Rare viert veertigste jubileum met compilatie en meer
PU.nl
Nieuws

Rare viert veertigste jubileum met compilatie en meer

De ontwikkelaar van games als Sea of Thieves, Banjo-Kazooie, Perfect Dark en Conker's Bad Fur Day

De Britse ontwikkelaar Rare bestaat veertig jaar. Om dat te vieren zijn er diverse producten en extra's aangekondigd, waaronder een collectie met een stel oude games van de studio.

Het gaat om Rare Collection 1 van Blaze Entertainment. Zij brengen diverse Evercade-cartridges uit die speelbaar zijn op de Evercade VS-consoles, Evercade EXP-handhelds en Evercade Alpha-arcademachines.

De in november te verschijnen Rare-collectie bevat twaalf games die vooral afkomstig zijn uit de begindagen van de ontwikkelaar. Hieronder zijn alle games in de collectie te zien:

  • Atic Atac (ZX Spectrum)

  • Gunfright (ZX Spectrum)

  • Jetpac (ZX Spectrum)

  • Knight Lore (ZX Spectrum)

  • Lunar Jetman (ZX Spectrum)

  • Sabre Wulf (ZX Spectrum)

  • Underwurlde (Commodore 64)

  • Cobra Triangle (8-bit console)

  • R.C. Pro-Am (8-bit console)

  • Battletoads (8-bit console)

  • Conker’s Pocket Tales (handheld)

  • Battletoads Arcade (arcade)

Daar blijft het niet bij qua vieringen. Er komt ook een vinylset met muziek uit Rare-games uit voor 100 dollar, uitgebracht door iam8bit. Daarop staan, verspreid over vier platen, 39 nummers die samen goed zijn tweeëneenhalf uur aan muziek uit games als Perfect Dark, Sea of Thieves, Banjo-Kazooie en Blast Corps. Rare heeft ook de handen ineengeslagen met 8BitDo voor een 8BitDo Ultimate 3-mode controller voor Xbox.

Microsoft, de huidige eigenaar van Rare, doet ook mee met de viering. Zo hebben ze nieuwe gamerpics en een dynamische achtergrond uitgebracht rondom Rare. In Sea of Thieves kunnen spelers vanaf 6 augustus een uitverkoop in de Pirate Emporium verwachten, met kortingen op items geïnspireerd door klassieke Rare-games. Xbox Game Pass Ultimate-leden kunnen daarnaast een exclusieve Rare Ruby-emote claimen om in-game te gebruiken.

Het is niet alleen maar feest bij Rare: onlangs bleek nog dat hun nieuwe game Everwild is geannuleerd. Dat werd al flink wat jaren aan gewerkt.

42 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ericattack
06 augustus 2025 - 10:10

Sea if Thieves is een aanhoudend succes en dat is ze gegund, maar tegelijkertijd gaat hier het overgrote deel van de mankracht in zitten. Everwild kwam misschien wel mede hierdoor nooit uit pre-productie en wordt het ook lastig om vol in te zetten op een nieuw titel of remake van een topper uit de oude doos waar iedereen zo hard om roept.

MooiMan
06 augustus 2025 - 15:31
Antwoord aan  Ericattack

@ERICATTACK

Als je als bedrijf maar 1 game kunt maken/onderhouden in 10 jaar tijd, dan gaat er iets niet goed. Mismanagement van de bovenste plank.

Mythanics
06 augustus 2025 - 15:47
Antwoord aan  MooiMan

Ben ik niet mee eens, ik denk dat je Rare tegenwoordig als een (succesvolle) live-service studio moet zien en vergelijkbare studio’s als Digital Extremes met Warframe, Bungie met Destiny (2) en Zenimax Online Studios met The Elders Scrolls Online hebben vergelijkbare track records. Het is bij wel meer live-service studio’s zo dat ze nog maar op een game tegelijk focussen. Daarom wilde Naughty Dog er geen worden met The Last of Us Online.

