Ik koop games alleen nog maar digitaal
PU.nl
Games

Ik koop games alleen nog maar digitaal

Na veertig jaar nam ik afscheid van fysieke spellen

Veertig jaar lang had ik één zekerheid in mijn leven: ik wilde fysieke games kopen, het doosje in mijn handen kunnen houden en de game in de kast kunnen plaatsen. Sinds vorig jaar ben ik echter helemaal om: ik koop games alleen nog maar digitaal. Mocht je je nog vastklampen aan die ouderwetse disks en cartridges: kom er maar bij jongens, het water voelt heerlijk!

De bovenstaande titel en intro op PU plaatsen is een beetje als vloeken in de kerk. Natuurlijk begrijp ik dat, want ik dacht er mijn hele leven ook zo over. Sinds ik als kleine snotneus mijn NES, SNES en bijbehorende games verkocht om een PlayStation te kunnen aanschaffen, wist ik het zeker: dit nooit meer. Ik moest en zou elke game waar ik interesse in had (voor zover mogelijk) fysiek kopen en mijn alsmaar groeiende collectie blijven uitbreiden. Aan de gemiddelde reactie hier op PU te zien, zijn er velen die er zo over denken.

Lekker lezen

Een van mijn vroegste herinneringen is hoe ik in de auto van mijn moeder zat te wachten terwijl ze bij de lokale supermarkt boodschappen deed. Ik had net een nieuwe Nintendo 64-game gekregen, volgens mij was het Turok: Dinosaur Hunter. Terwijl ik een halfuur zat te wachten, las ik de achterkant van het doosje en de bijbehorende handleiding meermaals door. Het onderzoeken van het gamedoosje en het boekje voordat je thuiskwam voelde als een wezenlijk onderdeel van het plezier.

Dat gevoel is nooit weggegaan – tot voor kort dan. Toen ik vorig jaar 40 werd, veranderde er iets. Dat had niet per se te maken met dat jubileumjaar, al is het wel gerelateerd aan nieuwe inzichten die ik de afgelopen jaren heb gekregen. Voorop staat de eindigheid der dingen, onze sterfelijkheid. We hebben één zekerheid in het leven en dat is dat we ooit de pijp aan Maarten geven. Mijn eigen sterfelijkheid heb ik inmiddels zo goed als mogelijk is geaccepteerd. Ik wil genieten van het leven dat resteert en de dingen die ik graag doe, als het even kan met mensen om mij heen waar ik om geef en die om mij geven.

Verzamelen versus spelen

Gamen is een van de bezigheden waar ik van geniet. Maar games verzamelen is niét gamen. Die gamecollectie kun je niet mee je graf in nemen, dus waar is al dat verzamelen nou eigenlijk goed voor? Sinds kinds af aan verzamel ik graag – ik heb ook nog altijd een grote film- en platencollectie staan – maar ik heb tot voor kort nooit echt nagedacht over dit ietwat compulsieve gedrag. Ik vermoed dat ik een bepaalde waarde toekende aan al die spullen in mijn huis. Daarmee voelde ik mijzelf weer meer waard. Met de nodige inspanningen heb ik echter geleerd om van mijzelf te houden. Daar heb ik geen spullen meer voor nodig.

Daarbij zijn al die gekochte spullen in huis – zoals games – ook niet het eeuwige leven beschoren. Alles zal uiteindelijk kapotgaan, kwijtraken of in de prullenbak belanden. Zo niet tijdens mijn leven, dan wel daarna. Mijn toekomstige kinderen gaan als ik er niet meer ben echt niet de rommel in mijn huis bewaren, maar gooien het zo de stortkar in – of kijken op zijn minst welke spullen nog wat geld opleveren op Marktplaats. Gelijk hebben ze.

Rond mijn veertigste begon ik vooruit te kijken: wat is nou écht belangrijk voor mij, en hoe wil ik dat de tweede helft van mijn leven er uit gaat zien? Wil ik mij druk blijven maken om die alsmaar groeiende collectie op mijn krappe kantoortje, met kasten die uitpuilen van de (on)gespeelde games? Games blijven kopen om ze te hebben, maar niet per se om ze te spelen? Wil ik wanneer ik straks nog maar een jaar of tien op deze aardkloot heb mij blijven richten op het cureren van een collectie die toch niemand wat boeit? Of wil ik simpelweg games spelen wanneer ik daar zin in heb, zonder mij druk te maken over of het doosje in de kast staat?

Fysiek schmysiek

Ik besef wel degelijk de voordelen van het kopen van fysieke exemplaren van games, omdat ik ze zelf ook jarenlang prediceerde. Het product is écht van jou, bijvoorbeeld. Als ooit een bedrijf – of, god verhoede, een consolemaker – kopje onder gaat, dan gaan de servers van de games en de digitale winkel misschien ook mee onder. Met fysieke games heb je de spellen nog in het bezit. Maar goed, hoeveel games draaien écht nog als een zonnetje zonder de day one-patches waarmee ze uitgerust worden?

Daarbij zijn zoals ik al aangaf fysieke games ook niet het eeuwige leven beschoren. Ik vraag me af of over twintig jaar mijn Xbox 360- en PlayStation 3-disks nog werken, of dat ze door disk rot niet meer afgespeeld kunnen worden. En Switch-cartridges schijnen ook maar nipt voldoende energie te hebben om een jaar of vijftien de game erop te bewaren, tenzij je ze om de zoveel tijd even in je console stopt. Ik weet nu al dat ik dat niet ga doen, want mijn oudere games worden op enkele uitzonderingen na ook nooit meer gespeeld.

Is er over twintig jaar trouwens überhaupt nog moderne hardware die mijn games kan afspelen, of moet ik dan een oude console aansluiten? Werkt mijn oude Xbox 360 die al enkele decennia ingepakt staat dan eigenlijk nog wel? Trouwens, als er een dief met een flinke aanhangwagen langskomt, of mijn huis om wat voor reden dan ook in brand vliegt, ben ik mijn collectie ook kwijt. Alle digitale games kan ik zo weer downloaden, daar hoef ik alleen maar een nieuwe console voor terug te kopen. En die handleidingen die ik als kind zo graag las, zitten eigenlijk bijna nooit meer bij de spellen verpakt. Eeuwig zonde, maar tegelijk ook een reden minder om ze aan te schaffen.

Een van de belangrijkste redenen om voor fysieke games te gaan, is natuurlijk dat je ze kunt doorverkopen. Maar dat deed ik eigenlijk toch al bijna nooit. Nou ja, tot nu dan, want ik ben afgelopen najaar begonnen met het langzaam maar zeker verkopen van mijn fysieke collectie. Wel durf ik het met de oude klassiekers nog niet aan – daar kleven zoveel herinneringen aan vast. Het verkopen van mijn collectie doe ik mondjesmaat zodat het geen complete dagtaak is, en het geld dat ik eraan verdien gebruik ik voornamelijk om afgeprijsde digitale exemplaren van die spellen terug te kopen.

