deze bibliotheek, voordat AMD officiële plannen of intenties onthult. 

Veel details worden niet gepaard met de toevoeging van WMMA, enkel dat de instructieset geïntroduceerd wordt op 'gfx11', AMD's interne codenaam voor de volgende generatie videokaarten voor gamers (Radeon 7000). Wel zou voor de hand liggen dat Wave Matrix Multiply-accumulate te vergelijken is met 'Matrix Fused Multiply-Add' (MFMA), een soortgelijke matrixinstructieset die AMD al eerder op professionele CDNA-kaarten inbakte. 

Door instructiesets voor matrixberekeningen toe te voegen aan de grafische architectuur, kunnen de chips efficiënter met ruimtelijke berekeningen en grote vermenigvuldigingen van data omgaan. Matrixinstructies worden doorgaans veel benut door algoritmische taken, waaronder hoofdzakelijk artificiële intelligentie (ai) en machine learning (ml). 

AMD's voornaamste concurrent Nvidia heeft al langer een eigen oplossing voor dat soort taken; de zogeheten Tensor-kernen bieden Nvidia's kaarten al langer een voordeel in slimme rekenkracht. Voor gamers is vooral DLSS een aantrekkelijke uitkomst: middels de Tensor-kernen kunnen games efficiënt opschalen in resolutie, zonder elke pixel afzonderlijk in te calculeren. Het gevolg is scherpere games, tegenover minder druk op de daadwerkelijke hardware — en dus hogere framerates. 

Met WMMA kan AMD mogelijk een eigen antwoord op de populaire Tensor-kernen op de been zetten, al voelt de timing wel enigszins wrang. Niet voor niets heeft AMD sinds vorige generatie een eigen, open-source upscalingtechnologie, FidelityFX Super Resolution (FSR) op de been gezet, met als aantrekkingskracht juist het concept dat ook 'traditionele' hardware daar ongestoord gebruik van kan maken. 

RDNA 3 staat nog altijd later in 2022 te lanceren, aldus AMD. De nieuwe generaties gpu's stapt over van 7 nm (en 6 nm) procedés naar 5 nm en zal voor het eerst meerdere chiplets stapelen om rekenkracht op een nieuwe wijze te bundelen. Wel wordt verwacht dat de kaarten meer stroom zullen verbruiken dan RDNA 2, maar "niet zo veel als de concurrent", zo claimde AMD vorige week nog. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!