Rare is niet meer de studio van weleer, maar een live service studio en daar zijn ze ook nog redelijk tot zeer succesvol in. Mogelijk de meest succesvolle van Xbox, hoewel ik niet zo even weet hoe succesvol Elder Scrolls Online, Fallout 76 en World of Warcraft op het moment zijn.

NextGenDonkey
06 augustus 2025 - 18:12
Antwoord aan  MooiMan

Inderdaad, we moeten het Rare van vroeger vergeten. Denk dat Mythanics en Eric het hier goed verwoorden. Live service game studio die eigenlijk maar tijd hebben voor 1 game.
Toen Everwild werd aangekondigd was Sea of Thieves volgens mij nog niet zo’n succes als dat het nu is en wilden ze naar wat ik speculeer iets anders proberen. Toen Sea of Thieves toch populairder werd hebben ze denk ik voor zekerheid gekozen en de ‘melkkoe’ Sea of Thieves ongelooflijk veel gaan ondersteunen.

Ericattack
06 augustus 2025 - 19:25
Antwoord aan  MooiMan

Ja, je kunt het ze niet kwalijk nemen in ieder geval. De uitbreidingen van Sea of Thieves zijn ook wel van prima niveau iedere keer. Er werken toch zon 300 mensen, dus dat is niet weinig. Kun je nagaan wat een titel als SOT nodig heeft aan mankracht om continu aantrekkelijk te houden.

MooiMan
06 augustus 2025 - 23:40
Antwoord aan  MooiMan

@MYTHANICS @NEXTGENDONKEY @ERICATTACK

Dat betekent dus dat ze al hun andere IPs gewoon lekker dood laten bloeden, voor zover dat al niet gebeurd is. Verkoop die dan aan andere bedrijven die interesse hebben om er games mee te maken, want die zijn er zeker (bv. Toys for Bob: https://www.videogameschronicle.com/news/toys-for-bob-would-love-to-work-on-a-new-banjo-kazooie/). Oftewel geen mismanagement m.b.t. de Sea of Thieves en Live Service aspecten, maar wel m.b.t. IP/franchise onderhoud. Ze zitten letterlijk op een berg goud die verandert in een hoop stront. Nog steeds puur mismanagement in mijn ogen.

Ook kunnen ze hun bedrijf alsnog beter hernoemen naar Sea of Thieves Ltd. i.p.v. Rare Ltd. als dat toch de enige game is waar ze nog iets mee doen.

Mythanics
07 augustus 2025 - 02:19
Antwoord aan  MooiMan

Tja dat ben ik met je eens, maar ik verwacht niet dat Microsoft die IP gaat verkopen, maar misschien wel dat ze op den duur andere studio’s laten werken aan games als een nieuwe Banjo Kazooie of uiteindelijk toch weer een poging wagen met Perfect Dark na deze gecancelde versie. Maar dit Rare heeft daar op dit moment minder interesse in dacht ik eerder gelezen te hebben. En nu zullen na Everwild, ook wat meer de teugels aangetrokken worden, dus ik verwacht dat het in ieder geval voorlopig alleen Sea of Thieves zal zijn wat de klok slaat bij Rare.

MooiMan
07 augustus 2025 - 08:21
Antwoord aan  MooiMan

@Mythanics

De IPs verkopen zie ik helaas ook niet gebeuren, maar er bestaat (gelukkig) inderdaad een minimale kans dat andere studio’s zich er mogen wagen. Laten we hopen dat dat werkelijkheid wordt. En laat Rare dan maar lekker aan Sea of Thieves werken. Ik laat ze in ieder geval lekker links liggen en van mij zien ze geen cent meer (niet dat ze dat iets boeit, maar toch).

Baroness
05 augustus 2025 - 21:25

“Ze hebben wat te vieren” maar wij weten wel beter ze moeten snel weer terug naar Nintendo.
Daar kunnen ze weer creatieve spellen maken..