Schoon

Er zijn veel redenen waarom games digitaal kopen stressverminderend werkt. Ik hoef mij bijvoorbeeld minder druk te maken over de toekomst. Want ondanks meerdere legitieme redenen om fysieke games aan te schaffen, is die toekomst al bepaald: fysieke games zullen uiteindelijk (grotendeels) verdwijnen. Misschien niet meteen de volgende consolegeneratie, maar het gebeurt uiteindelijk wel. Elk jaar zullen er steeds minder games fysiek uitkomen, tot het alleen om de allergrootste releases en gelimiteerde edities van gespecialiseerde bedrijven gaat.

De grote bedrijven zullen uiteindelijk ook tot de conclusie komen dat het niet de moeite waard is om zoveel geld uit te geven aan productie- en distributiekosten. De doelgroep wordt steeds kleiner. De presence die ze met doosjes in de winkels hebben, wordt minder belangrijk wanneer het gros van die winkels niet meer bestaat. Ook scheelt het bedrijven geld als ze hun console niet meer met diskdrive of cartridgeslot hoeven uit te rusten. Sony en Microsoft experimenteren nu al in hoeverre ze daarmee weg kunnen komen. Je gaat mij niet wijsmaken dat de toekomstige PlayStation- en Xbox-handhelds die ongetwijfeld uitkomen fysieke spellen kunnen afspelen.

Daar zit je dan over tien jaar, met een console, handheld of hybride, mogelijk zonder diskdrive, en geen mogelijkheid om je oude fysieke games nog af te spelen of nieuwe spellen fysiek te kopen. Ik vermoed dat ik dan nog steeds mijn digitale PS4- en Switch-games kan afspelen op nieuwere hardware, en dat ik zonder zorgen de nieuwste spellen digitaal kan aanschaffen. Alles op één account, netjes geordend, helemaal geüpdatet, zonder een geforceerde verdeling tussen fysiek en digitaal. Het voelt schoon.

Natuurlijk moet iedereen lekker zelf voor zichzelf bepalen hoe zij consumeren. Voor beide kanten valt wat te zeggen. Ik heb het nog niet eens gehad over plastic verspilling, over games die maar deels op disk of cartridge staan (hallo, gamekeycards), over gamebehoud, of over het feit dat digitale games in tegenstelling tot films en muziek precies dezelfde ervaring bieden – soms zelfs met snellere laadtijden. Waar je ook voor kiest, er zijn genoeg argumenten om ervoor te zorgen dat die keuze je een goed gevoel geeft.

Voor mij is het simpel: digitale games aanschaffen geeft mij op dit moment dat goede gevoel. Het verwijdert alle ruis om de hobby heen en laat mij genieten van datgene waar de aanschaf om draait: het spelen van de game zelf. In de bizar korte tijd dat we op aarde vertoeven, is die focus op het belangrijkste aspect van je passie ongekend waardevol.

107 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Zepoz
19 augustus 2025 - 22:41

Ik heb alleen nog voor de leuk de CD-ROM van Age of Empires 2 in de kast liggen. Verder ook helemaal digitaal gegaan en meer backlog dan er eigenlijk gespeeld wordt. Af en toe nog eens een emulator aan op de steamdeck, dus die oude console spellen kunnen nog prima gespeeld worden.

Scorpio23b
18 augustus 2025 - 12:07

Ik kies ik elk geval altijd voor fysieke games. Voornamelijk voor the absurde prijzen die Sony vraagt soms in de store. Andere reden is eigendom. Het gevoel om een schijfje voor het eerst in je console te doen blijft magisch.

j6432
18 augustus 2025 - 04:56

Ja. Dit is een man die geen zin meer heeft in het hebben van een fysieke collectie. Daar gaat het hele stuk min of meer over. Soit.

MichelMusters
18 augustus 2025 - 11:50
Antwoord aan  j6432

Klopt!

ik_heb_nog_5_continues
17 augustus 2025 - 12:38

Je wil gewoon je beste classic echt hebben.
Voor later, alles veranderd. Straks komen er nog wetten en woke stuff of weet ik veel en dan mogen bepaalde games ook niet meer online beschikbaar staan als er een gun in zit, noem maar wat.
Ik merk heel erg (veel meer) bij films dat ze komen en gaan. Dan denk je dat je een classic altijd nog kan kijken… en dan is hij op eens weg bij je streamer.
Dus met films koop ik van bepaalde waarde voor mij, de blue rays in ieder geval.

Mister Frowdo
17 augustus 2025 - 00:56

Fysiek heeft voor mij twee voordelen: je hebt de game echt in je bezit en het is als verzamelaar erg leuk om vast te pakken, een beetje zoals mensen boeken verzamelen.

Van mij mag iedereen kiezen, maar aan het einde van de dag ben je als consument zekerder van wat tastbaar is, dan van een digitale bibliotheek waar je het risico loopt om geen eigenaar te zijn van je eigen games. Bedrijven willen controle over wat je bezit, dat is duidelijk met het pushen van de digital only trend.

Flint
16 augustus 2025 - 23:47

Heb denk ik voor het laatst een PS4 game wel eens fysiek gekocht. Deze generatie alles digitaal. Het is de toekomst en vind het ook veel fijner al me games kunnen bekijken op de PS5 zelf.

Glitch
16 augustus 2025 - 23:21

Ben zelf gewoon een luie zak stront die geen zin heeft om continu van de bank te moeten om een ander schijfje in de console te drukken. Heerlijk man, alles digitaal op een rijtje.

The_Scratcher
16 augustus 2025 - 22:22

Fysieke games zijn ook digitaal! 😉

joyfert
17 augustus 2025 - 01:07
Antwoord aan  The_Scratcher

Deze comment moet miljoenen thumps up hebben. Helemaal scherp haha

grandtheftautoman
16 augustus 2025 - 19:17

ben ook voor fysieke heb van vandaag juist nog 2 PS2 titels gevonden op de Rommelmarkt vandaag ik maar dan 250 games fysieke hier staan in de kast

mvg

Harm_H
16 augustus 2025 - 17:10

Ik ga tenenkrommend over naar digitaal. Het verschil met nu en het N64 doosje dat je laat zien is enorm: geen boekje, geen updates, geen tweedehands. Alle voordelen zijn weg uit fysiek – wat blijft er dan over?

