NiceHash claimt Nvidia's crypto-trechter volledig omzeild te hebben
PU.nl
Nieuws

NiceHash claimt Nvidia's crypto-trechter volledig omzeild te hebben

De ontwikkelaars achter NiceHash beweren met de nieuwe QuickMiner-software de Lite Hash Rate-blokkade (LHR) van Nvidia omzeild te hebben.

NiceHash' vermeende 'ontgrendeling' van Nvidia-gpu's komt bijna een jaar nadat Nvidia de LHR-versies van videokaarten introduceerde. RTX 30-gpu's met de Lite Hash Rate-trechter ingebakken halveren hun prestaties automatisch, zodra de kaart merkt dat deze ingezet wordt om cryptovaluta te delven.

Rond de zomer van vorig jaar beweerde NiceHash-ontwikkelaars al ongeveer 70 procent van de blokkade te kunnen omzeilen, per update voor de NBMiner-software. De nieuwe en volledige omzeiling is vooralsnog exclusief voor de Excavator-versie van NiceHash' QuickMiner en werkt enkel op Windows-systemen en het DaggerHashimoto Ethash-algoritme, voor het delven van Ethereum. Ook raadt NiceHash aan om videokaarten niet over te klokken.

NiceHash beweert dat 'unlock' binnenkort ook verschijnt voor het reguliere Miner-programma. Ook werkt het team nog aan het ontgrendelen van LHRv3, waar de RTX 3050 en RTX 3080 (12 GB) gebruik van maakt.

©GMRimport

In hoeverre de claims van NiceHash correct zijn; daarover is nog veel te doen. Op het Poolse Benchmark.pl werd de update uitgeprobeerd met een RTX 3080 Ti (LHR), welke een hashrate van bijna 117 MH/s wist te klokken. Met de LHR-vergrendeling bereikt dezelfde kaart meestal 85 tot 88 MH/s — dat is 40 procent geboekte winst op de LHR-hashrate. 

Andere, vaak hobbyistische crypto-boeren beweren dat QuickMiner weinig tot geen prestatiebonus meeneemt voor hun LHR-kaarten. Zeker gezien eerdere LHR-ontgrendelingen meer dan eens malware bleken te zijn, is het niet onverstandig om vermeende 'wondermiddelen' als deze in twijfel te trekken. 

Mocht NiceHash uiteindelijk betrouwbare resultaten boeken op het gros van de LHR-kaarten, dan is het nog maar de vraag of dat repercussies heeft voor de markttendens rond videokaarten. Niet alleen is het aanzien van cryptovaluta  en NFT's sinds de hoogtijdagen flink gedaald, ook een nieuwe generatie gpu's staat met enkele maanden weer voor de deur. Het (deels) doorbreken van de LHR-blokkade hoeft dus niet direct te betekenen dat vraagprijzen van videokaarten weer omhoog schieten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!