Biertje-erbij
05 augustus 2025 - 20:30

Iconisch bedrijf dat vandaag de dag nog verre van iconisch is.

Kay
05 augustus 2025 - 19:47

Nintendo liet Rare destijds niet zomaar gaan

EarlyGamer
05 augustus 2025 - 18:32

Wat had Rare vroeger toch mooie games op de Nintendo. Zulke pareltjes ga je niet meer krijgen bij Microsoft.

JumpMelvin123
05 augustus 2025 - 18:31

Maak eerst maar eens een nieuwe banjo kazooie, of een remake er van in plaats van een game zoals perfect dark te annuleren! Ik wil de oude rare terug, en niet dit slap aftreksel.

EzioAuditoreDaFirenze (gebruiker is geblokkeerd)
05 augustus 2025 - 18:19

Niet te geloven dat Microsoft nooit een fatsoenlijke Banjo Kazooie heeft gemaakt. Als er een game is die een remaster nodig heeft is het deze wel al speelt het nog steeds heerlijk weg op Xbox!

Microsoft had weg moeten blijven van deze studio. Achja we hebben Yooka Laylee nog dat is toch ook wel een pareltje en op alle platformen te spelen! En gemaakt door het Rare van vroeger (Playtonic games)

NextGenDonkey
05 augustus 2025 - 18:19

Eerst Perfect Dark en Everwild annuleren en dan ook al jaren geen flikker nieuws doen met de ip Banjo Kazooie en dan aan durven komen met deze wanstaltige geldklopperij shit met 12 games voor de niche markt.
Ze kunnen van mij echt een hele dikke middelvinger krijgen.
Dan kun je nog beter de Rare Replay collectie voor € 10,- op Marktplaats kopen.

hamsterdans
05 augustus 2025 - 17:40

Rare is allang vergane glorie. Perfect dark gecanceld, er is niets meer van over. Toen xbox werd aangekondigd dacht ik, nou een nieiwe banjo kazooie en ik koop een xbox. Welgeteld 1 ba jo game uitgekomen wat niet eens een banjo game is. Daarna lieten ze de ip doodbloeden.

Larafin
06 augustus 2025 - 14:23
Antwoord aan  hamsterdans

Perfect Dark werd niet ontwikkeld door Rare, dat weet je toch wel?

NextGenDonkey
06 augustus 2025 - 14:48
Antwoord aan  Larafin

@Larafin, de oorspronkelijke van de N64 wel en van de Xbox360 ook.
Die nieuwe die in ontwikkeling was inderdaad niet maar is inmiddels wel de ip van Microsoft en die cancelen ze ook doodleuk.

Benjaminben87
05 augustus 2025 - 17:31

Net als Naughty Dog; deze ontwikkelaar heeft de naam, maar amper de man/vrouwkracht die het succesvol gemaakt heeft. Alsof je naar je favoriete restaurant gaat waar al het personeel op een barvrouw en schoonmaker na vervangen zijn. Verwacht niet de memorabele maaltijden die je er ooit gegeten hebt.

Biertje-erbij
05 augustus 2025 - 20:31
Antwoord aan  Benjaminben87

Waarom noem je er ND bij? Die hebben een paar jaar geleden nog TLOU 2 gemaakt, los van de berg remakes erna en zijn nu ook bezig met die ruimteshooter met die kale meid. Niet een project dat me erg boeit maar ND lijkt me redelijk alive and kickin’.

Benjaminben87
05 augustus 2025 - 20:47
Antwoord aan  Biertje-erbij

Omdat ND in de trailer van ‘de kale meid game’ (een game die mij echt totaal niet aanspreekt omdat het voor mijn gevoel weer een boodschap moet bevatten, ik wacht verdere info nog even af maar mijn eerste indruk is hierdoor niet positief) ook lopen te pronken met successen uit het verleden die 90% van die studio niet eens behaald heeft. Uit commercieel oogpunt natuurlijk prima, maar verder slaat dit natuurlijk nergens op.