Nuage
16 augustus 2025 - 18:54
Antwoord aan  Harm_H

Dat je de game kan verkopen? Dat er dus een tweedehands markt is? Dat je game niet aan een account vast zit? Dat er concurrentie is tussen winkels? Dat de game gegarandeerd ook in de toekomst nog beschikbaar is via 2de hands (itt digitaal waarbij er licenties kunnen verlopen)? Genoeg te verzinnen.

Baroness
16 augustus 2025 - 22:27
Antwoord aan  Nuage

@ Harm_H “Alle voordelen zijn weg uit fysiek”
Maar dan heb je wel lege kasten thuis, ik weet niet hoe jij dat hebt. Maar ik heb een kamer met kasten gevuld met spellen etc. En ik kom daar graag dat is mijn plekkie zitten en kijken werkt al rustgevend. Neen ik zou dat heel erg missen…

NextGenDonkey
17 augustus 2025 - 07:20
Antwoord aan  Nuage

Enige voordeel van digitaal is dat je niet op hoeft om te wisselen. Eens met Nuage en Baroness

WinNow
16 augustus 2025 - 15:22

Zie de meerwaarde niet van fysiek. Heerlijk zo alles digitaal op je Playstation/Switch of pc.

Zack123
16 augustus 2025 - 17:52
Antwoord aan  WinNow

Ik zie wel meerwaarde van Fysiek en totaal geen meerwaarde van digitaal.

Nadeel van digitaal is dat je een spel leuk vind om nog te spelen maar een grote uitgever besluit de server te sluiten voor wat voor reden dan ook.
Zie deze link hieronder.

https://www.xgn.nl/nieuws/ubisoft-wordt-aangeklaagd-door-boze-gamers

Doe mij maar Fysiek want dan heb ik deze onzin niet en daarbij als ik wil verkopen dan krijg ik er iets voor terug,en iemand anders blij mee

SuperDre
16 augustus 2025 - 20:11
Antwoord aan  Zack123

Jij haalt bepaalde zaken door elkaar, fysiek heeft niets te maken met online-only games, immers was ’the crew’ ook beschikbaar als een fysieke game.
Veel fusieke games van de laatste jaren waren eigenlijk niets meer dan een digital key in a box.
En voor PC zie ik echt geen nut meer in fysiek, doorverkopen heb ik nog nooit gedaan. Koop mijn games sowieso zelden op day one, want mijn backlog is nog zo groot dat ik, als 51-jarige, nog tot mijn dood kan blijven spelen, dus waarom veel geld uitgeven voor een spel dat ik waarschijnlijk toch pas x jaar na aanschaf ga spelen, waarbij tegen die tijd het spel nog maar een fractie kost, dankzij sales of sites als gog, eneba, fanatical, indiegala of humble bundle of zelfs helemaal geatis via epic games store of amazon prime abo.

Zepoz
19 augustus 2025 - 22:50
Antwoord aan  Zack123

Je kan digitale games toch gewoon downloaden en voor altijd bewaren in principe? En anders nog piraten als je ze laat bent en het abandonware is geworden. Niet heel anders dan Playstation doosjes de kast uit en Jak & Daxter op de emulator spelen.

TeunDeFeun
16 augustus 2025 - 14:18

Leuk artikel om te lezen! Ik hoop dat beide blijft bestaan zolang er behoefte aan is. Maar menig fysieke winkel heeft al bijna geen games meer (woon in een gehucht dus geen nedgame ofzo in de buurt).

Ik kijk op welke site/winkel de game het goedkoopst is die ik wil spelen. Maakt me dan niet zo veel uit of het fysiek of digitaal is.

Gamemania website is nu ook weer online zag ik.

EzioAuditoreDaFirenze (gebruiker is geblokkeerd)
16 augustus 2025 - 14:08

Ik koop bijna alles digital op Collecters Editions na op ieder platform.

Specifiek op Psn heb je vaak goeie deals!

Kijk naar Doom The Dark Ages er stond letterlijk een download key in mbs op die disc.

Heer Mida
16 augustus 2025 - 13:56

Wat voor waarde heeft pc-spellen fysiek verzamelen als Gabe of een andere controlfreak van je eist dat je hen toestemming vraagt alvorens gebruik te kunnen maken van het product dat je met je verdiende geld hebt verkocht? Voor de pc is het allemaal sowieso digitaal.

De waarde van spellen en andere media fysiek verzamelen ligt tegenwoordig vooral in het beperken van de schade die bedrijven via orwelliaanse methodes kunnen doen. Media kan vandaag gecensureerd en aangepast worden zonder dat je het doorhebt. Met AI in opmars zal dat nog makkelijker worden.

Bij GoG kan je tenminste nog gewoon een executable downloaden en op je eigen opslagapparaat zetten zonder dat Grote Broer die kan aanpassen.

Nuage
16 augustus 2025 - 14:28
Antwoord aan  Heer Mida

Inderdaad. Het is GOG of fysiek voor mij. Zo lang het maar niet aan een account gekoppeld is.

SuperDre
16 augustus 2025 - 20:14
Antwoord aan  Heer Mida

Alsof mensen werkelijk hun games die ze op gog kopen op hun lokale opslag gaan bewaren, met alle games die ik inmiddels op gog heb zou me dat heel veel kostdlen aan lokale opslag. Ja het kan, maar dat kan in principe ook bij Steam.

Heer Mida
16 augustus 2025 - 20:49
Antwoord aan  SuperDre

‘Alsof mensen…’ Dus omdat jij denkt dat mensen het niet doen… wat? Het maar niet meer toestaan oid? Wat is je punt?

‘…kan in principe ook bij Steam.’ Ik ben een en al oor. Vertel ons hoe je Steam-spellen loskoppelt van Steam.

TiRamySu
16 augustus 2025 - 13:51

Sinds een jaar alleen nog digitaal. Begon bij de steamdeck omdat het wel moest. Nu ook ps5 en S2, (XBX gamepass). Het is makkelijker, niet per se goedkoper. Een coole figurine van een memorabele game zou ik misschien wel nog overwegen.

Motgeb
16 augustus 2025 - 13:45

FUCK DIGITAL!!

NextGenDonkey
16 augustus 2025 - 17:30
Antwoord aan  Motgeb

💪🏻😎!

ConkerTheKing
16 augustus 2025 - 13:40

Zeer mooi beschreven en goed artikel. Klinkt wel als je eigen glazen ingooien, want voordat ik bereid ben mijn fysieke collectie om te zetten tot digitaal zal toch echt eerst mijn fysieke abonnement op gamereviews en de dozen vol met oude jaargangen PU’s het huis uitgaan.

theman
16 augustus 2025 - 13:40

Als kind door het boekje bladeren blijft een epische herinnering. De laatste jaren werden de boekjes al dusdanig mager dat de lol daar ook wel af raakte. Ook ik ben sinds pakweg een jaar over. Mede omdat ik alle online gekochte games altijd via de portal beschikbaar heb, waar je bij de disk varianten altijd het schijfje in de console moet hebben.

