'GPU-schaarste van Nvidia en AMD houdt mogelijk tot februari aan'
PU.nl
Nieuws

'GPU-schaarste van Nvidia en AMD houdt mogelijk tot februari aan'

Ook richting de laatste loodjes van 2020 lijkt de schaarste in hardware-producten steevast aan te houden. Zowel Nvidia als AMD hebben moeite met de uitrol van hun nieuwste productlijnen, waarin deze week een aantal interessante ontwikkelingen plaatsvonden. Maar waar de videokaartgiganten hun productie boven water proberen te houden, bereidt een nieuwkomer op het processorterrein mogelijk een slag tegenover Intel voor.

Nvidia schuift schaarste af op producenten van deelcomponenten

Gaf Nvidia eerder nog aan dat hun langzame launch van hun Ampere-videokaarten lag aan een ‘onderschatting van het animo’, geeft het nu een additionele verklaring, opgepikt door TechPowerUp. Op de 24e Credit Suisse-technologieconferentie zou Nvidia CFO Colette Kress gezegd hebben dat de schaarste deels te wijten is aan de fabrikanten van deelcomponenten.

Nvidia’s RTX 3000-GPU’s maken gebruik van Samsungs 8nm-architectuur, die volgens Kress ‘hevig gelimiteerd’ is qua productie. Daarnaast zouden andere deelcomponenten, waaronder mogelijk Microns nieuwe GDDR6X-geheugenmodules, evenals moeilijk verkrijgbaar zijn.

Specifieke fabrikanten werden door Kress niet genoemd, al behoeft het geen insider knowledge om te weten wie en wat er bedoeld worden. Wel zou de CFO helder aangegeven hebben dat Nvidia dit kwartaal hoopvol doorzet, al verwacht het dat de vraag het aanbod zal blijven overstijgen — in ieder geval wat betreft de gaming-sector.

©GMRimport

Later stond de Franse website Cowcotland het statement van Nvidia’s CFO bij. Deze zou nauwverbonden zijn aan AIB-leveranciers, welke naar het schijnt specifiek klagen over de toevoer van GDDR6-modules. Dat geheugen is niet alleen benodigd voor veel van Nvidia’s nieuwe GPU’s, maar ook die van AMD.

Volgens de bronnen van Cowcotland blijft de toevoer van dat broodnodige GDDR6-geheugen nog enorm gelimiteerd. De leveranciers zouden verwachten dat de uitrol van allerlei nieuwe videokaarten mogelijk pas in februari kan voldoen aan de vraag.

Ondanks de lage beschikbaarheid lanceerde vorige week Nvidia’s nieuwste model in de Ampere-generatie; de GeForce RTX 3060 Ti, die gebruikmaakt van GDDR6. Gisteren trad voor AMD op hun beurt de Radeon RX 6900 XT in de verkoop, eveneens een GDDR6-videokaart.

Zwitsers moeten loten voor kans op AMD's Radeon RX 6900 XT-videokaarten

In de aanloop naar de lancering op 8 december leek ook AMD’s Radeon RX 6900 XT met schaarste te moeten kampen. Op een van de grootste Zwitsere hardware-webshops, digitec.ch, worden de mogelijkheden om een AMD's meest high-end videokaarten te kopen zelfs verloot. De leverancier zou dit gedaan hebben op suggestie van klanten, na een al moeizame lancering van de voorgaande twee RX 6800-kaarten.

©GMRimport

Ook de Radeon RX 6800 en RX 6800 XT van AMD zijn immers, meerdere weken na hun lancering, nauwelijks verkrijgbaar. digitec gaf aan dat daarvan respectievelijk 25 en 17 referentiemodellen binnenkwamen, welke linea recta meegenomen werden in hun loterij. De inschrijfperiode sluit later vandaag, waarna de kaarten rond 11 december richting de (betalende) winnaars verscheept kunnen worden.

Digitec hoopt dat de kans op een aankoop verloten meer transparantie voor kopers biedt. Door bots uit te sluiten en consumenten een eerlijke kans te geven, ontstaat mogelijk nét iets minder chaos rondom de schaarste. In de Benelux zijn er vooralsnog geen winkels of webshops die lotingen organiseren, al lijkt ook hier de videokaart-schaarste voorlopig aan te houden.

‘Apple werkt aan 32-core CPU’s en 128-core GPU’s’

Een kleine maand terug deed Apple hun eerste eigen processor uit de doeken: de Apple M1. Waar MacBooks en de Mac Mini voorheen gebruikmaakten van Intel-processoren, worden deze nieuwe vervangen met een APU van Apple’s eigen 5nm-fabrikaat. Ten opzichte van Intels technologie belooft de Apple M1 in selecte Mac-producten ‘een verdubbeling van (game)prestaties’, onder veelbelovend stroomrendement bovendien. Volgens Bloomberg blijft het echter niet bij mobiele of kleinere processoren: Apple lijkt Intel anno 2021 al volledig buitenspel te willen zetten, in al hun productlijnen.

De chip-ontwikkelaars van Apple zouden al een aantal verschillende vervolgen op de M1-processor werken. Specifieke details daarover blijven uit, maar als alles naar verwachting verloopt, zouden Apple’s processoren ook de high-end modellen van Intel kunnen overtreffen in prestaties.

Intel zou aan de vaste samenwerking met Apple circa 10% van hun omzet halen, aldus Bloomberg. Momenteel maken meer prestatiegerichte producten van Apple nog altijd gebruik van Intel-technologie, maar Apple maakt zich klaar om mogelijk volgend jaar al geheel zelfstandig te gaan.

©GMRimport

Alhoewel, ‘zelfstandig’ is Apple zonder Intel-processoren nog lang niet. De iPhone, iPad en Apple Watch maken nog altijd gebruik van de chipsets van ARM, welke momenteel weer over wordt genomen door Nvidia. Daarnaast maken sommige duurdere Mac-computers ook gebruik van losse videokaarten van Nvidia en AMD.

Volgens Bloomberg experimenteert Apple momenteel met een 32-core CPU, terwijl ook het grafische element van de chips vergroot wordt. In de mid-range moet de Apple-chipset geleverd worden met 16-core of 32-core GPU’s, terwijl de techfabrikant later ook 64-cores en 128-cores aan dedicated graphics op een hoger segment uit wil rollen. Deze chipsets zouden dan ook Nvidia en AMD buitenspel moeten zetten voor professionele(re) Mac-producten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!