Maakte ND nog maar games als Crash en Jak and Daxter. TLOU vond ik best tof hoor, maar ik hield gewoon meer van ND toen ze nog wat kleurrijker bezig waren.

Riyakuya
05 augustus 2025 - 21:35
Antwoord aan  Biertje-erbij

Eens! De Crash Bandicoot games zijn geweldig en Jak and Daxter 1 vond ik ook super tof. Alles na Jak 1 vond ik bagger eigenlijk. Pas vanaf Uncharted 2 weer echt genoten van hun games maar dat hield na TLOU 1 weer op.

Benjaminben87
05 augustus 2025 - 22:03
Antwoord aan  Biertje-erbij

Jak 2 en 3 vond ik fantastisch!

NextGenDonkey
05 augustus 2025 - 20:40
Antwoord aan  Benjaminben87

Naughty Dog is een slecht voorbeeld.
Alleen nog maar hits afgeleverd en bezig met een nieuwe game. Zelfs Neil Druckmann is volledig terug gegaan naar game ontwikkeling na zijn The Last of Us HBO uitstapje.

Benjaminben87
05 augustus 2025 - 21:01
Antwoord aan  NextGenDonkey

In mijn optiek niet, ik was fan van Crash en Jak and Daxter. Die games maakt ND niet meer, dus ik persoonlijk kan zeker niet meer de memorabele maaltijden bij hen verwachten die ik ooit ontving.

En het is ook gewoon waar : Naughty Dog heeft net als Rare niet meer dezelfde mensen aan het werk. Het is gewoon een totaal andere studio. Ik ben ook niet zo’n fan van de nieuwe weg die ze ingeslagen zijn.

Het enige verschil is inderdaad dat ND nog steeds games maakt die succesvol zijn, en Rare heeft enkel SoT wat hen nog actueel in de picture zet. Maar verder vind ik mijn vergelijking niet zo ver gezocht, maar das het mooie van een mening ; je mag het hiermee oneens zijn 😉

Dea-Van-Seagal
05 augustus 2025 - 21:11
Antwoord aan  NextGenDonkey

Benjamin en nextgendonkey hebben beiden een correct raakvlak. Het huidige personeelsbestaand van ND heeft zeker niets te maken met de J&D/Crash games, maar om te beweren dat ND geen hits meer aflevert/erna heeft afgeleverd is absurd. Je mag van Uncharted en TLOU wat vinden, maar om het geen hits/klassiekers te benoemen klinkt wel erg zuur.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
05 augustus 2025 - 21:55
Antwoord aan  NextGenDonkey

@BENJAMINBEN87: Ik mis die games ook, maar om daar een hele studio mee “af te branden” is idd nogal absurd. Je verwijt hier feitelijk bedrijven dat ze niet meer hetzelfde personeelsbestand hebben. Er werken honderden mensen bij ND, dus er zullen daar heus nog wel mensen zijn die het begin hebben meegemaakt. Dan nog…uhm boeie? Kunnen we ons over elke studio wel druk maken, want geen enkel grote studio zal nog bestaan uit alleen maar dezelfde mensen. Daar kan je in feiten Rare of een ND niet op aankijken. Uiteindelijk gaan er hoe dan ook een keer mensen weg.

Over Intergalactic begin ik maar niet. Dat lijkt nogal gevoelig te liggen bij mensen ofzo, maar daar moet ik “sorry” alleen maar on lachen.

Benjaminben87
05 augustus 2025 - 21:59
Antwoord aan  NextGenDonkey

Hmm ik verwoorde hem in mijn eerste reactie denk ik wat beroerd. Wat ik bedoelde te zeggen is, is dat beide bedrijven nog wél de naam hebben, maar niet meer de bedrijven van weleer zijn doordat ze qua staff gewoon uit veelal totaal nieuwe werknemers bestaan.