Sledge
16 augustus 2025 - 13:28

Leuk artikel! Vooral die voorpret van het doosje en de handleiding is heel herkenbaar. Bijna een jaar geleden verhuisd, laatst de laatste verhuisdozen aan het wegwerken waarbij ook weer stapel PC games tevoorschijn kwam. Hoewel ik Baldur’s Gate 1 en 2 ondertussen al lang op Steam heb, heb ik het doosje met dat dikke boekje toch maar fijn bewaard. Of ja, 1 van de 2 dan aangezien ik BG2 los had en ook nog eens de hele collectie op disc…. 😅

Met games maakt fysiek mij steeds minder uit. Singleplayer games speel ik altijd maar 1 keer, vroeger nog wel eens een uitzondering (Mass Effect, Dragon Age) maar tegenwoordig heb ik daar toch de tijd niet meer voor.

Bij films merk ik dat het juist de andere kant uit gaat omdat veel zaken OF nergens te kijken zijn überhaupt of het staat weer net niet op 1 van die 5 streamingdiensten die je al hebt EN de kwaliteit is gewoon beter.

TheMorry
16 augustus 2025 - 12:58

Ik koop games die ik echt wil hebben voor mijn collectie fysiek. Nintendo games koop ik allemaal fysiek. Playstation games die ik fysiek heb als deze een ps store sale hebben koop ik ze met flinke korting waneer ze circa 15 a 30 euro max zijn.

Frostinator
16 augustus 2025 - 12:33

Digitaal wordt steeds groter, maar fysiek zal nooit compleet stoppen. Games waar ik echt hard op ga heb ik graag fysiek zodat het in de kast kan pronken.

Baroness
16 augustus 2025 - 11:55

Ik ga hier niet op reageren en wacht op meneer Motgeb en dan hoef ik alleen maar een duimpje te geven.. 😎.

Motgeb
16 augustus 2025 - 17:30
Antwoord aan  Baroness

Lekker maat @Baroness! 🤘🤘

NextGenDonkey
16 augustus 2025 - 17:31
Antwoord aan  Motgeb

😂, motgeb is de grote fysieke koning 💪🏻!

JaccoPeek
16 augustus 2025 - 11:49

Mooi stuk Michel, en mooie comments ook. Lekker bezig allemaal.

Biertje-erbij
16 augustus 2025 - 11:45

Wordt het in 2025 niet eens tijd dat op pu.nl polls in te vullen zijn? Dat was nou juist super interessant geweest bij een artikel als deze.

Baroness
16 augustus 2025 - 13:13
Antwoord aan  Biertje-erbij

Een Poll willen we Jacco! het liefst voor de kerst ;).

TheRock
16 augustus 2025 - 23:34
Antwoord aan  Baroness

Hoho, achteraan sluiten met nieuwe verzoeken 😜

NextGenDonkey
17 augustus 2025 - 07:23
Antwoord aan  Baroness

Doe maar meteen na de zomer, dus Jacco zet 23 september in je agenda 😉.

Baroness
17 augustus 2025 - 11:41
Antwoord aan  Baroness

– Bug eruit halen (PU/Gamer site)
– Het notificatiesysteem!
– En een Poll

Het beheren van een site gaat niet over rozen.. 🌹

Undefused (gebruiker is geblokkeerd)
16 augustus 2025 - 11:40

Nintendo games koop ik op MKW en MK8(S1) na allemaal fysiek want op 1 of andere manier hebben fysieke Nintendo games 1 of andere magische waarde in mijn hoofd terwijl ik dat met Sony of MS totaal niet heb.
Maar net als de meeste koop ik zowat alles wel fysiek op een enkele game na, vaak is fysiek gewoon goedkoper.
Maar ik snap je wel Michel want heb in de afgelopen jaren een hele berg fysieke games ingeruild voor centen om daar game materiaal van te kopen waar ik wél op speel ipv alleen maar te kijken in een kast, zo hoefde ik voor de ps5 pro ook maar 200 euro extra bij te leggen.

Maar uiteindelijk zal digitaal wel de overhand krijgen als dat niet nu al het geval is, tis ook makkelijk en de meeste games zijn toch niet verzamelwaardig dus die kan je dan net zo goed digitaal kopen in de aanbieding ofzo.

Alleen Nintendo games en rpg’s blijf ik eigenwijs fysiek kopen. Dat zijn voor mij nog steeds waardevolle producten en leuk om fysiek te hebben.

Kroepie
16 augustus 2025 - 11:36

Mooi artikel Michel!
Uit de reacties hier is al af te lezen dat de zelfs game liefhebbers voor ongeveer 70% al volledig zijn overgestapt naar digitaal. De liefhebbers zijn echt een heel klein gedeelte van de markt, over de gehele markt is er dus nog maar een heel klein gedeelte dat fysieke games koopt.
Daaruit kun je toch niet anders concluderen dat fysiek aan het uitsterven is. Sony en Microsoft gaan een keer een console uitbrengen zonder disc drive, voor dat kleine deel van de markt is dat de kosten niet meer waard.

NextGenDonkey
17 augustus 2025 - 07:25
Antwoord aan  Kroepie

Klopt, meeste kopen digitaal maar vind dat die dan geen recht meer hebben om te klagen dat games te duur zijn want die betalen daardoor soms wel €15,- meer voor een game.

Mr. Grand
16 augustus 2025 - 11:35

Sinds de PS4 alles alleen maar digitaal en op Steam ook. Werkt perfect en super makkelijk. Nog wel films/series op 4K blu ray fysiek maar dit is alleen maar omdat het kwaliteitsverschil zo groot is met streaming. Zou die collectie ook graag digitaal hebben.

Nuage
16 augustus 2025 - 11:33

Tldr nee dankje.

TheRock
16 augustus 2025 - 12:05
Antwoord aan  Nuage

Wat kom je dan op een site doen? 🤷🏼‍♂️

Nuage
16 augustus 2025 - 14:30
Antwoord aan  TheRock

Hij heeft dit al eerder in een column gepromoot, ik zie geen meerwaarde om nog eens een verhaal erover te lezen.

Baroness
16 augustus 2025 - 16:19
Antwoord aan  TheRock

Ik heb je een duimpje gegeven maar dit is de laatste keer!.
Onze uitsmijter houd je in de gaten…

JoshzeroX
16 augustus 2025 - 11:23

We mogen maar hopen dat stop killing games iets gaat bereiken want dit gaat natuurlijk compleet de verkeerde kant op, niks stopt Sony om elke gen de store te veranderen zoals Nintendo dit ook deed en dan deze store neer te halen na een korte periode van de nieuwe console release…op PC zijn we ook maar reliant op de goedheid van Gabe Newell en die beste man heeft ook niet lang meer.

