Eerste benchmark Intel Arc A580 duikt op
PU.nl
Nieuws

Eerste benchmark Intel Arc A580 duikt op

De Intel Arc A580-videokaart is voor het eerst opgedoken in benchmarks van Ashes of the Singularity.

Ashes of the Singularity is een strategiespel met een relatief populaire benchmarkmodus in DirectX 12, waarvan veel hardware-fabrikanten gebruikmaken. Wel worden de resultaten standaard gepubliceerd in een officiële, openbare database, waardoor meer dan eens een nieuwe cpu of gpu uitlekt via de game. 

In dit geval lijkt Intels eerste middensegment videokaart voor gamers gelekt te zijn, de Intel Arc A580. Terwijl de marketingmachine van Intel nu vooral overuren draait rondom de hoger gelegen Arc A770 en Arc A750, begeeft de Arc A580 zich klaarblijkelijk stilletjes in een testfase.

©GMRimport

De Arc A580 klokt een gemiddelde framerate van 95 fps in Ashes of the Singularity, in de laagste grafische instellingen op 1080p. De gpu werd daarin wel bijgestaan door een onbekende 16-core processor van Intel — vermoedelijk afkomstig van een uniek testsysteem.

Ook valt op dat de videokaart getest is met de api van Vulkan, niet het vaker gekozen DirectX 12. Daardoor krimpt de poule van vergelijkingsmateriaal voor de benchmark aanzienlijk. De RTX 3060, een middenmodel van concurrent Nvidia, klokt doorgaans 60 tot 100 fps in veelal zwakkere systemen, met dezelfde grafische instellingen. 

Van de Arc A580 is vooralsnog niet al te veel bekend, afgezien van het bestaan van de noemer. Eerdere geruchten voorspellen dat de gpu 16 Xe-kernen telt en 8 GB aan GDDR6-geheugen — waarschijnlijk op 15,5 Gbps geklokt, zoals de meeste Arc-gpu's. In essentie zou de Arc A580 daarmee een halvering van veel Arc A770-specificaties bieden, het vlaggenschip uit de eerste Arc-generatie.

Wanneer de Intel Arc A580 van meer details wordt voorzien, zoals ook een releaseperiode, is nog onbekend. Oorspronkelijk had de kaart al wereldwijd verschenen moeten zijn, maar Intel liep dit jaar vaker vertraging op. Recentelijk werd "later dit jaar" nog genoemd als verwachte uitrol voor meer Arc-gpu's.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!