Dus de memorabele toppers van de staff van weleer hoef je niet meer te verwachten. Niet op een wijze zoals ze destijds zijn uitgevoerd. Op die ‘memorabele’ games doelde ik. Ik probeerde daarmee niet te beweren dat ND en Rare gaan klassiekers meer kunnen creëren of gecreëerd hebben.

Dus om maar even in het restaurant genre te blijven ; ik sluit niet uit dat je bij beiden nog steeds memorabele gerechten kunt bestellen, maar de gerechten die je er vroeger hebt gehad zal je er waarschijnlijk niet meer eten. Dit omdat het nieuwe personeel een totaal andere visie voor het restaurant heeft.

Hopelijk is het zo duidelijk. Al moest ik bij Intergalactic wel lachen om het feit dat de studio uit probeert te dragen dat zij verantwoordelijk zijn voor succesvolle games uit het verleden van ND waar ze geen zak mee te maken hebben gehad.

NextGenDonkey
06 augustus 2025 - 08:25
Antwoord aan  NextGenDonkey

Het is inderdaad een heel andere studio tegenwoordig. De kunst is om met je mensen die je nu hebt net zo succesvol te zijn als met de mensen die je vroeger had.

Qua succesvol zijn ze tegenwoordig op een nog hoger niveau buiten de smaak die je zelf hebt qua games die ze maken.
Ik vond Crash en Jak & Daxter leuke games. The Last of Us 1 staat in mijn top 5 beste games allertijden. De Uncharted franchise vind ik prima games, niet super geweldig maar zie wel dat alles wat ik hier op noem van zeer hoge kwaliteit is voor in de periode dat ze gemaakt zijn en dat is knap met totaal andere teams.

Ericattack
06 augustus 2025 - 10:07
Antwoord aan  NextGenDonkey

Ik begrijp wel wat jullie bedoelen. Als je kijkt naar de fun factor games zoals Jack en Daxter, dan is dat compleet voorbij inderdaad. Maar zeggen dat ze nu geen kwaliteit meer afleveren is echt een mening en geen feit. Daar zal het gros het niet mee eens zijn.

Moet dan weer wel zeggen dat ik een AA game zoals een Jack en Daxter wel zie zitten. Meer dan waar ze nu mee bezig zijn. Zo denk ik momenteel althans

Luigi1985
06 augustus 2025 - 14:08
Antwoord aan  NextGenDonkey

Naughty Dog is van een Japans sterrenrestaurant (of een willekeurige andere internationale keuken) naar een Vegan sterrenrestaurant gegaan en Rare is van een Japans sterrenrestaurant naar een kleffe shoarmazaak op de hoek, die de helft van de thuisbezorgdbestellingen niet eens aflevert, afgegleden.

Benjaminben87
06 augustus 2025 - 14:36
Antwoord aan  NextGenDonkey

Ik vind het wel mooi om te lezen dat iedereen dus totaal heenleest over het feit dat ik helemaal niet vind dat ND geen kwaliteit meer levert. Verdorie 2 comments aan gewijd om dit recht te trekken gezien ik dit in mijn originele opmerking verkeerd heb verwoord.

Qua Rare; hoewel het lang geleden is dat ze wat klaargespeeld hebben, heeft de ontwikkelaar tot dusver nog steeds leuke en kwalitatief sterke games neer gezet. Viva Piñata, Nuts and Bolts (al had dit geen Banjo-game moeten worden) en SoT zijn stuk voor stuk toffe games hoor. Heb mij er meer dan prima mee vermaakt. Ze staab alleen flink in de schaduw van de games van weleer.

NextGenDonkey
06 augustus 2025 - 14:52
Antwoord aan  NextGenDonkey

@Benjaminben, als je je bericht aanpast en mensen je originele bericht hebben gelezen dan is dat niet eroverheen lezen 😂.