MichelMusters
16 augustus 2025 - 11:34
Antwoord aan  JoshzeroX

Ik denk dat het vooral voor de bedrijven zelf belangrijk is om continuïteit in de shops aan te houden, zodat mensen ‘locked in’ blijven in het ecosysteem. Alle drie de consoleboeren doen dit nu, en het is mijn hoop dat dit zo blijft. Maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet, en een beetje spannend is het dus wel.

piposaurus
16 augustus 2025 - 11:14

Beetje van beide, al neig ik ook steeds meer naar digitaal, met name op de Xbox. Juist omdat hun play anywhere programma steeds beter en groter wordt. En ook hun streaming wordt beter. Op de ps5 en switch nog wel fysiek tenzij de digitale versie in de aanbieding is.

Rotgans
16 augustus 2025 - 11:05

Ik koop mijn games nog steeds het liefst fysiek. Sowieso zijn ze digitaal zelden goedkoper. Tenzij je hele oude games koopt. Dan vind ik het fysieke een toegevoegde waarde hebben en kan ik het altijd nog doorverkopen (niet dat ik dat doe, maar wellicht in de toekomst).

Maar Michel, stel je voor dat je je hele collectie digitaal had gekocht. Dan had je er ook geen rooie cent meer voor gekregen. Nu heb je lekker alles kunnen doorverkopen.

Soms vind ik het wel lastig bij bv. Indiegames. Als voorbeeld ufo 50 op de switch. Fysiek is die via fangamer wel 15 euro duurder en komt veel later uit. In dit geval krijg je er nog wel een boekje bij. Maarja, dan neig ik toch meer naar digitaal omdat ik die extra 15 euro gewoon niet kan verantwoorden.

Ook ik moet oppassen dat ik met fysiek niet teveel verzamelwoede heb. Ik probeer voor mezelf regels op te leggen dat ik alleen wat koop als ik het ook echt ga spelen.

MichelMusters
16 augustus 2025 - 11:35
Antwoord aan  Rotgans

Ik heb al het geld dat ik heb gekregen voor mijn collectie verkopen tot nu toe gebruikt voor het kopen van digitale games – voor een aanzienlijk gedeelte games die ik al fysiek had. Dat ik mijn gehele digitale collectie (nu zo’n 500 games schat ik?) nooit meer door kan verkopen, daar heb ik op dit moment op zich vrede mee.

jason28
16 augustus 2025 - 11:03

Mijn laatste fysieke game was RDR2 en dat was toen al een uitzondering, er komt geen schijfje meer de deur in hier

Robert-Frans
16 augustus 2025 - 11:01

Het valt wel op dat de voordelen van fysiek gamen steeds meer wegvallen. Fysiek gamen op de oude consoles was heel eenvoudig; de 8- en 16bits hadden zelfs geen menu. Je startte het spel door deze in de gleuf te stoppen en de console aan te zetten, meer niet. Geen game in de console betekende een zwart scherm.

Maar nu zijn consoles halve PC’s geworden, waarbij ook op de harde schijf content gedownload moet worden, en door al die verplichte accounts en day one-patches is het voor het eerst opstarten van een game steeds vaker ook meer gedoe geworden. Iets wat voorheen enkel aan PC-gamers voorbehouden was met hun installatieprocedures.

Maar wat anderen hier ook al aangeven: het wordt ook steeds minder leuk gemaakt. Haastige, niet altijd zorgvuldige bezorging, geen handleiding (met fraaie artwork) en vaak dus nog niet eens het hele spel erop. Er bestaan zelfs Deluxe-edities waarbij je het spel zelf niet eens geleverd krijgt, maar slechts een downloadcode…

Het is alleen nog maar te hopen dat je als gamer niet je hele digitale collectie met accountgegevens en savegames kwijtraakt door een paar welgemikte hacks op de betreffende servers. Want dat risico wordt in deze column niet echt genoemd, maar wordt wel steeds reëler.

EarlyGamer
16 augustus 2025 - 10:59

Digitaal is geen eigendom, dus ik blijf zo lang mogelijk fysiek verzamelen. Je koopt een licentie om de game te mogen spelen. Uitgevers kunnen dus op ieder moment beslissen je digitale aankopen uit de bibliotheek te halen en dan heb je niks meer (zie algemene voorwaarden die accepteert zonder te lezen).

Kroepie
16 augustus 2025 - 11:12
Antwoord aan  EarlyGamer

Ik denk dat je onderschat in hoeverre je fysieke schijf alsnog afhankelijk van een verbinding tegenwoordig.

Baroness
16 augustus 2025 - 12:05
Antwoord aan  Kroepie

Daarom is de Switch 1 en zelfs de Switch 2 ook nog zo’n goed voorbeeld :).

Kroepie
16 augustus 2025 - 12:19
Antwoord aan  Kroepie

@Baroness je kan wel alleen maar naar de Switch kijken als voorbeeld maar dat is niet representatief voor de gehele markt en dus totaal nutteloos.

Baroness
16 augustus 2025 - 12:54
Antwoord aan  Kroepie

De gehele markt? Dat was vroeger leuk voor de consument. Ik had een X-box 360, Ps4 en een Switch. Bepaalde bedrijven die interesseren me nu nog heel weinig. Gelukkig heeft een ieder zijn eigen mening.

Kroepie
16 augustus 2025 - 13:34
Antwoord aan  Kroepie

Het heeft niet zoveel met een mening te maken, het gaat om feiten. Fysieke verkoop daalt keihard is een feit. Fysiek gaat op een gegeven moment rij wel helemaal verdwijnen, is onvermijdelijk.
Dat jij fysiek belangrijk vindt is een mening, is spaar vinyl dus ik snap het, maar de verkoop van vinyl in de gehele markt is marginaal.
Vinyl heeft nog meerwaarde omdat het een opname anders doet klinken. Een fysieke game heeft niet echt meerwaarde bij het spelen van de game.

MasterDoom
16 augustus 2025 - 19:15
Antwoord aan  EarlyGamer

@earlygamer bij fysiek ben je eigenaar van de drager, niet de software. En verwijderen van games gebeurt vooral bij online games. Online only vermijd ik ook als de pest.

Kevin L
16 augustus 2025 - 10:54

Jongens, de boel gaat er goed op vooruit hiero met z’n allen!

De kwaliteit van zowel de content als de comments is flink gestegen de laatste maanden. 👍🙌

NextGenDonkey
16 augustus 2025 - 10:52

Doordat ik mijn games altijd fysiek koop heb ik tussendoor de games die ik toch niet meer speel kunnen verkopen.

Zo heb ik laatst mijn Nintendo Switch 2 van dat geld kunnen kopen plus mijn nieuwe LG oled g5 televisie. Daar zaten niet alleen spellen bij die ik verkocht heb maar ook mijn Ps3 Phat en slim, Xbox One, Xbox 360 Kinect versie en base Ps4.

Die consoles gaan uiteindelijk toch kapot en zijn zo traag als dikke stront door een trechter en de games die ik vet vind voor die consoles stop ik gewoon in mijn Series X waardoor je games er mooier uitzien en de Ps5 speelt ook nagenoeg alle Ps4 games af plus dat je vaak nog geremasterde versies voor die games hebt want elke studio lijkt tegenwoordig makkelijk zijn geld willen verdienen.

Wat voor mij ook een groot speerpunt is het feit wat andere mensen ook al aangeven de fysieke games vaak een stuk goedkoper zijn.

Ik hoor heel vaak mensen hier op de website klagen dat ze €80,- of €90,- moeten betalen voor een game dan denk ik niet klagen en koop die game fysiek voor €65,-.
Kun je hem als je daarna klaar mee bent nog verkopen voor vaak minimaal de helft van de prijs.

Ik blijf zoals ik het nu dus zie mijn games fysiek kopen om die redenen omdat het mijn hobby gewoon een stuk goedkoper maakt doordat ik mijn spullen weer kan verkopen.
De spullen die ik nog wel gebruik of waar net als Michel teveel emotionele waarde aan heb staan gewoon nog in mijn bescheiden overzichtelijke collectie waar ik iedere dag met plezier nog naar kijk.

Biertje-erbij
16 augustus 2025 - 10:43

PS: Fijn om weer eens een opinie / column te lezen, dit had PU / Gamer vroeger wekelijks. Zou dit graag weer terug zien, dit zijn de topics waar leuke discussies staan.

Biertje-erbij
16 augustus 2025 - 10:40

Ik herken het gevoel van dit artikel wel. Het was magisch een doosje te kopen in de winkel, op de weg terug er naar te kijken, thuis het boekje door te kijken en dan de disc in de console te stoppen. Maar dit is minder relevant geworden, ze zijn nog te gierig er een boekje met artwork in te stoppen tegenwoordig. Of een complete game op disc of cartridge te zetten.

Maar toch wil ik mijn games fysiek. Ik bewaar slechts een aantal van die titels, maar velen verkoop ik later door. Wegens ruimtegebrek maar vooral omdat ik niet veel games een tweede keer hoef te spelen. Dan verdien ik er liever met doorverkoop nog wat aan. En ik leen soms ook games uit aan vrienden. Dit alles maakt digitaal gamen niet of nauwelijks mogelijk en dat stoort me. Maak digitale games gewoon verhandelbaar en ik stap veel vaker over. Los van dat stoort het me mateloos dat digitale games vaak zelfs duurder zijn om te kopen dan de versie met een doosje. Why? Het zou juist veel goedkoper moeten zijn aangezien de hele distributie overgeslagen kan worden.

Wel fijn aan digitaal is dat je geen disc meer in de console hoeft te stoppen (die zijn ook schadegevoelig), dat je die games altijd bij je hebt op je Switch bijvoorbeeld en in de sale vind je soms echt wel leuke titels voor een paar Euro in de online shops van PS, Xbox en Nintendo. Ik koop ook echt wel op zijn tijd een digitale game als ze weinig kosten, maar ik koop geen titel voor 70, 80 Euro waarvan ik zeker weet dat ik de game nooit meer kan verkopen of uitlenen. Gamebedrijven willen wel de lusten maar niet de lasten van digitaal. Dan kunnen ze van mij een (digitale) middelvinger krijgen. Het is op veel gebieden nog consumentonvriendelijk. Los van het sentiment, want ik word nog steeds blij als pakweg Donkey Kong Bananza op mijn deurmat ploft en ik het hoesje kan bekijken.

Skadush1
16 augustus 2025 - 10:26

Zulk haar, en ook nog zo kunnen schrijven… ik ben officieel jaloers. Lekker stukkie maat. Hier ook steeds meer digitaal (40 plus en kids). Kids vinden die schijfjes maar irritant, steeds wisselen.

MichelMusters
16 augustus 2025 - 11:06
Antwoord aan  Skadush1

Dit zijn de complimenten waar ik goed op ga! *gaat met zijn vingers door zijn haar*

Lul.de.behanger
16 augustus 2025 - 10:24

Als het enigszins kan koop ik games fysiek. Of de prijs moet wel zo gunstig zijn dat ik hem digitaal koop. Dit komt zelden voor. Vaak is er geen keus. Ik wacht altijd tot er een game fysiek uit komt als die optie er is.

bleacdemon
16 augustus 2025 - 10:19

Sinds mijn Xbox One koop ik alles alleen nog maar digitaal. Op de 360 deed ik dit al regelmatig. Helemaal nu Xbox alles ook zet op backwards compatibilty verhuist mijn collectie gewoon mee.

Om eerlijk zijn het is leuk om zo’n grote collectie te hebben maar wat speel ik daadwerkelijk? COD, TDU en nu de BF6 beta. That’s it, Ik heb geen tijd in zin om de oude titels opnieuw te spelen. Laatst Mad Max opnieuw gestart. Ik vond dit een heerlijke game maar na twee uurtjes spelen had ik iets van “Seen this, done that” en heb ik het weer verwijderd.

Als ik echt even aan het retrogaming sla start ik mijn RPI op met een enorme build van 512gb. Maar ook dit doe ik niet op reguliere basis.

Digitaal is voor mij persoonlijk “The way to go” en heeft fysiek geen meerwaarde. Maar dit is natuurlijk voor iedereen anders.

Luigi1985
16 augustus 2025 - 10:04

Wederom een interessant artikel. Ik doe beiden, maar mijn voorkeur gaat naar fysiek. Daarbij moet ik zeggen dat naar de winkel gaan wel een deel van de ervaring is. Online bestellen doe ik bij games eigenlijk zelden.

Het is bij mij ook een soort sentiment. Ik denk nog steeds aan vroeger dat ik het boekje van Super Mario Bros 3 (die keurig in kleur was) uren kon bekijken. Net als een flyer die bij mij in de NES zat waarop zo’n 80 games afgebeeld waren. Ik droomde dan al van de games die ik daarna naar zou kopen.

Aan de games van Nintendo hecht ik wel wat extra waarde en die wil ik dan ook graag bewaren. Andere games worden regelmatig wel weer verkocht. Zo heb ik mn PS4 collectie al grotendeels verkocht bijv.

Het is wel gek. Vroeger kocht ik veel cd’s maar toen dat een beetje digitaal werd ben ik daar zonder enige terughoudendheid mee gestopt. Denk dat ik al meer dan 20 jaar geen cd gekocht heb. Bij games voelt t toch anders.