NextGenDonkey
06 augustus 2025 - 14:53
Antwoord aan  NextGenDonkey

@Ericattack, als het over platformers gaat dan gaat dat bij mij boven alles dus een nieuwe Jak and Daxter zou ook mijn voorkeur dan hebben.

Benjaminben87
06 augustus 2025 - 18:09
Antwoord aan  NextGenDonkey

Ik heb het bericht qua inhoud niet aangepast, enkel wat spelvoutjes. Pas mijn berichten inhoudelijk nooit aan, vind ik vrij cheap. Doel meer op de twee pleidooien onder mijn eigen bericht, die even proberen te verhelderen hoe ik er i sta. Maar ze zijn vrij lang, en dit neem ik niemand kwalijk 😜

Geloof daarom ook niet dat de essentie van wat ik wilde zeggen goed overgekomen is. Maar goed, dan denkt iedereen maar dat ik ND kut vindt 😆 Ondanks dat ik kan erkennen dat ze kwaliteit leveren, ben ik geen fan meer van ze. Mede vanwege het hele Vega gebeuren waar Luigi het over heeft 😜 Maar kut vind ik ze zeker niet, net als Bioware passen ze niet meer bij mij en wat ik zoek in games.

Larafin
06 augustus 2025 - 14:32
Antwoord aan  Benjaminben87

Is natuurlijk veel beter om vast te houden aan oud bloed voor ontwikkelaars. Bethesda Game Studios is natuurlijk zo fantastisch, omdat ze zoveel medewerkers hebben die er al 20+ jaar werken.

Overigens is dit een stukje sarcasme, want beide methoden zijn zeer succesvol en niet.

Naughty Dog benoemen in de discussie is vrij zinloos, want daar spelen hele andere problemen in de studio. En alsnog kunnen ze titels uitbrengen als TLOU2.

MooiMan
05 augustus 2025 - 17:00

Zo kennen we Rare Ltd. aka Sea of Thieves Ltd. tegenwoordig ook. Alles releasen behalve games. Wat is dat bedrijf afgezakt (onder Microsoft) zeg. Zoveel geweldige IPs, maar ze liggen helaas zowat allemaal op het games kerkhof.

GeeftNiks
06 augustus 2025 - 14:18
Antwoord aan  MooiMan

Ze zijn al sinds 2002 van Microsoft en Sea of Thieves kwam pas in 2018 uit… Dus die vlieger gaat niet helemaal op. En Sea of Thieves is/was een goede game maar ik zou het niet erg vinden als ze daar niet meer prio op leggen en eindelijk eens weer eens met iets nieuws komen.

MooiMan
06 augustus 2025 - 15:34
Antwoord aan  GeeftNiks

@GEEFTNIKS

Ik doel erop dat ze (onder Microsoft) maar 1 game gereleaset/onderhouden hebben in de afgelopen 10 jaar en dat is Sea of Thieves. Voor de rest hebben ze letterlijk helemaal niks gedaan qua games. Te waardeloos voor woorden.

Luigi1985
05 augustus 2025 - 16:33

Haha ik had toevallig vorige week even een kast vrijgemaakt op zolder en daar een oud tv-tje neergezet en ik heb daar net precies de GameCube op aangesloten en even een kwartiertje StarFox Adventures gespeeld.

Toch heb ik veel van deze ontwikkelaar gemist hoor. Ik heb nooit een N64 gehad helaas.

NextGenDonkey
05 augustus 2025 - 20:41
Antwoord aan  Luigi1985

“Toch heb ik veel van deze ontwikkelaar gemist hoor. Ik heb nooit een N64 gehad helaas.”

Voor mij de beste Rare periode.

JoshzeroX
05 augustus 2025 - 16:32

Vind altijd ra(a)r[e] dat ze nooit conker bad furday of banjo kazooie remaken, conker 1 keer op de xbox maar ja dat is ook al zo lang geleden…