Maar, ik moet zeggen: Mario Kart World heb ik nu digitaal (min of meer gedwongen) en ik had Cyberpunk fysiek gekocht en toen vond ik het wel heel lekker dat ik gemakkelijk van de een naar de ander kon switchen. Nu met Bananza fysiek erbij merk ik dat het me wel licht irriteert om games te wisselen. Dus wie weet.

Edit: Overigens speel ik de afgelopen jaren regelmatig games waar ik goede herinneringen aaan heb op de GBA, GameCube, DS en Wii. Dat zijn de oudste consoles die ik nog heb. M’n pa verkocht de consoles altijd als er een nieuwe kwam. Dus ik verzamel ze niet helemaal voor niks. Mijn doel is wel ze te spelen maar ik weet ook dat die vlieger niet voor elke game opgaat.

Ik wist niet dat Cartridges leeg konden raken. Ik heb nog zes NES games. Ben benieuwd of die het nog doen.

Biertje-erbij
16 augustus 2025 - 10:42
Antwoord aan  Luigi1985

Ik mis dus in de steden echt van het soort winkels waar het vol lag met muziek, games, series en films. Free Record Shop, de oude MediaMarkt met hun grote afdelingen en nog dat soort zaken op. Echt ontzettend jammer dat al die zaken niet meer bestaan of hun aanbod hebben aangepast naar andere dingen. Niks was zo fijn als een middagje de FRS in en naar huis gaan met een lading mooie doosjes.

Luigi1985
16 augustus 2025 - 11:58
Antwoord aan  Biertje-erbij

Ja inderdaad. Kon je ook lekker muziek luisteren enzo. Was altijd leuk.

Rainking zei t gister trouwens al in het ‘Wat spelen we dit weekend topic’, maar op 31 augustus is er weer een retrogamebeurs in Tilburg. Dat is in de schaatsbaan dus dat betekent dat er over een ronde van 400 meter plus het hele midden ontzettend veel kraampjes staan met hele leuke spullen. Ik ben er nu drie keer geweest en je vermaakt je er zo een paar uur. Lekker rond kijken en toffe doosjes kopen.

Ik weet nog niet of ik zelf ga. Ben in mei ook geweest en heb te games die ik kocht (Golden Sun en Wario Land 4 ) nog niet uitgespeeld en ben momenteel erg druk met de Switch 2. Dus ik heb eigenlijk geen directe wensen. Meestal is t twee keer per jaar. Vlak voor de opening en vlak na de sluiting van de ijsbaan. Dus denk dat t april of mei weer zal zijn.

Rainking
16 augustus 2025 - 22:02
Antwoord aan  Biertje-erbij

Leuk dat je de vorige keer ook nog geweest bent. Golden Sun schijnt erg goed te zijn.

Esthar
16 augustus 2025 - 11:00
Antwoord aan  Luigi1985

Luigi, in die oude cartridges zitten batterijtjes voor het geheugen (de saves). Die gaan 20-25 jaar mee… 🙁 ze zijn zonder al te technisch te doen wel te vervangen, maar voelt toch een beetje als dweilen met de kraan open…

Luigi1985
16 augustus 2025 - 11:52
Antwoord aan  Esthar

Thanks maar ze zijn nog wel speelbaar toch. Bij de NES herinner ik me vooral dat je passwords had.

Esthar
16 augustus 2025 - 12:21
Antwoord aan  Esthar

Zeker speelbaar. Mega Man had passwords, bv, maar Zelda I & II maar ook Kirby hadden al saves. Die zijn inmiddels wel weg…

Palindrome
16 augustus 2025 - 09:59

Interessant om je overwegingen te lezen Michel. Ik ben na 20 jaar weer op PC aan het gamen en merk dat het me toch niet lekker zit dat ik cyberpunk nu niet fysiek heb. Misschien is het gewoon een kwestie van wennen.

Er is wel 1 aspect wat ik mis in jouw stuk: bij oudere games is fysiek vaak veel goedkoper, tenzij je alle digitale sales op de voet gaat volgen. Ik wilde rond black friday red dead 2 kopen en tikte hem voor 22 euro op de kop. Wat denk je dat ie in de playstation store kostte? 60 euro. Voor een game van vijf jaar oud destijds.

We moeten ervoor waken dat we niet de deur open zetten naar een monopolie positie op gameverkoop voor de consolemakers. Want dat is wat ze uiteindelijk willen.

Als ik mijn ps5 ga aanschaffen komt er daarom toch weer een Disk drive, want ik speel nooit iets op release en zo verdien ik dat ding wel terug door de mogelijkheid te behouden om fysiek te kopen.

MichelMusters
16 augustus 2025 - 11:08
Antwoord aan  Palindrome

Daar ben ik inderdaad niet aan toegekomen in dit artikel: de prijs van games fysiek versus digitaal.

Het klopt dat je nieuwe games vaak iets goedkoper fysiek kan halen – al lijken sommige bedrijven *kuck*nintendo*kuch* nu zelfs sommige digitale games goedkoper aan te bieden dan fysiek.

In de praktijk merk ik dat er echt altijd wel digitale uitverkoop is in de consoleshops, waardoor ik maar weinig games voor de volledige prijs koop (buiten nieuwe releases na).

Ik ben het wél met je eens dat de monopoliepositie van bedrijven op ‘gesloten’ digitale winkels een lastig ding is. Ik hoop dat de Europese wetgeving hier uiteindelijk misschien korte metten mee maakt. Opvallend genoeg lijkt het er op dat Microsoft op dit gebied voor loopt en in de toekomst mogelijk meerdere shops gaat bieden op hun volgende console/pc-hybride (als dat allemaal echt blijkt te kloppen).

Palindrome
17 augustus 2025 - 10:37
Antwoord aan  MichelMusters

Dank voor je reactie. Je hebt ook gelijk dat er vaak digitale uitverkoop is, maar soms wil je gewoon spontaan een game kopen, voor een vakantie ofzo. En dan is bij oudere games fysiek altijd goed te betalen

prettigekerst
16 augustus 2025 - 09:56

Geen inhoudelijk commentaar, maar wilde gewoon even zeggen: mooi stuk

Benjaminben87
16 augustus 2025 - 09:43

Hoewel ik mijn fysieke collectie aan games nog steeds koester (zijn voor mij een soort tastbare herinneringen en mogelijkheid de ‘oudjes’ opnieuw te kunnen spelen op de consoles waarvoor ze ontwikkeld zijn), haal ik games nu zelden fysiek.

Dit doe ik eigenlijk enkel bij games die ik voor de volle mep koop, want als ik dan toch veel betaal dan ook met doosje en al. De grotere Nintendo-games koop ik eigenlijk altijd fysiek, dit omdat mijn ervaring is dat deze door de jaren heen in waarde groeien. Dus gelijk een goede investering waar je vaak een toffe game voor terugkrijgt.

SuperDre
16 augustus 2025 - 09:39

Al jaren koop ik geen fysieke games meer, ik heb er simpelweg de ruimte niet meer voor. En digitaal kun je games vele malen goedkoper krijgen als je tenminste goed rondkijkt op sites als eneba, fanatical, indiegala, humblebundle etc.

Flipski
16 augustus 2025 - 09:36

Alhoewel ik dat ook doe vind ik wel het een schande dat bijvoorbeeld een Sony monopoly heeft op de digitale games op zijn eigen consoles.

N64
16 augustus 2025 - 09:35

Ik ben zelf 41 nu en ik koop als het kan altijd fysiek, mijn zoon van 16 heeft ook een PS5 en is net als ik een fanatieke gamer. Ik wil het graag nog in mijn hand hebben omdat het dan echt als bezit voelt ofzo, en vind het mooi om te zien al die games die ik dan bezit. En ik deel ze met mijn zoon en hij weer met mij, dat is ook win win. Het enigste wat ik fijn vind aan een digitale game dat als je van game switcht dat je dan de disc niet hoeft te verwisselen. Maar ik heb bijvoorbeeld ook nog mijn oude N64 met al mijn games op zolder staan, wel in een doos maar ik zal ze echt niet snel weg doen. Is toch een soort van herinnering van je jeugd, digitaal sparen voelt vreemd aan voor mij.

Sabor
16 augustus 2025 - 09:31

Ik zit nog een beetje in de twijfelfase.
Sinds de NES ook een mooie verzameling opgebouwd maar ik game ook veel op pc en ben daar heel blij met Steam.

Sinds de Switch 2 heb ik tot nu toe alleen Mario Kart digitaal en nog niks fysiek maar ik twijfel toch wel de volgende games ook digitaal te kopen.
Alleen de volgende Zelda game is dan een probleem, dat doosje kan toch niet missen in de kast!

Wel ben ik heel blij met mijn oude collectie, mijn dochter (10) vind het geweldig om al die oude games te spelen en wil ze het liefst ook spelen op de console waar ze op zijn verschenen, dus mijn oude collectie wegdoen zal nooit gebeuren.

MichelMusters
16 augustus 2025 - 11:10
Antwoord aan  Sabor

Ik snap het, die twijfelfase heb ik ook lang in vertoefd. Het is ook niet niks om een fysieke collectie waar je heel je leven bloed, zweet en tranen in heb gestopt op te geven. Zoals ik in de column al zeg, krijg ik het nog niet voor elkaar om mijn oude collectie te verkopen ivm nostalgie, al zal daar waarschijnlijk het meeste geld in zitten. Ik ben alleen nog maar Switch 1-, PS5-, PS4-, en Xbox Series/Xbox One-games aan het verkopen. Alles dat verder teruggaat, staat hier nog op de planken. Wil ik daar uiteindelijk van af? Eigenlijk wel, maar het is moeilijk om het te verantwoorden aan mijzelf. Plus veel van de oudere games kun je digitaal niet terugkopen. Als Nintendo bijvoorbeeld nou hun klassieke games ook digitaal te koop aanbood ipv alleen via een Switch Online-abonnement, zou dat het een stuk makkelijker maken.

Zwelgje
16 augustus 2025 - 09:29

Dat stukje over het verwachtingsvol lezen van de handleiding en de artwork op het doosje bewonderen is ook voor mij zeer herkenbaar. Maar ik heb de stap naar digitaal desondanks ruim 20 jaar geleden al voltooid. Vanwege het gemak, vanwege het feit dat ik niet zuinig met m’n spullen om kon gaan (vroeger aardig wat discs en cassettes vroegtijdig laten hemelen door verwaarlozing) en vanwege het feit dat er dan minder plastic crap hoeft te worden gemaakt. Ik speel mijn games 1 keer en dan nooit meer, op wat uitzonderingen na. En de games die ik tot nu toe opnieuw heb willen spelen, waren allemaal nog steeds digitaal beschikbaar. Ook het sociale aspect van het houden van fysieke games, zoals het uitlenen ervan aan vrienden of familie, vormt voor mij geen meerwaarde. Sterker nog, ik kan me meerdere slechte ervaringen voor de geest halen, variërend van onspeelbare discs door vieze vettige kindervingertjes of krassen, tot aan luie teringlijers die telkens ‘vergaten’ de aan hen uitgeleende games terug te geven. Nee man, fok die shit, digitaal gamen geeft zo ontzettend veel rust.

NextGenDonkey
16 augustus 2025 - 11:04
Antwoord aan  Zwelgje

Dat uitlenen is voor mij ook een ergernis geweest. Paar keer gedaan. Nooit meer. Had toen ooit Donkey Kong Country 3 uitgeleend voor de SNES. Die game met kartonnen doosje puntgaaf overhandigd.
Toen ik hem terugkreeg was er weinig meer van het doosje en het boekje over.
Dat is voor iemand die super zuinig op zijn games is en alles nog in nieuwstaat heeft staan best heftig 😅.

Luigi1985
16 augustus 2025 - 13:33
Antwoord aan  NextGenDonkey

Ja uitlenen inderdaad. Doe het soms nog wel aan m’n pa of m’n zwager, maar eind middelbare school en studententijd kocht ik de games zelf en kocht ik ook complete seizoenen van series en films. Anderen deden dat niet. Ik wilde ze altijd hebben en dan kocht ik bijv. een nieuw seizoen van 24 en dan waren er na een week al mensen die vroegen of ze m mochten lenen als ik klaar ben met kijken. En dan wil je ook niet te kinderachtig zijn, maar op een gegeven moment heb ik gezegd dat ik niks meer uitleende. Telkens dezelfde mensen, ik was een fortuin kwijt en zij niets en ik moest er steeds zelf achteraan.

Heb zelfs een keer gehad, dat was volgens mij met en boek, dat de persoon in kwestie beweerde dat ie het boek zelf had gekocht na een jaar.

Zwelgje
16 augustus 2025 - 14:02
Antwoord aan  NextGenDonkey

Oeh Donkey, DK Country 3 was echt gaaf met Kiddy & Dixie, zulke toffe herinneringen aan. Het zou gewoon strafbaar moeten zijn, hoe achteloos mensen om kunnen gaan met spullen van een ander.

MichelMusters
16 augustus 2025 - 11:11
Antwoord aan  Zwelgje

Hah, ben ook een aantal fysieke games kwijtgeraakt met uitlenen. Volgens mij Mario Galaxy en Donkey Kong Country Returns sowieso.